Kuinka nopeasti lapselle saa Helsingissä hoitopaikan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Pph:ta ajattelin. Olen menossa syyskuun alussa töihin, lapsi on silloin 1 v 4 kk. Miehen pitäisi jäädä kht:lle lasta kotiin hoitamaan, mutta epäröin että pärjäävätkö.

Olen testannut asiaa monesti kun olen esim. harrastamassa, ja mies unohtelee jatkuvasti vaipanvaihtoja ja lapsen ruoka-aikoja vaikka olen kirjoittanut muistilapun, lisäksi koko asunto on hävityksen vallassa kun olen vaikkapa 2-3 h poissa. En ole ollenkaan varma pärjääkö mies lapsen kanssa, kun olen töissä. Ja vaikka pärjäisikin omalla tavallaan, niin kestävätköhän minun hermoni, minä kun tykkään pitää asunnon perussiistinä vaikka samalla lasta hoidankin, ja tykkään myös pitää lapsella säännöllistä elämänrytmiä, toisin kuin mies. Eikä se varmaan ole lapsellekaan hyväksi jos ei rytmiä ole.

Miten pitkällä varotusajalla saa pph:lta paikan pk-seudulla?

Lisään vielä, että olen kyllä monet kerrat puhunut miehen kanssa asiasta. En vaadi että miehen pitää hoitaa asiat minun tavallani, mutta kun hän ei keskusteluista huolimatta meinaa hoitaa niitä mielestäni edes tyydyttävästi. Hän ei jaksa useinkaan mennä lapsen kanssa ulos kun olen pois kotoa. Eli jos olen vaikka 8 h pois, hän on melko varmasti sisällä koko ajan lapsen kanssa. Lisäksi ei korjaa omia eikä lapsen jälkiä, eikä aina edes pue lapselle päälle, saattaa olla pyjamassa koko päivän. Ruokkii ja vaihtaa vaipan yleensä kun muistaa.

Ja tosiaan olemme asiasta puhuneet ilman tulosta.

Kannattaako minun jättää miestä lasta hoitamaan kotiin? lapsi on toki syksylläkin pieni hoitoon, mutta onko lapsen edun mukaista jättää häntä kotiin isänsä kanssa, joka hoitaa asiat miten sattuu?

Pelkään että menetän hermoni joka kerta kun tulen töistä kotiin..

No missään tapauksessa et saa syyskuuksi hoitopaikkaa, joten sun vaihtoehtoina on jäädä itse kotiin tai jättää lapsi miehen kanssa. Sitä hoitopaikkaa on haettava 4 kk ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
No missään tapauksessa et saa syyskuuksi hoitopaikkaa, joten sun vaihtoehtoina on jäädä itse kotiin tai jättää lapsi miehen kanssa. Sitä hoitopaikkaa on haettava 4 kk ennen.

Ok, niin vähän ajattelinkin. Täytyy harkita mitä tekee.

Eiköhän se mies opi kun on ns pakko,luovuta vähän kontrollia ja anna isän opetella.Se että lapsellanne on mahdollisuus kotihoitoon on kuitenkin sellainen juttu mikä ei kaikille ole kertakaikkiaan mahdollista ja varmasti isällä ja lapsella on antoisaa keskenään.Se nyt ei varmaan ole maailmanloppu jos kaikki ei ole ihan tiptop. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Eiköhän se mies opi kun on ns pakko,luovuta vähän kontrollia ja anna isän opetella.Se että lapsellanne on mahdollisuus kotihoitoon on kuitenkin sellainen juttu mikä ei kaikille ole kertakaikkiaan mahdollista ja varmasti isällä ja lapsella on antoisaa keskenään.Se nyt ei varmaan ole maailmanloppu jos kaikki ei ole ihan tiptop. ;)

Joo ei ole maailmanloppu, itsekin olen ajatellut että hieno juttu jos isä jää lapsen kanssa kotiin. Voisi ainakin kaksivuotiaaksi mahdollisesti olla, ehkä kolmivuotiaaksikin.

Tosiaan täytyy antaa vaan aikaa eikä vaatia liikaa, ja yrittää olla kärsivällinen, vaikka töistä väsyneenä kotiin iltapäivällä tullessa vastassa olisikin lapsi pyjamassa ja naama sekä kädet ruuassa, ja kämppä täynnä likaisia astioita, murusia ja likaisia vaatteita. :-))

pIkemminkin kuullostaa että miehesi olisi ehdottoman tarpeellista jäädä lasta kotiin hoitamaan, kun ei ole tätä ennen hoitanut. Ihan varmasti lapsen ja isän suhde kehittyy, asunnon siivous ei välttämättä, mutta se nyt ei ole uhka lapselle...

Alkuperäinen kirjoittaja noin:
pIkemminkin kuullostaa että miehesi olisi ehdottoman tarpeellista jäädä lasta kotiin hoitamaan, kun ei ole tätä ennen hoitanut. Ihan varmasti lapsen ja isän suhde kehittyy, asunnon siivous ei välttämättä, mutta se nyt ei ole uhka lapselle...

No niinpä, tuo on hyvä pointti. Isä on hoitanut lasta hyvin vähän, vain silloin tällöin joskus kun minä olen käynyt harrastuksissani.

Se onkin minulle sitten kasvun paikka, kun itse olen kyennyt hoitamaan sekä kodin että lapsen, kun tiedän ettei mies niin tule tekemään.

Mutta jos pitää valita kahdesta, eli että laittaa pienen hoitoon, tai sitten kestää sotkua ja rytmittömyyttä, niin mieluummin jälkimmäinen.

Täytyy vaan yrittää ajatella positiivisesti, isä on hyvä isä lapselleen ja rakastaa tätä todella paljon. Ja kyllä hän kuitenkin sen vaipan vaihtaa ja ruokaa antaa aina jossain vaiheessa kuin muistaa, vaikkei yhtä tunnollisesti kuin minä.

Täytyy ihan oikeasti opetella vaan katsomaan sormien läpi sotkua. Se on vaan yllättävän vaikeaa, kun sattuu olemaan siisti ja järjestelmällinen ihminen, joka inhoaa yli kaiken epäjärjestystä. Isompikin nutturan löysäämisen paikka siis.:-D