KTM paikalla? Tuu kertomaan mulle hiukan opiskeluistasi ja työstäsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kaukaisena haaveena siintää kauppatieteiden opiskelu ja tarvitsisin nyt hiukan infoa miten se menee ym. kaikesta kysyttävää.

Eli kysymyksiä:

Missä opiskelit ja kuinka kauan?
Oliko sisäänpääsy vaikeaa?
Oli opiskelu vapaata ja oliko paljon läsnäolopakollisia jaksoja?
Minkälaisia asioita mielestäsi vaaditaan opiskelijalta? (Luonne, kiinnostuksen kohteet ja osaaminen)
Mitä teet työksesi nyt ja oliko pitkä opiskelu mielestäsi kannattavaa?
Miten sujui muu elämä opiskelujen rinnalla, kävitkö samalla töissä?

Juu, juu, kyselyikä.
Täytyy vain tietää asioita ennen kuin päätän lähdenkö jalostamaan haavetta.
Kiitos jos joku viitsii vastailla. :)

Mulla on opiskeluista jo aikaa (valmistuin 2003) joten asiat ovat varmasti muuttuneet siitä.

Itse pääsin ekalla yrittämällä sisään, tosin minulla oli tosi hyvä yo-todistus joka varmasti auttoi koska en oikein jaksanut lukea pääsykokeisiin... Minulla kesti opinnot viisi vuotta ja tein töitä siinä sivussa mikä hiukan venytti valmistumista.
Tentteihin oli välillä todella paljon luettavaa ja lisäksi kirjallisia töitä ja tehtäviä joten jos jonkinnäköinen lukupää löytyy niin hyvä. Tosin nyt työelämässä täytyy sanoa ettei ole vielä kertaakaan tullut vastaan sellaista tlannetta että olisin todennut että "joo, tämähän on juuri sitä mitä käytiin läpi sillä ja sillä kurssilla!". Jonkinlaisen pohjan se kuitenkin antaa ja auttaa ymmärtämään miten tietyt asiat yhteiskunnassa/yrityksissä toimii ja miksi. Tämäkin tietty riippuu tosi paljon siitä mikä on pääaineena; minulla oli kansainvälinen markkinointi joka on sellaista vähän höpöhöpöä. :-)

Tällä hetkellä työskentelen Key Account Managerina suuressa kansainvälisessä firmassa ja viihdyn tosi hyvin. Työ vastaa siis koulutustani ja on vaihtelevaa ja haastavaa. Mutta KTM:llä on tosiaan työkenttä hyvinkin laaja riippuen siitä omasta suuntautumisesta ja eri suuntautumiset vaativat eri luonnetta.

KTM tutkinto on yliopistomaailmassa yksi nopeimmin tenttiävistä kokonaisuuksista, miehen serkku vaimoineen valmistui 3 vuodessa. Ilmeiseti pystyivät tenttimään runsian mitoin tenttejä pelkkinä kirajtentteinä ilman luennoilla istumista.

Nykyisin toinen työskentelee pankki- ja toinen rakennusalalla.

Missä opiskelit ja kuinka kauan? Mulla on opinnot vielä kesken, mutta eiköhän ne 5-5½ vuodessa valmistu tätä menoa.
Oliko sisäänpääsy vaikeaa? Ei mulle, mutta riippuu toki henkilöstä :D Ja yo-todistuksen arvosanoista -> lähtöpisteistä.
Oli opiskelu vapaata ja oliko paljon läsnäolopakollisia jaksoja? Ekana vuonna paljon läsnäoloja, loppua kohti vapaampaa. Tietyillä kursseilla on läsnäolopakko 80% (esim. kielet + tietyt harjoitukset).
Minkälaisia asioita mielestäsi vaaditaan opiskelijalta? (Luonne, kiinnostuksen kohteet ja osaaminen) Parhaiten sopeutuu sosiaalinen ihminen, verkostoituminen ja opiskelijaelämä ovat tosi isossa roolissa. Avoin, pärjäävä, fiksu, sosiaalisesti älykäs.
Mitä teet työksesi nyt ja oliko pitkä opiskelu mielestäsi kannattavaa? Olen markkinointialalla, aika lailla oman alan töissä, vaikken vielä valmis olekaan. Tottakai opiskelu oli kannattavaa.
Miten sujui muu elämä opiskelujen rinnalla, kävitkö samalla töissä? Ekana vuonna ei mun mielestä onnistu, jos haluaa osallistua rientoihin (ja niihin todella kannattaa osallistua!). Sen jälkeen - miksei. Kyllä mä olin ekan vuoden jälkeen osa-aikatyössä opintojen ohella.

Kiitos vastauksista. :)

Itseäni lähinnä kiinnostaa se opiskelu itsessään, aivojen käyttö ja uuden oppiminen.
Varmasti mukavia nuo opiskelijariennotkin joillekin, itseäni ei ehkä niinkään se puoli kiinnosta opiskeluelämässä.

Miksi tuo sosiaalisuus ja avoimuus niin tärkeä ja arvostettava ominaisuus?
Tarkoititko enemmänin sitä juhlintapuolta vai itse opiskelua?

[QUOTE="vieras";26422464]Kaukaisena haaveena siintää kauppatieteiden opiskelu ja tarvitsisin nyt hiukan infoa miten se menee ym. kaikesta kysyttävää.

Eli kysymyksiä:

Missä opiskelit ja kuinka kauan? Tampereella 4 vuotta
Oliko sisäänpääsy vaikeaa? ei silloin
Oli opiskelu vapaata ja oliko paljon läsnäolopakollisia jaksoja? pakko olla vain kielissä ja ehkä muutamassa muussa
Minkälaisia asioita mielestäsi vaaditaan opiskelijalta? (Luonne, kiinnostuksen kohteet ja osaaminen)
Mitä teet työksesi nyt ja oliko pitkä opiskelu mielestäsi kannattavaa? Business controller suuressa kv-yrityksessä
Miten sujui muu elämä opiskelujen rinnalla, kävitkö samalla töissä? kävin, ei ollut rankkaa. ja opiskelijaelää vietettiin oikein kunnolla

Juu, juu, kyselyikä.
Täytyy vain tietää asioita ennen kuin päätän lähdenkö jalostamaan haavetta.
Kiitos jos joku viitsii vastailla. :)[/QUOTE]

näin mulla

Yhteistyössä