Kuinka monen 2 vuotias osaa puhua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
meidän esikko alkoi puhumaan n.2,5 veenä.. sitä ennen ei sanoja ei mitään, alkoi sitten suoraan puhumaan lauseita :D

Näin se monestikin menee. Turhaan ressataan sen puhumaan oppimisen kanssa, tosin sitähän tässä tekee itsekin =).

Puhumaan oppimisen aikataululla ei ole mitään tekemistä esim älykkyyden kanssa normaaleilla lapsilla.

Meillä on kumpikin puhunu kokonaisilla lauseilla, pitkillä sellasilla 2v ikäsenä. Pienempi on nyt 2v1kk kohta ja kyllä tuota ymmärtää tuntemattomatki. Aina toki on sellasia sanoja joskus, mistä ei saa selvää.

meillä on tasan kaksivuotias ja on puhunut jo kauan, viimekesänä jo puhui kaksisanaisia lauseita. nyt puhuu aivan täysin kaiken ja pitkiä lauseita, ainoa mikä puuttuu on r-kirjain. Toisaalta taas lapsi on aika hidas ja varovainen liikkeissään, osaa kyllä myös juosta ja riehua.

No meillä kyllä 2v on puhunut jo pitkään ja ihan ymmärrettäviä lauseita. Puhui useamman sanan lauseita jo alle 1½-vuotiaana. sanavarasto on ollut laaja ja moni on ihmetellyt että miten puhuukin niin paljon. Saman ikäinen serkku ei puhu yhtä selvästi. En tiedä mistä johtuu, mutta ei tuosta ainakaan haittaa ole ollut että puhuu hyvin ja selvästi, eikä muu kehitys ole siitä kärsinyt.

Meillä tyttö 1v11kk.Osannut jo pidemmän aikaa puhua monen sanan lauseilla.Hyvänä apuna ollut varmaan tuo papupata isosiskonsa jonka puheita tuo pikkuinen toistelee.Tyttö myös laulelee monia lauluja mielellään! :heart:

Huomenna tyttö täyttää 2 ja on jo pitkään puhunut ymmärrettävästi. Ekat kunnon sanat tuli viime kesänä, ja syksyllä alkoi tulla 2-3 sanan lauseita ja siitä sitten enemmän ja enemmän.. ja nyt välillä tuntuu ettei se oo hiljaa koskaan :D

2½-vuotia puhuu jo ihan täysillä ja pitkiä lauseita. On puhunut pitkään. Puhe on selvää ja kaikki kirjaimet tulee. On puheensa takia isomman oloinen mitä todellisuudessa on, ja osittain siksi että on oppinut täysin kuivaksi.
Kaikki lapseni eivät ole puhuneet yhtä selvästi tässä iässä, yksi alkoi puhumaan vasta 2-vuotispäivänään, mutta silloin suoraan lauseita. Sitä ennen ei sanonut sanaakaan.

Meidän 1v10kk puhua papattaa pitkiä lauseita ja osaa siis selostaa melkeinpä kaiken mitä tuon ikäisen tarviikaan. Lauseet voi olla vaikka 5-6 sanaakin. Puhuu esim: "mennään tonne pihalle keinumaan" tai "minä päätin tänne tuolille ittumaan".
Molemmat lapset oikeita papupatoja, kumpikin puhunut 1v6kk iässä lauseita.

Meidän 2vuotias puhua pälpättää ihan hirveästi ja puhua pälpättää myös isovanhempien kanssa puhelimessa joskus 15minuuttiakin yhteen menoon =)

Osaa puhua monen sanan lauseita, kuin yksittäisiäkin sanoja todella paljon.

Ainut mitä ei osaa sanoa on R kirjain, sanoo sen L:nä.

Alkuperäinen kirjoittaja ProStroke:
Meill poika 2v8kk puhuu 3-4 sanan lauseita ja senkin on aloittanut tässä talven aikana. Ihan normaali lapsi kuitenkin on. Olen miettinyt sitä, että kun on kovin kovin vilkas, ei ehdi niin puhella.

Noin puhui mulla yksi poika ja suoraan lauseita ja ässät ja ärrät tulivat.
Muutama vähän aiemmin ja yksi puheripulinen jo 2v ja räpättää edelleen kuin papupata.

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Ai että 2 v on vaan JÄÄRÄPÄINEN eikä viitsi puhua???!! Hei haloo ihmiset, ap, vanhemmat, äidit!!
Onko niin, että jos lapsi ei 1 v osaa vielä kävellä ilman tukea, hän on jääräpäinen eikä vaan viitsi alkaa kävelee, vähän kuin uhmallaan tai kiusallaan??? !!! :o

Mulla kaksi ensimmäistä puhui 2 v pitkiä lauseita.Kolmonen ei juuri mitään, oppi puhumaan vasta noin 2, 5 alkuun vaan yksittäisiä sanoja, vuotiaana mutta en muista tarkkaa ikää enää. 3 v puhui jo tosi hyvin ja usean sanan lauseita.
YMMÄRSI kyllä IHAN KAIKEN!!
Kokeile omasi ymmärrystä:käske tekemään jotain tai näyttämään jotain kirjasta. Esim. näytä punainen talo tai näytä ruskea koira. Tarkoitan, että saattaa osata jo väritkin.

Kun Kolmonen oppi puhumaan, hän osasi sitten kertoa asioita, joita hänelle ei oltu kerrottu, oli vain kuunnellut muiden puhetta. Kaapissa olevaa esinettä näytti, ja sanoi, kenen se on. Kysymättä siis, ilmoitti vaan.
Tiesi missä mitäkin tavaraa säilytetään jne.

Eikös uhmaa ole joka iässä jo vauvoilla?:)

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Ja onko tämä puhuva 2 vuotias sitten noin niinku tasan 2 vuotta,2,5vuotta vai jo lähemmäs 3 vuotta...?

Ihmetyttää kun monta ketjua nyt ollut tässä,esim. tuo että 2vuotias on ite osannut kertoa että pimppiä kutittaa.... Onks tuossa minun 2,5 vuotiaassa jotain vikaa kuin se EI PUHU???? Sanoo jotain sanoa esim. harakka,äiti,purkka,lanka tms. mutta lauseita ei tule ei sitten millään!! Kuuntelee kyllä ja voisi melkein sanoa että kaiken ymmärtää mitä hälle puhutaan mutta miksi itse ei rupea puhumaan...Jääräpäisyyttä vaiko mitä..??? :o

Mun 2,5v osaa kertoa päivän tapahtumista jne. 1,5v puhui lauseita ja osasi mm. kertoa korvakivusta.

pakko laittaa toisenkinlainen näkökulma, kun olen kielihäiriöisten lasten kanssa tehnyt työtä. yleensä neuvo on, että jos 2v ei puhu mitään tai jos ymmärtämisessä näyttää olevan pulmia(pitäisi puhua jo lauseita suositusten mukaan) olisi hyvä ottaa yhteyttä puheterapeuttiin. tai ainakin täällä päin neuvolan tädin pitäisi suositella puheterapeuttia. koska aina ei ole kyse vain siitä että "puhe jää kun on niin liikkuvainen". valitettavan usein vaikeudet kielenkehityksessä näkyvät myös vaikeutena lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa.
eli joskus on siis ihan syytä olla huolissaan, koska sitten huomaa jos tarvitaan apua/tukea lapselle ja se kaikkihan on vaan lapsen parhaaksi :)
nyt saa joku "mollata" että jopas nyt joku "ammattilainen" tuputtaa neuvojaan... ;)

Kaikki lapseni ovat puhuneet useamman sanan lauseita pari vuotiaina, mutta moni normaali, terve lapsi ei. Kaikilla on oma vauhtinsa, turha aina ensimmäiseksi hermostua, että jokin olisi vialla. =)

Meillä nuorempi puhui 2v neuvolassa neuvolan tädin mukaan paremmin ja pidempiä lauseita kun moni kolmivuotias :) ja isoveikkakin on pienestä pitäen ollut äänessä aina, paitsi kun nukkuu tai sukeltaa(...tai no, puhuu unissaankin, saattaa se siellä veden allakin puhua ;) ...) Olen ajatellut että suuri sanavarasto on molemmille tullut siitä kun ollaan luettu, luettu ja tosi oikeesti paljon luettu kirjoja... Kyllä sitä välillä toivoo että olkaa hiljaa mutta onpa niitten kanssa kiva "keskustella" asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti:
pakko laittaa toisenkinlainen näkökulma, kun olen kielihäiriöisten lasten kanssa tehnyt työtä. yleensä neuvo on, että jos 2v ei puhu mitään tai jos ymmärtämisessä näyttää olevan pulmia(pitäisi puhua jo lauseita suositusten mukaan) olisi hyvä ottaa yhteyttä puheterapeuttiin. tai ainakin täällä päin neuvolan tädin pitäisi suositella puheterapeuttia. koska aina ei ole kyse vain siitä että "puhe jää kun on niin liikkuvainen". valitettavan usein vaikeudet kielenkehityksessä näkyvät myös vaikeutena lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa.
eli joskus on siis ihan syytä olla huolissaan, koska sitten huomaa jos tarvitaan apua/tukea lapselle ja se kaikkihan on vaan lapsen parhaaksi :)
nyt saa joku "mollata" että jopas nyt joku "ammattilainen" tuputtaa neuvojaan... ;)

Meilläpäin on että jos 2,5vuotias ei SANO MITÄÄN niin sitten puheterapeutille =)
Ja minun 2vee 3kk kyllä siis puhuu mutta ei lauseita,joten eipäs ole hätää.
Kiitos kaikille vastauksista,mukava kuulla että muillakin on vielä hiljaisia 2 vuotiaita =) :flower:

Yhteistyössä