T
tota
Vieras
Onko tämä kuntakohtaista vai onko joku koko maan laajuinen sääntö? Yritin löytää tuota tietoa Helsingin kaupungin sivuilta (Helsingistä siis kysymys), mutta ei osunut silmään, tietäiskö täällä kukaan?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
ei se säily sorryvoit toki ilmoittaa että olette lomalla esim kuukauden, mutta sitä ei erikseen "säilytetä" sun lastas varten vaan se menee oikeesti tarvitsevalle.
Ton lomajutun tiedän varmasti koska oma poika oli kuukauden ausseissa eskari-aikana.
Mä en nyt ihan faktaa pysty kertomaan, mutta muistelisin kyllä, että kun poika aloitti päiväkodissa saatiin sellainen infopaketti, missä oli mm. että vuoden saa olla pois ilman, että menettää paikkansa. Eikä mene maksua. Ja siis Helsingissä.
Alkuperäinen kirjoittaja §;25819546:Päivähoito ei voi pitää hoitopaikkaa lapsellesi varattuna mahdollista myöhäisempää tarvettanne varten, kun on muitakin tulijoita. Senhän sanoo järkikin.![]()
Korjaan vähän. Tämä on Helsingin päivähoidon sivuilta. Eli kaksi vuotta saa olla pois. Mitään ei luvata, mutta silti.
"Päivähoidon keskeytys
Lapsen päivähoidon jatkuttua yhden lukukauden (noin 4 kk) vanhemmat voivat keskeyttää päivähoidon tilapäisesti. Keskeytyksestä sovitaan etukäteen päivähoitopaikan esimiehen kanssa ja keskeytyksen tulee kestää vähintään neljä kuukautta.
Perheen jatkaessa keskeytysaikaa, siitä ilmoitetaan päivähoitopaikkaan siten, että päivähoitoon palaamiseen jää aikaa 4 kk ilmoituksen tekemisestä. Keskeytyksen ajalta ei peritä päivähoitomaksua. Jos keskeytys päättyy syyskuun jälkeen, ei perheellä ei ole maksutonta heinäkuuta seuraavana kesänä.
Lapsen hoitosuhteen jatkuvuus pyritään mahdollisuuksien mukaan turvaamaan siten, että lapsi voi keskeytyksen jälkeen palata samaan päiväkotiin ja jos mahdollista, myös samaan perhepäivähoidon ryhmään.
Uutta päivähoitohakemusta ei tarvitse täyttää. Yli kaksi vuotta kestävien keskeytysten jälkeen hoitosuhde päättyy ja lapselle haetaan tarvittaessa päivähoitopaikkaa uudelleen."
Mun mielestä järkikin sanoo, että sen jälkeen kun olen ollut vauvan kanssa kotona, tod. näk. joko vuoden tai kaksi, palaan töihin, ja lapsi tarvitsee jälleen hoitopaikan. Kyse ei siis ole "mahdollisesta" tarpeesta, vaan jo nyt tiedossa olevasta
Eikä ainakaan Helsingin nykyisessä päivähoitotilanteessa kukaan täyspäinen ihminen luovuta pois hoitopaikkaa suht. lähellä sijaitsevassa, lapselle mieluisessa päiväkodissa, jos ei ole tietoa siitä, että lapsi sit vuoden päästä pääsee sinne takaisin.
Mä ainakin tulkitsen tuon Helsingin käytännön niin, että hyvin todennäköisesti pääsee takaisin samaan paikkaan. Kun kuitenkin pitää se viim. 4kk etukäteen ilmoittaa paluusta (ja mikäänhän ei estä ilmoittamasta jo paljon aikaisemmin) ja tod. näk. nämä hoitoon palaajat ovat sitten etusijalla vanhaan päiväkotiinsa. Varsinkin jos paluu tapahtuu kauden alussa kun vaihtuvuus on suuri, niin kyllä mun mielestä aika rauhallisella mielellä voi olla sen suhteen, että pääsee kyllä takaisin samaan pk:hon.
tää lainattu kohta siis ei tarkoita ap, että sun lasta varten pidetään paikka auki, vaan että vapautunut paikka tarjotaan toiselle ja mahdollisuuden mukaan sun lapsi pääsee taas parin vuoden päästä. Kaikki vapautuneet paikat menee täyttöön tottakai.
Lapsen hoitosuhteen jatkuvuus pyritään mahdollisuuksien mukaan turvaamaan siten, että lapsi voi keskeytyksen jälkeen palata samaan päiväkotiin ja jos mahdollista, myös samaan perhepäivähoidon ryhmään.
Millä systeemillä se homma sitten toimii jos päiväkodista poissa ollut pääsee takuuvarmasti poissaolon ( esim. sen 2 vuoden jälkeen ) jälkeen takaisin samaan päikkyyn, mutta ryhmä onkin täysi?