Kuinka monta mummia sun lapsellasi on?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Kohta meillä on sota päällä :( Mun vanhemmat on eronneet, ja isä on uusissa naimisissa. Äitipuoleni käyttäytyminen minua kohtaan on ollut vaihtelevaa; mukavasta totaaliseen hirviöön.

No, nyt on ensimmäinen lapsenlapsi tulossa, ja isäni tuossa eilen käytti itsestään sanaa vaari ja äitipuolestani sanaa mummi.

Miten se särähtikin korvaan niin pahasti? :ashamed:

Miten mä sanon, että lapsella on jo kaksi mummia: miehen äiti ja minun äitini?

Aika vaikea paikka :/

Periaatteessahan se on niin, että mitä enemmän rakastavia aikuisia lapsella elämässään on, sen parempi. Mutta sun ja äitipuolen välit ei taida olla parhaat mahdolliset, joten...ääh. En mä tiedä, miten tuon asian ratkaisisi.

Ehkä sun äiti ja miehen äiti voi olla niitä mummeja, ja äitipuoli on vaikkapa Liisa-mamma (jos hänen nimensä siis olisi Liisa)?

Sanotaanko että meillä on tuo sun tilanne toisin päin eli miehen vanhemmat on eronneet ja anoppi on uusissa naimisissa....

No kun alettiin oottaa esikoista niin kerran anoppi taisi vahingossa sanoa kaljoissaan että sen mies ois matti-pappa...minä vaan korjasin että matti-setä...nimi on muutettu...minun isä on elossa ja samoin miehen isä, niin silloin ei tartte ns.ylimääräisiä mummeja/pappoja...kyllä se tärkeä/rakas ihminen voi olla vaikka on ihan täti/setä...niin meillä on tämä matti-setä...poika tykkää touhuta yms. hänen kanssaan....näin siis meillä ja meillä ei ongelmaa ollut kun ilmoitin kantani selvästi

Se voikin olla hankalaa... Meillä miehen äitipuolta on kutsuttu oikeestaan vaan nimeltä, kun se ei vaan taivu millään suuhun se mummi tai mamma... Ehkä johtuu siitä ettei hän ole ollut koskaa miehelleni sellanen äitimäinen tyyppi..
En tiedä onko hän siitä ollut jotenkin pahoillaan ettei hänestä tullut mammaa tms..

(M) Meillä on molempien vanhemmat eronnut ja miehen vanhemmilla on molemmilla uudet puolisot. Minun äidillä on kans uus puoliso, mutta isällä ei.
Sitten noita mummeja ja pappoja tulee laskuihin vielä lisää, kun oman äitini vanhemmat ovat eronneet ja heilläkin on uudet puolisot.... kyllä riittää mummia.. yleesä me kutsutaan ei-niin-läheisiä esim 'maija-mummo' jne jne.. ettei mee lapsirukka ihan sekasin:D Mutta läheisimmät ovat vain mamma ja mummi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Periaatteessahan se on niin, että mitä enemmän rakastavia aikuisia lapsella elämässään on, sen parempi. Mutta sun ja äitipuolen välit ei taida olla parhaat mahdolliset, joten...ääh. En mä tiedä, miten tuon asian ratkaisisi.

Ehkä sun äiti ja miehen äiti voi olla niitä mummeja, ja äitipuoli on vaikkapa Liisa-mamma (jos hänen nimensä siis olisi Liisa)?

Niin, kun kyse on tosiaan meidän väleistä, ja siitä miten kylmä nainen hän joskus on ollut. En siis luota häneen yhtään, ja yhä edelleen olen varpaillani ja tekohymy kasvoilla kun hänen kanssaan olen tekemisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:

Niin, kun kyse on tosiaan meidän väleistä, ja siitä miten kylmä nainen hän joskus on ollut. En siis luota häneen yhtään, ja yhä edelleen olen varpaillani ja tekohymy kasvoilla kun hänen kanssaan olen tekemisissä.

Minä sanoisin ihan että Liisa-täti

Meillä kummankin vanhemmat ovat eronneet ja on näitä puoli-isovanhempia. Heitä ei ole kutsuttu mummeiksi eikä vaareiksi, vaan etunimillä. Miehen äiti taas ei ole kiinnostunut olemaan kai mummi hänkään, mutta se on toinen juttu.

Meillä on kanssa sekanen mummokuvio, pojalla on isänsä puolelta kaksi, joita näkee kerran vuodessa.
Mun puolelta kolme ja uuden mieheni kautta (ollaan oltu yhdessä12v) hänen äiti joka on mummo kaikille lapsille. Et näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:

Taitaa olla ihan hyvä ratkaisu. Sitten kun vielä yritän ilmoittaa asian sillein pehmeästi, mutta ne on molemmat herkkiä vetämään herneen nenään, isä ja äitipuoli :/ Ja syyt tulee sitten minun niskoilleni, kun olen niin hemmetin hankala, kuulemma.

Kannattaa kysäistä millä nimillä sun ja miehes äidit haluavat tulla kutsutuksi ja sit vasta sanoa isällesi että äiti puoltasi voisi jatkossa kutsua just Liisa-jokin muu liite kuin edellä mainituilla. Näin ehkä kaikki olisivat tyytyväisiä. Toki äitipuoli voi silti vetää herneen nenään...

Meillä on vain mummi ja famu mut kaverin tilannetta oon seurannu mielenkiinnolla kun on molempien vanhemmat eronneet ja isät uusissa naimisissa ja hänen lapsillaan on 4 mummoa. Kaikkia kutsutaan eri nimillä.

meillä on 2isovanhemmat..
miehen puolelta siellä kaukana ja sitten miun puolelta äiti ja isäpuoli..se on vaan xx-pappa..vaikkei bio-pappa olekkaan(pojalle oon kyllä kertonut miun isästä joka on kuollu mut pitää sitä vaan miun isänä ei pappana)mutta se on kuitenkin pojan elämässä ollu mukana syntymästä lähtien eikä poika osaa sitä muuna ajatella kun pappana.

Ainakaan aikuisten ei kannata tehdä asiasta liian vaikeaa. Meillä mummoja on neljä, eikä niitä erotella kuin etunimellä tarvittaessa. Alkuun oli mulle hankalaa, mutta kaikkeen tottuu. Ainakaan sellaiset kakkosmummo/varamummo ja muut viritelmät on tosi hankalia ja niitähän joutuu sitten selittelemään omille lapsille ja vielä naapureillekin. Alkuun yritin noita mummo-mamma jakojakin, mutta mulle sekin oli hankalaa, joten meillä on vaan mummoja -paljon. Lapset ovat hyväksyneet tuon ihan positiivisena juttuna. Heillä kun ei vaareja ole kuin yksi niin onpahan mummoja. Osa mummoista on läheisempiä, mutta kyllä lapset muistaa mainita kaikki eli jollain tavalla kaikki ovat tärkeitä ja tasa-arvoisia, kunhan itse muistan pitää tiettyihin tarpeeksi välimatkaa :D :D

Meillä taas kun on uusperhe, mihen lapset sanoo myös minun äitiä "nimi"-mummiksi ja sitten on tietysti lapsilla ihan omatkin mummit. mun isän kanssa miehen lapset ei kovin paljoa ole ollut tekemisissä joten häntä kutsuvat vain nimeltä

Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:

Taitaa olla ihan hyvä ratkaisu. Sitten kun vielä yritän ilmoittaa asian sillein pehmeästi, mutta ne on molemmat herkkiä vetämään herneen nenään, isä ja äitipuoli :/ Ja syyt tulee sitten minun niskoilleni, kun olen niin hemmetin hankala, kuulemma.

Sinä voit sanoa että kun molemmat tulevat mummot ovat elossa ja välisi tämän äitipuolesi kanssa ovat mitä ovat niin haluat näin...

voin kertoa myöskin toisen tarinan joka koskee minun isääni...minun isäni on isäpuoli isoimmalle siskolleni ja hänen lapsensa kutsuvat isääni papaksi, mutta tässä onkin sellainen juttu että isosiskoni ei ole tavannut oikeaa isäänsä varmaankaan 40 vuoteen, joten silloin siskoni halusi että hänen lapsillaan olisi toinenkin pappa ja isäni oli valmis olemaan ihan vaan setä, mutta siskoni kysyi voisiko isäni olla pappa hänen lapsilleen ja isäni oli tosella otettu tästä kunniasta...mutta siinä tosiaan oli se mutta että hän ei ollut yhteyksissä biologiseen isäänsä vaan minun isäni oli hänelle ollut se "isä"...sekavasti kirjoitettu,. mutta kuitenkin

Meillä on 3 mummoa ja yksi isomummi.Mun äiti kuollut ja minun isällä on uusi vaimo.Lapsemme kutsuu häntä mummoksi.Mieheni vanhemmat on eronneet ja sieltä mummoja ovat mieheni äiti ja miehen isän uusi vaimo.Kun lapsi on isompi,kerron lapsellemme kuolleesta mummosta.Mahdollisimman vaikeesti selitetty,mut jospa joku ymmäsi mitä tarkoitan:)

Meillä on mummi ja mamma, molemmat biologisia isoäitejä. Mun isä on pappa ja miehen isäpuoli "Pertti"-pappa. Miehen isä ei ole koskaan ollut kuvioissa, isäpuoli on ollut isä miehelleni n. 8-vuotiaasta alkaen, joten me ei oikeastaan edes ajatella, että hän on isäpuoli. Mutta koska on kaksi pappaa, niin tyttö on ruvennut kutsumaan toista sitten "Pertti"-papaksi.

Noita puoli-isovanhempia vois mun mielestä hyvin kutsua joko etunimellä, Pertti-sedäksi tai Pertti-papaksi. Mutta jos biologisia isovanhempia on, niin heillä on musta etuoikeus olla ihan pelkkiä mummeja ja pappoja.

mun mutsi tulee olemaan ainoa isovanhempi tulevalle lapselle. ja miehen muksutkin kutsuvat mun äitiä mumaksi. ensin yh:na hoiti minut ja nyt saa olla vielä yh-mummokin.no, onneksi pitää roolistaan mummona ja todella nauttii jälkikasvusta =)

Meidän lapsilla on kaks mummia. ja isomummi. ja yks ukki. yks ukko (mun isäpuoli), jota etunimeltä kutsutaan. mun biologinen isä on myös etunimi-ukki, tosin sitä ei oo lapset nähny ku kahesti.

kyl se tossa aapeen tilanteessa etunimi-tätiksi menis.

mleidän lasten kaikki mummot ja papat on kuollut. olis niin ihana kun lapsilla olis isovanhemmat, ne on lapselle tosi tärkeät. siksi tuntuu niin pahalle, kun tällä palstalla niin hirveästi isovanhempia morkataan. toki joissakin on aihetta. mutta sanoisin kuitenkin, että suurin osa haukuista on ihan turhia

Yhteistyössä