Kuinka moni osaa sytyttää nuotion/puukiukaan ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohhoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon leikkinyt tulen kanssa ihan pienestä asti. En ymmärrä, miksi joku ei saisi tulta syttymään tai mikä siinä voisi olla ongelma, ellei sitä pidä tehdä jollain vanhanaikaisilla tuluksilla käyttämällä tulusrautaa, piikiveä ja taulakääpää, jonka senkin muuten osaan.

osaan. Mutta lapsille tämä oli aivan uutta ja suuri ihmetyksen aihe. Tietävät kyllä että osaan kaikenlaista, mutta kun en koskaan kotona grillaa tai tee retkellä tulia vaan mies tekee ne aina niin olivat ihan ihmeissään, että "osaattsä äiti ihan oikeasti tehdä tulen?!?" :D Mä olen tehnyt satoja kertoja, mutta en koskaan lasten nähden ;) Esikoinen olikin ainoa jolla oli uskoa muhun. Ei vaivautunut edes tulemaan katsomaan mun aikaansaannosta. Totesi vain, että onko jotain mitä äiti ei osaa tehdä...?! Mun tyttö :heart: :D

[QUOTE="Vieras";28816147]Varmaan aika moni osaa tulet tehdä jollain tasolla, mutta harva nainen kunnolla ja esim. ilman paperia tai korillista tuohia.[/QUOTE]

Onpa kerran tullut lämmitettyä sauna ihan sanomalehdillä, kun puut oli lopussa :whistle:

Onnistuu molemmat, jos on kuivia puita. Lapsuudenkodissa oli puusauna ja mökillä myös ja aika monet kerran on tulet tullu niihin viriteltyä ja samoin nuotioihin myös.

Oonko eka joka myöntää, että aina en saa?!? Tulet takkaan, helppo nakki. Mutta nuotio metsässä kosteista haloista, jotka on kokoa xl -onnistuminen ei olekaan niin satavarmaa. Eikä se ekalla tikulla syty edes kesämökin saunassa -saunotaan harvakseltaan ja vanha kiuas ja piippu vähän tukossa.

[QUOTE="vieras";28816127]Osaan, ja väittäisin jopa että suurin osa/lähes jokainen nainen osaa.[/QUOTE]

Väitän että ei pidä paikkaansa. Lähes kaikki sen toki oppisivat mutta ei monien miestenkään ole koskaan ollut tarvetta sytyttää nuotiota jne.

Jep, puukiukaan saan kyllä syttymään, mutta meidän pihan palju vihaa mua!! Sitä perkuletta en saa syttymään millään, ja joka helvatan yrityksessäkin onnistun hankkimaan palovamman johonkin kohtaan yläraajojani..ARGH!!

Minä osaan!

Mää teen ristikkonotskin, toimii joka kerta.

Ei ne kaikki siellä intissäkään osaa, yks helsinkiläispoika ollu koskaan sytyttäny ees tulitikkua.

Vittu eka anto talavella saatana kamiinan sammua ja sitte tunki sen täyteen puuta ja jonku märät sukat.

Kohta oli teltasa kylymä. Eikä ollu mukava herätä.

Äiskä pisti jo eka-tokaluokalla sytyttämään tulen pihasaunan pataan ja kiukaaseen.

Osaan, samoin meidän vanhimmat lapset. Mökillä kaikki sytyttelee näitä harva se päivä. Grillataan välillä puukiukaalla, sauna lämpiää lähes joka päivä kun ollaan mökillä, ja lämpimät vedetkin saadaan kun lämmitetään niitä varten tarkoitettu pata. Eli ihan normaalia meillä että lapsetkin opettelee nämä hommat kun on vähän niinkuin osa mökkielämää pitkin kesää.

Tietenkin osaan. Helpompaa tosin mielestäni sytykkeen avulla, koivuntuohi paras, sytytystikutkin käy. Toki voi vaikka vuolla lastuja. Vaikea saada palamaan pesällistä märkiä puita, se onnistuis multa ehkä hitaammin kuin joltain muulta, mutta toki onnistuisi silti. Ja tervaskantoon tulen teko.

Yhteistyössä