Kuinka kauan kestää, että maksuhäiriömerkintä lähtee pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---------------?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---------------?

Vieras
Elikäs olen maksamassa tässä kuun lopussa viimeisen ulosottovelkani pois. Maksuhäiriömerkintä on ollut vajaa kaksi vuotta. Muistaakseni maaliskuuhun tulisi se kaksi vuotta. Olen ymmärtänyt, että merkintä säilyy sen 2-3 vuotta riippuen siitä, onko velka maksettu vai ei. No, lähteekö se merkintä sitten automaattisesti pois vai pitääkö mun sitten kysellä keväällä jostain, että onko se maksuhäiriömerkintä vielä olemassa vai ei? Tiedän, että luottotietoihin voidaan merkitä, että velka on maksettu, mutta onko sillä merkinnällä taasen käytännössä mitään merkitystä?

Eli siis vielä tästä kaksi vuotta eteenpäin säilyy merkintä? Ymmärsinkö nyt oikein? Oon kuvitellut, että kun häiriömerkintä tulee kestää sen minimissään 2-3 vuotta tai kauemmin.

Niin tällaisen siis löysin, mutta en nyt täysin ottanut selkoa sitten, että mitä käytännössä tarkoittaa.

"Kuinka kauan maksuhäiriömerkintä kestää rekisterissä? Poistuuko merkintä, jos velan maksaa pois?

Luottotietomerkinnät säilyvät rekisterissä tietyn määräajan, yleisimmin kolme vuotta. Systeemi toimii eräänlaisena keppi ja porkkana -periaatteella, sillä jos merkinnän aiheuttanut velka maksetaan, merkintäaika lyhenee kahteen vuoteen. Aika pitenee neljään vuoteen, jos tulee uusi maksuhäiriömerkintä ennen kuin vanha merkintä on poistunut.

Velan maksaminen ei poista merkintää heti. Luottotietoihin voidaan kuitenkin merkitä tieto siitä, että kyseinen velka on maksettu. ”Elinkautista” luottotietomerkintää ei ole olemassa, vaan määräajan päätyttyä tiedot poistetaan rekisteristä automaattisesti."

http://www.takuu-saatio.fi/usein_kysyttya/luottotiedot/#token-27606

Eli jos sinut on todettu varattomaksi eikä velkoja hae asiaa uudelleen vireille pysyy merkintä sinulla 2-3 vuotta, kun olet maksanut velkasi sinulle tulee merkintä että maksettu 2vuodeksi eteenpäin.
Tietyt tahot eivät välitä siitä että siellä lukee se maksettu, ajattelevat edelleen että äkkiäkös se taas hommansa sotkee.
Näin oli ainakin muutama vuosi sitten kun kaveri pääsi veloistaan eroon.

ok. no mut todettiin varattomaksi, mutta nyt olen kumminkin maksanut kaikki velkani pois. Eikä kyllä ole aikomus uudestaan velkoja ulosottoon hommata. Tämäkin tilanne valitettavasti johtui osittain minusta riippumattomista syistä.

Niin se elämä heittelee, nyt koitat vaan kestää sen noin 2 vuotta. :) Ja riippuu mistä niitä velkoja oli että miten esim. vuokranantajat/pankit/luottokorttiyhtiöt yms asiaan suhtautuu.

Yhteistyössä