Kuinka paljon ekaluokkalaiselta voi vaatia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KeijuKoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KeijuKoo

Vieras
Harmittaa niin paljon! Viime viikolla ekaluokkalainen hukkasi parhaan hupparitakkinsa ja farkkupaidan kouluun. Tänään niitä etsittiin aamulla, ei missään. Pojalle sanoin vielä koululta lähtiessä, että etsii vielä itse ja muistutin, että tavaroista täytyy pitää huoli.

Pojalla oli aamulla kallis Haltin tuulitakki. Nyt sitä ei ole enää. Poikaparka ei äsken edes tajunnut mistä raivostuin, ei edes muistanut, että hänellä oli aamulla takki. Itkee kovasti ja kokee olevansa huono.

Miten te muut? Mitä vaaditte ja miten asiaa voisi parantaa ja mun hermoja pidentää kun lapsi ei näytä olevan valmis huolehtimaan itse tavaroistaan? Lapsi tulee yksin koululta pois eli pitäisi muistaa ne vaatteet ottaa mukaan, missä sinne on aamulla menty.

Me lähdetään nyt koululle etsimään sitä takkia...

Meidän ekaluokkalainen hukkas viikossa sen keltasen lippiksen, mikä jaettiin, mutta löysi sen seuraavana päivänä taas. Me ollaan tarkkaan hoettu jo pitempään, että tavaroista pitää huolehtia ja on aika hyvin hommansa oppinut.

Mun mielestä voi ja kuuluukin vaatia sitä, että huolehtii tavaroistaan.

Mutta jos koulussa katoaa vaatteita jäljettömiin, eikä niitä löydy luokan naulakosta, ruokalan naulakosta, wc-tiloista, liikuntasalin pukuhuoneista tai missä lapsi ikinä onkaan koulupäivän aikana kulkenut, niin se on kyllä aika outoa, ja tulee mieleen että ei kai joku vaan pölli niitä?

Ekaluokkalaiset on aika hukassa nämä alkuviikot. Kantapään kautta opitaan monet asiat. Onko teidän ekaluokkalaisella kännykkä? Voisitko soittaa koulun loppumisaikaan ja muistuttaa että onhan sinulla takki tms. mukana? Ja toisaalta kun hän itse joutuu kantamaan vastuun eli kävelee kerran pari koulun jälkeen uudelleen kouluun hakemaan jotain unohtunutta niin kummasti ne asiat alkaa muistamaan sitten ihan kuin itsestään. Ekaluokkalaiset on aika pieniä vielä, vähän voi vaatia mutta pitää ymmärtää se että ei ne vielä ihan kaikkea osaa. Ja kannattaa ehkä ostaa sitten pikkasen halvemmat vehkeet vaikka kirpparilta, ettei harmita se takin häviäminen niin paljon.
Koulussa on varmasti joku löytötavaralaatikko johon kadonneet ja löytyneet vaatteet viedään joten kannattaa tosiaan käydä vilkaisemassa sieltä koululta.

Kuulostaa kyllä vähän huolimattomalta pojalta, mutta harjoitus tekee mestarin. Älä anna lapselle kouluun mukaan kalliita vaatteita ennen kuin osaa huolehtia niistä. Ja muista nimikoida vaatteet jotka voi hukata eli ne jotka voi riisua päivän aikana, niin ne löytyy sitten helpommin.

Kyllä ne kadonneet vaatteet useimmiten löytyy sieltä koululta.

Mutta joillain saattaa mennä kyllä koko syksy tuon tavaroista huolehtimisen opetteluun.

Ettei harmittaisi liikaa, neuvoisin käyttämään kirppiksiä tai muita halpoja vaatehankintapaikkoja... ainakin toistaiseksi.

Kannattaa nimikoida hyvin vaatteet... mun mielestä vahingoista oppii paremmin ilman että äitiä suuttuu kauhesti unohduksista. keskittymiseen ei auta lisä pelko ja stressi töppäilyistä. Kyllä se siitä. Unohtuu muillakin! Toivottavasti tavarat löytyvät..

ekallaluokalla syksyllä poika unohti melkein joka päivä takin kouluun,perjantaina hain sylillisen takkeja ja huppareita kotiin. Avaimetkin löyty milloin mistäkin,kaverin luota,hiekkalaatikolta... oppihan tuo ajanmittaan tavaroistaan huolentimaan. (pojalla todettiin 9v. ADD)

kyllä voi vaatia että tavaroista pidetään huolta. Tosin esim. meidän äiti on 59v ja hukkaa edelleen joka talvi varmaan 10 käsineet, huivit ym. takkeja on kadonnut ja jänyt ties minne, joten ei kaikki opi millään.

Meillä ekaluokkalainen poika on todella huolellinen, mutta eskarilainen tyttö taas hukkaa varmaan päänsäkin sitten kouluun mennessä. Luonne-erot.

Sen perusteella et on ekaluokkalainen, ei paljon mitään. Eli mun mielestä ihan lapsen, ja sen mukaan miten on tähän saakkakin ollut. Eli noihin asioihin kasvetaan pienestä saakka, ei yhtäkkiä ekaluokkalaiseksi tultua.

Kiitos kaikille! Käytiin koululla, takki löytyi naulakosta ja poika oli ilmeisen helpottunut (kuten minäkin). Luulen, että poika muistaa nyt paremmin (ainakin huomenna), kun tehtiin tämä iltainen etsintäreissu koululle. Hyviä vinkkejä monella, otetaan käyttöön!

Ei meillä ole mitään arvokkaampaa hukattavaa eli ihan perusvaatetta vaan. Isoveli on myös hukkaaja ja itsekin kadotan milloin mitäkin eli kova sukurasite tällä pienimmällä. Hieman on poika sellainen haaveilija ja vielä kuitenkin pieni, joten oikeassa oli joku joka sanoi, että ei se hermostumalla ja raivoamalla ainakaan opi.

Huolestuneelle tiedoksi, että poika on suosittu ja hänellä on tosi paljon kavereita eikä ole kukaan häntä kiusannut, koulukin on jo eskarivuoden jälkeen tuttu eli uusi paikkakaan tässä ei nyt pitäisi tätä hukkaamista aiheuttaa vaan ihan se, että on ekaa kertaa itse vastuussa.

Mutta esimerkkinä vielä: ehkä yhtenä aamuna on laittanut repun selkäänsä, muina aamuina olisi lähtenyt iloisesti kouluun ilman reppua. Puhelinkin on tällä hetkellä hukassa, tosin eilen kotona varmuudella nähty, akku vain nyt loppu. Isoveljen puhelin katosi kesällä eikä hän enää edes uutta tahdo. Ehkä me koko perhe tarvittaisiin jotain Miten huolehdit tavaroistasi -koulutusta ;)

Meidän ekaluokkalainen unohtaa ottaa repun mukaansa joka päivä, niin kouluun mennessä kuin takaisin tullessakin. Itse olen kuitenkin ollut sitten muistuttamassa jos olen itsekään sitä muistanut. ;)
Lisäksi on hävinneet sisäkengät joita aluksi ei muistanut käyttää mutta kun kerran muisti niin sitten ne unohtuivatkin jonnekin.

Ei kannata huutaa lapselle vaatteista, ei hän tahallaan niitä unohda. Kärsivällisyyttä!

[QUOTE="Liisa";27005214]Meidän ekaluokkalainen unohtaa ottaa repun mukaansa joka päivä, niin kouluun mennessä kuin takaisin tullessakin. Itse olen kuitenkin ollut sitten muistuttamassa jos olen itsekään sitä muistanut. ;)
Lisäksi on hävinneet sisäkengät joita aluksi ei muistanut käyttää mutta kun kerran muisti niin sitten ne unohtuivatkin jonnekin.

Ei kannata huutaa lapselle vaatteista, ei hän tahallaan niitä unohda. Kärsivällisyyttä![/QUOTE]

Sisäkenkiä mun poika on muistanut käyttää kerran :D Ne on kuitenkin vielä tallella, näin ne äsken todistetusti naulakolla.

Huomenna menee sukulainen lasta vastaan ja katsovat yhdessä, että kaikki tavarat tulevat mukaan. Koitetaan tehdä nyt asioita rauhassa ja moneen kertaan ja muistuttaa, että oppisi katsomaan mitä pitää olla kun mistäkin ovesta ulos astuu. Repusta on hyvä aloittaa, sitä on kyllä jo opeteltu ekasta päivästä asti, mutta vaikka se on nojaamassa ulko-oveen niin poika avaa oven, reppu kaatuu rappukäytävään ja poika vilistää innoissaan ulos. Tämä on tapahtunut, vaikka repusta olisi mainittu kengännauhoja solmittaessa minuutti aiemmin.

Yhteistyössä