Kuinka hankalaa saada yksinhuoltajuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Yhteishuoltajuus on, mutta etä ei oo nähny lasta koht vuoteen. On sanottu että ilmoittaa kun haluaa nähä, mutta kun sitä ei kiinnosta. Välimatkaa vajaa 3 km. Mutta ei aikasemmin halunnu luopua yhteishuoltajuudesta; hyötyykö etä jotenki taloudellisesti? Eli olisiko isommat elarit yms. jos ei enää olis etähuoltajuutta?

Minä en ymmärrä miksi sitä ei saa. JOs etä on vuosia kadoksissa, niin miksi? Jos minulle sattuisi jotain, en todellakaan haluaisi isän olevan lapselle automaattihuoltaja, vaan että tilanne tutkittaisiin tarkoin.

Isähän on lapselle täysin "ventovieras" vuosien tapaamattomuuden jälkeen. Saakoot sitten huoltajuuden, jos tarve on, ja asia on lapsen paras!

Mun mielestä ei hyödy rahallisesti.Yksinhuoltaja saa itse päättää lasta koskevista asioista.Yhteishuoltajana pitää kysyä lupa lapsen isältä lasta koskevissa asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
todella hankalaa.itse hain ,kun meillä isä ei ole 10 vuoteen nähny lastaan ja poika nyt 14 v.ei onnistunut.

Jos sinulle tapahtuisi jotain, miten lapsen kävisi? Menee lähes vieraalle. Mainittiinko tästä asiasta koskaan?

Jos isää ei ole kiinnostanut nyt, niin miksi koskaan?

et hyödy rahallisesti mitään,sen takia ei yksinhuoltoa kannata havitella.
Tapaamisoikeuttakaan se ei poista;) ainut hankaluus on koulut ym otetaan vaikka esimerkkinä passin hankinta,täytenä yh vanhempana saat lapsellesi passin mutta jos teillä yhteishuolto niin silloin passihakemukseen tarvitaan etävanhemmankin suostumus,eli jos etä päättää kiusata niin ette passia saa,tai siis lapsi ei passia saa.

Minulla on täysi yh lapsestani,mutta ex kärsi erittäin pahoista ongelmista niin mielenterveyden puolella kuin riippuvuuudenkin puolella.Tosin tämmöisessä tilanteessahan tuo on luonnollisestikin läpihuutojuttu;)

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Minulla on täysi yh lapsestani,mutta ex kärsi erittäin pahoista ongelmista niin mielenterveyden puolella kuin riippuvuuudenkin puolella.Tosin tämmöisessä tilanteessahan tuo on luonnollisestikin läpihuutojuttu;)

No toivottavasti on. Nimim. yksinhuoltajuutta hakemassa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No suositaanko äitejä ylipäätänsä jotenki näissä tapauksissa, että ei niin hevillä anneta yksinhuoltajuutta? Kun tää etä on äiti.

Tuskin tässä ketään suositaan,eiköhän se mene ihan tilanteen ja lastenvalvojan mukaan,lasten etua näissä etupäässä ajatellan:)
Tosin jos sinulla on näyttöä ex:än epäpätevyydestä vaikka alkoongelman takia niin voikin olla jo hyvä mahdollisuus saada täysi yksinhuoltajuus:)
Mutta muistahan se että asiat tutkitaan aina tarkkaan joten ei niitä jaella sormia napsuttamalla.

Oletko kysynyt lapsen etävanhemmalta suostuisiko hän kokonaan antamaan huoltajuuden sinulle?Tosiaan se ei poista tapaamisoikeutta eikä nosta mitään maksuja.Ja täyden yksinhuoltajuudenkin voi myöhemmin kumota jos etä alkaa kiinnostumaan lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

No toivottavasti on. Nimim. yksinhuoltajuutta hakemassa

On se:)
meillä oli tilanne se että ex käytti mielenterveyslääkkeitä,huumeita viinaa ja siinä samassa mätki niin minua kuin vauvaa kuonoon:(
Lastenvalvoja oli heti ehdottomasti sillä kannalla että huoltajuus kokonaan minulle ja jos ex ei suostu niin oikeuteen vain jossa se olisi läpihuutojuttu.No lastenvalvoja sai sitten lopulta tämän minun ex:än allekirjoittamaan paperit.

p.s on minulla nimimerkkikin täällä mutta en nyt jaksa kirjautua
kanalauman jatkeena;)

Tapaamisoikeuttakaan se ei poista;) ainut hankaluus on koulut ym otetaan vaikka esimerkkinä passin hankinta,täytenä yh vanhempana saat lapsellesi passin mutta jos teillä yhteishuolto niin silloin passihakemukseen tarvitaan etävanhemmankin suostumus,eli jos etä päättää kiusata niin ette passia saa,tai siis lapsi ei passia saa.

Tarkoitin että hyötyykö ETÄ siitä että hän ei luovu huoltajuudesta? Senkö takia pitää paperissa lukea niin ja näin? Onko tälle naiselle edullisempaa kun on muka huoltajana? Kun naista ei lapsi kiinnosta, ei muista synttäreillä yms. Mikä voi olla motiivi?

No suositaanko äitejä ylipäätänsä jotenki näissä tapauksissa, että ei niin hevillä anneta yksinhuoltajuutta? Kun tää etä on äiti.

No mun eräs tuttu, isä hänkin, kyllä koki, että äitejä helposti suositaan, mutta itse en osaa sanoa kun olen äiti itsekin.

Tarkoitin että hyötyykö ETÄ siitä että hän ei luovu huoltajuudesta? Senkö takia pitää paperissa lukea niin ja näin? Onko tälle naiselle edullisempaa kun on muka huoltajana? Kun naista ei lapsi kiinnosta, ei muista synttäreillä yms. Mikä voi olla motiivi?

Tuskin lapsen äiti siitä mitään "hyötyy" että on yhteishuoltajuus. Ei ainakaan rahallisesti. Varmaan se on kyllä vaikeaa monelle ns "äidille" antaa se huoltajuus vaan pois. Jos motiivi on olla äiti edes omissa mielikuvissaan?

mun ex onneksi luopui. Siitä ei olisi ollut haittaa, että mies oli tasapainoton ja pitkiä aikoja ties missä, eikä tavannut lasta mutta se, että hankaloitti kouluasioden hoitoa, passeja jne, ihan piruuttaan. Onneksi tiukka lakimies sai hänet ymmärtämään, ettei lapsi ole mikään omien intohimojen avamisen väline.

Ex edelleen tuurijuoppo ja tapaa lasta silloin kun on selvä (5-6x vuodessa). Mutta onneksi minulla ei ole pelkoa, että lapsi joutuisi automaattisesti hänelle jos kuolisin. Se on tuonut voimia tässä syöpähoitojenkin keskellä, samoin se, että lapseni on jo yläasteikäinen, että hänenkin mielipidettä viranomaiset jo kunnioittaisi (hänellä ollut vuosia hyvä isäpuoli ja velipuoli) jonka luokse varmasti tai ainakin erittäin toivottavasti saisi jäädä jos minusta aika jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
mä sain yllättävän helposti..yh-hakemus laitettiin vireille viime vuoden elokuussa ja huhtikuussa tuli oikeuden päätös..

Kestikö se niin kauan? Shit.. :( Tehtiinkö sieltä jotain selvityksiä/tarkistuksia sinun tai miehen kotona?

Nyt kirjautuneena:)

ei hyödy etä mitään,kuten ei mitään menetäkkään,hänellä on oikeus jokatapauksessa jos vaikka työttömänä on niin tuohon lapsikorotukseen :)Tosin monasti sen taas ottaa öh...nykyään kela pois niistä rahoista jos kelan kautta tulee elarit.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
mä sain yllättävän helposti..yh-hakemus laitettiin vireille viime vuoden elokuussa ja huhtikuussa tuli oikeuden päätös..

Kestikö se niin kauan? Shit.. :( Tehtiinkö sieltä jotain selvityksiä/tarkistuksia sinun tai miehen kotona?

siis normistihan käsittely aika on 2 vuotta vähintään..eikä sekään ole tae yksinhuoltajuuden saamiselle..siitäkään huolimatta,että isä on "kadonnut",ei anna yhteystietojaan vaan ainoastaan soittelee lapselle/äidille..

mun piti vaan antaa selvitys,mistä tiedän,että isä ei ole Suomessa ja että onko hänellä aikomus palata tänne..ja että tiedänkö yhtään mitään mahdollista osoitetta sukulaisille/kavereille,josta tavottaisi..

siis normistihan käsittely aika on 2 vuotta vähintään..eikä sekään ole tae yksinhuoltajuuden saamiselle..siitäkään huolimatta,että isä on "kadonnut",ei anna yhteystietojaan vaan ainoastaan soittelee lapselle/äidille..

mun piti vaan antaa selvitys,mistä tiedän,että isä ei ole Suomessa ja että onko hänellä aikomus palata tänne..ja että tiedänkö yhtään mitään mahdollista osoitetta sukulaisille/kavereille,josta tavottaisi..

Kerpele. :( Mä HALUUN sen yksinhuoltajuuden. :( No, pakko kai vaan odottaa. :/

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä