Kuinka koiran saa kunnioittamaan omistajaansa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermo menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermo menee

Vieras
Hermo menee tuon vähän yli vuoden ikäsen kanssa. Ei mitään kunnioitusta minua kohtaan eikä pidä minua johtajana. Mitä taikoja voin tehdä että minusta tulee johtaja senkin silmissä? Olen ollut järjestelmällinen ja säännöistä pidetty kiinni. Silti vaivihkaa unohtaa aina käskyni(esim.ettei sohvalle saa mennä ja menee sinne heti kun silmä välttää). Muutaman kerran niskasta olen ottanut pois. Pieni koira.

Meillä auttoi tuo niskasta kiinniottaminen. Ensialkuun koira ei totellut mua lainkaan, ainoastaan miestä. Ja siinä vaiheessa kun alkoi murista mulle kun ajoin sitä pois sängystä, otin kunnolla niskavilloista kiinni. Sen jälkeen on totellut.

Meillä auttoi tuo niskasta kiinniottaminen. Ensialkuun koira ei totellut mua lainkaan, ainoastaan miestä. Ja siinä vaiheessa kun alkoi murista mulle kun ajoin sitä pois sängystä, otin kunnolla niskavilloista kiinni. Sen jälkeen on totellut.

Ei tunnu auttavan niskasta ottaminen meillä. Vietän suurimman osan päivästä koiran kanssa, niin alkaa jo kiukuttamaan kunnolla koko koira :(

Tee itsestäsi parasta mitä koira tietää. Niskasta kiinniotto tai muu kurittaminen ei tuo kunnioitusta, vaan saa koiran pelkäämään ja välttelemään.
Järjestä niin että koira haluaa tehdä niinkuin sanot, palkkioilla ja motivoinnilla esim leluilla. Kun sitten perusasiat on saatu kuntoon niin voi alkaa tapoja kunnolla karsimaan.

Tee itsestäsi parasta mitä koira tietää. Niskasta kiinniotto tai muu kurittaminen ei tuo kunnioitusta, vaan saa koiran pelkäämään ja välttelemään.
Järjestä niin että koira haluaa tehdä niinkuin sanot, palkkioilla ja motivoinnilla esim leluilla. Kun sitten perusasiat on saatu kuntoon niin voi alkaa tapoja kunnolla karsimaan.

Ajattelin, että piski oppii yhdistämään epämukavan (=niskasta otto) kiellettyyn asiaan.. Ei ole oikein hermut ja muut palkinnot auttaneet :/ En oikein ymmärrä kuinka soveltaisin, kun ei kouluttajan luonakaan käymisestä ollut apua.

Entä pienimuotoinen pomottaminen. Kun alat itse syömään, ota näkyvästi koirankin kuppi pöytään. Ja sinä syöt ensin ja sitten annat vasta kupin koiralle. Ovesta menee aina ensin sinä ja sitten vasta koira. Sohvalle jos menet(jos koira saa mennä?) niin mene istumaan siihen missä koirasi on jotta koira joutuu väistämään sinua. Lattiallakaan älä väistä koiraa vaan pakota se väistämään sinua (ei tarkoita kuitenkaan mitään potkua yms.) Ainakin meillä nämä tehosivat.

Ajattelin, että piski oppii yhdistämään epämukavan (=niskasta otto) kiellettyyn asiaan.. Ei ole oikein hermut ja muut palkinnot auttaneet :/ En oikein ymmärrä kuinka soveltaisin, kun ei kouluttajan luonakaan käymisestä ollut apua.

Jep, koira oppii yhdistämään....omistaja = epämukava, koska se tarttuu niskaan kiinni.

Kyllä 99,9% koirista saadaan koulutettua palkan avulla...ja se on se koira, joka määrittää mikä on riittävä palkka. Mä olen peuran jalka kädessä kouluttanut koiraa, jotta saatiin riittävä vire päälle. Olen käyttänyt palkkana myös kuolleita tipuja ja hassuin palkka minkä tiedän on ruohotuppo.

Sohvan valtaaminen ei välttämättä nyt ole se asia johon tulisi ensimmäisenä puuttua, vaan se on omistajan ja koiran välinen suhde. Kun koira kunnioittaa riittävästi omistajaansa ja omsitaja ohjaa koiran toivottuun käytökseen, jää ei-toivottu käytös pois.

Eli pitäisi tarttua asiaan ruohonjuuritasolla, eikä vain poistaa sitä ruohon kärkeä repimällä koira sohvalta alas.

[QUOTE="entä";23210139]Entä pienimuotoinen pomottaminen. Kun alat itse syömään, ota näkyvästi koirankin kuppi pöytään. Ja sinä syöt ensin ja sitten annat vasta kupin koiralle. Ovesta menee aina ensin sinä ja sitten vasta koira. Sohvalle jos menet(jos koira saa mennä?) niin mene istumaan siihen missä koirasi on jotta koira joutuu väistämään sinua. Lattiallakaan älä väistä koiraa vaan pakota se väistämään sinua (ei tarkoita kuitenkaan mitään potkua yms.) Ainakin meillä nämä tehosivat.[/QUOTE]

eli tarkennan vielä. Idea on pienimuotoista pomottamista. Ei tarvitse esim. repiä alas sohvalta todellakaan, vaan kuten Wpomo"koira laumassakin valitsee paikkansa ja muut väistävät.

Chef puhuu asiaa. Palkka voi olla lelu, leikki, herkku, mikä tahansa mistä koira tykkää. Tai oikeastaan mitä se rakastaa! Ensin jotain helppoa, vaikka istu-käskyn harjoittelua, luoksetuloa, vaikka semmoista mitä koira jo osaa. Nyt vaan palkkaat joka ikinen kerta, kun näitä teet. Koira oppii että käskyn tottelu=palkka. Sitten pikkuhiljaa lisäät käskyjä, aina palkka. Koiralle muodostuu halu totella. Eikä tarvitse pelätä että komennosta seuraa jotain epämieluista, kuten huuto, niskasta nappaaminen tms. Sohvalle voi vaikka aluksi kasata esteita, ja koiran mennessä omalle paikalleen palkataan ja kehutaan. Tai kun yrittää hypätä sohvalle, kielletään "ei" tai "ä-ä-ää" ja kun koira uskoo niin palkataan. Toisinsanoen, jätetään huono käytös noteeraamatta tai estetään se, ja palkataan hyvästä käytöksestä. Normaali, terve koira oppii taatusti jos näin koulutetaan. Johdonmukaisuus on myös avainsana. Koira ei ole luonnostaan miellyttämisenhaluinen, vaan se tekee juuri sen mikä sille on itselleen hyödyllisintä. Jos koira saa hyvät palkat niin se tottelee omistajaansa häntä heiluen,innoissaan. Pikkuhiljaa palkkaus voidaan jättää pois, ja kuitenkin palkataan mutta vain kehuilla ja rapsutuksilla. Ja aina uutta asiaa opeteltaessa taas palkat mukaan, ja palkka jätetään pois vasta kun koiralla on käsky hallussa enemmän kuin varmasti ja vähän enemmänkin.

koira aistii varmasti asenteen. kunnioita koiraa vaikka oletkin pomo, niin jospa koirakin alkaa kunnioittaa sinua pomona.
vaikea neuvoa kun meillä itsestäänselvyys että minä ja mies ollaan pomoja. mies leikkaa kynnet jne. jutut, lenkittääkin enemmän mutta kotona ollessa minä olen pomo (=ruokakipon vartija), leikkijä, rapsuttelija :)

Kun ei se vaatiminen auta.. siis koira ei poistu sohvalta juuri muuten kuin niskasta poistamalla. Ei auta vaatiminen kun koira ei minua usko. Palkkana ei ole toiminut herkut/lelu jota kouluttajakin ehdotti tai sitten en vain tiedä mikä olisi oikea juttu tarjota.. luulisin että sama sen väliä mitä ruokaa tarjoaa koiralle joka söisi harrastuksekseen jos voisi??

Tajuan kyllä,että ongelman ydin on koiran ja minun välinen suhde, mutta en vain ymmärrä kuinka sitä saa korjattua kun yrittänyt olen. Nyt olen ihan hermona, kun koira ikään kuin kävelee ylitseni ja jättää minut kokonaan huomiotta ellen käy fyysisesti käsiksi.Joten puutun esim. sohvaongelmaan, koska ärsyttää jos eläin makaa ihmisten sohvalla. Johdonmukainen olen ollut.

Valitettavasti alkaa oma hermo olemaan niin kireällä kun koira ei kunnioita minua vaikka vuoden päivät olen hommia sen kanssa tehnyt jopa kouluttajan kanssa, että sama sen väliä vaikka karkaisi ovesta ulos :( Tuntuu, että ihan turhaan olen vuoden verran ottanut aikaa lapsilta pois ja kuluttanut niitä aivan turhaan piskiin josta ei edes toivottuja tuloksia näy.

Yhteistyössä