Kuin paljon yli TES:n kehtaa pyytää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuukkoSuulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä laitoin aina että tes:in mukainen. Se on kuitenkin se palkka joka on katsottu "oikeaksi" ja varmemmin saat sen työpaikan.

Tessi on MINIMI!Aina kannattaa pyytää enemmän.

Nimenomaan se on se ALIN MAHDOLLINEN minkä työnantaja voi maksaa. Minusta kertoo paljon jos ei ammattilaiselle tessiä enemmän suostuta maksaa, siis arvostuksesta. Ja muutenkin.... "maksamme vain sen minkä on pakko eikä yhtään enempää...." ihan P asenne :kieh:

No mut entäs jos ei oo niin hirmusen ammatti-ihminen (ku tota työkokemusta ei vielä oo karttunu kuin parista harjoittelusta, koulutus tosin on ammattikorkeatasoinen) ni kehtaako sitä pyytää esim. 10,50? tunnilta jos taulukon mukainen palkka ois 9,75?/h?

Kyseessä siis baaritarjoilijan virka ja itse olen tarjoilijana mielestäni todella hyvä (iloinen, ahkera ja todella kärsivällinen asiakkaiden kanssa), mutta drinkkien kanssa on ongelmia ellei tietty sit ole ohjetta nenän edessä. Luovuutta siis ei kauheasti löydy ku kokemusta ei ole. Jos asiakas pyytää vaik punaista drinkkiä ja antaa myös muita kriteerejä, ni en oo niin hirmuse hyvä itse keksiin mitään. Eli ei oo kokemusta, et miten kukin juoma minkäkin kans sopii yhteen. Kyseessä pikkukaupungin baari/ravintola, jossa hieman "räkälän" tuntu enemmän kuin jonkun tasokkaan snobiravintolan.

Jos ei ole työstä juuri ollenkaan mitään kokemusta, ei kannata mennä kovin yläkanttiin hinnoitteleen itseään. Mutta jos on jo vuosien työkokemus jostain alasta, niin sitten kannattaa vetää vaan aika kunnon hinta..

Miracle: Jos sulla ei ole työkokemusta juuri ollenkaan, niin tuskin maksavat sulle enempää kuin tuon taulukon hinnan. Jos olisit ollut muutaman vuoden tai jopa vaan yhdenkin vuoden allalla, hinnoittelusi olisi ok. Jos olisi ollut vielä kauemminkin allalla, voisi pyytää suoraan 11e/h. (ja nää siis mun mielipiteitä)

En tiedä yhtään tuosta alasta, mutta onko sulla saatavilla jotain muuta tietoa kun tes palkoista? Siis vaikka liiton kautta tai jotain....
Yleensäkin palkkapyynnin olis hyvä perustua johonkin; keskipalkka tms. jos koulutus/kokemus ei sitä ole.
Tarkoitan, että sun pitää pystyä perustelemaan (ja mieluummin hyvin =) )miksi haluat sen verran kun haluat. Helpompi on kun se perustuu johonkin "faktaan".

Juu no mulla ei mittää tietoa oo alan keskimääräsistä palkoista oo, et kai se kannattaa vaa pyytää sitä minimiä =)

Mitäs muute tapahtuu jos työnantaja ehdottaiskin TES:stä alempaa palkkaa? Ku esmeks mä ny tarkistin vaa PAM:n sivuilta tuon taulukkopalkan. Ja itse kaks vuotta sitten toimin tarjoilijana (n.168h vain yht.) ja sain 9,32? tunnilta. Tuon oisin siis iha ok.sti varmaan hyväksyny, ellen ois TES:iä tarkistanu. Tapahtuuko sellast useinkin, et työnantaja yrittäs maksaa TES:stä vähempää?

Olen raskaana ja sekin arvelluttaa, että saisinko sitten potkut kun se tulisi ilmi (jos siis saisin sen työpaikan). Tiedän, ettei ole laissa sallittua, mutta voittaako kuinka moni noita juttuja? Siis noita oikeuskäsittelyitä, joissa työnantaja on irtisanonu työntekijän raskauden vuoksi?

Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Juu no mulla ei mittää tietoa oo alan keskimääräsistä palkoista oo, et kai se kannattaa vaa pyytää sitä minimiä =)

Mitäs muute tapahtuu jos työnantaja ehdottaiskin TES:stä alempaa palkkaa? Ku esmeks mä ny tarkistin vaa PAM:n sivuilta tuon taulukkopalkan. Ja itse kaks vuotta sitten toimin tarjoilijana (n.168h vain yht.) ja sain 9,32? tunnilta. Tuon oisin siis iha ok.sti varmaan hyväksyny, ellen ois TES:iä tarkistanu. Tapahtuuko sellast useinkin, et työnantaja yrittäs maksaa TES:stä vähempää?

Olen raskaana ja sekin arvelluttaa, että saisinko sitten potkut kun se tulisi ilmi (jos siis saisin sen työpaikan). Tiedän, ettei ole laissa sallittua, mutta voittaako kuinka moni noita juttuja? Siis noita oikeuskäsittelyitä, joissa työnantaja on irtisanonu työntekijän raskauden vuoksi?

Ei sun ainakaan tessiä alempaan pidä suostua, se on ainakin se mihin voit vedota.
Harvemmin varmaan sanotaan irti juuri raskauden takia, kyllä ne halutessaan keksii ihan laillisenkin syyn pistää sut pihalle jos haluavat.

Juu sitä mä pelkäänkin, et ne keksii jonku "laillisen" syyn ku saavat tietää raskaudesta. Mut eikös työnantajan pidä näyttää toteen, että työntekijää ei voida pitää listoilla enää taloudellisista syistä jotta irtisanominen olisi laillinen?

Juu sitä mä pelkäänkin, et ne keksii jonku "laillisen" syyn ku saavat tietää raskaudesta. Mut eikös työnantajan pidä näyttää toteen, että työntekijää ei voida pitää listoilla enää taloudellisista syistä jotta irtisanominen olisi laillinen?

Kyllä pitää olla painavat syyt, jos koeajan jälkeen sut irtisanoo.

Jos laitetaan taloudellisista syistä pihalle niin ei saa ottaa uutta työntekijää aika pitkään aikaan töihin.Eli tuskin sillä verukkeella kumminkaan.

Ei sitä mun mielestä pidä mitenkään osoittaa. Eivät vaan voi tiettyyn aikajaksoon (puolivuotta, vuosi, en muista) palkata toista samaan hommaan tarjoamatta hommaa sulle ensin.
Toisaalta tiedän tapauksia jossa tämäkin on kierretty sillä että on palkattu joku, joka osaa jotain enemmän kuin sinä, ja siihen vetoamalla (ettet olisi työtä voinut hoitaa) selvitty "kuiville vesille".

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Kyllä pitää olla painavat syyt, jos koeajan jälkeen sut irtisanoo.

Pitää olla syy myös koeajalla.

Juu kyl munki ymmärtääkseni syy pitää olla myös koeajalla. Mut eikös ne voi vaa keksiä, et no et oo tarpeeks hyvä työntekijä :ashamed: Ku oon nyt 10 vkolla ja jos työn saisin, ni se alkais varmaa suht pian. Ni eikös masuki usein ala jo 15 vkolla näkymään viimeistää? Voi kumpa näkyis vast 20 vkolla...

Juu kyl munki ymmärtääkseni syy pitää olla myös koeajalla. Mut eikös ne voi vaa keksiä, et no et oo tarpeeks hyvä työntekijä :ashamed: Ku oon nyt 10 vkolla ja jos työn saisin, ni se alkais varmaa suht pian. Ni eikös masuki usein ala jo 15 vkolla näkymään viimeistää? Voi kumpa näkyis vast 20 vkolla...

Jos eivät kysy niin ei tarvitse erikseen kertoa.Eikä työnantaja saa siis edes kysellä moista työhönottotilanteessa.Mutta toisaalta: onko se kovin reilua työnantajaakaan kohtaan salata tuota?Opettaa uuden työntekijän joka jää sitten äitiysvapaille.Äläkä suutu!En sunkas tuomitse!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos eivät kysy niin ei tarvitse erikseen kertoa.Eikä työnantaja saa siis edes kysellä moista työhönottotilanteessa.Mutta toisaalta: onko se kovin reilua työnantajaakaan kohtaan salata tuota?Opettaa uuden työntekijän joka jää sitten äitiysvapaille.Äläkä suutu!En sunkas tuomitse!!!

Samaa olen itse miettinyt. MUTTA mielestäni on. Sillä vain ja ainoastaan sen vuoksi, että en saa kuntalisää (175? kuussa) ELLEN voi osoittaa siirtäväni työhönpaluutani hoitovapaan vuoksi. Eli myös keikkatöitä voisin tehdä, mutta oman kokemukseni mukaan niitä ei kertyisi tarpeeksi (tulee olla 84 työpvää 6kuukaudessa). Systeemi on mätä, joten niin täytyy sit munkin olla.

Juu sitä mä vähän mietinkin :D Aina sitä toivois enempi rahhaa, mut minkäs sille tekee ku ei kokemusta ole. Ja sit töitä ei saa ku ei oo kokemusta ni sekös se vasta hieno oravanpyörä onkin B)

juuri tuo sama muakin ketuttaa.. palkan maksajia olis paljon .. mutta jokainen vaatii jonkun verran työkokemusta.. ja mistäs sitä saa kun minnekkään ei oikeen pääse kun ei sitä kokemusta oli mistään saanut:)
ja autokoulua ei voi laskea mukaan :)

Yhteistyössä