Kuin monella oikeesti rahatilanne tämä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rikas???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rikas???

Vieras
Onko teillä tulot ja menot laskettu niin pilkulleen, että jos kuukaudessa tulee yksikin 50-150 euron ylimääräinen kulu niin talous menee persiilleen?

Joudutteko karsimaan kulujanne jatkuvasti, että saatte laskut maksettua?

Onko tää tilanne hatkellinen esim. työttömyyden takia vai onko tilanne aina sama?

Monella kaverilla tuntuu tilanne olevan tämä ja myös täällä palstalla monet valittelee, että haluaisivat mennä esim. varhaisajan ultraan (100eur), mutta ei ole varaa. Kuinka yleistä tämä oikeasti on?

kyllä näin on. joskus toki on kuukausia että o helpompaa esim. silloin kun lomarahat ja veronpalautukset tulee. mutta näin se pienipalkkaisella köyhällä, ei jää säästöön yhtään.

Hoitovapaalla ollessa oli joskus tiukempaa, mutta palattuani töihin on helpottanut. Säästän nyt tarkoituksella, että saisin parin kuukauden liksan verran "puskurirahaa".

Meillä saa tapahtua todella ihmeellisiä asioita, että talous oikeasti menisi kuralle.

Olen aina inhonnut syvästy kädestä suuhun elämistä, nuoresta pitäen.

Sen takia olen aina säästänyt rahaa pahan päivän varalle, ja sen takia esim. en ikinä olisi halunnut lapsia ennen kuin taloudellinen asema (asunto, työ) niin vakaita, että voi olla rauhassa pienten lasten kanssa kotona huolehtimatta talousasioista.

me ei olla haluttu asua misään pienessä asunnossa kerrostalossa vuokralla jossa ei olisi isoja vakuutusmaksuja, lämmityskuluja, muuta kun se vuokra ja pieni sähkö , vesilasku. pienipalkkaisia olemme ja velkaa on talosta mutta ennenmin näin vaikka talous onkin tiukilla.

ei onneksi oo noin tiukkaa.. aina on saanut lapselle kaikki ostokset tehtyä, ruoat pöytään, autoon bensaa, laskut maksettua..yms. En kyllä nyt osaa arvioida että kuinka iso menon pitäisi olla että menis "budjetti" jotenkin sekaisin. Jotain 400-500e/kk yllättävä meno vois ehkä hieman vaikuttaa..

Koko ajan on tuota. Mies on pienipalkkainen ja mä olen hoitovapaalla. Saadaan kyllä pakolliset jutut hoidettua (laskut, lainat, jne) mutta kaikki ylimääräinen on kortilla ja kaupassa käydään niin, että lasken koko ajan paljonko ostokset tekee ja puntaroin mitä kannattaa ottaa ja mitä ei. Yli 50 euron suunnittelematon maksu tuottaa ongelmia ja joudutaan silloin turvautumaan luottokorttiin. Onneksi niitä ei ole pahemmin tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Meillä saa tapahtua todella ihmeellisiä asioita, että talous oikeasti menisi kuralle.

Olen aina inhonnut syvästy kädestä suuhun elämistä, nuoresta pitäen.

Sen takia olen aina säästänyt rahaa pahan päivän varalle, ja sen takia esim. en ikinä olisi halunnut lapsia ennen kuin taloudellinen asema (asunto, työ) niin vakaita, että voi olla rauhassa pienten lasten kanssa kotona huolehtimatta talousasioista.

Kylläpäs annat itsestäsi kyllmän ja laskelmoivan kuvan. Meinaatko tosiaan että asunto täytyy olla maksettu, ennen kuin lapsia hankintaan? Vai et asunto pitää olla ostettu? Sittenhän sitä vasta velassa ollaan. MInä taas kannatan sitä et lapset tehdään nuorena, itselleen ehtii elää myöhemminkin. kun itse vajaa 40v niin lapset ovat 20 vuotiaita .

On ihan eri asia se onko johonkin asiaan varaa kuin että ei ole rahaa. Elämä on pitkälti valintoja, ja ihan kaikkeen ei aina voi laittaa rahaa vaikka sitä tilillä olisikin. Eli ymmärrän ton varhaisultran poisjättämisen jos ei ole "varaa" jos haluaa sen rahan sitten käyttää muihin vauvalle tarpeellisiin asioihin. Varhaisultrahan ei sinänsä tee muuta kuin toteaa että raskaus on olemassa ja oikeassa paikassa. Vauvan terveydentilaa se ei mitenkään totea, eli on enemmän sellainen hauska juttu tuleville vanhemmille saada kuva pienestä vauvanalusta.

kyllä on, mutta olemme miehen kanssa kummatkin opiskelijoitamjoten tilanne ei muu voisi edes olla. jo pienikin yllättävä meno kaataa budjetin, mutta silti meillä ei ole puutetta mistään. Saadaan laskut maksettua ja ruokaa pöytään. Meillä se ainakin on niin et semmoset menot ku tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
On ihan eri asia se onko johonkin asiaan varaa kuin että ei ole rahaa. Elämä on pitkälti valintoja, ja ihan kaikkeen ei aina voi laittaa rahaa vaikka sitä tilillä olisikin. Eli ymmärrän ton varhaisultran poisjättämisen jos ei ole "varaa" jos haluaa sen rahan sitten käyttää muihin vauvalle tarpeellisiin asioihin. Varhaisultrahan ei sinänsä tee muuta kuin toteaa että raskaus on olemassa ja oikeassa paikassa. Vauvan terveydentilaa se ei mitenkään totea, eli on enemmän sellainen hauska juttu tuleville vanhemmille saada kuva pienestä vauvanalusta.

Juurikin näin. helppo peesilla. omia valintoja. Meilläkää ei mielestäni ole varaa lähteä ulkomaanmatkoille, mut suomessa matkailemme ja se on ihan yhtä kallista.

Aika harvalla on näinä lama-aikoina 100% turvattu työ ja asunto, jos ei sitten molemmat puolisoista ole kunnalla/valtiolla töissä. Hyvin suurta osaa yksityisellä sektorilla työskentelevistä voi kohdata lomautus tai työttömyys. Ja mun mielestä lasten tekeminen ei ole kiellettyä työttömiltä...

Itse vaikka en maksaisi 100e ultrasta koska pääsisin kuitenkin np ultraan 26e vähän myöhemmin.
Ei meilläkään ylimääräistä ole mutta jos tulee 200e meno ,se voidaan hoitaa jos tarve vaatii.
(suurempikin mutta sit laulaa luotto)
Mies käy töissä ja itse kotona.

Välillä on helpompaa, välillä on talous tiukemmalla. Riippuen ihan mun ja miehen työtilanteesta. Tällä hetkellä ei olis varaa 50e yllättävään menoon, mutta ens kuussa olisi kyllä jo taas. Tai toki nytkin olis varaa yllätyksiin, lääkäriin/lääkkeeisiin/tms. pakolliseen välttämättömyyteen, mutta se olis sitten pois muualta. Ensimmäisenä karsittaisiin ruokakuluista.

Mulle ei rahaa liiemälti ole. Saan kyllä käteen noin 2000 euroa / kk ja lapsilisän ja elarit. Mutta jo asunto vie siitä 1150 e, sitten opintolaina ja autolaina. Ja laskut, siis puhelin, netti, sähkö, vakuutus ja harrastukset. Ja lapset saavat osallistus kyllä leirikouluihin, pelimatkoille jne, mutta ei mulla ikinä ole rahaa niin, että jäisi suurempia summia sivuun. Nyt on toisella tilillä pari-kolmesataa ja ne koitan pitää pahan päivän varalle. Ei ihan joudu senttiä venyttämään, joten köyhä en ole, mutta ei mulla ole varaa laittaa satoja euroja sivuun, vaikka haluaisinkin.
Joten kyllä jollain voi olla ihan kädestä suuhun, oikeasti.

Mutta entä ne, jotka oikeasti haluavat sinne ultraan. Siis pelkäävät kuollakseen, että on mennyt kesken tai on tuulimunaraskaus tai kohdun ulkoinen. Siksi eivät mene koska ei ole varaa. Kyllä mä sen ymmärrän, että te joilla ei oo huolia ettekä halua ultraan, ette mene, mutta ne jotka HALUAVAT. Monet ajattelee, että kuitenkin 5 viikon päästä pääsee ilmaiseksi tai että voihan mennä kesken myöhemminkin, mutta kaikki ei ajattele vain tota.