Kuinka kela tarkistaa tuloja?? Kotihoidontuen lisäosa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tarkistaako kela jotenkin tuloja??Tai tuleeko niille jotenkin tietoa että on saanu palkkaa?

Minä saan kotihoidontukea plus lisäosaa. Olin tuossa töissä muutamia päiviä ja oon siltä kuukuadelta saanu jo palkkaa ja lisäosaa nyt vasta muistin että lisäosahan olis varmaan menny multa oikeesti pois siltä kuukaudelta,mutta enhän mä oo muistanu ilmottaa että olin töissä :(

Rävääkö ne nyt multa jossain vaihees takas tuota? Tai pahimmas tapaukses saan jotkut isot mätkyt :)

Kelahan laskee keskitulot, jos olet esim. 600e tienannut, niin siitä lasketaan 50e per kuukaus tuloa. Eli ei se monella eurolla lisäosaa pienentaisi. Ellei sulle tule joka kuukausi tuota esim.600e.

Satunnaiset tulot pienentää kh-tuen lisäosaa vaan niiltä kuukausilta kun palkkatuloja ollut, ei ne sitä laske/jaa koko vuoden tuloiksi. Joudut kyllä takas maksaa hoitolisää, kannattais Kelassa käydä sanomassa että poistavat hoitolisämäärän kuukaudeksi-kahdeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
no entäs jos ottaa asuntolainan, eihän se ole tuloa vaikka tilillä paljon ylimmääräistä onkin remonttiin???

ei ole verotettavaa tuloa, joten ei oteta tulona huomioon.

eli ei tarvitse kelaan ilmoitella että nyt otettiin asuntolaina ja siitä jäi tilille tulevaan remonttiin loput..kiitos!

Yhteistyössä