Kuinka moni ajattelee niin, että kaikki vaan leviäksi ja sossu auttaa pahan päivän tullessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmentynyt

Vieras
Luin jotenkin hämmentyneenä tota sossuketjua. Tulot 4000 e/kk ja pari huonoa kuukauttaa heittää koko pakan kuralle.

Meillä on ainakin niin, että koitetaan säästää pahan päivän varalle. Ja etenkin silloin, kun tiedetään huonoja kuukausia olevan tulossa.

Mutta mahtaako nykyään olla paljonkin sellaista ajatusmallia, että kaikki vaan leviäksi, kyllä sossu auttaa jos hätä tulee? Pelottavaa...

Minusta yleensäkin ajatusmaailma että yhteiskunnan kuuluu elättää on huono.
Lähtökohta on että itse elätetään itsemme ja lapsemme.
Se miten elämä koettelee ja tuo mukanaan ongelmia on eri asia.

Tiedän ja luotan siihen, että yhteiskunta auttaa tiukan paikan tullen.

Mutta sekä minä että mies teemme käytännössä kaikkemme, ettei niin tiukkaa paikkaa tulisi, että pitäisi sossun luukulle mennä.

no näköjään aika moni. itselle ei tulis mieleenkään kävellä ekana sossuun, jos tulot on tuota luokkaa ja kyseessä vain parin kk huonompi tilanne.

ja jotenkin huvittaa tuollainen asenne, että "ei mennä nöyristelemään sossuun, ihan kuin oltaisiin jotain tilivelvollisia". selvähän se on, että tuollaisessa tilanteessa joutuu "tilivelvolliseksi", kun ei sieltä vaan jaella rahaa miten sattuu huvittamaan. mutta kai se on normaalisti hyvätuloisille vaikea paikka : /

No mä toivon, että jonain päivänä voin ajatella niin. Haaveissani siis jonkin sortin elämäntapaintiaanin elämä jahka tuo kuopuskin muuttaa omilleen B) Mä olen kuitenkin sen verran vanha ja saanut sellaisen kasvatuksen, että sossussa käyminen on mun kaltaisilleni häpeä. Musta on ihan hyvä, että viime lama muutti asenteita eikä enää sossu ole vain "spugejen pankkiautomaatti".

Jotkut tosiaan ajattelee noin , mutta ei se sossukaan hirveesti voi auttaa.. itse ajattelin teiniikäisenä että no en mä mee kouluu enkä töihi , mut nyt ku elää sossu armolla niin haluan elämäni kuntoon jossakin vaiheessa menen kouluun ja kun valmistun niin töihin en halua sossusta mitään sen jälkeen :)

Meillä ainakin pienistä tuloistakin laitetaan säästöön kaikki mitä voidaan. Jos jotakin yllättävää sattuu, on säästössä rahaa, josta ottaa.

En ymmärrä myöskään kulutushysteriaa, jossa kaikki raha pitää laittaa menemään mitä saadaan. Monet shoppailevat aina tilinsä tyhjäksi, vaikka pakollisten menojen jälkeen tilille jäisi aina vielä rahaa säästöön laitettavaksi.
Kovin monilla on myös muita rahankäytön vaikeuksia. Rahan sanotaan menevän vain pakolliseen, mutta kun niitä kauppalaskuja ja muita menoja tarkastellaan puolueettomasti, huomataan rahojen häviävän turhuuksiin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No mä toivon, että jonain päivänä voin ajatella niin. Haaveissani siis jonkin sortin elämäntapaintiaanin elämä jahka tuo kuopuskin muuttaa omilleen B) Mä olen kuitenkin sen verran vanha ja saanut sellaisen kasvatuksen, että sossussa käyminen on mun kaltaisilleni häpeä. Musta on ihan hyvä, että viime lama muutti asenteita eikä enää sossu ole vain "spugejen pankkiautomaatti".

Eikös sulla ole hyvä liksa ja omaisuutta? Voi olla vähän hankala saada sossusta taskurahaa. Enkä kyllä tajua, miksi on hyvä, että sossua pidetään ensisijaisena elämän rahoittajana...mun puolesta voisi olla edelleen vain spugejen otto.

Meillä onneksi on sukulaisia ja ystäviä ja mielummin niiden edessä nöyristelin (jos tarvetta olis ) kuin menisin soppalan luukulle..

Onneksi ei ole ollut tarvetta ja toivottavasti ei tule!

Käyttäkää vielä sossun antimia hyväksenne kun voitte. Ei mene montaa vuotta kun hyvinvointiyhteiskuntamme on ajettu alas. Siinähän luuseripaskasakki sitten kärvistelee rahattomana ja nälkäisenä.

Jos tienaisin edes vaikka 1200, pistäisin ehdottomasti säästöön pahan päivän varalle. Nyt saan vajaa 900?, eipä siitä säästellä just tullaan toimeen pojan kaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikös sulla ole hyvä liksa ja omaisuutta? Voi olla vähän hankala saada sossusta taskurahaa. Enkä kyllä tajua, miksi on hyvä, että sossua pidetään ensisijaisena elämän rahoittajana...mun puolesta voisi olla edelleen vain spugejen otto.
On ihan hyvä liksa. On omaisuuttakin, mutta velkaa myös. Eli jos päätän myydä omaisuuteni velkani maksaakseni, hankkia jonkun vanhan talon itärajan tuntumasta ja lyödä hanskat tiskiin, olen tilanteessa plus miinus nolla.

Mä olen onneksi saanut nyt sen verran enemmän palkkaa, että viimeksi jouluussa olen saanut toimeentulotukea. Ens kuussa varmaan pitää mennä hakemaan, koska nyt tällä kuulla tulee tuloja vähemmän. Sitten kesällä tulee vielä olemaan mun sairasloma-aika. :snotty: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Sossu:
Käyttäkää vielä sossun antimia hyväksenne kun voitte. Ei mene montaa vuotta kun hyvinvointiyhteiskuntamme on ajettu alas. Siinähän luuseripaskasakki sitten kärvistelee rahattomana ja nälkäisenä.

Eikö alasajoa hidastaisi aika paljon se, että ihmiset koittaisivat ensin pärjätä omilla tuloilla ja maalaisjärjellä? Jäisi jaettavaa niille kärvistelijöille.

On ihan hyvä liksa. On omaisuuttakin, mutta velkaa myös. Eli jos päätän myydä omaisuuteni velkani maksaakseni, hankkia jonkun vanhan talon itärajan tuntumasta ja lyödä hanskat tiskiin, olen tilanteessa plus miinus nolla.

Mutta silloinhan sulla olisi velaton talo? Mahtaisitko edes teoriassa saada tukia, jos olisi rahaa kiinni kiinteistössä...

Alkuperäinen kirjoittaja Sossu:

No jos porukalla on valta valita, saako saman rahan tukina käteen vai töitä tekemällä, niin lopputulos ei kauheita pohdintoja vaadi. Toiset menevät töihin, ja toiset laskevat, ettei se kannata. Kieroutunutta.

Mutta silloinhan sulla olisi velaton talo? Mahtaisitko edes teoriassa saada tukia, jos olisi rahaa kiinni kiinteistössä...
Niin, en tiedä. En ole koskaan asunut muualla kuin pk-seudulla enkä koskaan saanut toimeentulotukea. Mahtaako ihmiset, jotka omistavat torppansa, saada jossain Lieksassa toimeentulotukea, jos tuloja ei ole? Tietty ainahan voisin koittaa hankkia jonkun vuokramökinkin alueelta.

Niin, en tiedä. En ole koskaan asunut muualla kuin pk-seudulla enkä koskaan saanut toimeentulotukea. Mahtaako ihmiset, jotka omistavat torppansa, saada jossain Lieksassa toimeentulotukea, jos tuloja ei ole? Tietty ainahan voisin koittaa hankkia jonkun vuokramökinkin alueelta.

No mutta jos menisit vuokralle, sulla olisi pankkitilillä sievoinen kasa käteistä.

Taitaa mennä vähän hankalaksi tää sun sossuprojekti. Mutta voithan toki ryypätä ne talorahat, silloin olet varaton ja saat varmasti tukia ;)

No mutta jos menisit vuokralle, sulla olisi pankkitilillä sievoinen kasa käteistä.

Taitaa mennä vähän hankalaksi tää sun sossuprojekti. Mutta voithan toki ryypätä ne talorahat, silloin olet varaton ja saat varmasti tukia ;)
En mä niitä rahoja ryypätä aio, mutta voisihan niiden turvin lähteä joksikin aikaa vaikka jonnekin intiaanireservaattiin Jenkkeihin. Palaisi sieltä täysin tyhjätaskuna.

En mä niitä rahoja ryypätä aio, mutta voisihan niiden turvin lähteä joksikin aikaa vaikka jonnekin intiaanireservaattiin Jenkkeihin. Palaisi sieltä täysin tyhjätaskuna.

Kai nyt muutamat lasilliset vois ottaa?*varmistelee*

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Jos olis oikein vanhaa ja kallista viiniä?*inttää*
No nyt pistät kyllä aika vaikean kysymyksen...hmm... voisin tietty järkätä kunnon kekkerit vanhoille palstakamuilleni jonnekin Floridaan ja siinäpä se olisi sitten meikäläisen omaisuus laitettu sileäksi hyvinkin nopeassa ajassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Jos olis oikein vanhaa ja kallista viiniä?*inttää*
No nyt pistät kyllä aika vaikean kysymyksen...hmm... voisin tietty järkätä kunnon kekkerit vanhoille palstakamuilleni jonnekin Floridaan ja siinäpä se olisi sitten meikäläisen omaisuus laitettu sileäksi hyvinkin nopeassa ajassa :D

Kuulostaa hyvältä. Se Merlionin viinitila Italiassa on vissiin vielä vaiheessa?

Yhteistyössä