Kuinka moni ei vie pientä lasta (0-3-v.) mummolaan hoitoon, muuta kuin ihan äärimmäisessä hädässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oodi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oodi

Vieras
Eli ei vie ns. ihan huvin vuoksi tai että tarvitsisi "vapaailtaa". Ihan noin muuten vaan kyselen, koska tätä asiaa välillä ihmetellään meidän kohdalla. Ja pakko myöntää, että ihmettelen minäkin, että lasta viedään hoitoon vielä päivähoidon päällekkin...

Ei vaan tahdota viedä lasta muualle hoitoon. Tarhassa toki käy, koska töissä on pakko käydä, mutta muuten on kotona äitin/isin kanssa. Ollaanko me siis ihan ainoita vai löytyykö muitakin??? Kun ei jaksais aina selitellä miksi ja minkä takia......jos joku ymmärtäää...

Viedään lapsia hoitoon ihan muuten vaan, koska tykätään käydä leffassa, teatterissa, ulkona syömässä jne.
Jos noi nyt ihan muuten vaan juttuja; meille aikuisina tärkeitä kumminkin.

meidän puolitoista vuotias ei ole ollut vielä hoidossa niin, että vanhemmat ois lähtenyt viettää vapaata yhdessä. ja kotona lapsi hoidetaan (ei päivähoidossa). tunnun olevan kummajainen piirissäni ....

no kyllä meillä lapset oli välillä mummolassa yökylässä. Ihan kuules neuvolassakin suositellaan vanhemmille vapaa-aikaa yhdessä. Nää eroperheet kun lisääntyy jatkuvasti. Kun ne äiti ja isä on myös nainen ja mies! Pitäiskö kolme vuotta odottaa ennekuin voisi lasta viedä mihinkään? Mutta kukin tyylillään. Ja kaikki lapset ei ole päivähoidossa.

Kyllä meillä 2- ja 3-vuotiaat ovat mummolassa kylässä vähän väliä. Ei siihen mitään muuta syytä ole kuin se että isovanhemmat haluavat olla lastenlastensa kanssa ja tutustua heihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
no kyllä meillä lapset oli välillä mummolassa yökylässä. Ihan kuules neuvolassakin suositellaan vanhemmille vapaa-aikaa yhdessä. Nää eroperheet kun lisääntyy jatkuvasti. Kun ne äiti ja isä on myös nainen ja mies! Pitäiskö kolme vuotta odottaa ennekuin voisi lasta viedä mihinkään? Mutta kukin tyylillään. Ja kaikki lapset ei ole päivähoidossa.

Toi ikähaarikka oli tossa 0-3-v. koska muun ikäisesta ei ole vielä kokemusta. Eli lapsemme on 3-v.

Ja en usko, että erot johtuu vaan tosta. Tuttavapiiristä yks pariskunta mennä viiletti yhdessä ja erikseen ja ero tuli.

Meillä on lapset olleet ekaa kertaa mummolla hoidossa reilu 1 vuotiaana, koska se mun mielestä vahvistaa mummon ja lapsen suhdetta. Itselleni mummo oli yksi maailman tärkeimmistä ihmisistä ja mun lapsilla on todella hyvät isovanhemmat. Joten haluan, että tottuvat toisiinsa ja isovanhemmat ovat turvallisia, tuttuja aikuisia. ja sen jälkeen on helppo jättää lapset mummolle tarvittaessa myöhemmin. Mutta aina tuo eka kerta on ollut kova paikka äidille :D
Isompia lapsia kun kuuntelee niin mielestäni tämä on ollut oikea ratkaisu. Tykkäävät mummoistaan, tuntevat heidät ja muistavat heistä tarinoita :D Meillä isovanhemmat ei asu lähellä, joten lapsen ja mummon yhteinen aika on järjestettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Mä taas en veisi pientä 0-3 vuotiasta tarhaan kuin äärimmäisessä hädässä.

No ei meiän lapsi oo ollut tarhassa kuin vasta vuoden ja on ihan parasta lapselle. Koska tykkää ja viihtyy siellä kavereiden kanssa. On pitänyt paikasta ihan alusta asti. Ja töissä on pakko käydä. Kyse nyt olikin tämmötteestä "huvikseen"-hoidosta....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No ei meiän lapsi oo ollut tarhassa kuin vasta vuoden ja on ihan parasta lapselle. Koska tykkää ja viihtyy siellä kavereiden kanssa. On pitänyt paikasta ihan alusta asti. Ja töissä on pakko käydä. Kyse nyt olikin tämmötteestä "huvikseen"-hoidosta....

Niin ja mä puhuinkin vaan omasta puolestani. Tällä hetkellä kun oikein raastaa sydäntä ajatuskin tuon vajaa 2-veen hoitoon viemisestä. Ja jos ja kun hoidon joutuu aloittamaan niin tuskin mekään sitten ainakaan vähään aikaan viedään lasta mummulaan huvikseen hoitoon, tosin nytkin on mahdollisimman vähän siellä ollut.

viedään lapset ihan huvikseen mummulle kerta kk, 5v ja 1v, muuten onkin kotona minun kanssa, ei tee sinusta sen parempaa vaikket vie yöhoitoon, jota tällä alotuksella yritit hakia:)

Elannon hankkiminen itselle ja perheelle on mun kirjoissani sellainen "äärimmänen hätä", jonka takia lapsen voi perustellusti viedä päivähoitoon vaikka alle 1-vuotiaanakin. Kaikilla kun ei ole rikasta miestä kustantamassa asumista ja elämistä.

Mummolle ei viedä kun asuu n.650km päässä ja eikä papallekaan 130km:n päähän(paitsi jos itse lähetään sinne ostoksille tms.) mut ukki ja toinen"mummo" asuu 12 km:n päässä ja sinne viedään silloin tällöin.On vaan jonkinlainen kynnys kysyä heiltä hoitoapua "vaan" oman huvittelun takia..Ei sillä,kovin mielellään ottavat ja lapsikin viihtyy siellä todella hyvin..Tuntuu vaan että kun hekin työelämässä niin ei viitsi rasittaa heitä kovin usein viikonloppuna koska tarviihan nekin vapaansa.Kummit pyytävät silloin tällöin yökylään ja lapsi menee sinnekin mielellään.Itse teen vuorotyötä ja lapsi vuorohoidossa niin ei sitten kauheasti huvita muuten viedä hoitoon..

Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Elannon hankkiminen itselle ja perheelle on mun kirjoissani sellainen "äärimmänen hätä", jonka takia lapsen voi perustellusti viedä päivähoitoon vaikka alle 1-vuotiaanakin. Kaikilla kun ei ole rikasta miestä kustantamassa asumista ja elämistä.

Kyllä, juurikin näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lapsen näkökulmasta lienee yksi lysti, onko se hoidossa siksi, että sä olet töissä, vai siksi, että sä olet viihteellä.
Lisäksi aika moni muksu viihtyy mummon luona hoidossa ihan yhtä hyvin, kuin esim. kavereiden kanssa tarhassa.

Enemmän olisi kysymyksessä pointtia, jos pohdittaisiin kuinka paljon lapsi yleensäkin ja yhteensä on hoidossa esim. viikon tai kuukauden aikana.

Enkä sittenkään välttämättä näe pointtia, kun lapsia ja vanhempia on erilaisia....

Eivät ole olleet hoidossa mummuilla lainkaan, syynä tuo välimatka. Muuten olisi kiva jos olisi lähellä mummo joka haluaisi välillä ottaa lapsia hoitoon/kylään.

Päiväkodissa ovat tuollaisen 3-4pv/vko 6-8h päiviä. Tietysti jos se mummo olisi niin suhteutettaisiin mummolassa oloa noihin päiväkoti-viikkoihin. Ainakin pidemmän pk-viikon jälkeen mielellään oltaisiin ihan oman poppoon voimin viikonloppu.

Mutta siis hoitajan sijasta enemmänkin kaipaisin mummoa meille kylään tai niin että itse voitaisiin mennä mummolaan kylään. Ihan vain viettää aikaa yhdessä ja lapset saisi siinä tutustua mummoon. Itse voisin vaikka samalla autella mummoa jossain missä hän tarvitsisi apua.