KUINKA moni teistä vahtii omia ja lasten syömisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastaa ken jaksaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastaa ken jaksaa

Vieras
Eli kuinka moni teistä katsoo tarkkaan kuinka terveellistä/epäterveellistä omaan ja lastenne suuhun menevä ruoka on?

Kuinka monen mielestä äidin kuuluu leipoa?

Sen verran vahdin että kotiin pyrin ostamaan mahdollisimman terveellistä ruokaa. Mutta kyllä me välillä hampurilaisetkin syödään.

Ehdottomasti äidin täytyy leipoa! Muistan omasta lapsuudestani äidin pullat ja sämpylät :p Ja onhan se myös terveellisempää... Mulla on nytkin sämpylätaikina kohoamassa ja lapset laskevat minuutteja ja sekuntteja koska saa lämmintä leipää :D

kyllä minä katson mitä sinne suuhun pistetään, ruokavalio vaikuttaa terveyteen ja yleiseen jaksamiseen. Ei minusta äidin kuulu leipoa, miks pitäisi? -meillä leivotaan, koska se on hauskaa, ei siksi että äidin pitäisi leipoa.

Mä en juurikaan tarkkaile omia syömisiä. Toki katon että sillee terveellisesti syön mutta herkkujen määrää en omista syömisistäni laske kun mulla nousee paino tosi nihkeesti, nytki oon vissii alipainoinen.

Tytön suhteen on toki katottava enemmän koska en voi olettaa että tyttö on samanlainen. Terveellistä perusruokaa ja herkkuja saa joskus. Tästä syystä mä syön omat herkkuni sillon ku tyttö on nukkumassa :)

Mun mielestä äidin ei KUULU leipoa. Mä leivon vähän mutta en niin että aina ois pakkasessa jotai. Mun leipominen on sitä että leivon ku tekee mieli herkkuja ja sit syön ne pois :D Ei ne meillä säilyiskään pakkaseen asti :D

Mä kyllä leivon leipää leipäkoneella mutta se on niin helppoo ja kätevää etten sitä leipomiseksi edes miellä :D

Ostan herkkuja ( = pullaa, keksejä, sipsejä, karkkia, jäätelöä yms ) kotiin vain, kun on tulossa vieraita. Leivon tosi harvoin ja silloinkin pääasiassa suolaisia leivonnaisia. Jugurttia ostan maustamattomana, erilaiset vanukkaat yms jää kauppaan jo pelkästään niiden sisältämän laktoosin vuoksi. Vaaleaa leipää ostan hyvin harvoin. En vahdi, mitä lapseni tai itse syön muuten kuin tekemällä terveellisiä valintoja jo kaupassa.

Totta kai tarkkailen sekä omia että lasten syömisiä. Mutta en "vahdi". Koska hoidan meillä pääasiassa ruokahuollon kaupassakäymisineen, niin aika lailla olen ajan tasalla jääkaapin sisällöstä ja päivittäisestä ruokavaliosta.

Meillä suositaan kasviksia, hyvää lihaa, ruista, täysjyvää, runsaskuituista... Valmiiksi maustetut jugurtit, mehut, vanukkaat, venäleivät einekset jne. jää kauppaan. Eikä tämä ole niinkään paino, vaan terveysasia.

Itse leivon aika paljon. Koska kyllä meillä tuon normaalin päivittäisen terveellisen ruoan lisäksi myös herkutellaan kotuudella ja mieluummin tarjoan sitten itse tehtyä, kuin ostopullaa. Samoin kaikki vierasvarat on itse leivottuja. Lisksi joskus on kiva herkutella itse tehdyillä sämpylöillä iltapalalla jne. Ehkä keskimäärin kerran viikossa leivon. Tällä viikolla olen tehnyt laskiaispullia, edellisellä viikolla runebergintorttuja.

No kyllä yritän katsoa. Meillä leivotaan lasten kanssa yhdessä aika paljon. Lapset osaa jo pyytää. Heistä se on hirmu kivaa. Yksinäni en kyllä ala leipomaan. Lähinnä on just yhdessä lasten kanssa puuhailua meidän leipomiset.

Koen että meillä on ruokakäyttäytyminen suht normaalia, vihannekset ja kasvikset kuuluu pöytään mutta ei meillä maa kaadu vaikkei niitä ihan tiptop joka kerta olisikaan, normaaliak otiruokaa syödään ja tykkään että ruoka tehtäs pitkälti itte, myös leivontaosasto. Ja ihan jo siksikin, että sitten tiedän parhaiten reagoiko nelonen ruokaan vai ei.

Meillä syödään tavallista kotiruokaa, suurimman osan teen alusta asti itse, mutta käytän myös puolivalmisteita ja eineksiäkin ajoittain. Tuoreita vihanneksia on joka aterialla. Hedelmiä syödään päivittäin. Eli siinä mielessä vahdin, mutta en mitenkään hysteerisesti.

En leivo kuin todella poikkeustapauksissa, eikä se ole mikään äitiyden mittari. Muutenkaan meillä ei syödä mitään pullia, piirakoita tai vastaavia. Leipää varmaan voisi leipoa, mutta se ei oikein innosta. Olen enemmän ruuanlaittaja kuin leipuri.

leivon makeita leivonnaisia monta kertaa viikossa.
minusta lapset tarvitsevat oikeaa voita tai rypsiöljyä ja sokerin energiaa kasvaakseen. minusta vehnäjauho on samaa vehnäjauhoa itse tehdyssä pullassa kuin kaupan lisäainepaahtoleivässäkin.

eli en vahdi mitään. rakastan tuoreita leivonnaisia ja tykkään syödä hyvin, käytän voita ja ostan kaupasta vain tuoretta leipää.

mutta syön vain kun on nälkä. en syö tavan vuoksi ja yksi kakku tai muffinssit jaettuna perheen kesken ei ole paljon.

Yhteistyössä