Kuinka matala on liian matala verensokeri?

Kotilohikäärme

Aktiivinen jäsen
20.07.2009
7 181
1
36
korpimännikkö Uudellamaalla
Sain neuvolasta mittarin kotiin kun en halunnut mennä pyörtyilemään sokerirasitukseen kun ei oikein ollut syytäkään mennä. Pitää siis mitata pari kertaa kotona ja mietinkin tässä että kuinka alas saa lukemat päästää. Mulla on taipumusta mataliin lukemiin, mutten tiedä mikä se raja on että pitäis jotain tehdä.
Ikuinen dilemma, neuvolatäti käskee syödä parin tunnin välein ja hammaslääkäri käskee olla syömättä......
Nyt on 4,1 onko se esimerkiksi paljon vai vähän? Viimeksi oli rasituksessa 2h arvo 3,5.
Missä vaiheessa alkaa taju lähteä? Pitäis ottaa mittari mukaan ostosreissulle niin tietäisin senkin.

"Ajattelu ja keskittyminen voivat tilapäisesti häiriintyä jo alle 3,5 mmol/l arvossa (kuva «Matalan verensokerin vaikutukset elimistössä»1). Aivojen ja ääreishermojen solujen toiminta häiriintyy tilapäisesti energianpuutteen takia, kun verensokeri laskee alle 2,8–2,5 mmol/l. Tajuttomuus ja mahdollisesti myös kouristelu seuraavat yleensä verensokerin laskettua alle 2,0 mmol/l, mutta jotkut voivat olla tajuissaan, vaikka heidän verensokerinsa olisi selvästi alle 2,0 mmol/l. "

4,1 verensokeri on matalahko. Sen alle se ei ainakaan paljoa sais mennä. 3,5-4,0 on yleensä se verensokeri, jossa diabeetikkokin alkaa saamaan oireita kuten nälän tunnetta, ärtymystä, käsien vapinaa, hikoilua. Tajuttomuus tulee yleensä kun verensokeri menee alle 2,0. Mutta olen mä tavannut sellaisiakin diabeetikkoja, joiden vs on 1,4 ja ihan hyvin voi. :confused: Mutta kyllä mä sinuna ehdottomasti noudattaisin ennemmin neuvolan tätiä tässä kuin hammaslääkäriä. Se ei oo missään nimessä ok että verensokerit tippuu jonnekin 3,0-3,0 välille ihan vaan siksi että hammaslääkäri haluaa niin. Kyllä tuossa 4,1 verensokerissa minä jo hiukan söisin.

No mulla terkka muistaakseni vähän "moitti" kun oli aamupaasto 3,6 raskaana ollessa. Ihanne aamupaastolle oli muistaakseni 4 - 5 välillä, mutta nuo rajat kuulemma vaihtelee aika paljon...

4,1 verensokeri on matalahko. Sen alle se ei ainakaan paljoa sais mennä. 3,5-4,0 on yleensä se verensokeri, jossa diabeetikkokin alkaa saamaan oireita kuten nälän tunnetta, ärtymystä, käsien vapinaa, hikoilua. Tajuttomuus tulee yleensä kun verensokeri menee alle 2,0. Mutta olen mä tavannut sellaisiakin diabeetikkoja, joiden vs on 1,4 ja ihan hyvin voi. :confused: Mutta kyllä mä sinuna ehdottomasti noudattaisin ennemmin neuvolan tätiä tässä kuin hammaslääkäriä. Se ei oo missään nimessä ok että verensokerit tippuu jonnekin 3,0-3,0 välille ihan vaan siksi että hammaslääkäri haluaa niin. Kyllä tuossa 4,1 verensokerissa minä jo hiukan söisin.

Mulla on ihan järkyttävä ientulehdus, mutta kai apteekista löytyy jotakin purskuteltavaa keskipäivällekin. Nimim. Oottaa millon tätä vauvaa seuraava mätä hammas alkaa oirehtia......

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22727127:
Päteeköhän nää raskausaikanakin?

Kyllä ne samat pätee ihan raskausaikanakin. Sokerirasituksissa raskausajan arvot on tiukemmat kuin ei-raskaana olevien sokerirasituksessa. Mutta se on nimenomaan sinne ylöspäin, raskausajan diabeteksessahan ne nousee normaalia ylemmäs, mutta sulla on eri juttu kun on matalat verensokerit.

Kyllä ne samat pätee ihan raskausaikanakin. Sokerirasituksissa raskausajan arvot on tiukemmat kuin ei-raskaana olevien sokerirasituksessa. Mutta se on nimenomaan sinne ylöspäin, raskausajan diabeteksessahan ne nousee normaalia ylemmäs, mutta sulla on eri juttu kun on matalat verensokerit.

Muistan vaan et viimeks makoilin ympäri odotushuonetta kun oli niin hirveä olo. Tunnin ja kahden välillä oli karmasevin, kahden kohdalla jo vähän korjaantunut.
Aika varmasti mut joku sinne rasitukseenkin vielä määrää kun mahan koko on reippaasti yläkäyrien yli :/

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22727146:
Mulla on ihan järkyttävä ientulehdus, mutta kai apteekista löytyy jotakin purskuteltavaa keskipäivällekin. Nimim. Oottaa millon tätä vauvaa seuraava mätä hammas alkaa oirehtia......

Ymmärrän. :( Ehkä jotain purskutettavaa tosiaan, ja xylitolin kun muistat aina ruokailun jälkeen jne. Mutta pakko se vaan on syödä jos verensokerit tippuu. Raskaus taas tietenkin tekee tuon ientulehduksenkin tai vähintään pahentaa sitä jos se on jo ennen ollut.

Ymmärrän. :( Ehkä jotain purskutettavaa tosiaan, ja xylitolin kun muistat aina ruokailun jälkeen jne. Mutta pakko se vaan on syödä jos verensokerit tippuu. Raskaus taas tietenkin tekee tuon ientulehduksenkin tai vähintään pahentaa sitä jos se on jo ennen ollut.

Niin tekee juu. Vihloo kaikkia hampaita vuorotellen. Aamuisin ja iltaisin harjaan jollain tökötillä mitä käytetään yleensä tekarien aiheuttamiin tulehduksiin =)
Hyi helv*********!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22727161:
Muistan vaan et viimeks makoilin ympäri odotushuonetta kun oli niin hirveä olo. Tunnin ja kahden välillä oli karmasevin, kahden kohdalla jo vähän korjaantunut.
Aika varmasti mut joku sinne rasitukseenkin vielä määrää kun mahan koko on reippaasti yläkäyrien yli :/

No voi kamala sentäs. :P Koita ny syödä silleen, ettei se paljon alle 4,5 pääsis. Mulle on kanssa toi sokerirasitus ihan myrkkyä, mulla kanssa tuppaa sokerit laskemaan ennemmin alas kuin menemään ylös. Ennen mulla oli tapana pitää niitä sokeri"pillereitä" aina mukana, otin sellaisen jos alkoi tulla huono olo.

No voi kamala sentäs. :P Koita ny syödä silleen, ettei se paljon alle 4,5 pääsis. Mulle on kanssa toi sokerirasitus ihan myrkkyä, mulla kanssa tuppaa sokerit laskemaan ennemmin alas kuin menemään ylös. Ennen mulla oli tapana pitää niitä sokeri"pillereitä" aina mukana, otin sellaisen jos alkoi tulla huono olo.

Tunti syömisestä 5,1. Ostosreissut on ihan mahdottomia. Viimeks tankkailin kuppilassa aika kauan ennenkuin uskalsin lähteä ajamaan.....

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22727192:
Niin tekee juu. Vihloo kaikkia hampaita vuorotellen. Aamuisin ja iltaisin harjaan jollain tökötillä mitä käytetään yleensä tekarien aiheuttamiin tulehduksiin =)
Hyi helv*********!

Parodontax tms? Minulla oli hammaskiven takia sellaista hammastahnaa, hyi miltä maistui :x

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22727219:
Tunti syömisestä 5,1. Ostosreissut on ihan mahdottomia. Viimeks tankkailin kuppilassa aika kauan ennenkuin uskalsin lähteä ajamaan.....

Mulla oli raskauden aikana toi ajaminen kanssa ongelmana, koska kun kävin vanhempieni luona, niin reissussa kesti väkisin sen 2,5 tuntia suunnilleen, ja väkisinkin se vs tippui siinä välissä. :( Piti vaan syödä hitaita hiilareita ennen lähtöä ja sitten pysähtyä matkalla taas syömään joku ruisleipä.. tai sitten napsin vaan niitä sokerijuttuja :ashamed: mulla se matala verensokeri vaan tuppasi tekemään sitä että alkoi luomet luppamaan kesken ajon :whistle:

[QUOTE="vieras";22730162]Ei mitään myrkkyjä, mutta TÄYSksylitolipurkkaa. Tavallisella ei ole mitää virkaa.[/QUOTE]

Joo voi auttaa reikiintymiseen mutta ei se tämän tasoista ientulehdusta paranna. Tää ei oo enää semmonen perus vähän kutittaa -tyyppinen vaan oikeesti kivulias. Pari viikkoa tota s*atanan myrkkyä vaan pitää ikeniin sutia. Toivottavasti riittää

Mulla oli raskaus aikana pakko syödä kahden tunnin välein muutein olin mennä shokkiin. Kukaan ei oikein tiennyt sanoa mistä johtui. Patistettiin vain sokerirasitukseen kun masu kasvoi reilusti ylikäyrän yläpuolella. En mennyt ja siitäkös terkkari innostui haukkumaan etten ajattele lapseni parasta. Ennen raskautta ei ikinä ollut mitään ongelmaa ja noi matalat sokeri arvot jäi synnytyssaliin. Mainittakoon että tyttö oli 50cm ja 3408g että sellainen "sokerivauva". Kyllä se laittoi silloin monta kertaa pelottamaan kun sokerit oli tippunut 2.0 vaikka ateriasta ei ollut ku kolme tuntii. Näin jälkeen päin kuulin että noi matalat arvot on vauvalle paljon vaarallisempia ku korkeat. En tiedä sitte onko perää...

En koskaan ole saanut moitetta vaikka rasituksessa alin arvo 2.7- 2.9 joka kerta. Siis rasitukseenhan laitetaan koska etsitään korkeita arvoja, jotka siis tekevät vauvasta suuren. Matala arvo on aiheuttanut minulle itselleni järkyttävät painonnousut raskauksissa (juuri kun joutuu syömään jottei tule huono olo ) mutta vauvat olleet 3160-3780g.
Eli älä hätäile.

Mulla ei uskottu neuvolassa että arvot on alhaalla koko ajan ja kun paino nousi reippaasti (melkein 30 kg) niin sen takia käskyttivät rasitukseen ja sain joka käynnillä kuulla että sokerivauva on tulossa. Sain tuttavalta mittarin kotiin ja pidin kirjaa arvoista. Sitten kun vein sen terkkarille niin ei vieläkään uskunut. Meinasi vain että olen keksinyt numerot jottei tarttesi mennä rasitukseen. Oliko sulla joka raskaudessa toi sama ongelma?

Itsellä oli joskus sekava olo ja heräsin painajaiseen, toinen puoli lehosta i toiminut, pyörryin vähän matkan päähän ja vetensokerit oli 0,5. Kyllä hiukan pelotti mitä se oikein oli. Vieläkään en tiedä mistä se johtui..

Yhteistyössä