Kuinka paljon aiemmin te tiedätte mitä laitatte ruuaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Tuli vaan noista ruokaketjuista mieleen kun toisilla on tyyliin koko seuraavan viikon ruokalista jo laadittuna. Mä en tiedä vielä ees mitä me syödään tänään lounaaksi... en kykene suunnitelmalliseen toimintaan ruokalistan suhteen. Joskus oon yrittäny vääntää muka jotain listaa mut sit ku oon merkinny listaan että tänään syödään ruoka x niin mä en haluukaan ruokaa x vaan tekee mieli ruokaa n joten se siitä listasta :D
Jos te teette useamman päivän ruokalistasuunnitelman niin pitääkö ne teiän suunnitelmat sitte?

Aika myöhään, joskus on aineksia jo pannulla, kun vielä tuumin, mitä tästä tuleekaan. Mutta joskus kyllä tiedän viikonkin etukäteen, jos olen vaikka päättänyt, että ens lauantaina tehdään fondueta. Mutta arkiruokaa mietin lähinnä raaka-ainepohjalta, että tänään/huomenna on kalaa, sitten on broileria jne. Äsken juuri päätin, mitä tänään syödään ja etsiskelin ohjeita. Teen itselleni vierasta ruokaa, joten ohjeet ovat paikallaan.

Suunnitelmallisuus ei ole vahvuuteni keittiössä, vuorotyö ja laiskuus tekevät sen, etten jaksa/viitsi/saa aikaiseksi mitään ruokalistoja. Pitäisi joskus kokeilla, olisiko se hyvä juttu.

Aika myöhään, joskus on aineksia jo pannulla, kun vielä tuumin, mitä tästä tuleekaan. Mutta joskus kyllä tiedän viikonkin etukäteen, jos olen vaikka päättänyt, että ens lauantaina tehdään fondueta. Mutta arkiruokaa mietin lähinnä raaka-ainepohjalta, että tänään/huomenna on kalaa, sitten on broileria jne. Äsken juuri päätin, mitä tänään syödään ja etsiskelin ohjeita. Teen itselleni vierasta ruokaa, joten ohjeet ovat paikallaan.

Suunnitelmallisuus ei ole vahvuuteni keittiössä, vuorotyö ja laiskuus tekevät sen, etten jaksa/viitsi/saa aikaiseksi mitään ruokalistoja. Pitäisi joskus kokeilla, olisiko se hyvä juttu.

Mulla on sama juttu, vuorotyö ja laiskuus :D ja mieliteot, teen yleensä ruuaksi sitä mitä sattuu tekemään mieli, en sitä mitä ehkä oon suunnitellu tekeväni... niinno siis nyt oon kotona hoitovapaalla mtuta siis 3vuorotyössä muutoin ja mies tekee 3 vuorotyötä joten tää meidän arki on vähä sekalaista. Nytkin mies tossa heräilee ja lähtee kohta töihin että meillä on ihan normi arkipäivä vaikka sunnuntai onkin.

Perjantaina käyn kaupassa ja mietin la-su-ma ruoat valmiiksi.
Sitten maanantai iltana menen kauppaan ja ostan ti-ke-to-pe ruoat. Eli suunnittelen kauppalistaa tehdessä mitä meillä minäkin päivänä syödään :) Mutta olenkin pph, joten hieman on pakko suunnitella. La-su ruokiin tulee joskus muutoksia. =)

Sitten maanantai iltana menen kauppaan ja ostan ti-ke-to-pe ruoat. Eli suunnittelen kauppalistaa tehdessä mitä meillä minäkin päivänä syödään :) Mutta olenkin pph, joten hieman on pakko suunnitella. La-su ruokiin tulee joskus muutoksia. =)

Joo no sun työssä on varmaan vähä velvollisuuskin että on jonkinlaista ruokalistaa?
Meillä paheena on kaupassa hyppääminen kun meillä on megakokoinen cittari tossa tien toisella puolen. Helppo poiketa hakemaan aineksia jos nyt päätän että haluan just jotain tiettyä eikä kotona oo siihen tarpeita. Vähä liian helppoa.

Pystyn tekemään monipuolisempaa ruokaa, kun suunnittelen listan valmiiksi. EI tule niitä jumituksia, joissa vaan otetaan hernaripurkki ja lämmitetään se ilman lisukkeita. Suunnittelen siis kerran viikossa seuraavan viikon ruoat, yleensä torstaina. Käymme perjantaisin tai lauantaisin isommassa kaupassa, jolloin ostan kuivatarvikkeet seuraavalle viikolle ja tuorejutut viikonlopulle. Maanantaisin käyn ostamassa vihannekset, hedelmät ja leivät alkuviikolle. Mutta en tee mitään monimutkaisia tai aikaavieviä ruokia, lähinnä erilaisia vokkeja, pikarisottoja, pastakastikkeita, kalakeittoa... Ja teen vain hyviä suosikkiruokia, joten ei tule sitä ''ei teekään mieli x-ruokaa''. Sanoisin, että 90 % suunnitelma pitää, yllättävät kyläilyt ja muut menot muuttavat sitten sitä :)

No joskus teen viikollekkin listan etukäteen,mutta toisinaan tulee päiviä,kun pää lyö tyhjää,eikä mitään tee mieli.Sitten menen kauppaan ja siellä kehittelen parin päivän ruoat.

Mulla on sama juttu, vuorotyö ja laiskuus :D ja mieliteot, teen yleensä ruuaksi sitä mitä sattuu tekemään mieli, en sitä mitä ehkä oon suunnitellu tekeväni... niinno siis nyt oon kotona hoitovapaalla mtuta siis 3vuorotyössä muutoin ja mies tekee 3 vuorotyötä joten tää meidän arki on vähä sekalaista. Nytkin mies tossa heräilee ja lähtee kohta töihin että meillä on ihan normi arkipäivä vaikka sunnuntai onkin.
Meillä toinen aikuinen on nyt työelämästä pois, mutta minä olen vissiin niin keittiöhirmu, että automaattisesti otan kokkailun hommakseni, jos vaan kotosalla olen. Mutta huomenna alkaa taas työt, ikävän virka-aikapainotteisesti vielä, joten päässen valmiiseen pöytään ainakin alkuviikon :D

Me ostetaan kerralla viikon ruoat, ja mietitään ehkä päivää ennen mitä minäkin päivänä syödään. Aika paljon päiväykset vaikuttaa, samoin kun pakkasen sisältö.

Pystyn tekemään monipuolisempaa ruokaa, kun suunnittelen listan valmiiksi. EI tule niitä jumituksia, joissa vaan otetaan hernaripurkki ja lämmitetään se ilman lisukkeita. Suunnittelen siis kerran viikossa seuraavan viikon ruoat, yleensä torstaina. Käymme perjantaisin tai lauantaisin isommassa kaupassa, jolloin ostan kuivatarvikkeet seuraavalle viikolle ja tuorejutut viikonlopulle. Maanantaisin käyn ostamassa vihannekset, hedelmät ja leivät alkuviikolle. Mutta en tee mitään monimutkaisia tai aikaavieviä ruokia, lähinnä erilaisia vokkeja, pikarisottoja, pastakastikkeita, kalakeittoa... Ja teen vain hyviä suosikkiruokia, joten ei tule sitä ''ei teekään mieli x-ruokaa''. Sanoisin, että 90 % suunnitelma pitää, yllättävät kyläilyt ja muut menot muuttavat sitten sitä :)

Joo no mäkin kyllä teen kaikki ruuat alusta asti itse, einestä tai purkkihernaria syödään vain hätätapauksessa. ja teen kans ihan perusruokia, en mitään erikoisuuksia, mutta silti voi olla että en tänään haluakkaan kalakeittoa vaan pitsaa taikka toisinpäin :D ehkä itsekurin puutetta tai jotain. Mutta kadehdin sua, osaispa itse yhtä lailla suunnitella... kaupassakin tulee käytyä parhaimmillaan 2 kertaa päivässä :ashamed:

Joo no mäkin kyllä teen kaikki ruuat alusta asti itse, einestä tai purkkihernaria syödään vain hätätapauksessa. ja teen kans ihan perusruokia, en mitään erikoisuuksia, mutta silti voi olla että en tänään haluakkaan kalakeittoa vaan pitsaa taikka toisinpäin :D ehkä itsekurin puutetta tai jotain. Mutta kadehdin sua, osaispa itse yhtä lailla suunnitella... kaupassakin tulee käytyä parhaimmillaan 2 kertaa päivässä :ashamed:

No olin ennen lapsia myös sellainen, että kävin joka päivä kaupassa ilman mitään suunnitelmaa. Sitten tuli käytettyä kauheasti rahaa, ostettua ihan turhaa ja huonoa syötävää :/ Kun sain esikoisen, aloin kiinnittämään enemmän huomiota taloudellisiin ja terveydellisiin sekä myös ajankäytöllisiin seikkoihin ruokaostoksien ollessa kyseessä.

Meillä yleensä lounaaksi syödään tähteitä. Päivällisen mietiskelyn aloitan samaan aikaan kun lounaan teon. Jääkaapin sisältö vaikuttaa suurelta osin päätöksen tekoon. Tykkään siitä, että on selvät sävelet. Lykkäisin vaan ranskikset uuniin jos en kolmelta tietäis mitä tänään syödään.

Meillä syödään muutenkin suhteellisen aikaisin päivällinen, jo kolmen- puolineljän aikaan. Tää johtuu ihan siitä, että mies tulee klo 15 töistä, ja mie lähden töihin toisina päivinä klo 17. Jos ei oo työiltaa mulla on mulla monesti joku harrastus, joka alkaa heti viiden jälkeen.

Vähän sama juttu ku ap:lla. Vaikka joskus listaa jaksasin/viittisin tehdä niin eipä varmaan kovin usein just tiettynä päivänä sit haluiskaan sitä ruokaa mitä listassa lukee :)
Mut sen verran yritetään päättää että muutaman päivän ruokatarpeet ostetaan samalla kertaa kaupasta, ees noin suurinpiirtein ettei tarvi joka päivä kaupassa käydä.

No olin ennen lapsia myös sellainen, että kävin joka päivä kaupassa ilman mitään suunnitelmaa. Sitten tuli käytettyä kauheasti rahaa, ostettua ihan turhaa ja huonoa syötävää :/ Kun sain esikoisen, aloin kiinnittämään enemmän huomiota taloudellisiin ja terveydellisiin sekä myös ajankäytöllisiin seikkoihin ruokaostoksien ollessa kyseessä.

Meillä pysyy kyllä heräteostokset kurissa että kauppaan ei mee mitään hirveitä summia vaikka usein käydäänkin. samoin mitään epäterveellistä en kovin usein osta, käytetään paljon kalaa ja kasviksia/vihanneksia sekä hedelmiä. Kaupan läheisyys on paha, jos lähimpään markettiin ois joku 50km niin pakkohan se ois muuttaa tapoja ja alkaa ostaa viikon ruuat kerralla.,

Yleensä teen kauppalistan 3-4 päivän ruoille, ja pakastimesta otan aiemmin tehtyjä kastikkeita tms. viikolla käyttöön.
Eli harvoin keksin vasta samana päivänä mitä syödään. Kaupassa käydään 2-3 krt viikossa.

itsekin olen pph mutta elän vain päivän kerrallaan. En mieti mitä loppuviikosta syödään.Huomenna aamulla päätän mitä teen fiiliksen ja ajan mukaan. Aineksia löytyy kyllä jääkaapista ja pakkasesta.

Mulla on suunnitelma vain siitä että teen viikolla yhden keiton ja yhden laatikkoruuan joita siis syödään pari päivää ja perjantaina ostan viikonlopun ruuat.
Päätän kaupassa tai selailen nettiä ja kokeilen jotain uutta.

puoli tuntia - 3 päivää ennen.

Niitä niin kannata suunnitella, kun tosta lähikaupasta ei aina tiedä mitä siellä on. Jos siellä on tuoretta kalaa, niin sitten otan sitä ja se laitetaan samana päivänä. Kaikki muutkin eväät menee samalla perusteella, eli sitä on mitä sattuu kaupasta saamaan.

Yhteistyössä