Kuinka huonoa käytöstä aikuisen tarvitsee lapselta sietää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Viikonlopun tuttavaperheen vierailun jälkeen pakko kysyä: minkä verran huonoa käytöstä sietäisitte kyläileviltä eskari-kouluikäisiltä lapsilta?

Olen aivan uuvuksissa. Tuttavaperheessä on kolme aivan hirviömäisen huonosti käyttäytyvää lasta, ja minä en vain jaksa heitä. Ymmärrän että he ovat lapsia ja minä aikuinen, ja minä en saa olla se jolla hiha palaa, mutta nyt kyllä tuntuu siltä etten halua noita ainakaan vuoteen nähdä.

Ymmärtäisin pienen lapsen uhmaiän ja muuta, mutta aivan sietämättömän epäkohteliaan ja mahdottoman käytöksen katseleminen isommilta lapsilta on tuskaa. Varsinkin kun vanhemmat eivät usko kieltämiseen, vaan lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta. Äiti jopa kysyi voisinko tehdä useamman ruokavaihtoehdon aterioille, koska lapsukaiset eivät tykkää siitä että joku muu päättää siitä mitä he syövät.

Olen ihan poikki.

Älä ainakaan mene tuollaiseen mukaan, että tekisit eri ruokavaihtoehtoja. Uskomatonta kuinka jonkuin äiti edes kehtaa esittää tuollaisen toiveen:O Sitten, kuntaas jaksat tuollaisia vieraita niin kutsu vain kahvittelemaan.

Eikai minkäänlaista tahallista huonoakäytöstä tarvi sietää. Omanikaan ei saa olla kylässä miten huvittaa. Komennan kyllä vieraita ellei oma vanhempi puutu. Ja mitään ravintolaa en ala pitämään, jollei laittamani kelpaa, se on voi voi.

En tehnyt kuin yhtä ruokaa per ateria, jolloin heidän keskimmäisensä jätti syömättä, koska olisi halunnut tacoja. Söi sitten pelkkää karkkia ja sipsiä, jotka äiti toi lapsille mukanaan.

Oikeasti pidän todella paljon perheen äidistä, joka on opiskelukaverini, ja isäkin on ihan ok. Mutta meidän kasvatusperiaatteet on ihan eri planeetoilla. He eivät siis usko kieltämiseen, lapsilta ei kielletä mitään. Joten minun eini on lapsille kuin ilmaa, ei mitään reaktiota tai korvan lotkautusta, jos vaikka kielsin omin päin närppimästä jääkaapista kahville tarkoitettua kakkua. Tyynen rauhallisesti jatkoivat kakun ottamista, ennen kun kävin kirjaimellisesti väkisin vääntämässä heiltä kakkulapion kädestä. Äiti vaan totesi lakonisesti että se on sitten teidän oma valinta, jos tulee huono olo kun syötte niin paljon makeaa. Olin viittä vaille mykistynyt tuosta asenteesta, ja lisäksi nyt häpeän omaa käytöstäni, kun menen tuollaiseen vänkäämiseen mukaan siinä määrin että käyn vääntämään jostain ruokailuvälineestä lapsen kanssa. Samapa kai se minulle on syövätkö vieraat tenavat pelkkää makeaa vai eivät.

Kyllä sinulla talon emäntänä on mielestäni oikeus pitää jöötä myös lapsivieraille, mikäli omat vanhempansa eivät käytökseen puutu. Ainakin minä puuttuisin, jos alkaa paikat mennä hajalle tai minulle tai lapsilleni jatkuvasti joku yrittäisi räyhätä. Toki kohteliaasti, mutta sen verran topakasti kuitenkin, että sanoma menee perille. Minä myös kohteliaasti ilmoittaisin, että tällaista ruokaa on tarjolla, toivottavasti maistuu. Jos ei, niin sitten ei voi mitään, omapa on asiansa olla nälkäisenä.

En tehnyt kuin yhtä ruokaa per ateria, jolloin heidän keskimmäisensä jätti syömättä, koska olisi halunnut tacoja. Söi sitten pelkkää karkkia ja sipsiä, jotka äiti toi lapsille mukanaan.

Oikeasti pidän todella paljon perheen äidistä, joka on opiskelukaverini, ja isäkin on ihan ok. Mutta meidän kasvatusperiaatteet on ihan eri planeetoilla. He eivät siis usko kieltämiseen, lapsilta ei kielletä mitään. Joten minun eini on lapsille kuin ilmaa, ei mitään reaktiota tai korvan lotkautusta, jos vaikka kielsin omin päin närppimästä jääkaapista kahville tarkoitettua kakkua. Tyynen rauhallisesti jatkoivat kakun ottamista, ennen kun kävin kirjaimellisesti väkisin vääntämässä heiltä kakkulapion kädestä. Äiti vaan totesi lakonisesti että se on sitten teidän oma valinta, jos tulee huono olo kun syötte niin paljon makeaa. Olin viittä vaille mykistynyt tuosta asenteesta, ja lisäksi nyt häpeän omaa käytöstäni, kun menen tuollaiseen vänkäämiseen mukaan siinä määrin että käyn vääntämään jostain ruokailuvälineestä lapsen kanssa. Samapa kai se minulle on syövätkö vieraat tenavat pelkkää makeaa vai eivät.

Mitä hävettävää sulla on? Sillon ois jos vaa antasit niiden olla miten tykkää ja sivuttaa sun säännöt. Täytyy sanoa että en varmaa kutsut moisia enää kylään. Jos ei yhtää kunnoiteta isäntäväen kotia ja sanoja ja ei tarvi tullakaan.

Meillä ei ole lapsivierailla asiaa ruokakaapeille, joten todellakin kävisin ajamassa muksut kaapilta pois ja ottaisin kakkulapiot talteen. Ihan käsittämätön ajatuskin, että lapset saisivat vieraille tarkoituettua kakkua käydä rääpimässä ennen tarjoilua...

Mä olisin sit vaan todennut (jos kuitenkin haluat olla perheen kanssa tekemisissä), että ok, tavataan sitten vastedes teillä. Ja toki voit viedä ruokaa, leivonnaisia yms mukana, jottei kuormitu toinen osapuoli liikaa.

En pystyisi olemaan tuollaisten lasten kanssa tekemisissä. Ei vaan onnistu. Mulla ei riitä pinna tuollaisiin törkeyksiin hetkeäkään. Saati sitten, että omille täytyy pyrkiä pitämään jotain järkevää rotia kun toiset perseilevät ihan kympillä. Joo-o, siinä vois käydä kasvatuskeskustelun jos toisenkin vanhempien kanssa.

Todennäköisesti olisin ilmoittanut kesken illan että herrasväki on hyvä ja laittaa nuo lapsensa nyt kuriin, tai sitten minä teen sen, jos meidän säännöillä ei pystytä meillä olemaan (kuten normaalistikin pyritään ihan kohteliaisuussyistä toimimaan talon tavoilla), voi suunnata kotiinpäin. Uudestaan en kutsuisi. Tulevia lastensuojelun asiakkaita, sano mun sanoneen..

Huhhei, minä en tuollaisia vieraita meille huolisi. Hermo ei kestäisi varmaan tuntiakaan. Kyllä normaalit käyttäytymis- ja kohteliaisuussäännöt pitää osata, jos ei ihan lasten, niin aikanakin aikuisten. Aikuisten tehtävä on pitää penskansa kurissa. Olisin varmasti toiminut samoin kuin sinäkin. Meillä ei ole lupa kenelläkään vieraalla mennä oma-aloitteisesti hamuamaan ruokaa, luvan kanssa kyllä saa ottaa.

Ihanaa että edes joku muu on samaa mieltä. Mä olin jotenkin järkyttynyt siitä miten paljon mä pöyristyin siitä, miten huonosti voi lapsi käyttäytyä. Omat lapset on vielä paljon pienempiä, joten en osaa oikein suhteuttaa mitä voi minkäkin ikäiseltä vanhemmalta vaatia. Mutta vaikka mun lapset on huomattavasti pienempiä, niin niille kyllä ei on ei ja osaavat kuunnella kieltoja myös vieraspaikan emännältä. Toivottavasti ainakin, mä häpeäisin kuollakseni, jos mun lapset saisi jonkun mun tuttavaperheen äidin näin stressiin...

Mä en vaan yksinkertaisesti pystyisi kattomaan tollasta touhua, en mitenkään. Vaikka vanhemmat olisivatkin mukavia, ei mun pinna kestäisi katkeamatta. En haluaisi lapsieni näkevän mitään tuollaista, tuskin he voivat edes kuvitella, että noin voidaan jossakin toimia. Toivoisin tämän olevan porvoosta.. Mutta ellei, niin minkä alan edustajia noiden perseilijöiden vanhemmat ovat?

Niin tiedän tuon. :( lähipiirissä on rajattoman huonosti käyttäytyvät lapset. Vanhemmat on tosi mukavia ja älykkäitä ja hyvää seuraa, mutta lapset. Voi taivas. Yksi veteli juhlissa käsillään täytekakusta päälliset. Lapset meluaa, kiroilee, pompottaa vanhempiaan, ei suostu syömään samaa ruokaa kuin muut. Yksi lapsista ei syö muuta kuin roskaruokaa. Lapsia ei myös saa kieltää. Ovat siis täydellisen sietämättömiä. Osittain näiden lasten takia ei kutsuttu häihimme ollenkaan lapsia. Outoa kyllä, vanhemmat on ok. Yllättäen ei vaan tavata perheittäin koskaan, vaan käydään syömässä tms. aikuisten kesken.

Muutaman katastrofikyläilyn jälkeen päätin, että omassa kodissani saan pitää jöötä myös näille lapsille. Nyttemmin ne kauhukakarat eivät ole sentään enää rikkoneet/varastaneet mitään, kun jompi kumpi meistä vahtii koko ajan.

Talossa talon tavalla, mun mielestäni vanhempi käyttäytyy huonosti, jos ei vahvista kyläpaikan aikuisen asettamaa sääntöä lapselleen. Esim. jos kotona saa närppiä yhteistä kakkua jääkaapista miten lystää, mutta kyläpaikassa ei, on lapsen vanhemman tuettava kyläpaikan aikuista, joka informoi lapsia kotinsa säännöistä.

Yhdessä kyläpaikassa koiralla oli oma, lapsilta rauhoitettu paikka, ja minusta oli vain hyvä, kun kyläpaikan emäntä kielsi lastani menemästä sinne ja selitti asian. Sen jälkeen osasin itsekin muistuttaa lasta asiasta. Mutta jos vanhempi ei puutu siihen, että lapsi ravaa kyläpaikan jääkaapilla ilman, että isäntäväki on erikseen kehottanut tekemään niin, kyse on kyllä vanhemman huonosta käytöksestä. Sekä sosiaalisesta kyvyttömyydestä, jos tilanne menee siihen, että toinen joutuu oikeasti ottamaan kakkulapion pois. Hävettävää ei ole ap:lla, vaan lasten vanhemmilla.

[QUOTE="vieras";29144879]Mä en vaan yksinkertaisesti pystyisi kattomaan tollasta touhua, en mitenkään. Vaikka vanhemmat olisivatkin mukavia, ei mun pinna kestäisi katkeamatta. En haluaisi lapsieni näkevän mitään tuollaista, tuskin he voivat edes kuvitella, että noin voidaan jossakin toimia. Toivoisin tämän olevan porvoosta.. Mutta ellei, niin minkä alan edustajia noiden perseilijöiden vanhemmat ovat?[/QUOTE]
En nyt tiedä mitä väliä sillä tämän asian kannalta on, mutta he ovat tekniseltä alalta + terveydenhuoltoalalta. Ja en usko että näillä aloilla olisi jotenkin erityisen huonoja vanhempia.

Hmmm.No mulle henkilökohtaisesti palaisi pinna jo tuosta äidin kysymyksestä. Toista kutsua ei tulisi enäää ikinä. Ei tarttekaan enempiä esimerkkejä antaa koska tuo äidin toive että monta ruokalajia heidän kersoille, menisi mulla jo täysin yli.

Ylipänsä itse opetan lapset että jos saadaan kutsu kylään ollaan kiitollisia ja jos siellä ruoka on pöydässä niin taas ollaan kiitollisia ja iloisia kun päästään valmiiseen. Pakko ei ole syödä.

Mutta mitään numeroa en tee meidänlasten syömisistä, vaikka molemmaat alipainoisia ja nirsojakin. Kuten olin minä ja kuten oli mies. Vanhemmalla lapsella on lisäksi aistiyliherkkyyksiä. Mutta pöytään mennään kylässä ja jos ei ruoka maistu eikä se ole omasta mielestä hyvää niin ei sitä ole pakko syödä, voi syödä leivän ja maitoa. Ja ehkä seuraavalla aterialla ruoka maistuu. Harvemmin maistuu kotonakaan ruoka. Mutta kun ruokaa tarjotaan muutaman kerran päviässä, kuten mielestäni hampaiden hyvinvoinnin kannalta ruokaa voi tarjota, niin ei suomessa nälkään kuole. saa ottaa kyllä esim. leipää jos on nälkä, kotona, mutta itse laitan ruokaa pöytään muutaman kerran päivässä.

Jos ruoka ei ole lasten mielestä hyvää, sanon että syövät leivän. Ei todellakaan mitään muuta ruokaa. Todella röyhkeää vaatia tuollaisia. Jos sitten minunkin mielestäni ruoka olisi tosiaan niin erilaista mihin kotona totuttu, esim. liikaa mausteita, niin siinä tapauksessa itse pyytäisin saada laittaa seuraavan aterian tai kutsuisin kyläperheen jonnekin ravintolaan.

Itse muistan tuon murrosiän, kun jostain syystä ruoka yökötti ja olisin voinut syödä vaan grillihampurilaisia, äidin kalalaatikot ym. oksetti, toisin kuin ihan pikulapsiaikana kaikki ruoka maistui. Sama ollut meiidän lapsilla, eli ei kannata tehdä johtopäätöksiä sen mukaan, että kehuu itseään miten meillä pienet syövät kaikkea ja noiden isommat eivät. Koska ainakin meillä pienenä söivät kaikkea ja isompana ei maistukaan.

Silti tuollainen pelleily että KEHDATAAN ehdottaa jotain muuta on aivan yliröyhkeää. Kuria ja rajoja nykylapset tarvitsevat, eivät erilaisia ruokalajeja.

tuo on ihan mahdotonta. Jos vaikka kotona saisivatkin syödä mitä haluavat kaapista, mutta kyllä tuossa toisen kunnioitus puuttuu täysin jos toisen kaapeille mennään ja mennään senkin jälkeen kun on kielletty. Aivan sairasta.

Meillä käy naapurissa isovanhempien luona kaksi pikku tyttöä...enkä sanoin pysty kuvailla sitä mekkalaa ja pompotuksen määrää jota nuo jo ikäihmiset lapsenlapsiltaan joutuvat vastaanottamaan.

Ja sanon tuon "joutumaan" koska vanhemmat kun eivät usko komentamiseen ja kieltämiseen...heidän mielestään lasten kanssa keskustellaan...eli isovanhemmat ovat melko kädettömiä ja penskojen pillin mukaan mennään.

Voi elämä...odotan vaan kun tytöt tulevat teini-ikään..nehän kävelee vanhempiensa yli....keskustele siinä sitten.

Kyllä meilläkin keskustellaan, mutta toisia ihmisiäkunnioitetaan. Ei keskusteltaisi siitä mennäännkö toisten kaapeille. Vaikea kuvitella edes tilannetta mutta jos näin kävisi niin sanoisin, että hei, olemme nyt xxx:n kotona ja se on hänen kaappi. Ei voi luvatta käydä ottamassa sieltä mitään. Jos sinulla on nälkä, niin pitää kysyä, saatko tehdä leivän.
En pysty kuvitella tilannetta että lapset sen jälkeen menisivät enää, koska ovat jo isompia ja tällaista tilannetta ei ole koskaan tullut. Mutta jos sen jälkeen menisi niin yksinkertaisesti vaan kantaisin pois ja jos alkaisi huuto, niin kotiin.

mun mielestä vika ei tuossa tapauksessa todellakaan ole lapsissa, vaan niissä vanhemmissa.
lapsethan käyttäytyy niinkuin heitä on opetettu joten vaikka kuinka ärsyttävää olisikin niin niitä ei siitä voi syyttää.

kivan karhunpalveluksen lapsilleen tuossa tekevät.

itse en myöskään usko komentamiseen, mut se ei tarkoita sitä etten komentaisi, ja uskon siihen keskustelemiseen ja lapsen mielipiteiden kunnoittamiseen, mut opetan myös et se toimii molemmin päin,lapset myös kunnioittavat muiden mielipiteitä ja et kylässä ollaan kyläpaikan sääntöjen mukaan.

Kertomassani esimerkissä tuon "vapaan kasvatuksen"tulokset on niin selvästi nähtävillä...ja kuultavissa.
Enkä tarkoita etteikö lasten leikeistä saisi ääntä lähteä vaan lähinnä sitä melkeinpä aikuisten kyykyttämistä.Ei tietenkään ole mun asia mutta saan siitä kyllä omaan lastenkasvatukseen uutta näkökulmaa.

Kylläpä taitaa olla ihminen eläinlaji myös ja ei siellä eläinmaailmassakaan koko lauma elä jonkun hevosen tai leijonan jälkikasvun mukaan. Kyllä niille näytetään jo elekielellä miten ollaan ja jos silti yrittävät tyhmyyksiä tehdä kuten toisten ruokaa tai muuta varastaa niin kyllä ne joko hevosten laumassa potkimalla tai ihan niskasta kantamalla laitetaan ruotuun.
Ei täällä aleta pokkuroimaan nikopetterin ruokatoiveita, eikä nikopetteri koske toisten kaappiin, oli se sitten 1v tai 10 v. Siitä kuulluu nikopetterin vanhempien pitää huoli.

Yhteistyössä