Kuinka/millä olette aloittanut maidon altistuksen allergian jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti04

Vieras
Tai siis tässä tapaukses pitäis nyt selvittää itse onko lapsi mahdollisesti vielä allerginen maidolle?

Lääkäri antoi luvan et saa pikku hiljaa ruveta kokeileen käviskö normaali maito maito- ja soija-allergiselle lapselle.

Olen antanut ekan viikon vajaa 1dl laktoositonta maitoa ja nyt sitten normi kevyt maitoa saman verran viikon verran.

Yöllä lapsi kitisee/voiketelee unissaan. Kakka mennyt ummetukselle.
Normisti kakka tulee kerran päivää mutta nyt saattaa mennä 3-4pvä.
Lapsi on myös ajoittain ollut itkuinen mutta ei ainakaan myönnä että maha olisi kipeä.

Meillä suolistoperäinen tämä allergia niin kamalan vaikea nyt sitten selvittää tätä itse.
Lääkäri mainitsi vain että eka kokeilla muutama viikko maidolla ja sitten lisätä sitä vaan niin paljon kun lapsi juo jollei oireita.
Myöhemmin vasta ruuanlaitossa ja leivonnassa käyttää maitojuttuja.

Myös sen eron olen huomannut että lapsi juo mielellään sitä laktoositonta maitoa kun tavallista vaikka siinä maussa kai iso ero ole. Että tulisko siitä tavallisesta maidosta masu kipeäksi vaikka toisin väittää? :/

Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Myös sen eron olen huomannut että lapsi juo mielellään sitä laktoositonta maitoa kun tavallista vaikka siinä maussa kai iso ero ole. Että tulisko siitä tavallisesta maidosta masu kipeäksi vaikka toisin väittää? :/

Mä veikkaan ihan sitä että laktoositon maito maistuu paremmalle kun on vähän makeaa. Tosin siis joillekkin maitoallergisille laktoosi aiheuttaa oireita allergian lievenemisvaiheessa ja tämän takia meille allergialääkäri ja ravitsemusterapeutti molemmat antoivat ohjeen altistaa ja siedättää laktoosittomilla tuotteilla alkuun. Ja maitokokeilu meille annettiin ohjeeksi aloittaa hapanmaitotuotteilla kuten jugurtilla, sekä juustoilla ja lisäksi ruuilla joissa on hieman maitoa.

Meillä reilu 1-vuotias lapsi. Maitoa kokeiltu ns. vauvajogurtteina, ruokia, joissa valmistuksessa hieman maitoa ja pikkuisen raejuustoa tms.

Iho-oireita tuli aluksi jonkin verran. Nyt tuli ripulia eli vähennetään taas altistamista. Koko ajan toimittu lapsen ehdoilla eli ei saa tulla häiritsevää kutinaa eikä itkeskelyjä tms. Ilmavaivoja on jonkin verran ollut.

Meillä maitoallergia todettiin verikokeissa (iho-oireiden vuoksi mentiin). Ilmeisesti on lievähkö. Lastenlääkärin ohjeen mukaan lähdetty nyt kokeilemaan altistamista. Hiljaa hyvä tulee :).

Niin ja kalkkiarvot mitattiin lapselta. Olivat ok, mutta silti syö kalkkia purutablettina lääkärin ohjeen mukaan.

Meillä on 8 kk ikäinen lapsi jolla lehmänmaitoallergia.Altistamisessa kävi niin että oireet eli oksentelu alkoi heti kun nan-altistus aloitettiin.Kyllä mielestäni lapsesi oireilee riittävästi kuvauksesi perusteella niin että on sytitä lopettaa altistus ja siirtyä takaisin maidottomaan.Lapsi saattaa olla hyvinkin kipeä,ja itse laktoosi-intolerantikkona voin sanoa että kipu voi olla sellaista ettei noin pieni lapsi sitä tunnista kivuksi vaan hankalaksi oloksi-eikä osaa välttämättä kertoa kummastakaan.Tuo öinen lisääntynyt itkeskely kyllä kertoo jonkinasteisesta kivusta.
Meidän pikkumis saa aloittaa kaupan soijamaidon tullessaan vuoden ikään ja vasta 1,5 v kokeillaan seuraava maitoaltistus.

Meillä lääkäri sanoi vain että kannattaa aloittaa kokeilu ekaksi pelkällä maidolla eikä mitään jogurttia tai juustoa. :(
Jogurttia aattelin kokeilla tässä lähiaikoina kyllä.
Juusto voi olla siinä ja siinä kun nyt mennyt jo maha mennyt niin kovalle.

Meillä vanhemmilla molemmilla laktoosi-intoleranssi.

Meillä on ollut molemmilla lapsilla maitoallergia.Pojalla aloiteltiin altistus laktoosittomalla jugurtilla,ihan pieniä määriä kerrallaan asteittain annostusta nostaen.Poika alkoi sietää laktoosittomia tuotteita 2-vuotiaana,nyt poika on 3v ja käyttää Hyla tuotteita.Tyttö taas on nyt 2v eikä siedä laktoosittomia eikä hyla tuotteita muussa kun kypsennetyissä ruuissa.

Yhteistyössä