Kuinka monella olis OIKEESTI pokkaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja abloom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulla olis pokkaa! Aina kaupasta löytyy myös vartija tms, kelle vois ilmottaa. Ja on mulla pokkaa sanoa suoraankin. Olen kyllä muutenkin suorasukanen ja annan palautetta herkästi kaupassa, lääkärissä jne.. Olen myös työni puolesta velvollinen tekemään ls- ilmotuksen, joten ei tekis heikkookaan

MIllä tavalla vartijoille kuuluu lastensuojeluasiat ? Ne vartioi kauppaa, eikä ole mitään poliiseja valtuuksilla tai suuremmilla velvoitteilla kuin muutkaan kansalaiset.

ja jos kaupassa tapahtuu mun aikaan, ja mä vartijalle siitä sanon tms. Niin takuulla hoitaa asian eteenpäin

Minä en tuntenut perhettä etukäteen, mutta tein ilmoituksen kun mennessäni lasten kanssa puistoon näin kahden pienen, aika resuisen näköisen lapsen (luulin pojiksi kynittyjen hiusten ja vaatteiden perusteella, mutta olivat tyttöjä) kävelevän keskenään tien viertä. Yritin heiltä kysellä mihin olivat menossa ja sain vastaukseksi jotain siiheen tyyliin että mummolle (puhe oli aika epäselvää). Pääsin puistoon ja hetken päästä sinne tuli tuttavani, joka tunsi lapset, hän oli vienyt heidät kotiin kun olivat tulleet tiellä vastaan.

Minulle kertoi kaiken se, että viiden minuutin päästä lapset tulivat keskenään puistoon, äitiä ei näkynyt missään. Itse olisin ollut sydän syrjälläni siitä että lapseni olisivat kulkeneet tiellä keskenään ja jokú olisi saatellut heidät kotiin, en olisi varmasti päästänyt heitä saman tien uudestaan kaksin ulos (tai sen ikäisiä ylipäänsä kaksin ulos, vieläpä pois kotipihasta). Tuttavani kertoi lasten olevan puistossa usein pitkiäkin aikoja keskenään, matkaa kotoa oli ehkä 300m tienviertä, ei minkäänlaista näköyhteyttä. Lapset olivat juuri 3v ja 5v täyttäneet.

Ilmoituksen tekeminen olisi ollut aika vaikeaa jos en olisi yhtään tiennyt kenestä on kyse, mutta tuttavaltani sain tietää nimet, ja häneltä sain myös vahvistusta sille että lapsista ei huolehdita kunnolla.

Minä en tuntenut perhettä etukäteen, mutta tein ilmoituksen kun mennessäni lasten kanssa puistoon näin kahden pienen, aika resuisen näköisen lapsen (luulin pojiksi kynittyjen hiusten ja vaatteiden perusteella, mutta olivat tyttöjä ) kävelevän keskenään tien viertä. Yritin heiltä kysellä mihin olivat menossa ja sain vastaukseksi jotain siiheen tyyliin että mummolle (puhe oli aika epäselvää ). Pääsin puistoon ja hetken päästä sinne tuli tuttavani, joka tunsi lapset, hän oli vienyt heidät kotiin kun olivat tulleet tiellä vastaan.

Silmäniskuhymiöt pois.

Olisi pokkaa soittaa ja on ollutkin kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran Tampereella Hervannassa. Pariskunta keskellä päivää kännissä, jonkunsortin perheriita menossa, haistattelua ja mies repi naista vaatteista. Mukana kaksi lasta, pienempi n. vuoden ikäinen rattaissa ja isompi (varmasti alle 4v) kävellen siinä vieressä. Tien toisella puolella oli poliisilaitos jonne kävin näkemästäni ilmoittamassa ja poliisi kävi korjaamassa perheen mukaansa.

Toisen kerran Tallinnasta tullessa pika-aluksella nuori pari pienen lapsen kanssa, molemmat ihan tolkuttomassa kunnossa (sekaisin). Soitin sosiaalipäivystykseen ja heitä oltiin satamassa vastassa.

Tein sen mitä velvollisuudekseni koin!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mulla olisi taatusti pokkaa soittaa poliisille, jos näen että äiti lyö lastaan nyrkillä.

On myös ollut pokkaa soittaa poliisille, kun känninen iskä työnsi vaunuissa pientä muksua.

Sen sijaan mulla ei ikinä olisi pokkaa vaan katsoa vierestä, kun lapsi saa turpiinsa, ja tulla sitten tekemään siitä avaus palstalle :|

näin. paitsi että olisin varmaan jo kaupassa menny avautumaan sille äiskälle. ei välttämättä kovin viisasta, mutta en varmaan sais nukuttua nähtyäni sellaisen episodin puuttumatta asiaan mitenkään. kai se on tämä ammatinvalintakin mikä vaikuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mulla olisi taatusti pokkaa soittaa poliisille, jos näen että äiti lyö lastaan nyrkillä.

On myös ollut pokkaa soittaa poliisille, kun känninen iskä työnsi vaunuissa pientä muksua.

Sen sijaan mulla ei ikinä olisi pokkaa vaan katsoa vierestä, kun lapsi saa turpiinsa, ja tulla sitten tekemään siitä avaus palstalle :|

näin. paitsi että olisin varmaan jo kaupassa menny avautumaan sille äiskälle. ei välttämättä kovin viisasta, mutta en varmaan sais nukuttua nähtyäni sellaisen episodin puuttumatta asiaan mitenkään. kai se on tämä ammatinvalintakin mikä vaikuttaa?

Mikä olet ammatiltasi?

Serkkuni kuristi poikaansa ja heitti lattiaan jouluaattojuhlissa ja tein ilmoituksen lastensuojeluun. Koko suku inhoaa minua mutta pahempi olisi jos en itse kehtaisi katsoa peiliin kun en puuttunut lapsen toistuviin pahoipitelyihin. Suvun mielestä yksityisasia...

Alkuperäinen kirjoittaja Suku on pahin:
Serkkuni kuristi poikaansa ja heitti lattiaan jouluaattojuhlissa ja tein ilmoituksen lastensuojeluun. Koko suku inhoaa minua mutta pahempi olisi jos en itse kehtaisi katsoa peiliin kun en puuttunut lapsen toistuviin pahoipitelyihin. Suvun mielestä yksityisasia...

Hienoa, että uskalsit uhmata sukua. Paljon tapahtuu väkivaltaa, joista sukulaiset ja läheiset tietävät, mutta sitä pidetään "normaalina" kurittamisena. Hyvä, että löytyy ihmisiä, joilla on rohkeutta puuttua epäkohtiin.

Pitäis aika pahoja tapahtua ennen kun ottaisin yhteyttä mihinkään tahoihin. Olen oppinut elämässäni sen läksyn, että jokainen pitäköön huolen omista asioistaan. Ja en, en ala selostamaan miksi ja miten.

No kyllä mulla ois "pokkaa". Pitäisin itteäni aika säälittävänä jos joku "pokan" puute estäis auttamasta lasta.

Ja oon tehny ilmotuksen bussipysäkillä näkemästäni lapsen pahoinpitelystä, tosin tiesin että kyseinen äiti ja lapsi asui samalla kerrostaloalueella joten en tiedä lasketaanko "tuntemattomiksi".

Mitä hiton "pokkaa" se muuten oikeasti vaatii soittaa vaikka 112-teen, ujostuttaako se puhelimessa puhuminen niin paljon vai mikä siinä maksaa? Vie muutaman minuutin sun elämästä, ei siinä mihinkään virastotalolle tarvi lähtä lappuja täytteleen.

En tajua.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulla olis pokkaa! Aina kaupasta löytyy myös vartija tms, kelle vois ilmottaa. Ja on mulla pokkaa sanoa suoraankin. Olen kyllä muutenkin suorasukanen ja annan palautetta herkästi kaupassa, lääkärissä jne.. Olen myös työni puolesta velvollinen tekemään ls- ilmotuksen, joten ei tekis heikkookaan

MIllä tavalla vartijoille kuuluu lastensuojeluasiat ? Ne vartioi kauppaa, eikä ole mitään poliiseja valtuuksilla tai suuremmilla velvoitteilla kuin muutkaan kansalaiset.

Vartijoille kuuluu järjestyshäiriöt. Sinustako ainoastaan aikuisen turpaan vetäminen on järjestyshäiriö, ei lapsen? Siinä ketjussa puhuttiin nyrkillä lyömisestä naamaan. Luuletko että vartijat vaan katselevat sivusta jos alat aikuista nakkelemaan turpaan kaupassa?

Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
Minä luulen että älähtäisin kyllä sille joka lasta kaltoin kohtelee, mutta kuinka esimerkiksi tuntemattomista voi tehdä ilmoituksen? Kuvailla ne? öö... poika ja äiti. sillä oli punanen takki ja farkut...
Oikeastiko luulet että jos poliisi ettii Ripattilan Öö-marketin läheltä äitiä ja noin kymmenvuotiasta poikaa jolla on punainen takki ja farkut ja jotka lähtivät kävellen suuntaan X, heitä on mahdoton löytää?

Ei ne tuntomerkit tuon hääppösempiä ole mistään pankkiryöstäjistäkään, ja silti löytyy. Jos vielä pystyt änkyttämään oliko tummaa tukkaa vai vaaleaa, mitä äidillä oli päällä jne, niin kyllä se kaksikko sieltä bongataan.

Alkuperäinen kirjoittaja Olen hiljaa mäessä:
Pitäis aika pahoja tapahtua ennen kun ottaisin yhteyttä mihinkään tahoihin. Olen oppinut elämässäni sen läksyn, että jokainen pitäköön huolen omista asioistaan. Ja en, en ala selostamaan miksi ja miten.

taas olen oppinut, että apua on annettava aina kun tarvitaan. Välittämistä on osotettava muillekkin kun tutuille. Jos mitään ei ole valmis antamaan - miksi mitään pitäis saada?

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Minä luulen että älähtäisin kyllä sille joka lasta kaltoin kohtelee, mutta kuinka esimerkiksi tuntemattomista voi tehdä ilmoituksen? Kuvailla ne? öö... poika ja äiti. sillä oli punanen takki ja farkut...
Oikeastiko luulet että jos poliisi ettii Ripattilan Öö-marketin läheltä äitiä ja noin kymmenvuotiasta poikaa jolla on punainen takki ja farkut ja jotka lähtivät kävellen suuntaan X, heitä on mahdoton löytää?

Ei ne tuntomerkit tuon hääppösempiä ole mistään pankkiryöstäjistäkään, ja silti löytyy. Jos vielä pystyt änkyttämään oliko tummaa tukkaa vai vaaleaa, mitä äidillä oli päällä jne, niin kyllä se kaksikko sieltä bongataan.

Voisihan tällaista tapahtua vaikka uimahallin aulassa josta ne hyppää autoon ja kaasuttelee pois, niin mistäs ne poliisit sitte niitä hakis? Eri asia jos tuntisin ja tietäisin minkä nimisiä ihmisiä ovat, mutta oletetaan että olisivat tuntemattomia ja mulla ei mahdollisuutta lähteä varjostamaan niitä.

:headwall:

Voisihan tällaista tapahtua vaikka uimahallin aulassa josta ne hyppää autoon ja kaasuttelee pois, niin mistäs ne poliisit sitte niitä hakis? Eri asia jos tuntisin ja tietäisin minkä nimisiä ihmisiä ovat, mutta oletetaan että olisivat tuntemattomia ja mulla ei mahdollisuutta lähteä varjostamaan niitä.

No täältä Ripattilan uimahallilta lähti vihreä Toyota Corolla, rekkarin loppuosa -45, kyydissä nainen ja noin kymmenvuotias poika jolla punanen takki ja farkut. Ajoivat Törölän suuntaan.

Ei oo kato niin vaikeeta, ei sun tarvi tietää ihmisten nimiä jos teet ilmotuksen pahoinpitelystä.

Ja unohda se varjostaminen ja jätä ammattilaisille, rakas Sherlock.

Eli sä et tekis ilmotusta kaupassa näkemästäs pahoinpitelystä koska se ois voinu tapahtua uimahallin aulassa? Vai mikä sun pointti on? Teet ilmotuksen, kerrot sen verran kun pystyt, ja annat muiden hoitaa loput. Missä ongelma? Sulla ei oo pokkaa tehä ilmotusta jos et osaa sanoa tekijän nimeä ja tämänhetkistä sijaintia?

Pointti oli se että missä ikinä jotain tapahtuukaan, jos satun näkemään, menen sanomaan tai väliin. Mutta sen jälkeen kun ne ihmiset häipyvät omille teilleen, ja luultavasti aika vilkkaasti kun huomaisi mitä tuli tehtyä ihmisten näkösällä, pohdiskelin että miten mikään viranomainen saavuttaa niitä jos ei ole kuin pari tuntomerkkiä jotka sopii joka viidenteen suomalaiseen.

Jos paikkakunta on pieni missä ihmiset tuntee toisensa, niin helpompaa. Mites sitten suuremmissa kaupungeissa?