Krooninen väsymysoireyhtymä

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri:
laiskuutta se on

Ja heti ensimmäinen vastaus osoittaa erityistä fiksuutta.

Ap pyysi _tietoa_ ja tää lääkäri ei selvästi tiedä mistään mitään... eikä myöskään ymmärrä että luuloon perustuvia väitteitä ei kaivattu.

Onko tuollainenkin sairaus olemassa? Eiköhän googlettamatta tietoa siitäkin löydy. Ja eikös ne luontaishoitomuodot hoida tuollaista -muistelen joskus kuulleeni jostakin hiivasyndroomasta tuollaisen yhteydessä?

Siis tähän on olemassa ihan tautiluokitus ja virallinen diagnoosi. Kaikki lääkärit eivät tosin tunnista - vielä. Arvio kuitenkin on, että noin 1-2% suomalaisistakin tautia jollain asteella sairastaa. Osalla se on niin paha, ettei pysty töihin, ja Kela kuntouttaa osin.

Ystävällä diagnosoitu ja kiinnostuin kovasti. Ajattelin jos täällä jollakin olisi omakohtaista kokemusta esim. miten vaikuttaa jokapäiväiseen elämään ja paraneeko siitä.

Onko se siis tämä: http://www.fiikus.net/?cfs ?

Omakohtaista kokemusta tästä sairaudesta ei ole, enkä tunne tuota henkilöä kenen sivut linkitin. Olen joskus käynyt lukeamssa hänen blogiaan ja sitä kautta kuullut tuosta sairaudesta, tuntuu olevan aika monimuotoinen sairaus, johon on vaikea saada oikeanlaista hoitoa johtuen siitä ettei monella lääkärillä ole asiantuntemusta sen hoitoon...

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Onko se siis tämä: http://www.fiikus.net/?cfs ?

Omakohtaista kokemusta tästä sairaudesta ei ole, enkä tunne tuota henkilöä kenen sivut linkitin. Olen joskus käynyt lukeamssa hänen blogiaan ja sitä kautta kuullut tuosta sairaudesta, tuntuu olevan aika monimuotoinen sairaus, johon on vaikea saada oikeanlaista hoitoa johtuen siitä ettei monella lääkärillä ole asiantuntemusta sen hoitoon...

Tämä juuri.

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Onko kellään diagnosoitu tai kuka tietäisi taudista enemmän?

Kaikki tieto otetaan mielellään vastaan :)
Minulla on diagnosoitu krooninen väsymysoireyhtymä varsin vakavana muotona.

Eli olen jatkuvasti uupunut. Vuorokausirytmini koostuu siten, että nukun 12tuntia sitten valvon parituntia, jonka jälkeen nukun taas 12 tuntia. Tästä huolimatta minulla on kokoajan uupunut olo. Nytkin olen nukkunut viimeiset kolmekuukautta noin 20h vuorokaudessa.

Minulla on kipuja ympäri kehoa, jotka vaihtavat välillä paikkaa. Kaulalla ja rintakehessä on jatkuvaa kipua. Pernani on todettu tutkimuksissa ärtyneen / turvonneen. Imusolmukeeni kaulalla ovat myös turvonneet.

Lisäksi on jatkuvasti uupunut tukkoinen olo ja veikea keskittyä. Lyhytkestoinen muistini on äärimmäisen huono unohtelen asioita jatkuvasti. Pahoittelen jos kirjoitukseni vaikuttaa sekavalta. Nytkin on äärimmäisen tukkoinen olo vaikka heräsin parituntia sitten kohta taas nukkumaan.

Uupumus ei poistu nukkumalla, eikä lääkärit löydä mitään syytä miksi kärsin tälläisistä oireista ja lopulta lätkäisivät diagnoosin krooninen väsymysoireyhtymä. Tämä tarkoittaa sitä, että olen sairas, mutta nykyinen lääketiede ei tiedä mistä oireeni johtuvat.

Minulla kesti 10v saada tämä nykyinen diagnoosini ja siinä välissä minua epäiltiin masentuneeksi ja kävin läpi sivuvaikutuksineen melkein kaikki masennuslääkkeet ilman apua. Minulla ei ole mitään psyykkisiä ongelmia en koe itseäni masentuneeksi, eikä todellisuuden tajussani ole mitään ongelmia. Lisäksi olen käynyt sadoissa laboratoriokokeissa, joissa ei ole näkynyt mitään epätavallista. Veriarvoni ovat normaalit.

Erittäin ikävä sairaus näin vakavana muotona kuin itselläni. Mitään ei oikein pysty tekemään, koska kokoajan on uupunut, muistamaton ja keskittymiskyvytön. On vähän sellainen olo kuin olisin jäänyt vangiksi omaan kehooni. Nytkin joudun pinnistelemään, että saan tämän viestin kirjoitetuksi, joka on äärimmäisen vaikeaa, koska en kykene muistamaan enään mitä edelliseen lauseeseen kirjoitin äskettäin.

Alkuperäinen kirjoittaja mh:
linkitän sulle tähän ihan hyvät sivut:

http://cfs.gehennom.org/?main

lukekaapa tuolta tuo Sadun tarina, huh huh! Sitkeä mimmi, ei tee itellä taas mieli valittaa yhtään mistään epäkohdasta omassa elämässä, vaan saa olla vaan hiljaa kiitollinen siitä, miten paljon jo se on, kun kaikki on edes kohtuu hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaakko:
Minulla on diagnosoitu krooninen väsymysoireyhtymä varsin vakavana muotona.

Eli olen jatkuvasti uupunut. Vuorokausirytmini koostuu siten, että nukun 12tuntia sitten valvon parituntia, jonka jälkeen nukun taas 12 tuntia. Tästä huolimatta minulla on kokoajan uupunut olo.

Tämän olisin minä voinut kirjottaa. Ja muutakin kertomuksestasi.
Diagnoosia ei minulla ole mistään, paitsi selän osalta, mutta se ei selitä suurinta osaa kivuista ja lihasheikkouksista mitä minulla on. Nyt on lisäksi tehty neurologisia tutkimuksia mistä ei löydy mitään :(

Tähän pohjattomaan väsymykseen ei lääkärit edes ota kantaa muuten kuin ehdottamalla masennuslääkkeitä.

"Kukaan ei tiedä, mistä on kyse"?

ME = myalginen enkefalomyeliitti
Jenkkisivuilta löytyy suht asiallista tekstiä, hakusanalla `myalgic encephalomyelitis´
Esimerkiksi:
http://www.disapedia.com/index.php?title=Myalgic_Encephalomyelitis_(ME)

Toivottavasti tästä on apua. :)

Ja kuten jokaisen aikuisen tulisi tietää:
Www-sivuilta löytyy myös paljon väärää informaatiota CFS/ME:stä (kuten kaikesta). Joten olkaa kriittisiä lukemanne suhteen. Myös lääkärit ovat ihmisiä ja siten erehtyväisiä, jotkut jopa välinpitämättömiä, mutta silti kannattaa kysyä neuvoa ennemmin koulutetulta henkilöltä, kuin siskon kummin kaimalta, jonka tutun tutulla saattaa ehkä olla sen tapainen tauti.
(Esimerkki: Suomessa jäätelön myynti kasvaa kesäisin, myös Suomessa hukkuneiden määrä kasvaa kesäisin -> Altistaako jäätelönsyönti hukkumiskuolemalle?)
Joku saattaa tarkoittaa pelkkää hyvää suoraan sydämestään, mutta tekeekin karhunpalveluksen, neuvomalla toista (esimerkiksi lääkityksen suhteen) omaan kokemukseensa, ehkä muutamaan kirjaan ja/tai mutu-lääketieteeseen perustuen... Aito kansanparantajakaan ei koskaan käske lopettamaan reseptilääkitystä ilman ao. erikoislääkärin lupaa.

Tämä vain varoituksen sanaksi, en halua loukata ketään.

Mukavaa talven jatkoa jokaiselle!

Hankkikaa itsellenne oikeaa hoitoa, kuten Marshallin protokolla
www.marshallprotocol.com tai www.cpnhelp.org Siinä parhaat protokollat. Youtube esityksiin pääsee esim. tällä linkillä:
http://www.youtube.com/user/DrTrevorMarshall

.. olen itse sairastanut kyseistä tautia, aika vammauttavaa muotoa, yli 10 vuotta. pysyn toimintakykyisenä näiden avulla: aamulla; multitabs, puolikas berocca, 500mgc-vit, 500mge-epaa, 250mg magnesiumia(auttaa kipuun ja jäykkyyteen,ahdistukseen,väsymykseen) illalla;400mg magnesiumia ja 400mg kalsiumia(nukkumiseen, kipuun) en käytä mitään lääkkeitä, näistä apuni saanut. liikkukaa paljon ulkona ja olkaa itsellene armollisia.