Kuinka äkkiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miisa

Vieras
Tämä on tyhmä ja nolo kysymys, mutta kävin tänään neuvolalääkärillä. Olen viikolla 35+3 ja hän sanoi kohdunkaulan olevan kiinteä, kiinni ja 3 cm pitkä, eli siis mikään ei ole muuttunut sielläpäin.
Kyse oli vikasta lääkärikäynnistä ja mietinkin kuinka äkkiä kohdunkaula voi alkaa lyhenemään. Voiko se yhtäkkiä lyhentyä vaikka 3 viikon päästä niin että synnytys alkaa? ja vedet menee? Vai meinaako tämä sitä, että yliaiakaiseksi menee?

Sen verran piti lisätä, että sanoi vauvan pään olevan jo lantiossa alhaalla ja että tekee selvästi tuloaan.
Kovin on ollut kipeitä suppareita, mutta eivät ole saaneet aikaan mitään.

Kävin just lääkärissä ja mulla kohdunkaula on lyhentyny viikossa 1 sentin eli eli kyllä toi 3cm ja kolme viikkoo voi pitää paikkaansa.
Olen ensiodottaja enkä valitettavasti osaa enempää auttaa.

Ensisynnyttäjällä kohdunkaula lyhenee ja avautuu usein vasta synnytyksen alettua. Joskus saattaa lyhetä ja pehmetä jo aikaisemmin, mutta sekään tarkoita että tulisi etuajassa.

Monisynnyttäjällä kohdunkaula on valmiiksi lyhyt, ja siksi synnytys on yleensä nopeampi kun sen kaulan ei tarvitse enää lyhetä niinkuin ensimmäisellä kerralla., vaan synnytyksen käynnistyttyä kohdunsuu alkaa heti avautua.

Ei vaan uudelleensynnyttäjällä kohdunsuu voi alkaa avautumaan jo ennen kuin kohdunkaula on kokonaan hävinnyt. Eli tilanne voi olla vaikka se, että kohdunkaulaa on jäljellä 2 cm, ja kohdunsuu on 2 cm auki.

Itselläni tosin alkoi kohdunsuu avautumaan jo ensimmäisessä synnytyksessä vaikka kohdunkaulaa oli vielä 1,5 cm jäljellä. (En tiedä vaikuttiko se asiaan, että olin kokenut 2 keskenmenoa ennen sitä.)

Siis on ymmärrettävä, että jos on ensisynnyttäjä, niin se kaula lyhenee ensin ja avautuu sitten. Eli siinä tapauksessa nyt kun olen 35+4 mulla menisi varmaan ainakin turvallisesti lasketun ajan hujakoille se synnytys.

Jos taas olisi uudelleen synnyttäjä, mulla saattaisi synnytys lähteä käyntiin vaikka kahden viikon päästä, vaikka kohdun kaulaa olisi jäljelläkin, se saattaisi avautua silti.

Mulla ei ole ollenkaan kokemusta näistä avautumisista. Olen uudelleensynnyttäjä, mutta mulla meni ensimmäisen kanssa raskausmyrkytyksen vuoksi käynnistykseen..ja se kaula oli vissiin vielä silloin kiinni. Vaikka puhuttiin sen olleen pehmeä ja sormelle auki.
Mä en tiedä noista jutuista mitään.
Nyt kun on normaali raskaus, ei ole myrkytystä, eikä turvotusta ja verenpainekin on alhainen..saa odottaa sitä luonnollista käynnistymistä.

Mutta koska olen uudelleensynnyttäjä ja kokenut kamalia supistuskipuja olen pelännyt vaavin tulevan liiankin pian.
Sitten kuulen kaulan olevan 3 cm.kiinni ja kiinteä.

Mulla oli neuvola lääkäri esikoisen kanssa viikolla 35+ jotain ja kaikki oli niinkuin alussakin kiinni, kiinteä ja 3cm. Ajattelin että yli menee niin että hurahtaa. No neiti päättikin sitten syntyä ilman mitään ennusmerkkejä rv 37+4. ELi mitävaan voi tapahtua ja lapsi syntyä milloin vaan. vAikka jo ensi viikolla, muutokset tulevat nopeasti.

Yhteistyössä