Kuinka erilliset käyttörahat teillä on kumppaninne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piski

Vieras
Kuinka tarkasti katsotte, että kauppaostokset menevät tasan? Kuinka tarkasti jaatte laskut? Pidättekö tarkkaa kirjaa, mikä on omaa rahaa ja mikä toisen? Onko teille edes tärkeää erotella kumman rahalla mikäkin on ostettu, vai onko teillä kummankin rahat yhteisiä?

Maksatteko vuokran/lainanlyhennykset puoliksi joka kuukausi, vai vuorokuukausin, vai onko ne jomman kumman hommaa ja esim. laskut toisen? Miten olette jakaneet kiinteät asumiskulut, entä miten ruokaostos- ym shoppauskustannukset?

Häiritseekö, jos sovitte kumppaninne kanssa esimerkiksi, että hän ostaa rikkimenneen pesukoneen tilalle uuden ja sinä maksat muutamat seuraavat suuremmat ruokaostokset, vai toimitaanko teillä näin? Vai laitatteko molemmat omista rahoistanne saman summan pesukoneeseen, jotta se olisi kirjaimellisesti yhteinen? Jos tulee ero, muistetaanko sen ruoan maksajaa pesukonetta jakaessa? Mietitkö tällaisia?

Kertokaa rahankäyttötottumuksistanne parisuhteessa!

Meillä omat tilit, mutta rahat on ns. yhteisiä. Yleensä mä maksan ruoat ja lastenvaatteet ja mies huolehtii muun maksuliikenteen. Jos uusi pesukone pitää ostaa, niin yleensä se menee miehen kortilta. Mä olen kotona kotihoidontuella ja mies töissä, joten välillä tulee tilanteita, että tarvitsen lisää rahaa, niin mies sen sitten mulle antaa. Omia laskuja meillä ei taida olla muita kuin, että kumpikin maksaa omat kännykkälaskunsa ja vaatteensa.

Meillä on aina ollut yhteiset rahat, ei koskaan lasketa kumman pussista mikäkin maksetaan. Näinmon ollut siitä asti kun aloimme seurustella, tuli ihan luonnostaan. Mä olen äitiyslomalla ja ukko töissä eli lähinnä ukon rahoilla elellään kun saan minimiä mutta toki munkin rahoja käytetään yhtälailla, tosin niistä ei kyllä olisi varaa ostella kauheasti ylimääräisiä eli mun hemmottelu tapahtuu varmaan pääosin ukon pussista :D

[QUOTE="mamm";23671344]tänne tulee vastaamaan vaan ne joille kaikki on yhteistä:D[/QUOTE]

Kun itse en ymmärrä sitä, että on täysin eri rahat, niin olisi kiva, että sellaisia tulisi kertomaan, että miten oikeasti käytännössä nämä asiat heidän kohdallaan menee, niin voisin alkaa enemmän ymmärtämään erillisiä rahoja. Vai onko nämä erilliset rahat-tyypin niitä, jossa parisuhteen toinen osapuoli on persaukinen tuhlari?

Tilit on omat, mutta rahoja ei mitenkään eritellä. Se maksaa joka käy kaupassa, laskut maksaa se jolla on eräpäivän aikaan tilillä rahaa ja nettipankki auki, kodinkoneet ym ostaa kumpi kulloinkin. Rahaa siirrellään tarpeen mukaan tililtä toiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja rikas ja köyhä;23671374:
meil on omat tilit, maksetaan ruokaostokset vuorotellen, ei se oo niin nuukaa.
oman autot kulut tietty maksetaan omasta pussista.

Entä ne muut menot, sähkö, vuokra, lainat jne? Jos kodinkone menee rikki, kuka ostaa uuden?

Meillä on yhteinen tili sekä myös omat tilit. Silloin kun oltiin molemmat töissä, niin molemmat pisti suurinpiirtein saman verran yhteiselle tilille. Tähän yhteiseen tiliin molemmilla on kortit ja sieltä tehdään yhteiset ruokaostokset ja hankinnat. Nyt kun olen ollut äityislomalla ja työttömänäkin niin mies on pistänyt isommat summat ja ite sit vähemmän.

Omia tilejään kumpikin saa käyttää tietty mielensä mukaan.

Tää on ollut tosi toimiva systeemi. Ei ole kuittien laskemista ja ei ole tullut sanomista, että toinen väärinkäyttäisi yhteistä tiliä vaan omat hankinnat on mennyt omilta tileiltä.

[QUOTE="vieras";23671364]Kun itse en ymmärrä sitä, että on täysin eri rahat, niin olisi kiva, että sellaisia tulisi kertomaan, että miten oikeasti käytännössä nämä asiat heidän kohdallaan menee, niin voisin alkaa enemmän ymmärtämään erillisiä rahoja. Vai onko nämä erilliset rahat-tyypin niitä, jossa parisuhteen toinen osapuoli on persaukinen tuhlari?[/QUOTE]

vaikka niin. meillä on "omat rahat". puoleksi lyhennetään sekä taloa että autoa, minä käyn kaupassa ja siihen joskus antaa mies myös rahaa, jos mulla tiukkaa:) mies maksaa esim. vakuutukset ja minä päivähoitomaksun. aikalailla näin menee nyt kun minäkin olen töissä. toki älomalla mies maksoi melko paljon enemmän, minä sen mitä suinkin kykenin. onko vielä kysyttävää?

[QUOTE="vieras";23671364]Kun itse en ymmärrä sitä, että on täysin eri rahat, niin olisi kiva, että sellaisia tulisi kertomaan, että miten oikeasti käytännössä nämä asiat heidän kohdallaan menee, niin voisin alkaa enemmän ymmärtämään erillisiä rahoja. Vai onko nämä erilliset rahat-tyypin niitä, jossa parisuhteen toinen osapuoli on persaukinen tuhlari?[/QUOTE]

Mua kiinnostaisi ketjun aloittajana myös nämä joilla on täysin erilliset, tai suurimmaksi osaksi erilliset rahat, ja miten tämä on käytännössä järjestelty. Yhteisten rahojen järjestelyhän on sinänsä helppoa, niin nämä erillisten rahojen käyttäjät kiinnostaisivat itseäni myös enemmän.

Mutta toki kaikki voivat kertoa ilomielin miten raha-asiat on perheessä järjestetty! Tämä aina avartaa omaa käsitystään :)

Kuinka tarkasti katsotte, että kauppaostokset menevät tasan?
- Eipä oo aikaa laskea joka maitopurkkia laskimen kanssa! Minä maksan yleensä kun muutin valmiiseen taloon. Eli mieheni lapsuuden kotiin. Ja maksan koska haluan maksaa kun on tuota rahaa.

Kuinka tarkasti jaatte laskut?
-Minä maksan puolet vedestä ja sähköstä. Minä maksan oman autoni kulut ja ukko omansa. Minä maksan tv-lupamaksun, ukko netin.

Pidättekö tarkkaa kirjaa, mikä on omaa rahaa ja mikä toisen?
-On omat tilit.

Onko teille edes tärkeää erotella kumman rahalla mikäkin on ostettu, vai onko teillä kummankin rahat yhteisiä?
-Ei oo aikaa juosta laskimen kanssa :D

Maksatteko vuokran/lainanlyhennykset puoliksi joka kuukausi, vai vuorokuukausin, vai onko ne jomman kumman hommaa ja esim. laskut toisen?
-Minä en vuokrataloon muuta, omakotitalo se olla pitää! Maksan vedet ja sähköt puoliksi.

Miten olette jakaneet kiinteät asumiskulut, entä miten ruokaostos- ym shoppauskustannukset?
-Fifty-fifty, suunnilleen. Ei se oo niin euron päälle ;)

Häiritseekö, jos sovitte kumppaninne kanssa esimerkiksi, että hän ostaa rikkimenneen pesukoneen tilalle uuden ja sinä maksat muutamat seuraavat suuremmat ruokaostokset, vai toimitaanko teillä näin?
-Se maksaa joka rikkoo.

Vai laitatteko molemmat omista rahoistanne saman summan pesukoneeseen, jotta se olisi kirjaimellisesti yhteinen? Jos tulee ero, muistetaanko sen ruoan maksajaa pesukonetta jakaessa? Mietitkö tällaisia?
-Jos kone lasahtaa vahingossa, se maksetaan puoliksi.

Jo ois säälittävä parisuhde jos raha-asioistakin pitää nuukailla ja jaotella!

No, meillä yhteinen tili ja kaikki menee sieltä sen mukaan ku on tarvetta. Ei katota kenen rahaa millonki tulee (miehen palakka vai mun opintotuki). Joskus ongelmana se, että toinen tahtos ostaa jotain sellaista, joka ei toisen mielestä oo nii kauheen tärkeetä (heräteostoksia).. Ollaan päätetty, että yli 50 e ostoksista (itselle) on hyvä ensin tiedottaa :) Niin ja mä oon se joka oon enemmän selevillä tuloista je menoista, mutta pyrin silti välttämään liiallista kirstun vartijointia.

Meillä omat tilit ja omat rahat. Kumpikin töissä ja tienataan suunnilleen saman verran. Lainaa ei ole, joten siihen ei mene kummankaan rahoja. Vastike maksetaan tasan puoliksi. Lapsen tarvikkeet yleensä ostan minä ja perin puolet mieheltä. Joskus mies maksaa suurimpia hankintoja itse, kuten auto, koska omaisuutta hänellä on paljon enemmän kuin minulla. Auto on myös hänen oma, mutta saan käyttää milloin tarvin.

Ruokakulut sekä muut päivittäiset kulut maksaa kuka ostaa, ja tasataan välillä (kuitit tallessa). Eli aikalailla tasan meillä mennään. Suurin ongelma taitaa meidän parisuhteessa olle se kun minulla ei ole omaisuutta, mutta miehellä sitäkin enemmän. Eli mitään suurta emme pysty yhdessä hankkimaan Mies todennäköisesti ostaa talonkin jokupäivä (ei lainaa) ja se pysyy myös hänellä eron tullessa.

Mietin myös, onkohan omien rahojen erittelyä enemmän ns. rikkaissa talouksissa ja köyhemmissä talouksissa kaikki raha mikä tulee on yhteistä, vai kenties toisinpäin?

Meillä on omat tilit, ei mitään yhteisiä rahoja. Lainalyhennykset menee miehen tililtä suoraan ja minä sitten laitan hänelle aina oman puolikkaani summan. Ja muuten menee periaatteessa niin, että kumpikin maksaa omalla nimellään tulevat laskut. Yleensä minä käyn yksin kaupassa ja silloinhan myös ne ostokset maksan. Sitten harvoin kun käydään yhdessä kaupassa, niin mies maksaa. Minä siis periaatteessa ostan ruuat. Mut mies maksaa aina kaikki ravintolakäynnit yms. Isot ostokset (pesukone, sohva yms.) on mies maksanut, ja minä laitan hänelle niistä rahaa sitten myöhemmin jos satun olemaan rahoissani. Alkuvuodesta mies osti mulle auton ja siitä myös maksan hänelle kuukausittain, jos vaan pystyn. Mun tulot on alle puolet miehen tuloista, joten on myös (hänenkin mielestään) reilua, ettei kaikkea laiteta tasan puoliksi, vaan mennään omatunnon mukaan.

Meillä on omat tilit sekä yhteinen säästötili ja rahat yhteisiä,isommista ostoksista keskustellaan ja päätetään yhessä.Mies maksaa vuokran,sähkölaskut,puhelin- ja nettilaskut ja joitakin muitakin laskuja,mie ehkä maksan pari pientä laskua kuten yves rocherin laskuja,telkarilupa ja soneran kanavapaketin laskun ja ruokaostoksia,toki mieskin ostaa ruokaa,kaupassa maksaa se joka käy ja jolla on rahaa ja tarpeen mukaan siiretään rahaa.Ei meillä lasketa tarkkaan paljonko toinen maksaa laskuja tai ruokaostoksia.

Viimeksi muokattu:
Omat rahat ja omat tilit. Omat autotkin, niin ne maksetaan itse.
Mies maksaa vuokran ja minä ruuat, menee just tasan. Vuorotellaan sitte sähkö- ja vesilaskujen kans, kun ne on erisuuruiset. Netit on omat ja puhelimet ym. niin ne tietty maksetaan itse kumpikin omamme. Mitähän muita laskuja vois olla?

Jos kodinkone hajoaa, niin minä yleensä ostan sen ja mies joko antaa rahaa tai sitte maksaa jonku laskun sen edestä. Ei oo miteenkään vaikeeta kyllä :D

Ja laskimen kanssa ei makseta, ei oo niin nuukaa.

Toisaalta on kiva, että on omat rahat kun harrastukset ym. on aika eri kalleusluokkaa. Itse en esim. halua maksaa omista rahoistani sitä, että mies ostaa jälleen kerran uuden auton... ja mies vois olla aika nihkeä jos sen pitäis osallistua mun vaateostoksiin...

Meillä on kolme tiliä, pari mun nimellä ja yksi miehen. Kaikki rahat täysin yhteisiä. Minä niitä aina siirtelen tililtä toiselle, miehen tilille jätän kuukauden kaupparahat (hoitaa kaupassakäynnit aina työmatkalla) ja loput mun tilille & säästötilille. Hoidan kaikki laskut millon miltäkin tililtä, mies ei edes osaa varmaan nettipankkia käyttää..
Tiedän pariskunnan joka säästää kuukauden joka ainoan kauppakuitin ja istuvat sitten alas laskemaan et kumpi maksaa kummalle...ei mene mun järkeen. Laittaisi vaikka kumpikin saman summan erilliselle tilille.

Mietin myös, onkohan omien rahojen erittelyä enemmän ns. rikkaissa talouksissa ja köyhemmissä talouksissa kaikki raha mikä tulee on yhteistä, vai kenties toisinpäin?

ei meillä ainakaan näin ole vaikka erilliset onkin:) oli erilliset myös esim. silloin kun minä opiskelin ja jonkin verran tein töitä samalla. omat menoni kustansin ite ja vuokra maksettiin puoleksi.

Mua kiinnostaisi ketjun aloittajana myös nämä joilla on täysin erilliset, tai suurimmaksi osaksi erilliset rahat, ja miten tämä on käytännössä järjestelty.
Yhteisille menoille on yhteinen taloustili, jonne molemmat laittaa saman summan ja josta yhteiset kulut maksetaan. Loput palkasta on molempien omaa, ja esim. asuntolainat on molemmilla omat joita kumpikin saa lyhennellä miten tahtoo.

Aiempien kumppaneiden kanssa ei ole ollut edes taloustiliä, vaan laskut maksettiin puoliksi. Esim vuokra joka toinen kuukausi, ja toinen sähkön ja toinen netin jne. Ruokakaupassa ostokset puoliksi (silmä harjaantuu äkkiä puolittamaan suunnilleen puoliski) ja molemmat maksaa oman osansa.

Yhteistyössä