Kuinka monella kotona olevalla on lapsi / lapset hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Ihan mielenkiinnosta, kun meillä poika kaipailee kavereita ja päiväkotiin menoa, kun on ollut nyt viime vuoden puolelta saakka kotona. Käy kerhossa ja jumpassa mutta kavereita ei ole niistä saanut. Nyt mietin että pitäisikö hakea päiväkotipaikkaa, mutta jo valmiiksi huono omatunto. :(
Varsinkin kun itse kuulun niihin jotka on ajatelleet ettei pidä hoitoon viedä jos itse kotona. Nyt olen yrittänyt miettiä että se olisi nimen omaan lapsen oikeus eikä minun pitäisi miettiä että mitä mieltä muut ovat.
Kuinka monta päivää viikossa teillä on ja montako tuntia kerrallaan?

Ja nyt odottamaan paskaa niskaan. :whistle:

Itse olen kotona kun kuopus on 4 kk.

Esikoinen oli viime vuonna (siis 2006-2007 ) 2 krt viikossa, kun kuopus oli vauva. Neuvolapsykologi ehdotti viime syksynä, et laittaisin pojan uudestaan päiväkotiin, mutten suostunut. Mutta se yksi vuosi tuli meille kaikille todella tarpeeseen.

Miten vanha lapsesi on?
Meidän 5v poika ollut "vaan" kotihoidossa. Ensin oli srk-kerho kahdesti viikossa kolme tuntia, mutta kun ikää alkoi olla yli 4v, ei se selvästikään enää riittänyt. Aloitti päiväkodissa n.4,5vuoden iässä. Ensin 10krt/kk ja tämän kuun alusta 15krt/kk neljä tuntia kerrallaan.
Pikkusisko on nyt 2v9kk. Aluksi minunkin omaatuntoa kolkutti, sillä olen myös niitä, jotka eivät ymmärrä ns. "virikelapsia". Kuitenkin myös työntekijät olivat sitä mieltä, että ennen eskaria on hyvä totuttautua isompaan ryhmään ja ikäistensä seuraan.

Meillä neiti 3v on edelleen hoidossa 1 pv viikossa alle 5 tuntia vaikka itse olen samanikäisen kuin teillä kanssa kotona. Tyttö jää hoidosta pois toukokuun lopussa ja jään syksyllä kotihoidontuelle. Tulisi liikaa kustannuksia hoitopäivästä, tykkää kyllä hirveesti olla siellä ja tuttu turvallinen hoitopaikka mihin on mennyt 10 kk ikäisenä.

Meillä 5v tyttö 15pv kuussa tarhassa. Ja ihan vaan kavereiden ja virikkeiden takia. Ite sai valita, haluaako jatkaa siellä, kun jäin ite vauvan kans kotiin, ja halusi. Kaverit ja tekeminen tuolle tosi tärkeitä, ja meiän kulmilla ei kerhoja ole tarjolla. Eikä kavereita pihalla...

Silti viihtyy hyvin vapaapäivinä kotona, mutta joka aamu on mennyt myös hyvillä mielillä tarhaan! Hyvä ratkaisu meiän perheesä, enkä todella ole siihen päätynyt laiskuuttani, vaan ajattelen tytön ihan todella tarvitsevan jo tuossa iässä ikäistään seuraa. hyvä myös oppia ryhmässä olemisen taitoja, enkä itse kykenisi koskaan niin monipuolista ohjelmaakaan järjestämään kuin tarhassa on, vaikkakin toki kotonakin kaikkea puuhaillaan!

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Miten vanha lapsesi on?
Meidän 5v poika ollut "vaan" kotihoidossa. Ensin oli srk-kerho kahdesti viikossa kolme tuntia, mutta kun ikää alkoi olla yli 4v, ei se selvästikään enää riittänyt. Aloitti päiväkodissa n.4,5vuoden iässä. Ensin 10krt/kk ja tämän kuun alusta 15krt/kk neljä tuntia kerrallaan.
Pikkusisko on nyt 2v9kk. Aluksi minunkin omaatuntoa kolkutti, sillä olen myös niitä, jotka eivät ymmärrä ns. "virikelapsia". Kuitenkin myös työntekijät olivat sitä mieltä, että ennen eskaria on hyvä totuttautua isompaan ryhmään ja ikäistensä seuraan.

Juu, hän on 4v 6 kk
Oli kotona 2-vuotiaaksi, siitä pph:lla 3-vuotiaaksi ja sitten oli viime vuoden lopulle päiväkodissa josta jäi pois, koska halusin pitää kotihoidossa ja ajattelin että se on totta kai aina paras vaihtoehto. =/
Teki niin tai näin, aina syyllisyyttä.

Alemmalle vastaajalle vielä sen verran, että rahakin tässä mietityttää. Lähtisi pieni ( mutta kuitenkin) hoitolisä pois ja tulisi hoitomaksu..

aika jännä, että yleensä ne, jotka haukkuvat sitä, että äiti hoitaa pienempää kotona, isompi hoidossa, ovat niitä, joilla on vain yksi lapsi tai sitten niitä, jotka eivät taloudellisista syistä ole halunneet laittaa isompia hoitoon tai eivät ole jaksaneet /pystyneet kuljettaa hoitoon...

:wave:
Täällä yksi luuserimutsi, jonka muksut eivät lopettaneet päiväkodissa käymistä vaikka äidin koulunkäynti loppuikin.
Ei ne siellä kuitenkaan joka päivä ole =) ja pojalle neurologi suositteli päivähoitoa kuntoutustoimenpiteenä, muuten olisin pitänyt hänet kotosalla. Tyttö 4 v vaatiikin jo ikäistään seuraa ja toimintaa, siinä syy miksi hänenkään hoitopaikkaansa ei pois annettu. Plus sitten vielä se, että kun toivottavasti tästä työllistyn niin lapsille pitäisi taas hakea uudet hoitopaikat, nykyisiin päiväkotiryhmiinsä kun tuskin enää pääsisivät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aika jännä, että yleensä ne, jotka haukkuvat sitä, että äiti hoitaa pienempää kotona, isompi hoidossa, ovat niitä, joilla on vain yksi lapsi tai sitten niitä, jotka eivät taloudellisista syistä ole halunneet laittaa isompia hoitoon tai eivät ole jaksaneet /pystyneet kuljettaa hoitoon...

Mutta eikös se olekin niin, että monet näkevät ainoana oikeana ratkasuna vaan ja ainoastaan sen omansa. Ajatus maailma ei riitä käsittelemään sitä, että perheet ja tarpeet ovat erilaisia, ja jokainen tekee itse omat ratkaisunsa niinkun heille on parasta.

No, en ole kyllä ketään ollut haukkumassa.
Totta kai kotona ollessa rahakin mietityttää. Ei kaikki ole yh-äitejä tai muuten niin pienituloisia, että hoitomaksu on 0 euroa. :)
Tosin päiväkodissa saa ruoan joka tasoittaa sitä.
Mutta silloin kun poika kotiin jäi niin syynä ei tosiaankaan ollut raha tai laiskuus. Suurempi homma on kävellä kerhoon ja takaisin muutaman tunnin takia kuin viedä autolla päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Täällä yksi luuserimutsi, jonka muksut eivät lopettaneet päiväkodissa käymistä vaikka äidin koulunkäynti loppuikin.
Ei ne siellä kuitenkaan joka päivä ole =) ja pojalle neurologi suositteli päivähoitoa kuntoutustoimenpiteenä, muuten olisin pitänyt hänet kotosalla. Tyttö 4 v vaatiikin jo ikäistään seuraa ja toimintaa, siinä syy miksi hänenkään hoitopaikkaansa ei pois annettu. Plus sitten vielä se, että kun toivottavasti tästä työllistyn niin lapsille pitäisi taas hakea uudet hoitopaikat, nykyisiin päiväkotiryhmiinsä kun tuskin enää pääsisivät.

oletko sinä päivät palstalla tai ostelet rättejä jollain työkkärin rahalla? Lapset hoidossa. Miehesi taitaa tienata hyvin, kun on varaa maksaa hoitomaksut rätit ym.

Huvittavaa, SAI itse valita... ihan niin kuin tuon ikäinen jostain päättäisi.

Mä aina jaksan ihmetellä sitä määrää lapsia jotka on kuntoutuksen / lääkärin kehoituksen, suosituksen vuoksi päiväkodissa tai niin täällä aina sanotaan.
Miksi ei voi suoraan sanoa että oman mukavuuden halun takia isommat on päikyssä niin voi rauhassa elellä vauvan tahtiin.

oletko sinä päivät palstalla tai ostelet rättejä jollain työkkärin rahalla? Lapset hoidossa. Miehesi taitaa tienata hyvin, kun on varaa maksaa hoitomaksut rätit ym.

vai sossun rahoillako maksatte hoitomaksut? Aika iso lasku kahdesta lapsesta tulee jos itse makoilee kotona.vai kuulutteko niihin jotka asuvat eri osoitteissa virallisesti...

Mä aina jaksan ihmetellä sitä määrää lapsia jotka on kuntoutuksen / lääkärin kehoituksen, suosituksen vuoksi päiväkodissa tai niin täällä aina sanotaan.
Miksi ei voi suoraan sanoa että oman mukavuuden halun takia isommat on päikyssä niin voi rauhassa elellä vauvan tahtiin.

Näinhän se on. Lääkärit ja neuvolat sanovat mitä äiti pyytää, jos on sitkeä ja vaatii. Kaikille lapsille löytyy terapiantarvettaa, jos on aikaa juosta niissä ja halua.

Mun täytyy sanoa että kauan eläköön puistotoiminta :)
Mä en olisi ikinä vienyt noita isompia tarhaan kun jäin vauvan kanssa kotiin, vaikka olisivat vain puolipäiväisiä olleet niin maksu olis silti ollu 250-300e/kk ei kiitos.
Puistossa ovat halutessaan vaikka joka päivä ja maksaa noin 50e/kk

Mä en olisi ikinä vienyt noita isompia tarhaan kun jäin vauvan kanssa kotiin, vaikka olisivat vain puolipäiväisiä olleet niin maksu olis silti ollu 250-300e/kk ei kiitos.

Teillä taisi olla yksityisessä pk:ssa?
Voi, olispa täälläkin puistotoimintaa tms!

Mun mies on töissä ja saa ihan kohtuullista palkkaa, joten siitä voit päätellä miten paljon mä saan työkkärin rahoja :whistle: .
Mun lapset oli viimeeksi maanantaina hoidossa, poika menee huomenna hoitoon, tyttö ei mene huomennakaan. Poikakin oli juuri 3½ viikkoa kotihoidossa mun koulun loppumisen jälkeen, kunnes käytiin neurologilla ja saatiin neuvo jatkaa päivähoitoa taas.
Juu, meillä riittää mainiosti rahat vaatteisiin ja muuhunkin, kiitos kysymästä.
:saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Teillä taisi olla yksityisessä pk:ssa?
Voi, olispa täälläkin puistotoimintaa tms!

Luin väärin eli maksu olikin useammasta lapsesta.

No kuule juu, kyllä mun lapseni ainakin osas ihan itse sanoo, että haluaako jatkaa hoidossa vai ei! Jos ois sanonu, et jää mieluummin kotio, niin olis jääny, mutta kun totes et haluaa olla tarhassakin kun siellä on kaikki kaverit! sullapa taitaakin olla tyhmä 5vuotias, jos ei yhtään tiedä vielä mitä ite haluaa!

Ja mä ainakin sanoin, ettei mun lapsi ole kuntoutuksen tai terapian takia hoidossa, vaan ihan puhtaasti kavereiden ja virikkeiden takia, ne on kyllä tärkeä osa lapsen elämää jo tossa vaiheessa. Jopa niiden mammojen lasten, jotka suosivat kotihoitoa eivätkä muuta tajua.... että huvittava ajattelutapa sullakin...

vai sossun rahoillako maksatte hoitomaksut? Aika iso lasku kahdesta lapsesta tulee jos itse makoilee kotona.vai kuulutteko niihin jotka asuvat eri osoitteissa virallisesti...

Öh, mistä lähtien sossun rahoja saavan on pitänyt maksaa hoitomaksuja? :D
Kyllä mun miehen tulot riittää meidät elättämään, don't worry. Pakkohan sen 80-tuntisten työviikkojen on jossain näkyä.

Mun mies on töissä ja saa ihan kohtuullista palkkaa, joten siitä voit päätellä miten paljon mä saan työkkärin rahoja :whistle: .
Mun lapset oli viimeeksi maanantaina hoidossa, poika menee huomenna hoitoon, tyttö ei mene huomennakaan. Poikakin oli juuri 3½ viikkoa kotihoidossa mun koulun loppumisen jälkeen, kunnes käytiin neurologilla ja saatiin neuvo jatkaa päivähoitoa taas.
Juu, meillä riittää mainiosti rahat vaatteisiin ja muuhunkin, kiitos kysymästä.
:saint:

Ilmaiseksiko saat viedä hoitoon, kun olet jotain terapiahoitoja muka vailla, vaikka jatkuvasti kehut, että lapsesi osaavat jo suunnillleen vauvana lukea ja kirjoittaa ja ovat neroja mielestäsi?

toiset ne nyhtävät yhteiskunnalta rahat ja itse makaavat jossain kursseilla tai kotona yksin. Hohhoijaa. shoppailevat yhteiskunnan rahoillla vaatteita joita eivät lapset edes tarvitse (kuten äsken kirjoitit).

Alkuperäinen kirjoittaja juu no:

No kuule juu, kyllä mun lapseni ainakin osas ihan itse sanoo, että haluaako jatkaa hoidossa vai ei! Jos ois sanonu, et jää mieluummin kotio, niin olis jääny, mutta kun totes et haluaa olla tarhassakin kun siellä on kaikki kaverit! sullapa taitaakin olla tyhmä 5vuotias, jos ei yhtään tiedä vielä mitä ite haluaa!

Ja mä ainakin sanoin, ettei mun lapsi ole kuntoutuksen tai terapian takia hoidossa, vaan ihan puhtaasti kavereiden ja virikkeiden takia, ne on kyllä tärkeä osa lapsen elämää jo tossa vaiheessa. Jopa niiden mammojen lasten, jotka suosivat kotihoitoa eivätkä muuta tajua.... että huvittava ajattelutapa sullakin...

Kyllä mun 4 vuotiaskin tietää mitä haluaa,mutta on TÄYSIN eri asia saako hän tahtonsa läpi. Kyllä meidän perheessä aikuiset päättää - en tiedä miten teillä

Yhteistyössä