Kuinka monen 2 vuotias osaa puhua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän 2v 3kk vanha tyttö puhuu jo 5-6 sanan lauseita. Puhe tosin on vielä vähän epäselvää, niin ettei siitä ihan joka sanasta saa selvää ja sekös tyttöä kiukuttaa, jos ei ymmärretä mitä hän sanoo.

Mun poikani, ikää 2 v 4 kk, on jo aikapäiviä sitten saanut diagnoosin "viivästynyt puheenkehitys" ja on asian vuoksi päiväkodissa tukitoimenpiteenä, ja hänen kanssaan käytetään tukiviittomia. Neuvola huolestui asiasta kun poika oli 1 v 10 kk ja sanoi vain muutamia sanoja. Nyt pojalla on yli sadan sanan sanavarasto, ja sanoo 2 sanan lauseita.
Eli eri paikkakunnilla on TOSI erilaiset käytännöt tämän asian suhteen...

Esikoinen puhui 2 v täyttäessään yhtä hyvin kuin keskiverto 4-5 v lapsi puhuu.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
meidän esikko alkoi puhumaan n.2,5 veenä.. sitä ennen ei sanoja ei mitään, alkoi sitten suoraan puhumaan lauseita :D

Veikkaan että noin käy meilläkin.Kävelemäänkin lähti vasta 17kk iässä ja käveli heti kuin ihmiset kun nousi ylös. Eikä ole KERTAAKAAN kaatunut :D
Neuvolassa sanoikin että on ollut niin kiire leikkiä autoilla ettei oo aiemmin ehtinyt kävelyä edes ajatella :D
Mahtaapa sitten ruveta heti höpiseenkin kuin ihmiset kun viitsii vaan sen aloittaa =)

Niin ja lisäänpä tähän vielä että mahtaa aika paljon tuo puheen aloitus olla kiinni myös siitä että onko lapsi kotihoidossa/onko sisaruksia/paljon tekemisissä muiden lasten kanssa =)

Mun 2v3kk ikäinen poika leikkii talolla ja ukkelilla "päivää. tänne ei tuvva. Kiipi. oo. ippu. kiipii. Ääkää. ikku. ovi. päivää. eippa."

Saatteko te tuosta selvää? :D Mä kyllä tiedän mitä hän sanoi. Nykyään jo sanoo jotain pikku lauseita, mm. ei hätää. Tai siis lausuu sen kyllä "ei ätää".

Meillä esikoinen oppi ns. kunnolla puhumaan 1v 10kk vanhana vasta. Toinen lapsemme oppikin sitten paljon aikaisemmin ja nyt 2,5v ja puhuu todella pitkiä ja monimutkaisia lauseita, osaa ilmaista itseään todella hyvin. Niin ne on erilaisia, ei kannata stressata asian takia ainakaan.

Meillä alettiin puhumaan melkeempä samaan aikaan kun kävelemäänkin, eli 1 vuotiaana. Nyt 2,5v ja puhuu jo pitkiä lauseita esim "huomenna mennään tarhaan leikkii ja sitten pääsee metsäretkelle" laskee 10 esim kun kiivetään rappusia. Toki tulee vielä lauseita jotka ovat täysin siansaksaa. Siskon poika saman ikäinen ja vasta nyt alkanut sanomaa alku sanoja kuten äiti, isi...

Meillä poika 2v1kk, nyt ihan vasta on alkanut tulla muutaman sanan lauseita ja alkanut entistä enemmän selittämään asioita ja höpöttelee itsekseen ym. Puhumaan alkoi 1,5v sitä ennen oli vain muutamia sanoja.

esikoinen puhu 2vuotis synttäreillä jo tosi paljon, monen sanan lauseita jne. kuopus on ihan eri maata, ikää 2v3kk ja sanoja kyl sanoo, mut enimmillään kaks peräkkäin ja senkin verran tosi harvin.

Alkuperäinen kirjoittaja katti:
Meidän 1v10kk puhua papattaa pitkiä lauseita ja osaa siis selostaa melkeinpä kaiken mitä tuon ikäisen tarviikaan. Lauseet voi olla vaikka 5-6 sanaakin. Puhuu esim: "mennään tonne pihalle keinumaan" tai "minä päätin tänne tuolille ittumaan".
Molemmat lapset oikeita papupatoja, kumpikin puhunut 1v6kk iässä lauseita.

Näin meilläkin!

Se puhe voi tulla sitten yhtäkkiä ja tosi hyvin. Jos se tulee vähän myöhässä, niin voipi puhua vaikka kuukauden päästä jo montaa sanaa putkessa, eli paremmin, jos olisi aloittanut jo aiemmin.

Kaikki ne kehittyy eri aikaan.

Mun lapsi on puhunut jo niin pienestä, etten edes viitsi kertoa kun ei uskottais, mutta monessa muussa asiassa tuleekin jäljessä. Eli nou hätä, sun lapsi on varmaan mestari monessa muussa asiassa.

Ei siinä mitään vikaa oo =) ! Onko poika? Mun poika sano kaks vuotiaana pari sanaa, nyt kolme ja puol vuotiaana puhuu vaikka mitä ja (kuulemma) selkeesti. Vajaa kaks vuotias tyttö sanoo sanoja ja vahingossa jotain "lauseita" tyyliin eioo (luulee yhdeksi sanaksi) ankkaa.

Meiän pojat ei puhu kun yksittäisiä sanoja ja ovat nyt 2v.3kk
olen vaan miettiny et onkohan sillä eroa jos lapsi on tarhassa/hoidossa
et oppii nopeammin puhumaan kun kotona ollessa?
Meiän pojat ainakin ymmärtävät tosi hyvin mitä sanotaan
ja ite ymmärrän (vissiin liikaa) heitä vaikkeivät puhu, olisko itessä vikaa kun ymmärtää? :D
Hoidossahan jäisivät ilman kun ei siellä ymmärretä mitä haluaa/tarkottaa ellei rupea puhumaan... :whistle:
Mitäs mieltä muut olette?
(kaikkea sitä miettiikin... :D )

Mun esikoinen alko puhumaan vasta n. kolmevuotiaana,
tää kuopus alkoi puhumaan sanoja 1½ veenä tai vähän ennen,
nyt hän on 1v10kk ja puhuu jo kolmen sanaan lauseitakin...

Mutta esikoinen kehittyi motorisesti hirveen aikasin,
terkka ja "kaikki" meinas että johtuu se puheen viive siitä.

Että lapsissa on eroja,
täällä ainaki tapana vasta 3-vuotiaana ottaa puheterapiaan jos ei ala puhumaan.

Että ap, ihan normaali on sun lapsesi! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tähtitanner:
Mun esikoinen alko puhumaan vasta n. kolmevuotiaana,
tää kuopus alkoi puhumaan sanoja 1½ veenä tai vähän ennen,
nyt hän on 1v10kk ja puhuu jo kolmen sanaan lauseitakin...

Mutta esikoinen kehittyi motorisesti hirveen aikasin,
terkka ja "kaikki" meinas että johtuu se puheen viive siitä.

Että lapsissa on eroja,
täällä ainaki tapana vasta 3-vuotiaana ottaa puheterapiaan jos ei ala puhumaan.

Että ap, ihan normaali on sun lapsesi! =)

Kiitos!Kiva oli lukea teidän perheen tarina =) :hug:

Yhteistyössä