Kuin "herkästi" annatte lapselle lääkettä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa

Vieras
Itse aika pitkälle sinnittelen ilman lääkkeitä (toki tarpeeseen otan), mut lapsille taas annan särkylääkettä tarvittaessa aika herkästikki (tosin sitä tarvetta meil on harvon). Antibiotteja en turhasta syötä.

Esim. eilen 2½v lapsi nuutunu, haluaa vain maata sylissä torkahtelee ja itkuherkkä. Kuumetta 38.0 Ei muita oireita. Annoin lääkettä ja lapsi silmin nähden piristy. Toki sylissä halusi olla, mut jaksoi taas leikkiä ja touhuta sekä oli kiinnostunu ympäristön tapahtumista.

toissapäivänä 7kk ikäisellä kuumetta 38.5, virkeä ja touhukas joten en lääkinny. Nukahti ja kun heräsi kuumetta 39, joten lääkitsin.

Samoten jos lapsi on selvästi kipeän oloinen (muttei osaa sanoa onko kipeä) olen yöksi antanu panadolia, ajattelen et enempi siitä on hyötyä mitä haittaa (siis jos lapsi on kipeä eikä osaa sanoa mikä on). Yleensä oon aavistanu oikein. Tallaisia tilanteita on ehkä kerran kahessa kolmessa kuukaudessa.

Alkukesästä meillä tämä silloinen 6kk ikäinen oli kuumeessa toistapäivää, soitin päivystykseen et paljonko mä uskallan tätä lääkitä.. kysyttiin paljonko oot lääkinny, sanoin et oon antanu Panadolia 3krt/Vrk ja Buranaa aamulla + illalla ja silti kuume yli 39. Sain ohjeeksi et Panadol + Burana vuorotellen 4h välein. Jos yleisvointi hyvä kotihoito, jos vointi laskee päivystykseen. Lapsi söi ihan kohtuudella ni ooteltiin aamuun ja aamulla päivystykseen kun lopetti syömisen totalisesti

Mä annan aina lääkkeen (olipa lapsi miten virkeä tai nuutunut tahansa) jos kuumetta on yli 38. Ja joskus annan lääkkeen vaikka olisi alle senkin, jos epäilen, että lapsella on kipuja, vaikka itse ei niistä kertoisikaan.

Itse annan aika varovasti. Syynä se, että lääkkeistä voi aina olla myös haittavaikutuksia etenkin lasten herkkään elimistöön. Lääkkeet esim. sisältävät alumiinia, joka on raskasmetalli ja suurina määrinä haitallinen. Nythän tietenkin sanotaan, että lääkkeissä sitä on niin vähän, mutta missä se raja kulkee, kun tuollaiset aineet varastoituvat elimistöön...

Toinen näkökulma on se, että jos aina lääkitään sairaudet (esim. lievätkin flunssat) elimistön oma vastustuskyky ei pääsee vahvistumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja gitta:
Mä annan aina lääkkeen (olipa lapsi miten virkeä tai nuutunut tahansa) jos kuumetta on yli 38. Ja joskus annan lääkkeen vaikka olisi alle senkin, jos epäilen, että lapsella on kipuja, vaikka itse ei niistä kertoisikaan.

näin minäki toimin.. ihmettelen näitä äitejä jotka tuijottavat sitä mittaria tai joiden mielestä lasta ei saisi lääkitä muuten kuin sillon kun ovat kuumeessa

Alkuperäinen kirjoittaja Toista odottava:
Itse annan aika varovasti. Syynä se, että lääkkeistä voi aina olla myös haittavaikutuksia etenkin lasten herkkään elimistöön. Lääkkeet esim. sisältävät alumiinia, joka on raskasmetalli ja suurina määrinä haitallinen. Nythän tietenkin sanotaan, että lääkkeissä sitä on niin vähän, mutta missä se raja kulkee, kun tuollaiset aineet varastoituvat elimistöön...

Toinen näkökulma on se, että jos aina lääkitään sairaudet (esim. lievätkin flunssat) elimistön oma vastustuskyky ei pääsee vahvistumaan.

mut aina on se toinen puoli, kummasta on enempi haittaa.. lievään flunssaan en toki särkylääkettä anna. Mut jos lapsi on selvästi kipeä ni annan.
Suositellaanhan myös aikuisille nestettä, lepoa ja buranakuuri flunssan yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja pia:

näin minäki toimin.. ihmettelen näitä äitejä jotka tuijottavat sitä mittaria tai joiden mielestä lasta ei saisi lääkitä muuten kuin sillon kun ovat kuumeessa

En minäkään mittaria tuijota, mutta jos on kuumetta (yli 38) niin annan lääkkeen taatusti. En pelkää lääkkeen haittoja, sillä kuumeesta voi tulla pahempia haittoja. Vasta luin jostain, että lapset on usein alilääkittyjä, koska vanhemmat ei uskalla/halua antaa tarpeeksi lääkettä jostain syystä. Lisäksi annokset on liian pieniä tai lääkettä annetaan liian harvoin. :( Parempi olisi antaa oikeita annoksia ja riittävän usein, jotta lapsi parantuu ja voi paremmin. Ainahan sairaus vaikeuttaa lapsen vointia, olipa hän sitten päälle päin miten terveen näköinen tahansa. Mietipä omalle kohdallesi.

Annan kipu/kuumelääkkeen, jos on kuumeinen tai kipeä. Antibiootteja en itse säännöstele, vaan tietysti annan jos lääkäriltä määrätään ja olen itse lääkäriin mennyt apua hakemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pia:

En minäkään mittaria tuijota, mutta jos on kuumetta (yli 38) niin annan lääkkeen taatusti. En pelkää lääkkeen haittoja, sillä kuumeesta voi tulla pahempia haittoja. Vasta luin jostain, että lapset on usein alilääkittyjä, koska vanhemmat ei uskalla/halua antaa tarpeeksi lääkettä jostain syystä. Lisäksi annokset on liian pieniä tai lääkettä annetaan liian harvoin. :( Parempi olisi antaa oikeita annoksia ja riittävän usein, jotta lapsi parantuu ja voi paremmin. Ainahan sairaus vaikeuttaa lapsen vointia, olipa hän sitten päälle päin miten terveen näköinen tahansa. Mietipä omalle kohdallesi.

näinpä.. siitä liian pinestä ja liian harvoin annetusta annoksesta on enempi haittaa mitä hyötyä! Etenki siitä liian pienestä annoksesta ja jos taas annetaan jokakerta kun kuume on noussut "tarpeeksi korkealle" ni sekään ei ole lapsen elimistölle hyväksi.
Ite annan ensin Panadolia jos sillä ei kuume laske ni sit annan Buranaa tai Bronaxenia. Tosin tänään aamulla annoi tytölle Bronaxenia vaik ei ollu kuumetta, mut oli kiukkuinen (olin yöllä antanu Panadolia)

Olen oppinut antamaan aika herkästi..

Esikoiselle en ole antanut lääkkeitä juuri koskaan. Kahdeksan vuoden aikana antibiootteja on syöty vain muutama kuuri ja särkylääkettä ehkä pari kertaa vuodessa (tämäkin vasta esikouluiän jälkeen). Allergialääkkeitä siitelpölyaikaan käytetään (nenäsumute & suun kautta otettavat) sekä muulloin tarvittaessa.

Keskimmäisellä oli (alle 3-vuotiaana) taipumista oksentaa aina kun lämpö alkoi nousta, kuumetta ei tarvinnut olla kovinkaan paljon.. Ajoissa otettu kuumelääke helpotti oloa kummasti kun ei tarvinnut hoitaa samaan aikaan lämpöilevää/flunssaista ja oksentelevaa lasta. Korvatulehduksia oli pienenä jonkin verran ja niihin syötiin antibioottikuurit.

Kuopukselle (nyt 1v.) olen antanut myös aika herkästi lääkettä jos lasta selvästi sattuu. Lämpöilyyn en aina ole antanut, mikäli vointi on muuten ollut hyvä. Korvatulehduksiin olen ottanut tarjotut antibioottikuurit (5kpl), mutta yksi tulehdus hoidettiin särkylääkkeillä (pronaxenilla & panadolilla).

Niin lapsikohtaista.. Lääkkeitä en mielestäni turhan helposti tarjoa, mutta tarvittaessa kyllä jos lapsen sietokyky alkaa selvästi ylittyä. En itsekään tykkää kovin montaa tuntia odotella päänsärkyisenä muuttuuko särky migreeniksi vai ei.. Miksei kipeän lapsen oloa helpottaisi jos apu on saatavilla? :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Annan kipu/kuumelääkkeen, jos on kuumeinen tai kipeä. Antibiootteja en itse säännöstele, vaan tietysti annan jos lääkäriltä määrätään ja olen itse lääkäriin mennyt apua hakemaan.

Näin minäki teen, eli ab:n otan vastaan jos lääkäri katsoo sen tarpeelliseksi, mut varulta en ala syöttämään..

Myös se (ainaki aikuisten parissa ku on toiminu) ni on hyvä huomata, ettei kipua kannata päästää kovin kovaksi. Ajoissa otettu kipulääke auttaa paremmin, mitä et kivun antaa yltyä voimakkaaksi. Kun särkylääkkeen ottaa säännöllisesti missään vaiheessa kipu ei yllä ns. kovimmilleen. Sen kovan kivun niskan taittamiseen tarvitaan enempi lääkettä, mitä pienen kivun helpottamiseen.

Annan jos on tarpeen. Eli jos kuume nousee yli 39 tai jos lapsi on selkeästi kipeä. Jos on pelkkää kuumetta ilman kummempia kipuja niin käytän muut keinot kuumeen alentamiseen ensin, mutta en pelleile lapsen hyvinvoinnin kustannuksella. Siksi en lääkitsekään ihan joka pikku duhaa.

Sama periaate koskee itseänikin.

Mä annan Panadolia, jos on kuumetta JA on kipeän/nuutuneen oloinen. En sitten, jos syö ja juo hyvin, leikkii ja touhuaa... Koska se kuumehan tappaa pöpön. Mutta sitten kun on kipeän oloinen niin annan lääkettä, meillä on useimmiten pärjätty sillä että yöksi oon antanut lääkettä koska ilman sitä kuume nousee yöllä korkeaksi ja muksu heräilee jatkuvasti.

Annan lääkettä, jos lapsella on selkeästi kipeä olo tai jos hän valittaa esimerkiksi päänsärkyä. Muistan itse lapsuudestani kauheat päänsäryt ja jalkasäryt, joihin heräilin yöllä. Enkä vielä näin aikuisenakaan voi ymmärtää, miksi vanhempani eivät voineet helpottaa oloani niin pienellä eleellä kuin antamalla lääkettä. En halua omien lasteni kärsivän turhaan kivusta, joka on helpotettavissa.

useamman infektiokierteessä olleen lapsen äitinä voin sanoa että ihmiset tuntuvat "pelkäävän" lääkkeitä melkoisesti. Lapsille on nykyään niin hyvät kuume- ja kipulääkkeet että niistä mitään sivuoireita tule! Jos lapsi on kipeä niin miksi sitä oloa ei helpottaisi siihen tarkoitetulla valmisteella? Meillä pikkulämpöä ei lääkitä, mutta heti jos ollaan 38 tai yli niin taatusti annan lääkkeen. Etenkin pienten lasten alle 2-vee kohdalla en ymmärrä miksi kuumeen vaan annetaan nousta ja nousta, sit loppujen lopuksi annetaan lääke kun kuume huitelee mahdottoman korkealla. Vaarallisempaa se kuumeen jatkuva sahaaminen on lapselle kuin se että pyritään pitämään tasaisena ruumiinlämpö kuumelääkkeiden avulla! Kuumekouristukset myös sen verran pelottava kokemus, että en henk.koht. uskalla edes katsoa miten korkealle kuume mahtaa nousta...:/

Annan tarvittaessa. esim kun lapset on tehneet hampaita niin sillon herkästi on annettu särkylääkettä koska muuten yöt on kamalan risaisia kun hampaat herättelee lasta ja lapsi meitä. Pieneeb lämpöön ei anneta särkylääkettä mutta kuumeeseen aika herkästi. Ja tarpeelliset antibioottikuurit syödään loppuun saakka (esikoinen, vajaa 4v, ei ole koskaan kuuria saanut, kuopuksella 1v4kk on sitä vastoin ollut jo 3 kuuria).
Musta on mielekkäämpää lääkitä lasta vaikka välillä "turhaan" kun antaa lapsen olla kipuinen jos liiaksi lääkitsemistä varoisi.

itse otan myös aika herkästi esim päänsärkyyn särkylääkettä, tiedän ettei se mene ohitse odottelemalla ja usein särky jatkuu aamulla jos en yötävasten särkyyn ota lääkettä.

Yhteistyössä