kuinka 2-vuotiaan saa nukahtamaan?!!

Vilma vasikka

Jäsen
06.04.2010
879
0
16
Poika säikähti niin pahasti raketteja, että sen jälkeen joka ilta on ollut hysteeristä huutoa. Tänään huusi hysteerisenä 1,5h, samanlainen meno joka ilta. tänään kuvitteli, että ikkunalautaan ropiseva vesi on raketin pauketta, kaikki kolina säikäyttää...
On koitettu jutella, ja keksiä äänille "selitykset", istuttu sängyn vieressä, silitelty, luettu kirjaa, katottu kämpän joka ikkunasta ettei raketteja oo... ja huuto vaan yltyy |O :kieh:

Keksikääs mulle kuinka saan pojan hiljenemään? Ennen nukahti tosi äkkiä, eikä koskaan itkeskellyt :|

Kattelkaa jotain ohjelmia ilotulituksista. Esim netistä. Jos tajuais, ettei niissä oo mitään muuta pelottavaa ku kova ääni? En tosin tiedä, osaako tuon ikäinen yhdistää asioita noin paljon...

Toisaalta pelkoa voi ruokkia myös se, että siihen kiinnitetään liikaa huomiota. Laitoit sanan selitykset lainausmerkkeihin, onko ne selitykset siis jotain liirumlaarumia? Mä suosittelen enemmin sitä, että selitään asiat sellaisena kuin ne on, mutta lyhyesti ja ymmärrettävästi.

Onko poika herkkä luonteeltaan, onko aiemmin ollut samantapaisia pelkoja?

Auttaisiko vaikka yövalo asiaa, jos äänet eivät olisi niin pelottavia valoissassa? Meillä on onneksi makuuhuone olohuoneen vieressä, jätän oven auki ja istun itse sohvalla telkkaa katsellen. Lapsi näkee minut sängystään, se helpottaa nukahtamista.

Meilläkin muuten 2-vuotias säikähti raketteja ja alkoi itkemään. Sitten viikkojen päästä alkoi puhumaan, kuinka häntä pelotti kun iskä ampui raketteja ja keskustelimme asiasta. Sen kummemmin ei asiaa käsitellyt. Tänä vuonna (3v.) ei sitten halunnut ollenkaan ulos katsomaan raketteja. Katseltiin ikkunasta eikä pelottanut ollenkaan.

Olisko joku rauhoittava musiikki mikä peittäisi vähän sateen ropinaa ja muuta ääntä? Yövaloa mäkin kannatan ja sitä että jättää huoneen ovea joko vähän raolleen tai kokonaan auki. Kysy lapselta mikä auttaisi hänen omasta mielestään, mitä haluaa.

Selitettiin, mistä äänet oikeasti tulee, eli vesi tippuu ikkunalaudalle. Yövalo huoneessa on, mutta poika on herkkäuninen ja vauva itkee usein illat, niin ovea ei voi pitää auki. Poika on äsken täyttänyt 2-vuotta, eikä kauheasti puhu, niin ei pysty sillälailla asiasta keskustelemaan.

Yhteistyössä