Kuinka moni on saanut perhehuoneen ?

Saatiin ekan yön jälkeen ONNEKSI, olisin juoksuttanut kätilöitä aika lailla kun olin sen verran kipeä, että ihan hyvä kun saatiin. Kättäri - haikaranpesä. Oltiin siis neljä yötä.

Jorvissa sain kun pyysin, ei siihen mitään perustetta tarvi, sanoo vaan että haluaa kun sinne menee. 8 tuntia jouduttiin odottamaan että huone vapautuu, jorvissa tuo kai tavallista että hetken joutuu jonottamaan. Odotusaikaoltiin tavallisessa huoneessa, viiden aikaan aamuyöllä siis siirryttiin synnäriltä osastolle(mies joutu hetkeksi kotiin) ja puolen päivän jälkeen päästiin perhehuoneeseen.

Toivottiin esitietolomakkeella. Eka yö oli täyttä, olin kahden hengen huoneessa. Seuraavana päivänä huonekaveri lähti ja tungos oli hellittänyt, saatiin seuraaviksi neljäksi yöksi miehen kanssa tuo kahden hengen huone perhehuone käyttöön.

KHKS

Hyvinkään sairaala,keski-pohjanmaan keskussairaala ja naistenklinikka.Ei olla koskaan saatu perhehuonetta.Naistenklinikalle laitettiin sulku mun jälkeen,sinne ei päässyt enää synnyttämäänkään,sairaala täynnä.Meidän huoneessa äitejä oli 4.

perhehuone saatiin esikoisen syntyessä ihan kun vaan pyydettiin. Keskimmäisen syntyessä olin yksin kahden hengen huoneessa koko ajan ja kuopuksen syntyessä olin myös kahden hengen huoneessa yksin vauvan kanssa. Lohjan sairaalassa synnytin. Olo siellä oli kuin prinsessalla. Aina oma huone ja hyvä hoito.

NKL v. 2010 saatiin ekan yön jälkeen heti kun ensimmäinen vapautui, mentiin jonon ohi kun kätilö kävi ylilääkäriltä tmv. anelemassa, en pystynyt kivuiltani edes kylkeä sängyssä kääntämään.. ensimmäinen yö oli kyllä hirveä kun piti joka vessakäynnille soittaa hoitajat apuun ja vauvaakin tuotiin vain muutaman tunnin välein syömään ja muuten oli hoitajien luona. Helpotti paljon sekä minua, että hoitajien taakkaa kun mies pääsi apuun :) Käsittääkseni niitä perhehuoneita annetaan mielellään omatoimisille pariskunnille, joilla synnytys ym. mennyt normaalisti. Itsellä si-kivut iskivät synnytyksestä äärimmäisen kovina ja hemoglobiinikin tippui hälyttäviin lukemiin (vaikka en synnytyksessä vuotanut kuin hyvin vähän) joten hoitoa sain minäkin vaikka perhehuoneessa olimmekin, joten en sitten tuosta varmana tiedä.

Yleisesti ottaen sen saa pyytämällä jos vaan tilaa on - ja sairaalassa ylipäänsä tällainen mahdollisuus löytyy. Jotain edellytyksiä siinä oli kyllä synnytyksen kulusta / äidin kunnosta ainakin meidän sairaalassa, mutta en muista tarkkaan mitä enkä tiedä miten tarkkaan niitä noudatetaan...

Kättärillä vuonna 02 mulle sanottiin, että pitäisi itse pystyä kävelemään synnytyssalista osastolla, jotta voi saada perhehuoneen. Sitten kuitenkin saatiin perhehuone, vaikken pystynyt salista pois kävelemään. Olen myös kuullut, että jollekulle on sanottu, ettei perhehuonetta saa, jos isä aikoo käydä töissä laitokselta käsin, muttei meille mitään sanottu, vaikka mies on ollut melkein täyden päivän töissä.

Jorvissa 2010 sai ihan pyytämällä. Ekana yönä oli täyttä, mutta tokaksi yöksi onnistui.

Ja ei tosiaankaan olisi hyvällä katsottu, jos mies olisi sieltä töihin lähtenyt! Sanoivat, että toki kotona voi lähteä lyhyesti käymään, hakeaan jotain tavaroita tms, mutta ei sen pidempää poissaoloa.

Jorvi vuosi 2000 saimme perhehuoneen, seuraavilla kerroilla en sitä enää halunnutkaan.
Vuonna 2000 oli viereisessä perhehuoneessa synnytäneen äidin ja vauvan ja isän lisäksi
arviolta n. 2- 3 v lapsi, jolla aika kyllä näytti käyvän tosi pitkäksi sairaalassa.

Sektio oli kyseessä...

Siis saako haikaranpesään mennä vaikka on sektio? Olen kuullut että silloin eivät sinne ota mutta ei taida pitää paikkaansa kun siellä kerran olit :) ja toinen kyssäri jos kehtaa udella.... Eikö teillä ollut jo valmiiksi lapsia? Olivatko he hoidossa koko sen ajan kun olitte perhehuoneessa? siinä käsityksessä että mies ei saa sieltä poistua edes kotona käymään. Mulla on sektio tulossa ensi vuonna ja nämä asiat vielä vaivaavat...

Esikoisen synnyttyä pyydettin perhehuone ja saatinkin se (ei tosin 'varsinainen perhehuone vaan muutettiin kahden hengen huoneesta). Onneksi. Oltiin viikonloppu siinä miehen kanssa ja vauva lastenosastolla. Jäin yksin samaan huoneeseen viikonlopun jälkeen, kun mies meni töihin. Pari yötä majailin vielä siinä, kunnes vauva pääsi pois lastenosastolta ja meidät siirrettiin yhden hengen huoneeseen vikaksi yöksi.

Kuopuksesta ei edes pyydetty perhehuonetta, koska mies oli esikoisen kanssa kotona emmekä joutuneet olemaan osastollakaan kuin yhteensä kolme yötä (vauva syntyi myöhään illalla).

Ja näin siis Porvoossa vuosina -07 ja -09.

Ensimmäisen syntyessä saatiin. Olin jo aiemmin pyytänyt esitietolomakkeella, mutta epäilen, että suurimpana syynä oli vauvan yllätyksenä tullut suulakihalkio.

Toisen lapsen kanssa sitten oltiin normaalissa huoneessa.

[QUOTE="Vieras";27612898]Siis saako haikaranpesään mennä vaikka on sektio? Olen kuullut että silloin eivät sinne ota mutta ei taida pitää paikkaansa kun siellä kerran olit :) ja toinen kyssäri jos kehtaa udella.... Eikö teillä ollut jo valmiiksi lapsia? Olivatko he hoidossa koko sen ajan kun olitte perhehuoneessa? siinä käsityksessä että mies ei saa sieltä poistua edes kotona käymään. Mulla on sektio tulossa ensi vuonna ja nämä asiat vielä vaivaavat...[/QUOTE]

Ei saa mennä jos on elektiivinen eli suunniteltu sektio. Mutta jos synnytys muuttuu keskenkaiken kiireelliseksi tai hätäsektioksi niin tietenkin tilanteen mukaan mennään. Haikaranpesän vaatimukset on oikeasti aika tiukat. Pitää esim. olla yli 37viikkoa täynnä, perusterve äiti, jonka raskaus on sujunut ongelmitta.

[QUOTE="vieras";27612916]Esikoisen synnyttyä pyydettin perhehuone ja saatinkin se (ei tosin 'varsinainen perhehuone vaan muutettiin kahden hengen huoneesta). Onneksi. Oltiin viikonloppu siinä miehen kanssa ja vauva lastenosastolla. Jäin yksin samaan huoneeseen viikonlopun jälkeen, kun mies meni töihin. Pari yötä majailin vielä siinä, kunnes vauva pääsi pois lastenosastolta ja meidät siirrettiin yhden hengen huoneeseen vikaksi yöksi.

Kuopuksesta ei edes pyydetty perhehuonetta, koska mies oli esikoisen kanssa kotona emmekä joutuneet olemaan osastollakaan kuin yhteensä kolme yötä (vauva syntyi myöhään illalla).

Ja näin siis Porvoossa vuosina -07 ja -09.[/QUOTE]

Mä synnytin tammikuussa -12 porvoossa eikä saatu perhehuonetta juurikin siksi, että vauva oli lastenosastolla. Sain tosin olla yksin kahdenhengen huoneessa koko viikon mitä jouduin osastolla viettämään.

Yhteistyössä