Kuinka nopeasti olette saaneet käynnistysajan ja millä perusteella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermostunut..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermostunut..

Vieras
Täällä on käytäntönä (liekö muuallakin näin) että kymmenen päivää lasketun ajan jälkeen on kontrollikäynti, jolla vasta sitten saa ajan synnytyksen käynnistykseen. Mietin vain, onko mitään mahdollisuutta saada käynnistysaikaa jo aikaisemmin - ja jos, niin millä keinoin. Olen ihan loppu tämän raskauden kanssa, selkä on helvetillisen kipeä (vatsa sen verran suuri) ja pidemmän aikaa olen nukkunut kahden tunnin yöunia. Tässä on sitten pari vanhempaa lasta hoidettavana (ei mahdollisuutta saada heitä hoitoon, ellei kyseessä akuutti tilanne niin kuin synnytys) kun mieskin reissuhommissa, ja tuntuu ettei enää mitään jaksa/voikaan tehdä... en mitään muuta haluaisi, kuin synnyttää. Pelottaa myös, miten suureksi vauva kasvaa tuon odottelun aikana.

vauvan yliaikaisuus ei ole riski isolle vauvalle. Itse sain rv 43 vauvan joka painoi 3300g. En usko että yo. perustein tulet saamaan kännistystä. Kyllä se syntyy kun aika on.

Mene synnärille ja vaadi käynnistystä kipujen ja unettomuuden takia! Mulla meni loppuraskaus samanmoisilla unilla jatkuvan kipeän supistelun takia. Kun synnytys sitten käynnistyi yli viikon kärvistelyn jälkeen itsekseen, se pitkittyi, koska olin ihan loppu jo valmiiksi eikä supistukset olleet luultavasti väsymyksen takia tarpeeksi voimakkaita.

Synnytyksen jälkeen sairaalassa todettiin, että olisi pitänyt käynnistää jo aiemmin. No joo, helppo olla jälkiviisas, kun aiemmin ei suostuttu käynnistämään, vaikka sitä anelinkin. Olisi pitänyt vaan vaatia kovemmin. Tein myös sen virheen, että yritin saada soittamalla tilanteeseen apua, olisikin vaan pitänyt mennä sairaalaan suoraan. Onhan se parempi jos itsekseen käynnistyy, mutta mun mielestä pitäisi katsoa enemmän sitä kokonaistilannetta. Kaksi aiempaa synnytystä helppoja, viimeisimmästä jäi kammo, enää en uskalla.

Jaksamista ja voimia sinulle!

Rv 41+6, kävin yliaikaiskontrollissa ja kolmena yönä ravasin keskussairaalassa kovien kipujen takia. Usein lähti tajukin. Rv 41+5 oli yliaikaiskontrolli, seuraavana yönä ottivat sisään, antoivat kipu- ja unilääkkeet ja sanoivat että aamulla käynnistellään. Aamulla klo 8 puhkastiin kalvot ja päivällä sain oksitosiinin.

Meillä ei synnärille oteta käynnistykseen kuin kaksi kerrallaan, joten sinne synnärille on ihan turha laukkoa vain sen vuoksi, että on kipeä ja huono vointinen, ainakaan meidän alueen synnärille.

Yliaikaiskontrolli tehtiin rv41+5 (normalisti tehään aiemmin, mutta jouduin odottamaan viikonlopun yli), silloin päätettiin, että käynnistetään seuraavana päivänä (eli rv41+6).
Syyt: en tuntenut vauvan liikkeitä miltei ollenkaan, verenpaineeni oli koholla, uhkasin ronkkia metallihenkarilla kotitekoisen käynnistyksen kun pää oli hajoomispisteessä.

Mulla oli kontrollikäynti viimeisimmästä raskaudesta vkolla 41, ja siltä käynniltä jäin käynnistykseen. lääkäri armahti, kun tiesi että mulla oli supistellut viimeisten viikkojen aikana kivuliaasti ja oli paikatkin jo auki mutta supistukset eivät vain saaneet sitä kunnollista vauhtiaan aikaiseksi, vaan loppuivat kesken. Viisas päätös olikin, ei siinä touhussa aikaa kulunut :).

Meillä oli aikoinaan ihan samat perustelut kuin alpoittajalla ja sama aikataulu. Minulla käynnistettiin sitten kontrollissa 1. kerralla vähäisen lapsiveden takia ja tokalla kerralla sanottiin, että voit tulla seuraavana aamuna että sitten käynnistetään, olikohan syy vähäinen lapsivesi taas, ja jokin muu. Tiedän, että se odottelu on kyllä ihan tuskaa. Koita keksiä jotain kivaa tekemistä, jos mitenkään mahdollista, että unohdat ajan kulumisen miettimisen edes hetkeksi. Tietysti aina voit myös koittaa vedota että tarvetta olisi itsesi voinnin takia.

Yhteistyössä