Kuinka nopeesti viette oksentelevan ja ripuloivan lapsen päivystykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vuoden ikäinen oksennellut sunnuntai-iltapäivästä. Tänä aamuna oksenti viimesen kerran, mutta on ihan vesiripulilla. Mikään ei pysy sisässä. Välillä ollut pientä kuumettakin.
Hassua tässä on se että yöt mennyt hyvin.
Välillä pötköttelee ja välillä hömpöttää tavalliseen tapaan.
Mietin että odottaisko aamuun vai pitäiskö lähteä käyttämään jo nyt päivystyksessä. Nyt jos lähtis niin matka ja odotusaika tulisi olemaan pitkiä.

juomista mennyt koko päivän aikaan muutama desi (joka tulee välittömästi ripulina pihalle). ei juo mehuja eikä ripulijuomaa. syönyt on muutaman lusikallisen jogurttia ja 2 lusikkaa ruokaa, jotka nekin tullut ulos samantien.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juomista mennyt koko päivän aikaan muutama desi (joka tulee välittömästi ripulina pihalle). ei juo mehuja eikä ripulijuomaa. syönyt on muutaman lusikallisen jogurttia ja 2 lusikkaa ruokaa, jotka nekin tullut ulos samantien.

Sinuna menisin heti huomenna lastenlääkärille! Omani olisi tuossa vaiheessa jo tipassa :hug:

Tuleeko pissaa tai itkiessä kyyneliä? Jos tulee, niin koettaisin silti antaa sitä ripulijuomaa, vaikka ruiskulla pieniä määriä suuhun esim. vartin välein, koska tauti ollut jo pari päivää. Jos saat sitä menemään ja pissaa tulee ja vointi hyvä, olisin rauhassa kotona. Ripulijuomaa pitäisi mennä muutama desi päivässä ja muutenkin juomia noin 1 dl/painokilo (10 dl jos painaa 10 kg). Jos kuivuman merkkejä; huono yleistila, ei pissaa, ei kyyneliä -> mene lääkäriin tarkistuttamaan.

Ja anna jäätelöä, soppaa, vauvan jogurttia tai hedelmäsosetta (ne saa laskea nesteeksi). Vaikka tuleekin ulos, niin aina jää jotain elimistöönkin. Pieniä määriä kerrallaan. Ja onhan jo eteenpäin ettei kovin oksentele. Itse olen antanut sitä mitä lapsi halusi syödä. Sipsit teki myös kauppaansa, niistä sai myös tärkeää suolaa. Jos kuumetta ja ripulia vielä huomennakin niin soita terveyskeskukseen hoitajalle.

Jos yleistila muuten hyvä niin en veisi ollenkaa. Jos taas selkeästi kuivunut niin sitten ainakin soittelisin ja veisin.
Toki mitä pienempi on niin sitä tarkempi saa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja taaperon äiti:
Tuleeko pissaa tai itkiessä kyyneliä? Jos tulee, niin koettaisin silti antaa sitä ripulijuomaa, vaikka ruiskulla pieniä määriä suuhun esim. vartin välein, koska tauti ollut jo pari päivää. Jos saat sitä menemään ja pissaa tulee ja vointi hyvä, olisin rauhassa kotona. Ripulijuomaa pitäisi mennä muutama desi päivässä ja muutenkin juomia noin 1 dl/painokilo (10 dl jos painaa 10 kg). Jos kuivuman merkkejä; huono yleistila, ei pissaa, ei kyyneliä -> mene lääkäriin tarkistuttamaan.

pissasta ei oo mitään tietoo, kun vaipat on ollu monta päivää keltavihreetä vettä täynnä. mulla on sitä floridralia, mutta lusikalla ei tuu kuuloonkaan ja 10ml:n ruiskulla suuhun laittaminen oli yhtä tyhjän kanssa. purskautti pihalle ne.
kitissyt on mutta ei itkenyt niin että kyyneleitä olis tullut. itkee harvoin muutenkin.

pissasta ei oo mitään tietoo, kun vaipat on ollu monta päivää keltavihreetä vettä täynnä. mulla on sitä floridralia, mutta lusikalla ei tuu kuuloonkaan ja 10ml:n ruiskulla suuhun laittaminen oli yhtä tyhjän kanssa. purskautti pihalle ne.
kitissyt on mutta ei itkenyt niin että kyyneleitä olis tullut. itkee harvoin muutenkin.

No voi. Hankala sanoa jos ei pissasta tietoa. Jatka silti sitä ripulijuoman tarjoamista, pian se makuun tottuu. Onko sinulla pienempää ruiskua? Kokeile 1 ml kerrallaan aluksi ja takahampaisiin, jos siitä menis vahingossa kurkkuunkin ja uudestaan, jos purskauttaa. Ymmärtää varmasti jo puhettakin kun sanot että on tärkeää ja että paranee kun ottaa. Kokeile nipistää ihoa, onko esim. kämmenselässä sellainen, ettei iho jää nipistäessä koholle vaan palautuu heti. Suu ja kieli onko kosteat. Näitä tietysti hankala ehkä itse todeta.

No voi. Hankala sanoa jos ei pissasta tietoa. Jatka silti sitä ripulijuoman tarjoamista, pian se makuun tottuu. Onko sinulla pienempää ruiskua? Kokeile 1 ml kerrallaan aluksi ja takahampaisiin, jos siitä menis vahingossa kurkkuunkin ja uudestaan, jos purskauttaa. Ymmärtää varmasti jo puhettakin kun sanot että on tärkeää ja että paranee kun ottaa. Kokeile nipistää ihoa, onko esim. kämmenselässä sellainen, ettei iho jää nipistäessä koholle vaan palautuu heti. Suu ja kieli onko kosteat. Näitä tietysti hankala ehkä itse todeta.

On mulla pienempiä ruiskuja, täytyy kokeilla. Puhetta ei hirveesti ymmärrä, täytti vasta vuoden.
Kiitos sulle :)

Kyllä veisin. Meillä oli vauva rotassa ja meni nopeasti huonoon kuntoon. Oltiin muutama vrk sairaalassa. Lapsi oli meilläkin rauhallinen eikä kummemmin itkeskellyt. Miusta nuo nestemäärät mitä oot saanut menemään on ihan liian vähäiset.

Yhteistyössä