Kuinka monen 2 vuotias osaa puhua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Heila

Aktiivinen jäsen
07.02.2008
4 098
1
36

Ja onko tämä puhuva 2 vuotias sitten noin niinku tasan 2 vuotta,2,5vuotta vai jo lähemmäs 3 vuotta...?

Ihmetyttää kun monta ketjua nyt ollut tässä,esim. tuo että 2vuotias on ite osannut kertoa että pimppiä kutittaa.... Onks tuossa minun 2,5 vuotiaassa jotain vikaa kuin se EI PUHU???? Sanoo jotain sanoa esim. harakka,äiti,purkka,lanka tms. mutta lauseita ei tule ei sitten millään!! Kuuntelee kyllä ja voisi melkein sanoa että kaiken ymmärtää mitä hälle puhutaan mutta miksi itse ei rupea puhumaan...Jääräpäisyyttä vaiko mitä..??? :o

Meill poika 2v8kk puhuu 3-4 sanan lauseita ja senkin on aloittanut tässä talven aikana. Ihan normaali lapsi kuitenkin on. Olen miettinyt sitä, että kun on kovin kovin vilkas, ei ehdi niin puhella.

jaa..tuskimpa vikaa,kehittyvät omaan tahtiin mut kyllä mun tää nyt 2 vee kohta tosin jo kolme on pitkän aikaa puhunut ihan tavallisesti,siis samanlailla kuin muutkin paitsi että r-kirjainta ei sano.muistaakseni myäs nuo 2 vanhempaa ovat puhuneet myös.ja kyllä toi naapurin saman ikänen poikakin kuuluu puhuvan ihan normaalisti.

Ei meilläkään puhunut. Molemmat lapset alkaneet kolmen vuoden kieppeillä vasta enemmän puhumaan. Se on yksilöllinen juttu, eikä liity älykkyyteen edes.

Kyllä meidän 2 v 3 kk osaisi sanoa, jos pimppiä kutittaisi. Selostaa pitkiä lauseita. Esim. "Missä olet?" "Minä olen täällä äitin tietokoneella kattomassa Luppakorvaa". Ainut tuossa lauseessa että r on sellainen pehmeä, kuin englannin r. Muuten ääntää selvästi ja oikein.

Meillä on kolme lasta ja kaikki on oppineet eri aikaan puhumaan. Keskimmäinen jo 1,5-vuotiaana lateli 3:n sanan lauseita ja tämä kun täytti viime lauantaina 2 hän puhuu jo ihan täysillä jo, pikkasen kyllä epäselvästi, mutta koko ajan!. Mutta esikoinen oli sitten myöhäisempi ja tasan 2-vuotiaana sanoi vasta kahden sanan lauseita.

Meidän 2v4kk puhuu ihan täysiä lauseita, on puhunut muutaman kuukauden. Ne sanat alkoi tulla nopeaan tahtiin sitten, kun alkoi. Nyt 4v poika taas ei puhunut tässä vaiheessa kuin 2-4 sanan lauseita, mutta silläkin tuli sitten täydet lauseet tosi nopsaan tahtiin, kun alkuun pääsi.
Ei ole mitenkään erikoista vaikkei vielä parivuotiaana sanoisi kuin sanoja :)

Lapset kehittyy niin eri tahtiin. Parin vuoden päästä kukaan ei enää muista milloin kukakin oppi puhumaan, kun erot tasoittuu. Meidän muksu oppi aikaisin puhumaan. 2-vuotisneuvolassa muistan että sanoi että äiti mennään autolla kotiin. Ovella seisoi, ei vissiin nauttinut neuvolakäynnistä :).

Niin ja kun kuului: "Nyt se Luppakorva loppu", sanoin: "Paina sieltä ylhäältä sitä missä on viisi." Ja niin alkoi Luppakorvan tunnari uudelleen... Itse olin keittiössä ruokaa laittamassa.

Meillä aikoinaan esikoinen puhui sujuvasti vähän päälle vuoden ikäisenä,sanoi mm.r-kirjaimen 1,5vuotiaana.Seuraava lapsukainen alkoi puhumaan vasta n.2,5vuoden iässä.Saas nähdä milloinka tämä kuopus alkaa puhua...

Meidän 1v10kk osaa tosi, tosi monia yksittäisiä sanoja, mutta ei osaa muodostaa lauseita eli ei puhu. Suurin osa on kuitenkin sitä pojan omaa löpinää, mitä ei ymmärrä.

Se on niin tapaus kohtaista toiset puhuu aikaisemmin ja toiset ei.Meillä esikoinen oppi puhumaan kunnolla kun oli 1v7kk,mut kakkonen joka nyt kohta 1v5kk niin ei puhu yhtä paljon kun esikoine jo tässä iässä ja en usko että neiti puhuu siis 2kk päästä samalla tavalla kun esikoinen.Kaverin lapsi on 2v ja risat kun ei juurikaan mitään puhu ja toisella poika on melkein 2v5kk ja ei juurikaan puhu.Naapurin tyttö sitten taas vähän alta 2v ja puhuu paljonkin.

Lapset kehittyy eri tahtiin ja se ei kerro sitten yhtään mitään miten lahjakas suustaan on myöhemmin ;)

Meillä tasan 2v poitsu pulisee ihan tajuttomasti ja osaa pyytää apua, jos silmää kutittaa. Vähän vanhempi kaveri on vasta hiljalleen avannut sana-arkkunsa...

Ai että 2 v on vaan JÄÄRÄPÄINEN eikä viitsi puhua???!! Hei haloo ihmiset, ap, vanhemmat, äidit!!
Onko niin, että jos lapsi ei 1 v osaa vielä kävellä ilman tukea, hän on jääräpäinen eikä vaan viitsi alkaa kävelee, vähän kuin uhmallaan tai kiusallaan??? !!! :o

Mulla kaksi ensimmäistä puhui 2 v pitkiä lauseita.Kolmonen ei juuri mitään, oppi puhumaan vasta noin 2, 5 alkuun vaan yksittäisiä sanoja, vuotiaana mutta en muista tarkkaa ikää enää. 3 v puhui jo tosi hyvin ja usean sanan lauseita.
YMMÄRSI kyllä IHAN KAIKEN!!
Kokeile omasi ymmärrystä:käske tekemään jotain tai näyttämään jotain kirjasta. Esim. näytä punainen talo tai näytä ruskea koira. Tarkoitan, että saattaa osata jo väritkin.

Kun Kolmonen oppi puhumaan, hän osasi sitten kertoa asioita, joita hänelle ei oltu kerrottu, oli vain kuunnellut muiden puhetta. Kaapissa olevaa esinettä näytti, ja sanoi, kenen se on. Kysymättä siis, ilmoitti vaan.
Tiesi missä mitäkin tavaraa säilytetään jne.

Yhteistyössä