Köyhyyden syitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mitään uutta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lähettäjä";26848491]Onneksi olkoon sulle ja itselleni myös, kun köyhistä oloista ollaan noustu.

Ei tuo tasapuolinen lähtökohta kuitenkaan ole noin yksioikoista. Varakkaiden perheiden lapsilla on lukemattomia eri kannustimia ja käytännön etuja verrattuna varattomiin. Kalliimmalla seudulla ja kalliimmissa harrastuksissa on myös varakkaampi kaveripiiri ja sitä myötä "paremmat" kiinnostuksen kohteet ja kääntäen köyhemmillä lapsilla suurempi todennäköisyys huonompaan kaveripiiriin, vähemmän mairitteleviin harrastuksiin (päihteisiin, pahantekoon, notkumiseen) ja vaikutteisiin. Kun varakkaan perheen vesa innostuu purjehtimisesta, niin samalla köyhemmän perheen lapsi innostuu moposta. Kun varakkaan perheen lapsi laskettelee perheen kanssa Sveitsissä, niin samalla köyhemmän perheen lapsi ei voi lähteä koulun kanssa Messilään, koska ei ole varaa suksivuokraan. Toiselle jää käteen mittaamattoman arvokkaita kokemuksia ja ehkä sveitsiläisiä FB-kavereita, jotka voivat johtaa vaikka mihin. Toiselle jää käteen häpeä.

Nämä kaikki lukemattomat kokemukset repivät eroa vuosi vuodelta. Vanhempana varakkaan perheen lapsi voi yrittää vuosikausia sisään oikeustieteelliseen (vaikka sinne Sveitsiin) kalliiden preppauskurssien avulla. Samoina vuosina köyhän perheen lapsella on jo niin rajoittunut katsantokanta, että suurin huolenaihe on saada Corollan vaihdelaatikko kuntoon, jotta pääsisi seurustelemaan lapsuudenkavereiden kanssa ABC:lle.

Mä olen ollut siellä ABC:llä mun kolmella pytyllä käyvän Kadetin kanssa ja nykyään vietän lomani mm. Sveitsissä, mutta kyllä nykytilanne on näin jälkeenpäin tunnustettuna aika pienestä sattumasta kiinni. Siis se, että pääsin irti köyhistä, suorastaan mieltä saastuttavista piireistä.[/QUOTE]
Hyvä kirjoitus :flower: Suomessa tosiaan kaikilla on mahdollisuus opiskella, mutta toisille se on helpompaa kuin toisille. Varakkaampi perhe voi lähettää lapsensa kielikursseille tai vaihto-oppilaiksi, vähävaraisemman perheen lapsen on hankittava vieraan kielen osaaminen kotimaassa. Tosin sekään ei näin Internetin aikakaudella ole mitenkään erityisen vaikeaa, jos tahtoa vain on. Paitsi jos kotoa ei löydy sitä nettiyhteyttäkään. Ja sitten tosiaan nuo erilaiset preppauskurssit, mahdollisuus opiskella vaikka avoimessa yliopistossa välivuoden ajan yms kasvattaa toisen nuoren mahdollisuuksia paremmaksi kuin mitä toisella on.

Oppimista auttaa, kun niitä koulussa kirjoista opittuja asioita näkee ja kokee. Kun käy lomareissulla vaikkapa tutustumassa johonkin II maaimansodan aikaseen keskitysleiriin, siellä nähty ja kuultu yhdistettynä koulussa opittuun sekä tunteisiin, joita paikalla käyminen herättää, tekee päähän toisenlaisen muistijäljen kuin jos olisi lukenut asiasta vain kirjoista.

[QUOTE="Lähettäjä";26848491]Onneksi olkoon sulle ja itselleni myös, kun köyhistä oloista ollaan noustu.

kyllä nykytilanne on näin jälkeenpäin tunnustettuna aika pienestä sattumasta kiinni. Siis se, että pääsin irti köyhistä, suorastaan mieltä saastuttavista piireistä.[/QUOTE]

No mun tilanne ei ole mitenkään sattumaa, vaan kovaa työtä ja omillaan pärjäämistä. Monet rikkaat opiskelukaveri eivät ole vieläkään valmistuneet, jotenkin mulla oli erilainen asenne koko opiskeluun kun halusin eroon köyhyydestä ja nopeasti työelämään tienaamaan (no mitä sitä pitäiskään kiirettä kun vanhemmat maksaa kaiken ja opiskelu suht helppoa verrattuna työelämään) Myös sisarukseni ovat korkeasti koulutettuja.

[QUOTE="hmm";26849128]No mun tilanne ei ole mitenkään sattumaa, vaan kovaa työtä ja omillaan pärjäämistä. Monet rikkaat opiskelukaveri eivät ole vieläkään valmistuneet, jotenkin mulla oli erilainen asenne koko opiskeluun kun halusin eroon köyhyydestä ja nopeasti työelämään tienaamaan (no mitä sitä pitäiskään kiirettä kun vanhemmat maksaa kaiken ja opiskelu suht helppoa verrattuna työelämään) Myös sisarukseni ovat korkeasti koulutettuja.[/QUOTE]

Kuka maksoi kurssinne ja miten elitte opiskeluaikana,mistä saitte rahaa?
Miten saitte syötävää ja missä asuitte,kotonako?

[QUOTE="hmm";26849140]Kuka maksoi kurssinne ja miten elitte opiskeluaikana,mistä saitte rahaa?
Miten saitte syötävää ja missä asuitte,kotonako?[/QUOTE]

Ja mistä saitte rahat kirjoihin??

Olen itse "köyhästä" perheestä lähtöisin. Vanhempani saivat mut nuorena ja isä oli perheen ainoa työssä kävijä. Hän todellakin paiski töitä niska limassa metsurina ja menetti siinä osin terveytensäkin. Paikkakunnalla, jossa he ovat, ei ollut paljoakaan työmahdollisuuksia.

[QUOTE="hmm";26849140]Kuka maksoi kurssinne ja miten elitte opiskeluaikana,mistä saitte rahaa?
Miten saitte syötävää ja missä asuitte,kotonako?[/QUOTE]

Eihän ne kurssit mitään maksa. Kirjat saa kirjastosta ja monilla kursseilla riitti pelkät luentomateriaalit. Elin opintotuella, opintolainalla ja satunnaisilla työkeikoille opiskelun ohessa. Muutin kotoolta jo 16-vuotiaana, sen jälkeen olen pärjännyt omillani. Ihan vuokrakämpässä asuin.

Kyllä Suomessa opiskelija pärjää ihan hyvin ilman vanhempien tukea, varsinkin jos ottaa opintolainaa.

[QUOTE="hmm";26849816]Eihän ne kurssit mitään maksa. Kirjat saa kirjastosta ja monilla kursseilla riitti pelkät luentomateriaalit. Elin opintotuella, opintolainalla ja satunnaisilla työkeikoille opiskelun ohessa. Muutin kotoolta jo 16-vuotiaana, sen jälkeen olen pärjännyt omillani. Ihan vuokrakämpässä asuin.

Kyllä Suomessa opiskelija pärjää ihan hyvin ilman vanhempien tukea, varsinkin jos ottaa opintolainaa.[/QUOTE]

Ilmeisesti siihen aikaan sai 16-vuotiaana jo opintotukea ja opintolainaa? Nykyään sitä ei vielä silloin saa..

Ilmeisesti siihen aikaan sai 16-vuotiaana jo opintotukea ja opintolainaa? Nykyään sitä ei vielä silloin saa..

En nyt muista mutta täytin siinä aika pian 17 ja silloin sai ainakin mutta oli sen verran pieni se tuki että oli pakko ottaa myös opintolainaa. Ekana kesänä en saanut töitä ja silloin sain sossusta toimeentulotukea (ainut kerta kun hain sossusta).

Mutta normaalistihan myös köyhien perheiden lapset asuvat hiukan pidempään kotona. Korkekoulupiskelijan tuet on paremmat ja myös lainaa saa enemmän.

[QUOTE="hmm";26849992]En nyt muista mutta täytin siinä aika pian 17 ja silloin sai ainakin mutta oli sen verran pieni se tuki että oli pakko ottaa myös opintolainaa. Ekana kesänä en saanut töitä ja silloin sain sossusta toimeentulotukea (ainut kerta kun hain sossusta).

Mutta normaalistihan myös köyhien perheiden lapset asuvat hiukan pidempään kotona. Korkekoulupiskelijan tuet on paremmat ja myös lainaa saa enemmän.[/QUOTE]

Me ei sitten olla normaaliperhe, kai :D Täällä syrjässä ei ole peruskoulun jälkeen paljon vaihtoehtoja, joten jos on tarkempia urasuunnitelmia, niin joutuu lähtemään muulle paikkakunnalle. Esikoinen lähti peruskoulun jälkeen kauemmas, on joulukuussa syntynyt, joten meidän vanhempien maksettavana oli/on eka puolitoista vuotta lapsen koulun käynnistä. Meillä kolme lasta syntynyt joulukuussa ja yksi marraskuussa, joten seuraavienkin kohdalla sama edessä..

[QUOTE="hmm";26850155]Kelan sivuilla lukee näin: "Alle 17-vuotias voi kuitenkin määrätyin ehdoin saada opintotuen asumislisää ja opintolainan valtiontakauksen."[/QUOTE]

Asumislisää kyllä. Lainatakausta ei. Siis meidän perheen kohdalla. Asumislisä noin 1/6 osa vuokrasta meidän tytön kohdalla..eli ei paljon hymyilytä. Vyötä vaan pidettävä todella kireällä, jotta lapset sais pohjan ponnistaa :D

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";26848742]Kenenkään ei tarvitse suomessa olla köyhä jos opiskelut ja työt ei onnistu voi ottaa hyvin toimeentulevan miehen.[/QUOTE]

Se onkin hassua, että jos köyhä ottaa puolisokseen toisen köyhän, koska sattuu rakastamaan tätä ja on tämän kanssa onnellinen, he saavat helposti ainakin tällaisilla nettipalstoilla leiman elämänhallinnan puuttumisesta, näköalattomuudesta ja kyvyttömyydestä hoitaa asioitaan järkevästi. Kun taas sitten ilmeisesti sellainen köyhä, joka pariutuu kriteerinään toisen rahat, on sitten hoitanut asiansa fiksusti ja suunnitellut elämänsä hyvin pitkälläkin tähtäimellä.

Sama tyyppi olisi köyhän puolisona tyhmä ja säälittävä, mutta ilmeisesti tyhmyys karisee samalla, kun rahapussi kilisee, eikä rahan vuoksi pariutumisessakaan ole mitään säälittävää?

Nojoo, hyvä tuuri tietysti, jos myös oikeasti rakastuu johonkin, jolla sattuu olemaan rahaa. Mutta siitähän ei varmaan ollutkaan kysymys, kun kerran asia esitettiin noin, miten sinä teit.

• Tykkää
Reactions: Almandiini
Mielenterveysongelmat. Olen varakkaasta kodista, mutta itse köyhä. Olen sairastanut masennusta 12-vuotiaasta ja kokenut hyvin paljon vastoinkäymisiä lapsuudessani (vanhempien kuolema, koulukiusaus eskarista amikseen, huostaanotto perheeseen jossa minusta ei välitetty aidosti, raiskausyritys, menetin ainoan sisarukseni alkoholille). Ensimmäinen tunne, mikä kuvaa ajatuksia liittyen nuoruuteeni, on "väsynyt". Minulla on masennuksen lisäksi ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö ja vatsakatarri. Käyn viikottain terapiassa ja kuntoudun pikkuhiljaa. Palkkatyöstä en osaa edes haaveilla, se on maailma joka edustaa minulle "normaalien" ihmisten tekemisiä. Kuka minua palkkaisi? Mielenterveysongelmainen, ahdistunut ja pelokas nainen, jolla ei ole ollut ensimmäistäkään kunnon työpaikkaa ja koulutuskin kesken.

Tähän haluaisin vain vastata, että tsemppiä! Olen itse vuosia kärsinyt mielenterveysongelmista, ollut sairaslomalla, terapiassa jne... Pikkuhiljaa aloin motivoitumaan ja tervehtymään ja kävin lukion loppuun aikuislukion puolella iltaopintoina (ollessani vielä "sairaseläkkeellä"). Koska se onnistui, siirryin sitten ammatikoulun puolelle ja sain kun sainkin repäistyä itsestäni sen verran, että valmistuin. Puolisen vuotta olin työttömänä kunnes sain kouluaikaisesta harjoittelupaikastani vakituisen paikan.

Halusin vain kertoa, että toivoa on, sinullakin. Minullakaan ei juuri työkokemusta ollut, mutta ilmeisesti kykenin harjoitteluaikanani vakuuttamaan taidoistani, mikä poiki minulle nykyisen työpaikkani. :)

Mulla oli jo maksuhäiriötä 17 vuotiaana enkä saanut opintolainaa enkä tukea kotoa joten pelkällä opintotuella elämisellä onnistuin olemaan ilman asuntoa pitkäänkin.
Vanhemmat hommas mulle maksuhäiriön.
Luottotiedot onnistuin saamaan takas vasta 15 vuoden jälkeen.

Yhteistyössä