Kristityt uskovaiset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "enkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"enkeli"

Vieras
Mitä ajattelette siitä jos kristitty uskovainen aviopari eroaa? Onko se mielestänne "sallittua" vai pitäisikö sitä vain pysyä yhdessä? Tuleeko jommasta kummasta hylkiö, halveksittu yksilö? Toisaalta onko sillä nin kauheasti merkitystä jos on henkisestä hyvinvoinnista kysymys....

Kristitty ei yleensä eroa kovin lievistä syistä, mutta kyllä se sallittu on,JOS avioliitto ei onnistu. Krisityn onkin hyvä miettiä tarkkaan kenen kans menee vihille ;) väkivalta,alkoholi ja uskottomuus ovat sellasia jotka antavat kyllä ainakin mun käsittääkseni eron mahdollisuuden.

[QUOTE="vieras";22804887]Kristitty ei yleensä eroa kovin lievistä syistä, mutta kyllä se sallittu on,JOS avioliitto ei onnistu. Krisityn onkin hyvä miettiä tarkkaan kenen kans menee vihille ;) väkivalta,alkoholi ja uskottomuus ovat sellasia jotka antavat kyllä ainakin mun käsittääkseni eron mahdollisuuden.[/QUOTE]

Tätä juuri mietin, että onko eron miettimisen syyt liian heikkoja. Toiosaalta jos sitä on jo pari vuotta miettinyt niin ei kai ne ole.

Raamatussa lukee jotensakin niin, että jos toinen aviopuolisoista ei ole uskossa ja tämä ei-uskova haluaa eron, on uskova osapuoli vapaa eroamaan. Käsittääkseni myös vapaa menemään uusiin naimisiin, mutta ihan en varma ole miten raamattu tämän näkee. Luultavasti se on tulkinnanvarainen asia.

Jos kuitenkin ihan kirjantarkkoja ollaan, ei Jumalan yhteenliittämää liittoa voi ihminen erottaa. Toisalta, monet menee kirkossa Jumalan kasvojen ja seurakunnan edessä avioliittoon vaikkeivat edes usko sen enempää Jumalaan, Raamattuun kuin Jumalan siunaukseenkaan.

Muistelen, että raamatussa uskottomuus on nimenomaan niin suuri rike, että silloin "saa" erota.

Olen itse uskossa, ja kirkosta eronneena vapaissa suunnissa, mutta olen aika liberaali. En vastusta naispappeutta luterilaisessa kirkossa enkä jaksa tuomita homojakaan. Homoliittojen kirkollista siunausta en hyväksy, heillä on rekisteröintimahdollisuus ja siten samat oikeudet kuin hateropareillakin, ja kirkko voi siunata aina yksilön, mutta ei liittoa, se on raamatun vastaista. Mutta en minä kieltäisi lesboilta ja homoilta mahdollisuutta, oikeutta rakkauteen ja toisen ihmisen läheisyyteen.
Mieheni on tiukkapipoisempi ja ehdottomampi.
Hän on ulospäin meistä kahdesta kuitenkin se lempeä ja mukava, kiva ja huumorintajuinen ja minä en, ihmiset pitää minua tosi tiukkana ja inhottavana, ehdottomana ja tuomitsevana, ja miestä taas tosi joustavana. Ja totuus pinnan alla on ihan toinen !!

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyvä;22805014:
Ja kristityt, Jumalaan uskovat ihmisetkö ovat sitten kaikki samanlaisia, ja kaikilla on samanlaiset uskontulkinnat?

Mielipiteitähän tässä kysellään. En tarkoita otsikossa tapakristittyjä vaan oikeasti uskossa olevia.

Raamatussa tunnustetaan, että joissakin ääriolosuhteissa avioero on sallittu (Matteus 19:9). Samalla siinä tuomitaan kevyin perustein otettu ero (Malakia 2:14–16). Siinä tuomitaan myös aviollinen uskottomuus (Heprealaisille 13:4). Avioliittoon sisältyy Raamatun mukaan sitoutuminen: ”Sen vuoksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja hänen on liityttävä vaimoonsa ja heidän on tultava yhdeksi lihaksi.” (1.*Mooseksen kirja 2:24; Matteus 19:5, 6.)

Uusimmat

Yhteistyössä