Kuinka moni on sitä mieltä että elämässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipi

Aktiivinen jäsen
02.02.2005
9 126
1
36
vaan tapahtuu asioita, eikä niille mitään voi? Ja kuinka moni on sitä mieltä että ainakin suurimpaan osaan asioista omassa elämässään voi vaikuttaa?

Onko joku vielä sitä mieltä että ihmisen ei tarvitse itse vastata elämästään, vaan että jos jotain sattuu niin vika on aina muissa ihmisisä ja yhteiskunnassa?

Itse kuulun kyllä oman elämäni rakentajiin ja vain harvoin sattuu asioita joihin ei voi vaikuttaa... tai joita ei voi korjata tai ennakoida.

niinpä, ja vielä kun muistaa et ne jo eletyt ajat ei siitä miksikään muutu suremalla ja murehtimalla, helpompaa on hyväksyä se mitä on tullu tehtyä tai jäänyt tekemättä ja yrittää muistaa seuraavalla kerralla miettiä ennen päätöksiä B)

Mä oon sitä mieltä että joihinkin voi itse vaikuttaa, joihinkin ei.

Ihmisen pitää itse vastata elämästään, turha sälyttää omia tekosiaan toisten niskaan.

Mun äiti on hyvä esimerkki sellaisesta joka on sitä mieltä että kaikki on muiden syytä. Esim alkoholisminsa jotuu siitä kun me lapset ollaan niin vittumaisia. B)

Itse kuulun kyllä oman elämäni rakentajiin ja vain harvoin sattuu asioita joihin ei voi vaikuttaa... tai joita ei voi korjata tai ennakoida.

miten minä olisin voinut välttää vauvani kuoleman?

Totta kai voi kirjoittaa tähän piitkän listan asioita jotka voivat vaan tapahtua, ja totta kai joku muu kuin itse voi joitakin itseen liittyviä asioita aiheuttaa.

Jos joutuu vaikka rikoksen uhriksi onko se itse aiheutettua?
"Olinpa väärässä paikassa väärään aikaan, oma syy..."

Sekä että. Mun elä´mä on kyllä tuntunut pitkältä menevän sen mukaan, että asioita vaan tapahtuu. Vaikka kuinka tekisin töitä jonkin asian eteen ja olisin valinnut tietyn tarkan suunnn elämälleni, niin elämä se vaan heittelee välillä täysin toiseen suuntaan tai sitten isoja esteitä tielleni.

Joihinkin asioihin pystyy vaikuttamaan itse esim. koulutus, taloudellinen tilanne yms. Mutta on asioita jotka tulevat eikä niille itse voi mitään esim. sairastaminen. Mulla on hyvää kokemusta siitä. Kuka haluaisi sairastua vakavasti, en ainakaan mä. :|

Ja tähän aiheeseen liittyy läheisesti myös asenteet tapahtuvia asioita kohtaan. Tokihan elämässä tapahtuu niitä ja näitä, mutta oma suhtautuminen ja asenne vaikuttaa suuresti niiden käsittelyssä ja niistä selviämisessä.

Paljon on tapahtunut asioita joihin ei ole voinut itse vaikuttaa (oma sairastuminen, sairaan lapsen syntyminen, miehen sairastuminen....) Ja noiden asioiden takia elämä muotoutunut sellaiseksi kuin se nyt on. Vaikka kuinka olisin tehnyt toisin niin nuo olisi tapahtunut. Ainastaan jos emme olisi tehneet toista lasta vaan olisi jätetty yhteen niin meillä ei olisi sairasta lasta.....vaikka olisin eronnut miehestäni niin hän olisi sairas joka tapauksessa ja lasteni isä.....

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Joihinkin asioihin pystyy vaikuttamaan itse esim. koulutus, taloudellinen tilanne yms. Mutta on asioita jotka tulevat eikä niille itse voi mitään esim. sairastaminen. Mulla on hyvää kokemusta siitä. Kuka haluaisi sairastua vakavasti, en ainakaan mä. :|

näin. ei sitä kaikkeen voi vaikuttaa vaik miten haluaisi ja ne asiat voivat olla niin isoja että ne väkisin muuttaa sun elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:

miten minä olisin voinut välttää vauvani kuoleman?
Mä luulen eteei ap tarkoittanut tuollaista. B)

Juu, en mäkään isäni kuolemalle mitään voinut, mutta toisaalta ei sekään ihanpuuntakaa tullut eteen. Sairaudet joita ei ole itse aiheutettu ovat myös tuota kategoriaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Ja tähän aiheeseen liittyy läheisesti myös asenteet tapahtuvia asioita kohtaan. Tokihan elämässä tapahtuu niitä ja näitä, mutta oma suhtautuminen ja asenne vaikuttaa suuresti niiden käsittelyssä ja niistä selviämisessä.

Jep, olet oikeilla linjoilla!

Vaikea kysymys, nyt kun rupesin oikein miettimään. Tietysti sitä itse on vastuussa suurimmasta osasta oman elämänsä asioista sekä siitä, miten niihin suhtautuu.

On olemassa ihmisiä, jotka syyttelevät aina toisia ongelmistaan. Toisaalta monet eivät osaa vetää rajoja, vaan kantavat vastuuta itselleen kuulumattomistakin asioista... Oma lukunsa on tietysti se, että monien asioiden suhteen me kaikki ollaan pieniä ja voimattomia, kuten sairaudet, onnettomuudet ja muut katastrofit.

Mutta ei kai sitä kiistääkään voi, että ympäröivä yhteiskunta jossain määrin vaikuttaa kaikkien meidän elämiin? Ajatellaan, vaikka sitä, että lapset saadaan kenkimäärin monta vuotta vanhempina kuin "ennen vanhaan". (Pitkä) koulutus hankitaan ensin, sitten ammatti, sitten vasta lapset. Koska niin moni tekee näin, siitä on tullut niin tavanomaista ja normaalia, ettei monikaan ajattele yhteiskunnan vaikuttaneen omiin ratkaisuihin. Kuitenkin tiedän monia, jotka olisivat halunneet perheen jo nuorempina, mutta eivät näissä olosuhteissa ole uskaltaneet ryhtyä siihen.

Niin yksioikoisesti ei kuitenkaan voida sanoa, että on "yhteiskunnan vika", jos joku yksittäinen ihminen hölmöilee. (esim. Jokelan tapauksen yhteydessä kuulin joskus sanottavan.)

Yhteistyössä