Kuinka arki sujuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vertaistukea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vertaistukea

Vieras
Onko teillä kaikilla tietyt rutiinit joka päivälle?Erityisesti te joilla,monta lasta????

Miten ehditte tekemään kaikki kotityöt,vai onko teillä mies myös auttamassa kotitöissä?

Teettekö kaksi vai yhden lämpimän ruuan joka päivä?

Kuinka usein ulkoilette?

Vai annatteko kaiken lojua paikoillaan ja teette kun jaksatte ja loikoilette välillä?

Annatte asioiden mennä painollaan?

Miten ehditte hoitaa myös kaikki ylimääräiset asia arjessa?

Paljon kysymyksiä,mutta olen vain utelias kurkkaamaan muiden ihmisten arkeen ja saamaan pientä myötätuntoa ja VINKkEJÄ kuinka selvitä lapsiperheen arjesta,väsyttämättä itseään,mutta kuitenkin antamalla lapsille hyvän kodin ja hieman rutiinia.

Sillä jos minä tahdon että kotini on todella siisti,että ehdimme ulkoilla jokapäivä monta kertaa vielä samalla kellonlyömällä ja valmistaa terveellistä kotiruokaa...niin joudun juoksemaan itseni henkihieveriin ...pitäisikö vain laskea odotuksia ja antaa kaiken sujua niinkuin sujuu..

Kiitos kertomuksistanne ja vinkeistä!!!!!

Meillä ei ole mitään tiettyjä rutiineja... tai no kai meillä on kun isompaa pitää aamusin viedä eskariin ja puolilta päivin hakea ja sitten pienempi menee päiväunille... Ruoka-ajat on suurinpiirtein aina samat...
Pienempi syö kahesti päivässä lämpimän ruuan, mutta ei tehdä eri ruokia, vaan samaa syö ja saattaa syödä muutaman päivän...
Siivoukset hoidetaan joka päivä sillonkun ehitään/jaksetaan/viititään, mut sekin vaan sellasta perus siistimistä... Suursiivoukset tehdään sitten harvemmin...
Ulkoilla pitäs kyllä useemmin...
Niin ja meillä "vaan" 2 kaks lasta (6v ja 1,5v)

Minulla on rutiini, milloin vain jaksan sitä pyörittää. Mutta välillä en jaksa ja systeemi menee sekaisin. Silloin: hengitän syvään -ja annan itselleni anteeksi. Teen sen minkä jaksan ja kerkeän.

En ole monenkaan lapsen äiti, vain kahden jo hieman isomman. Ja silti minulla on lupa olla tekemättä välillä mitään. Ja välillä käyn töissä ja välillä olen kotona. Elämä on elämistä varten, rutiinit -tulevat luonnostaan jos ovat tullakseen. Kalenteriin en aio tekemisiäni aikatauluttaa.

Meillä mies on lasten kanssa useasti kun on kotona ja osallistuu myös kotitöihin.useasti vain on töissä nain arkisin...
Toisaalta toivon välillä että voisi osallistua vielä enemmän kotitöihin..pitää siis vihjata,tyytyväinen olen kyllä näinkin.

Lähinnä kyselen kuinka ehditte nuo ruuat,ulkoilut,pyykit ja siivot jne.Hoitamaan,.....

Kahden lapsen kanssa ehtiii väsyttää henkihieveriin myös.
Moni jaksaa niin että on lasten kanssa paljon ulkona, joten sisälle ei tule niin paljon sotkua. En sitten ymmärrä, milloin laittavat ruoan.

Nykyään on vaatimukset erit kuin ennen. Pitäisi ehtiä juosta kerhoissa ym. jos on vain kaksi lasta. Sinulla 4, niin on lapsilla kaveria jo kotona.

täyttä työtä on.

Meillä kokataan noin joka toinen päivä, joka toinen syödään sitten edellisen päivän safkoja tai eineksiä: yleensä kaksi ruokaa päivässä, joten saattaapi näitä molempia olla tarjolla. Lounaalla nopeat pinaattikeittopakasteet, kalapuikot jne on täydellisiä. :heart: Illaksi kerkiää kokkailla enemmän.

Imuroin joka päivä, meillä koira joka karvoittaa melkoisesti, ja pyyhin lattiat noin kerran viikossa, melko hätäseen, yleensä illalla kun lapset on nukkumassa. Pyykkirumba on pahin, sitä on aina hirveästi...

Ei ole rutiineja oikeastaan, mä tein etukäteen ennen äijän syntymää jo sopimuksen itseni kanssa siitä että otan lunkisti. Oon aika hyvin onnistunut, luonteeni huomioon ottaen.
Lapsia kaksi.
Ai, me ulkoillaan neljästi päivässä yleensä, pari kolme lyhyttä koiralenkkiä ja sitt yksi pidempi.

Ranian vastaus on hyvä...nyt ymmärrän millainen tilanne meillä on.
meilläkin on rutiini silloin kun todella jaksan sitä pyörittää!Toisinaan on päiviä jolloin en jaksa(ja tunnen itseni huonoksi)Mutta silti lepäilen sohvalla ja luen ja olen vain..teen hommia kun jaksan...

Tuntuu vain että tuttava perheet jaksavat säilyttää rutiininsa joka päivä.
En jaksa jokapäivä herätä samalla kellonlyömällä ja pedata petejä ennen ulkoilua ja useasti eka ruoka on valmisruokaa...stressaan ehkä turhasta.Jos meille tulee vieraita niin sit laitan kyl paikat tiptop kuntoon.

Ehkä rentoudun ja annan itselleni lepoaikaa ja nautin elämästä ja lapsistani ja siivoan sitten kun siltä tuntuu:)

4 lasta. Päivät menee aika pitkälti ruokailujen mukaan, mitään muita rutiineja ei pahemmin ole, tietty päikkärit ja yöunet. Ulkoillaan silloin kun siltä tuntuu, yleensä iltapäivisin tai alkuillasta. Kaksoset vievät paljon aikaa. Nyt kun ovat alkaneet ryömiä, saan välillä olla ilman sylivauvaa, viihtyvät nyt lattiallakin. Isommat tosin vielä tulevat syliin myös. Mutta niin, nyt kun vauvat ryömivät, arki on helpottunut toisaalta. Ja toisaalta sitten tullut uusia haasteita...

Sitten kun kaikki ovat illalla nukkumassa, lepään. Ennen sitä ei tule levättyä. Siivous on sellaista "pahimmat sotkut pois" ja kun mies pääsee töistä, on paremmat mahdollisuudet siivota ja tiskata jne...

Meillä kaksi lasta.3½-v.uhmaikäinen poika ja ensi viikolla 6kk täyttävä poika-vauva.Rakennamme taloa ja yksin hoidan kaikki kotityöt,ruoanlaiton,pyykit,kaupassa käynnit,esikon kuskaan harrastuksiinsa jne.Mies ei ehdi olemaan kotona koska kaikki vapaa-aika menaa raksalla.Me ollaan vähintään kaksi kertaa päivässä ulkona,syödään samoihin aikoihin joka päivä,riippuu päivästä teenkö kaksi kertaa ruokaa vai riittääkö vielä päivälliseksi lounasta.Siivoan joka päivä jotain,kärsin jostain puhtausneuroosista...pyykkikoneen laitan päälle heti aamusta ja monesti teen ruoan valmiiksi ennen kuin aamulla ulos lähdetään siinä 9.00.Aika pitkälle tätä samaa rumbaa meillä...

Meillä on aikas tarkka rutiini,muksuja kohta viisiAiemmin oli vilä 2 hoitolasta päälle,sukulaisen omia.Laitan sen 2 lämmintä ateriaa päivässä mutta saattaa hyvin olla lounaaksi eilistä tai einestä.Pyykkikone laulaa aamusta lähes iltaan,kaikkien vaatteet on aina ihan kurassa kun maalla asuu ja ite sekä ukko luuhaa pitkin navettaa: ).Ulkoilu pienempien kanssa 1-2 krt päivässä,samall kun ite tekee ulkohommia,kantaa puita,lämmittää saunaa jne.Eläinten aamuruokinnoilla ja lypsyllä yleensä 1-2 muksua mukana,iltapäivällä vaihtelevasti-riippuu säästäkin.
Nukkumaanmeno ja iltatouhut myös aikalailla samat ajat joka ilta,paitti viikonloppuna saatetaan kattoa yhessä vaikka joku filmi tms popcornin kanssa; )

Yhteistyössä