Kuinka monen kotona puhutaan lapselle vierasta kieltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
a) koska jompi kumpi vanhemmista on kotoisin muualta kuin Suomesta tai koska jomman kumman vanhemman suku on kotoisin muualta kuin Suomesta (mistä kotoisin, mitä puhutaan?)

b) koska yhteinen kieli on joku muu kuin suomi (mikä kieli?)

c) koska haluaa vain lapsen oppivan kieliä mahdollisimman varhain (mitä kieliä puhutte, miksi pidätte tätä tärkeänä?

d) jonkun muun takia, miksi? (ja mitä kieltä puhutaan?)

Mun lapseni isä on romani, joten meillä puhutaan suomen lisäksi aktiivisesti myös romanikieltä. Lasta ei muutoin kasvateta mitenkään erityisesti romanien tapakulttuurin mukaan, enemmänkin pyritään muuten vain opettamaan hyvät tavat, joilla pärjäisi sitten kaikkien kanssa.

Meillä puhutaan suomea vain. Mielessä on kyllä käynyt, pitäisikö alkaa puhumaan lapselle ruotsia, koska asumme paikkakunnalla, jossa kaksikielisyys on niin sanotusti huipussaan.

Eihän se ole vieras kieli tapauksissa a ja b vaan perheen ja lapsen äidinkieli! Vicyn tyylin ymmärrän, monet tuntuu tekevän sitä, itse en jotenkin osaa, joskus jonkun verran tullut harrastettua. Sen sijaan c-kohdan mukaista toimintaa ei suositella, jos puhuttu kieli ei ole jomman kumman vanhemmat äidinkieli.

En tiedä onko tämä sitä mitä ajat takaa, mutta meillä puhutaan kaikki asiat jotka ei lapsie korville sovi, englanniksi. Eli jonkin verran puhutaan lasten aikana englantia.

En siis tarkoittanut kieltä, joka on lapselle vierasta ja että sitä nimenomaan siksi puhutaan, vaan kieltä, joka on suomeen nähden "vieras kieli", ja jota puhutaan, jotta lapsi sitä oppisi. :) Mutta hyvä lisä tämä sinunkin vastauksesi on tähän ketjuun, taidanpa itsekin alkaa tekemään noin. :D

Meillä minä puhun lapsille vain suomen kieltä, mies juttelee lasten kanssa lähinnä viroksi ja venäjäksi. Usein käy niin, että mies höpöttää vaikkapa viroksi ja lapset vastaa suomeksi.
Alkuun meillä oli vain suomi ja viro kielinä, mut nyt mies on aloittanut venäjän opettamisen myös heille.

• Tykkää
Reactions: Nti_Elokuu
Meillä puhutaan pääsääntöisesti suomea, mutta aika paljon myös romanikieltä. Itse en ole romani, mutta lapseni isä on, joten kyseinen kieli tulee myöhemmin olemaan luonnollinen osa lasta, vaikkei sen kummemmin ns. romanielämää eläisikään. :)

Meillä puhutaan suomea ja ruotsia. Lapset 3 ja 6 -v puhuvat minulle suomea ja isälle ruotsia. Me puhutaan keskenämme suomea. Lapset käyvät ruotsinkielisessä päivähoidossa ja usein vastaavat minulle osaksi ruotsiksi.

Mieheni on Japanista ja meillä puhutaan kotona suomea ja japania lapsille. Molempia kieliä puhuvat suht sujuvasti, japanin kirjoitus ei kyllä vielä onnistu mutta suomen joo. Jos on jotain mitä ei haluta lasten kuulevan niin puhutaan miehen kanssa englantia. Ovat niin pieniä vielä etteivät sitä ymmärrä :)

Meillä puhutaan lapsille ruotsia ja igboa. Ruotsia sen takia että se on mun äidinkieli ja igboa sen takia että se on miehen äidinkieli. Miehen kanssa puhutaan keskenään englantia mut ikinä sitä ei lapsille puhuta, vaikka esikko ymmärtää sitä jo tosi hyvin. On oppinu ihan meitä kuuntelemalla. Ja suomea siis ei puhuta ollenkaan.