kuinka joku kehtaa varastaa haudalta enkelipatsaan!!!???!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tiedän tunteen.. :(
mun isän haudalla oli monta vuotta keraaminen patsas, joka kuvasti meidän suhdetta.
viime vuonna joku oli hajottanut sen paiskaamalla (?) hautakiveen. :(

Tämä on kanssa yksi asia, mitä en tule koskaan ymmärtämään. Ihmisillä, jotka haudalta varastavat tms. on pakko olla päässä vikaa ihan oikeasti. Terveelle ihmiselle ei tulisi edes mieleen tehdä jotakin sellaista.

meidän mummun ja ukin haudalta kävivät varastamassa kukat. siinä kasvaa monivuotinen kasvi josta olivat käyneet kaivamassa osia pois toiselle haudalle. että ei rajotu koriste-esineiden pöllimiseen...

Toi on kyllä jo törkeyden huippu, varastaa haudalta. Varmaan jotkut känniörvelöt oleet kyseessä, jotka on oikaisseet hautausmaan kautta pubista tullessa. Ottaneet patsaan muka "hauskana pilana" , kanniskelleet mukanaan ja hukanneet sit johonkin. Vaikeaa kuvitella että kukaan ihan täysissä järjen voimissa tekisi tollaista, laittaisi sen enkelin vaikka puutarhaansa... kaikkia hulluja sitä onkin :(

Alkuperäinen kirjoittaja g:
meidän mummun ja ukin haudalta kävivät varastamassa kukat. siinä kasvaa monivuotinen kasvi josta olivat käyneet kaivamassa osia pois toiselle haudalle. että ei rajotu koriste-esineiden pöllimiseen...

Tätäkin tapahtuu, mutta suureen osaan hautausmaitten kukkien varastamisista ja tuhoamisista ovat syyllisiä myös jänikset, myyrät ja muut eläimet.
Olen ollut hautausmaalla töissä ja nähnyt ihan itse, miten hulluina esimerkiksi rusakot ovat tiettyihin kukkiin. Esimerkiksi sinisiin ja valkoisiin orvokeihin ja tulppaaneihin. Keltaiset orvokit jostakin syystä eivät niille niin hyvin kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Tätäkin tapahtuu, mutta suureen osaan hautausmaitten kukkien varastamisista ja tuhoamisista ovat syyllisiä myös jänikset, myyrät ja muut eläimet.
Olen ollut hautausmaalla töissä ja nähnyt ihan itse, miten hulluina esimerkiksi rusakot ovat tiettyihin kukkiin. Esimerkiksi sinisiin ja valkoisiin orvokeihin ja tulppaaneihin. Keltaiset orvokit jostakin syystä eivät niille niin hyvin kelpaa.
kyseessä oli verenpisara ja ihan oli kaivettu lapiolla kun satuin käymään melkein tuorekseltaan siellä kun oli viety. juuripaakun kanssa kaivettu ylös. :(

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Toi on kyllä jo törkeyden huippu, varastaa haudalta. Varmaan jotkut känniörvelöt oleet kyseessä, jotka on oikaisseet hautausmaan kautta pubista tullessa. Ottaneet patsaan muka "hauskana pilana" , kanniskelleet mukanaan ja hukanneet sit johonkin. Vaikeaa kuvitella että kukaan ihan täysissä järjen voimissa tekisi tollaista, laittaisi sen enkelin vaikka puutarhaansa... kaikkia hulluja sitä onkin :(

tämä hauta ei ole edes siinä päätiellä vaan kaukana siitä. joutuu tekee aika koukkauksen portilta toiseen porttiin... =( ikävää silti oli kuka hyvänsä asialla ja kun tämä ei ole eka kerta. pappa haudattiin 4v sitten ja tytöt vei sellaisen vanhan näköisen pienen nallen istumaan hautakivelle . no sekin sitten oli viety parempaan talteen =(

Alkuperäinen kirjoittaja f:

kyseessä oli verenpisara ja ihan oli kaivettu lapiolla kun satuin käymään melkein tuorekseltaan siellä kun oli viety. juuripaakun kanssa kaivettu ylös. :(

Joo, toi on selvästi ihmisen tekosia. Ihme että jotkut ei kunnioita yhtään mitään eikä osaa hävetäkään.
Luulisi että normaali ihminen olisi vaikka ihan ilman kukkasia jos ei ole varaa ostaa, kuin varastaisi toisen haudalta. Iljettäviä ihmisiä :(

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
oletko varma että hautojen siivoojat ole sitä vieneet?

Niin, etenkin siis tuota annan mainitsemaa nallea. Hautausmaillahan on yleiset sääntönsä, sekä määräykset millaisia, minkä muotoisia ja kokoisia muistomerkkejä siellä ylipäätään sallitaan. Voi olla, että kaikenlainen "ylimääräinen" (tai jäljestäpäin lisätty), joka ei siis ole kiinteä osa kiviä/muistomerkkiä, on kielletty. Ts. jos on patsas tai figuuri, se tulee olla ensinnäkin kiinnitetty kunnolla, ja sillä oltava kivessä asianmukainen sija (upotus, syvennys, "erkkeri" tjms.) jne.

Jos on kyse haudasta, joka on seurakunnan hoidossa ja siihen vaihdetaan kukka, niin uusi istutetaan heti, samalla kun edellinen otetaan pois.
Omaisten istuttamiin ei kosketa, vaikka ne olisivat "huonossakin hapessa". Paitsi syksyllä myöhään, kun haudat siivotaan muutenkin talvea varten ja kaikki yksivuotiset kukat otetaan pois. Näin tehtiin ainakin meillä, kun olin
hautausmaalla töissä.

Jos on kyse haudasta, joka on seurakunnan hoidossa ja siihen vaihdetaan kukka, niin uusi istutetaan heti, samalla kun edellinen otetaan pois.
Omaisten istuttamiin ei kosketa, vaikka ne olisivat "huonossakin hapessa". Paitsi syksyllä myöhään, kun haudat siivotaan muutenkin talvea varten ja kaikki yksivuotiset kukat otetaan pois. Näin tehtiin ainakin meillä, kun olin
hautausmaalla töissä.

entä koriste-esineet?
miten niitten kanssa toimitaan?

Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Viimekesänä oli lähes jokapäiväistä se, että asiakkaat valitti haudoilta hävinneen koristeita :/ kyllä se kosketti nähdä kuinka surulliseksi se teki usean lähiomaisen

Meillä ei ainakaan hautausmaan hoitajat poistaneet koristeita, niitten paikkoja saatoimme siirtää mikäli olivat sellaisissa kohdissa, että olisivat rikkuneet kun esim. trimmeröitiin ruohoa hautakivien läheltä. Joskus laskin hautakiven päällä olevia isoja lasi- tai posliiniesineitä alas, kun näytti siltä että ne voivat pudota ja rikkoutua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

hautausmaalla töissä.

entä koriste-esineet?
miten niitten kanssa toimitaan?

Niihin ei koskettu. Niitä saatettiin siirrellä haudanhoitotoimenpiteitten takia, etteivät olisi menneet hajalle, mutta yritettiin muistaa missä olivat ja laitettiin samoihin paikkoihin. Jos joku oli mennyt rikki, se jätettiin hautakiven vierelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Tähän maailman aikaan olen tullut tulokseen, että on vaan sellaisiakin ihmisiä, jotta kaikki viedään, mikä ei ole pultattu kiinni.

Tuollaista se kait aina on ollut, tai tuollaista on aina esiintynyt, mutta ehkä yhteiskunnassa on meneillään jonkinlainen murrosvaihe asenteiden muuttumisena (myös jonkin-/ uudenlaisen "ylpeyden" kehittymisenä ) mikä näkyy muutoksena toisten kunnoittamisessa, niin omaisuuden, persoonan, elämän kuin kuolemankin suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Randomi Rane:
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Tähän maailman aikaan olen tullut tulokseen, että on vaan sellaisiakin ihmisiä, jotta kaikki viedään, mikä ei ole pultattu kiinni.

Tuollaista se kait aina on ollut, tai tuollaistaon aina esiintynyt, mutta ehkä yhteiskunnassa on meneillään jonkinlainen murrosvaihe asenteiden muuttumisena (myös jonkin-/ uudenlaisen "ylpeyden" kehittymisenä ) mikä näkyy muutoksena toisten kunnoittamisessa, niin omaisuuden, persoonan, elämän kuin kuolemankin suhteen.

Niin ja muukin käytös... Tuolla hautausmaalla missä olin töissä, portilla oli kieltotaulu että ei koiria. Yksi tyyppi silti itsepintaisesti oikaisi hautausmaan kautta valtavankokoisen koiransa kanssa, melkein joka päivä. Eikä uskonut vaikka asiasta sanottiin.
Kerran sitten näin kun koira väänsi läjät nurmikolle. Menin kysymään koiran omistajalta, että onko toi nyt sinusta asiallista ja näytin sitä läjää. Koiran omistaja sanoi, että paskaahan se vaan on. Hae lapio ja laita jonkun puskan juurelle, niin kasvaa paremmin äläkä mäkätä siinä. Voi apua! :)

Yhteistyössä