Kuinka jaksaa tätä elämää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt raato
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt raato

Vieras
Nyt seuraa pelkkää valitusta... mutta kun sellainen on olo. :(

Elämä on ollut vähän turhankin rankkaa viime aikoina. Minulla on 2-vuotias esikoispoika, kovassa uhmaiässä parhaillaan. Meillä on meneillään remontti ja muutto, olen normaalityössä arkisin ja lisäksi valmistun opiskeluista kesäkuussa, johon mennessä pitäisi siis olla opinnäytetyö ym. viimeiset suoritukset tehty. Tämän kaiken lisäksi olen vielä raskaana, viikolla 28.

Ja nyt tuntuu tämä elämä kovin rankalta. :( Töistä tultua klo 17 aikaan olen aivan poikki ja jalat on hyytelöä. Lisäksi kärsin kovista liitoskivuista, vauva painaa tonne lantionpohjaan niin vietävästi, että vedet silmissä kävelen illalla. Mies ei tunnu ymmärtävän väsymystäni tai näitä kipuja raskauteen liittyen ollenkaan. Tai sanoo, että ymmärtää mutta en usko, että ihan oikeasti menee perille, että tämän varsin isksi kasvaneen mahan kanssa on aika rankkaa enkä yksinkertaisesti jaksa asioita samalla tavalla kuin normaalisti.

Koen kovaa syyllisyyttä kun töiden jälkeen edes hetkeksi pötkähdän makuulleni sohvalle. Ja huomaan kyllä että mies katsoo syyttävällä silmällä - koska samaan aikaan 2-vuotias haluaa huomiota ja olisi hoidettava normaalit arkiaskareet hänen kanssaan.

Onko teillä käytännön vinkkejä miten saisin tsempattua tämän loppukevään tämän mahan, uuden kodin, uhmaikäisen, työn ja opiskeluiden kanssa? On vaan koko ajan niin paha olla sekä henkisesti että fyysisesti. :(

Pöh, miksi kaikki pitää saada tyyliin "mulle heti kaikki nyt" ? Miksei sitä uutta asuntoa olisi voinut hankkia kakkoslapsen jälkeen? Miksei opintoja olisi voinut suorittaa ennen lapsia?

Mulla ei valitettavasti oikein tohon saikkuun ole mahdollisuutta.. Se mun valmistuminen sieltä koulusta on nimittäin siitä työstä kiinni - luetaan siis työelämän jaksoksi kouluun. Ja jos sen vietän saikulla, ei tule papereitakaan koulusta - ja ne on kyllä nyt ihan pakko saada - muuten jää roikkumaan. :(

Neuvolassa en kertakaikkiaan kehtaa ottaa asiaa esiin, perhetyöntekijä kuulostaa jotenkin ihan kamalalta!

Lähinnä ongelma on tää syyllisyyden tunne siitä, että olen LAISKA kun on pakko saada istahtaa välillä vaikka hommaa riittäisi vaikka muille jakaa.. :( Ja huomaan että mies ajattelee niin vaikkei ääneen sanokaan.. arvostus mennyt hänen silmissään täysin. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Maisa:
Pöh, miksi kaikki pitää saada tyyliin "mulle heti kaikki nyt" ? Miksei sitä uutta asuntoa olisi voinut hankkia kakkoslapsen jälkeen? Miksei opintoja olisi voinut suorittaa ennen lapsia?

No mä oon jo kolmekymppinen, että ei tää ihan "mullehetikaikkinyt"-asenne varsinaisesti ole ollut..

Vanhasta asunnosta oli pakko muuttaa pois (oli kerrostalon 5.kerros, ei hissiä ja esikoisen kanssa olin jo totaalisen poikki siihen raahaamiseen).

Tämä toinen vauva sai alkunsa hieman odotettua aikaisemmin, tarkoitus kyllä oli valmistua reippaasti ennen hänen syntymäänsä, mutta nyt kävi näin. Muutamien kuukausien takia en aborttiinkaan viitsinyt ruveta...

Miehen ei kyllä ollenkaan pitäis katsoa syyttävällä silmällä tuommoista. Senhän pitäis auttaa sitäkin enemmän! En kyllä tiedä miten sen voisi saada tajuamaan, itsellä samankaltainen ongelma.

Kyllä tuollaisen elämän pitääkin jo tuntua raskaalta. Sullahan on kaikkipullat uunissa.
Tietäähän tuon, jos lapsia hommaa, niin ei ne itsestään elä ja talous sekä muut täytyy hoitaa samalla. Jotkut hommaavat useitakin lapsia, sitä täytyy vaan jaksaa ja hoitaa asiat loppuun asti vaikka hammasta purren.

Mut se et mies vaan katsoo syyttävällä silmällä eikä tee mitään, niin siitä kannattaa tehdä heti loppu. Yhdessähän te olette, eikä niin et sinä ja ongelmat ja sitten mies erikseen elämässä omaa leppoista elämää

Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Kyllä tuollaisen elämän pitääkin jo tuntua raskaalta. Sullahan on kaikkipullat uunissa.
Tietäähän tuon, jos lapsia hommaa, niin ei ne itsestään elä ja talous sekä muut täytyy hoitaa samalla. Jotkut hommaavat useitakin lapsia, sitä täytyy vaan jaksaa ja hoitaa asiat loppuun asti vaikka hammasta purren.

Joo, kyllä mä lapsia rakastan ja odotan innolla jo sitä että tämä vauva syntyy!

Lähinnä nyt tympii tämä koulu-pakkopulla ja tukala fyysinen olo raskaana yhdistettynä tähän muutto-remppa-kuvioon... Eka raskaus oli niin helppo että tullut yllätyksenä nyt tämä kipeä elefanttiolo.

Kiitos, että kannustatte löysäämään sen lopputyön kanssa - ei meinaan kiinnostus riitä siihen pätkääkään - kunhan saisi sen vaan hoidettua alta pois!!

Tsemppiä! Olisi ihme jos et olisi väsynyt... Kesäkuuhun on enää lyhyt aika!

Voisitteko käyttää sitä muuttofirmaa joka pakkaakin kaiken laatikoihin? Helpottaisi varmasti paljon tuossa tilanteessa.

Kyllä mun syyttävä sormi osoittaa siihen mieheen |O Luulis nyt vähän ymmärrystä heruvan |O |O |O

Ota vaan perhetyöntekijä, ei ole ollenkaan niin paha juttu kun luullaan. Auttaa pienissä kotiaskareissa ja vie vaikka lasta pihalle, jotta saat hengähtää.
Meillä kävi, kun oli rankkaa tuon pienemmän sairastelun kanssa (epilepsia) ja suosittelen lämpimästi :) :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Mut se et mies vaan katsoo syyttävällä silmällä eikä tee mitään, niin siitä kannattaa tehdä heti loppu. Yhdessähän te olette, eikä niin et sinä ja ongelmat ja sitten mies erikseen elämässä omaa leppoista elämää

Korjataan vielä tämäkin, anteeksi sekava tekstini..

Siis mieheni on oikein ahkera ja puuhaa koko illan töidensä jälkeen näiden remonttijuttujen ja lapsen kanssa. Lisäksi on auttanut minua lopputyön kanssa paljon. Siksi oma oloni onkin niin kurja kun en kertakaikkiaan pysty samaan vaan esimerkiksi töiden jälkeen on pakko saada istua ja nostaa jalat edes hetkeksi ylös- ja pyytää että mies voisi antaa lapselle päivällisen.

Kyllä mä ymmärrän että näytän miehen silmissä vastenmielisen laiskalta siinä sohvalla istuessani - ei se voi ymmärtää että olo ei ole ihan höyhenenkevyt niin kuin normaalisti...

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Saatan ehkä lakata osoittamsta sormellani miestäsi... :D

Joo, hyvä mies mulla on. :)

Ongelma vaan on se, kuinka saada hänet ymmärtämään tämä raskauden raskaus. Se, että en ihan oikeasti laiskuuttani istahda vaan siksi että nivusiin ja lantionpohjaan sattuu niin helv***ti että oikeesti tarvitsen hetken hengähtää.

Pelkään, että meidän parisuhteesta ei ole kuin rippeet jäljillä kun tämä vauva syntyy.. (ja sitten varmaan menee ne loputkin rippeet)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis mieheni on oikein ahkera ja puuhaa koko illan töidensä jälkeen näiden remonttijuttujen ja lapsen kanssa. Lisäksi on auttanut minua lopputyön kanssa paljon. Siksi oma oloni onkin niin kurja kun en kertakaikkiaan pysty samaan vaan esimerkiksi töiden jälkeen on pakko saada istua ja nostaa jalat edes hetkeksi ylös- ja pyytää että mies voisi antaa lapselle päivällisen.

Kyllä mä ymmärrän että näytän miehen silmissä vastenmielisen laiskalta siinä sohvalla istuessani - ei se voi ymmärtää että olo ei ole ihan höyhenenkevyt niin kuin normaalisti...

Ei teidän tarvi voimiltanne olla samantasoisia, joten turha sun on tuntea pahaa omaatuntoa jos joudut lepäämään. Kenties teidän olisi hyvä puhua asoista ja mainita myös miten olet ollut tyytyväinen miehesi ollessa ahkera jne.

Kyllä ihmisen pitää se tajuta, että jos FYYSISEN KIVUN takia ei pysty painamaan tukka putkella pitää silloin levätä. Entä, jos et olisi raskaana, vaan vaikka jalka paketissa tai selkä epäkunnossa? Tulisiko silloinkin syyllistäviä katseita? Kannattaa hankkia apua ajoissa, niin kuin jo epäilet, että suhde kärsii tilanteesta. Kotiapua, siivoojaa, muuttoapua, mitä tarvitsettekin. Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin pitäisi mennä raatamisen ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Nosta se läskimahas ja persees ylös sieltä sohvalta äläkä valita. Miehes on ihan oikeassa, kun katsoo syyttävästi. itse olet ollut haarat levällään jatkuvasti ja nyt kehtaa valittaa, et on rankkaa. Olisi ajatellut ennen ku levitit. Sullahan on yksi pentu jo ja raskausajan tiedät mitä se on. Kohtuutonta maleskella ja maata ja antaa miehen tehdä kaikki työt.
Turhan valittaja olet. Opettele kakara elämään ennen ku kakaroita teet.

Kiitos kannustuksesta ja mukavaa päivän jatkoa sinullekkin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Nosta se läskimahas ja persees ylös sieltä sohvalta äläkä valita. Miehes on ihan oikeassa, kun katsoo syyttävästi. itse olet ollut haarat levällään jatkuvasti ja nyt kehtaa valittaa, et on rankkaa. Olisi ajatellut ennen ku levitit. Sullahan on yksi pentu jo ja raskausajan tiedät mitä se on. Kohtuutonta maleskella ja maata ja antaa miehen tehdä kaikki työt.
Turhan valittaja olet. Opettele kakara elämään ennen ku kakaroita teet.

Kiitos kannustuksesta ja mukavaa päivän jatkoa sinullekkin. =)

Ilmeisesti olet saanut pyllyn ylös sohvalta kun jo iloisempi ilme. Ihan oikeasti ihmiset älkää valittako kun sinunkaan tapauksessa ei ole mitään valittamisen aihetta. Tuo olotila kestää hetken ja sitten se on ohi. Mieti niitä kenellä asiat ei näin ole.

Yhteistyössä