Kuinka kauan mahtaa mennä ennen kuin subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen tulee muutos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kunnat säästää päivähoidon kuluista. Meidän kunnassa se tarkoitaa ruuan laadun huononemista. Keittoja on nykyään kaksi kertaa viikossa, leivät vain näkkileipää ja salaatit vaihdettu raasteisiin yms yms. Naapurikunta ei enää tarjoa ollenkaan hoitoa 10 pvä kuukaudessa, vaan vähintään 15 pvä, jolloin maksukin on kalliimpi. Jotkut kunnat rajoittaa kuntalisiä, ellei kaikkia perheen lapsia hoideta kotona jne jne. Olen miettinyt milloin lakiin tulee muutos ja subjektiivinen oikeus poistuu. Hoitopaikat vain niille, joilla perusteena joku muu kuin se, ettei vanhemmat viitsi itse hoitaa kotona, vaikka siellä päivät pitkät oleskelevat mitään tekemättä. Mun mielestä muutos sais tulla äkkiä ennen kuin päivähoidon laatu huononee entisestään. Kunnilla ei ole resursseja hoitaa kaikkia lapsia kunnolla tällä hetkellä.

ei mene läpi koska perheillä hyvinkin erilaisia tarpeita joita me muut emme tiedä joten annetaan vaan nyt kaikkien lapsille mahdollisuus olla pvkodissa. Itse en tuomitse ketään.

ONgelmanahan tässä on se, että jos vanhemmat ovat työttömiä ja saavat työmarkkinatukea. Sen edellytyksenä on, että työnhakija on välittömästi työmarkkinoiden käytettävissä. Ja sitä hän ei tietenkään ole, jos lapsilla ei ole hoitopaikkaa minne viedä jos sen työpaikan saa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
ONgelmanahan tässä on se, että jos vanhemmat ovat työttömiä ja saavat työmarkkinatukea. Sen edellytyksenä on, että työnhakija on välittömästi työmarkkinoiden käytettävissä. Ja sitä hän ei tietenkään ole, jos lapsilla ei ole hoitopaikkaa minne viedä jos sen työpaikan saa.

Läheskään kaikilla ei ole tätä tilannetta. Ne, jotka ovat itse hyväkuntoisina ja terveinä äitiyslomalla, voivat viedä lapsensa hoitoon, koska haluavat omaa aikaa, jota ei liiemmin päivisin saa, jos hoitaa vauvan lisäksi muitakin lapsia. Systeemiä pitäisi muuttaa niin, että nopeasti työllistyville löytyisi aluksi vaikka tilapäinen hoitopaikka tai kunta järjestäisi hoitajan kotiin siksi aikaa, et löytyy toinen ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Läheskään kaikilla ei ole tätä tilannetta. Ne, jotka ovat itse hyväkuntoisina ja terveinä äitiyslomalla, voivat viedä lapsensa hoitoon, koska haluavat omaa aikaa, jota ei liiemmin päivisin saa, jos hoitaa vauvan lisäksi muitakin lapsia. Systeemiä pitäisi muuttaa niin, että nopeasti työllistyville löytyisi aluksi vaikka tilapäinen hoitopaikka tai kunta järjestäisi hoitajan kotiin siksi aikaa, et löytyy toinen ratkaisu.

Näin sen minustakin pitäisi olla. Henk.koht. en ymmärrä subjektiivisen päivähoito-oikeuden ideaa ollenkaan.

Systeemiä pitäisi muuttaa niin, että nopeasti työllistyville löytyisi aluksi vaikka tilapäinen hoitopaikka tai kunta järjestäisi hoitajan kotiin siksi aikaa, et löytyy toinen ratkaisu.

Tilapäisyys ei ole koskaan lapsille hyväksi...mun mielestä pitää olla yksi ja sama tuttu hoitopaikka, eikä mitään tilapäisratkaisuja ja lasten pompottelua.

Subjektiivista ph-oikeutta voisi rajata vaikka siten, että ns. virikelapsia ei saisi pitää hoidossa joka päivä, eikä koko päivää.

meidän kaupungis viedään kaikki avoimet ja puistotoiminnat. oikeutetumpaa olis viedä subjektiivinen päivähoito. miksi kotiäideilät ja heidän lapsiltaan pitää viedä viimeinenkin harrastus ja edelleen tuetaan äitejä jotka haluaa lapsen hoitoon että saa ite maata kotona tekemättä mitään :/
on se niin helvetin väärin

Mua nyppii se, että lasteni hoidon laatu heikkenee, koska kunnalla ei ole varaa hoitaa hoitoa tarvitsevia lapsia kunnolla. On väärin, että ruuan laadusta tingitään ja on väärin, että ryhmät on ylisuuria, koska kunta on velvollinen järjestämään kaikille lapsille hoitopaikan. Mun on pakko viedä lapset hoitoon, koska töihin on mentävä.

Tiedän, että laki määrittelee tämän subjektiivisen oikeuden, mutta mielestäni olisi järkevämpää rajoittaa sitä sen sijaan, että laadusta tingitään.

Mulla on keskimmäinen ollut hoidossa, kun kuopus oli pieni. Päiväkodissa poika oli kolmena päivänä viikossa, lyhyitä päiviä harjoittelemassa perheentoista kieltä. Kerhotoimintaa ei inhimillisen matkan päästä löytynyt tuolla toisella kielellä.

Ja rehellisesti sanottuna, mun olisi ollut paljon helpompi olla lasten kanssa kotona, kun aamuisin herättää vauva, ja lähteä roudaamaan keskimmäistä päiväkotiin, ja sama rumba sitten iltapäivällä.

Esikoinen on käynyt seurakunnan päiväkerhossa, kun keskimmäinen oli vauva. Mutta esikoinen onkin yksikielinen.

samaa mieltä tosta, että äitiyslomalla olevilla ja työttömillä ei kuuluis olla oikeutta viedä lapsia hoitoon. Ja kunnalla on velvollisuus kahden viikon sisällä hommata lapsille kunnallinen hoitopaikka ja kyllä useimmat työpaikat varmasti sen pari viikkoo antavat aikaa jos töitä yhtäkkiä saa..

Mua nyppii se, että lasteni hoidon laatu heikkenee, koska kunnalla ei ole varaa hoitaa hoitoa tarvitsevia lapsia kunnolla. On väärin, että ruuan laadusta tingitään ja on väärin, että ryhmät on ylisuuria, koska kunta on velvollinen järjestämään kaikille lapsille hoitopaikan.

Meidän lasten pk:ssa ei onneksi oo ylisuuria ryhmiä, esikoisen eskariryhmässäkin vain 13 lasta joista osa osallistuu vain esiopetukseen. Pojan ryhmässä on 16 lasta, 3-4 v. Eikä ruoan laatukaan vaikuta kehnolta.

Päättäjille vaan viestiä...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Systeemiä pitäisi muuttaa niin, että nopeasti työllistyville löytyisi aluksi vaikka tilapäinen hoitopaikka tai kunta järjestäisi hoitajan kotiin siksi aikaa, et löytyy toinen ratkaisu.

Tilapäisyys ei ole koskaan lapsille hyväksi...mun mielestä pitää olla yksi ja sama tuttu hoitopaikka, eikä mitään tilapäisratkaisuja ja lasten pompottelua.

Subjektiivista ph-oikeutta voisi rajata vaikka siten, että ns. virikelapsia ei saisi pitää hoidossa joka päivä, eikä koko päivää.

Niin joo oma lukunsa on sitten ne, jotka pitää lasta hoidossa 5 pvä viikossa klo 7-17 ja itse makaavat kotona. Siihen mun ymmärrys ei riitä ollenkaan. Kaikki nämä tapaukset kun eivät takuulla ole mitään mielenterveyspotilaita tai päihderiippuvaisia, jotka ei kykene lapsiaan hoitamaan.

Niin joo oma lukunsa on sitten ne, jotka pitää lasta hoidossa 5 pvä viikossa klo 7-17 ja itse makaavat kotona. Siihen mun ymmärrys ei riitä ollenkaan. Kaikki nämä tapaukset kun eivät takuulla ole mitään mielenterveyspotilaita tai päihderiippuvaisia, jotka ei kykene lapsiaan hoitamaan.

Niinpä.
Jos kyse on lastensuojelullisesta toimenpiteestä niin sitten ymmärrän: parempi lapsilla pk:ssa on kuin huonossa kodissa. Mutta sääliksi käy silti.

Mua nyppii se, että lasteni hoidon laatu heikkenee, koska kunnalla ei ole varaa hoitaa hoitoa tarvitsevia lapsia kunnolla. On väärin, että ruuan laadusta tingitään ja on väärin, että ryhmät on ylisuuria, koska kunta on velvollinen järjestämään kaikille lapsille hoitopaikan.

Meidän lasten pk:ssa ei onneksi oo ylisuuria ryhmiä, esikoisen eskariryhmässäkin vain 13 lasta joista osa osallistuu vain esiopetukseen. Pojan ryhmässä on 16 lasta, 3-4 v. Eikä ruoan laatukaan vaikuta kehnolta.

Päättäjille vaan viestiä...

No mitä se viesti auttaa, jos rahaa ei ole. Kyllä siitä tiedotettiin etukäteen, että ruuan laatu tulee heikkenemään säästötoimista johtuen. Siinä oli mainittu miten ruoka tulee muuttumaan huonommaksi. Ei paljon naurattanut, kun sitä luin, koska meidän lapset syö 3 ateriaa päivässä päiväkodissa.

Näitä peesailen.

Asia ei oo ihan näin mustavalkoinen. Mutta joo... kyllähän toi subjektiivinen oikeus kaipais jotain rajoituksia. Vaatii tietysti lakimuutoksen. Onhan se väärin, että lapsilta otetaan pois ja lisäksi päivähoitohenkilöstö joutuu tekemään töitä kokoajan voimiensa äärirajoilla. Kaikki "löysät" on otettu/tullaan ottamaan pois. Esim. jos jossain yksikössä on liikaa henkilöstöä suhteessa paikalla oleviin lapsiin, niin joku työntekijä joutuu menemään toiseen taloon. Sikäli järkevää jos toisessa talossa kova työvoimapula. Muttamutta... ikäänkuin hoitajia ikinä ois "liikaa"... Huoh, hulluksi tämä menee, toivottavasti ei tuu kova lasku yhteiskunnalle muutaman vuoden päästä pahoinvoivien nuorten muodossa. :/

Yhteistyössä