Kuinka paljon elämäntapatyötön saa rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Minua niin kovin kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon elämäntapatyötön saa rahaa? Aina siitä vouhkataan, kuinka he elelevät herroiksi, mutta uskon totuuden olevan toinen. Eikös elämäntapatyöttömällä ole toimeentulotukeakin vähennetty 40%:lla toistuvasta työhön kieltäytymisestä?

Eli jos elämäntapatyöttömällä olisi vuokra 400 euroa niin maksaisiko sossu sen lisäksi vielä muutakin elämiseen liittyviä kuluja? Kyseessä olisi tässä esimerkin tapauksessa vaikkapa yksinasuva ja lapseton nainen tai mies.

Jos joku tällä palstalla oleva on elämäntapatyötön niin tulkoon kertomaan jos uskaltaa. Itse en tule kivittämään, koska saan palkkatöistä sen verran rahaa, etten varmasti alkaisi kadehtia. =)

Olisi kyllä mielenkiitoista tietää.

Olen ymmärtänyt että sossu maksaa vuokran ja sähkön sekä reseptilääkkeet ja sen jälkeen saa elämiseen toimeentulotukea.En tiedä onko se vähennys maksimissaan 40 prosenttia minkä voi vähentää toimeentulotuen perusosasta jos jatkuvasti kieltäytyy töistä.
Toimeentulotuen perusosa on varmaan jonkun reilun 400 euroa yksinasujalle,en tosin ole varma. Korjatkaa jos olen väärässä.

Äkäseltään vilkaisin, että yksinasuvan perusosa on 477, 26 euroa. Jos tuosta summasta otetaan -40% pois niin perusosa olisi 286,35 euroa.

Pitkäaikaistyötön saisi siis 686,35 euroa tuolla vuokralla ottaen huomioon, että sossu maksaa sähkölaskun ja reseptilääkkeet. Mitenhän tuolla 286 eurolla käytännössä hoidetaan ruoka-, netti-, puhelin- ja kaikki muut laskut? :O

Eivätkö he oikeasti saa yhtään enempää elämsiseen? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että vähintään noin 350 euroa ruokaa, nettiin, harrastuksiin, puhelinlaskuun ja virkistymiseen yhteensä. Vaikuttaisi kyllä vahvasti siltä, että ei pitkäaikaistyötön voi mitään elämässänsä edes tehdä. Ihmettelen, miksi niin moni on kateellinen moisen elämäntavan valinneille ihmisille.

eli asumiskulut ja terv huolto menot kokonaisuudessaan kustannetaan ja perusosasta tehdään se 40 prosentin vähennys.

ei sossu maksa asumiskuluja, ne laksetaan MENOIKSI toimeentulotukeen, mutta ei niitä sielät kautta makseta, se HUOMIODAAN menone ei trkotia sitä että se siletä amksetaan. juopoille ehkä maksetaan, mutta ei muille. mutta silloin jos se vuokra sieltä maksetaan ttt on tietenekin pienempi. Yksinasuvan toimeentulotuki on joku 400, josta se työtön sit maksaa KAIKEN, myös sen vuokran. Reseptilääkkeet toki saa ja terveydenhoitomenot myös, mutta ehtona että käydään KUNNALLISESSA, yksiyisen kuluja .

Netti on pullollaan toimeentulotuki/päiväraha ym laskureita sieltähän voi jokainen itse katsoa minkälainen rahasumma nykyään niin paljon kateutta aiheuttaa =)ja vierailijahan voi pistää niitä avoimia työpaikkoja sitten tyrkylle tännekin kun niitä tuntuu jokaiselle olevan.

Eikös elämäntapatyöttömällä ole toimeentulotukeakin vähennetty 40%:lla toistuvasta työhön kieltäytymisestä?

Olisi kyllä mielenkiitoista tietää.

En summia tiedä mutta sen tiedän, että henkilökohtaisesti en tunne ketään sellaista ihmistä, joka olisi työvoimatoimiston tai nykyisen TE-keskuksen kautta saanut yhtään mitään työtä. Nykytilanteessa ko. putiikit keskittyvät lähinnä kriisinhallintaan, työvälitysfunktio on kuollut koska työtä ei yksinkertaisesti ole. Ja jos jotakin hajahommaa on, sen saavat ne, jotka ovat aktiivisia ja kiinnostuneita. Ns. ylimääräistä työtä ei jää jaettavaksi näille työnvieroksujille, vaikka niin yleisesti oletetaan. On hyvin epärealistista näin aikoina odottaa kenenkään työllistyvän siten, että tekee netissä työnhakutietokaavakkeen, saa työvoimapoliittisen lausunnon työmarkkinatuen maksamisesta ja sitten alkaa kotona vastailla tauottomaan työtarjouspuhelutulvaan.

Nämä klassikkoesimerkit työstä kieltäytyjistä ovat jo historiaa suurin osin, mutta elävät vahvoina kansan suussa kuten esimerkiksi se, että somaleille maksetaan tuhansia euroja sisustus- ja vaaterahaa sossusta. Ei muuten olla maksettu 20 vuoteen. Tänä päivänä työstä kieltäytyminen on mahdotonta, koska työtä ei kukaan tarjoa.

Eivätkö he oikeasti saa yhtään enempää elämsiseen? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että vähintään noin 350 euroa ruokaa, nettiin, harrastuksiin, puhelinlaskuun ja virkistymiseen yhteensä. Vaikuttaisi kyllä vahvasti siltä, että ei pitkäaikaistyötön voi mitään elämässänsä edes tehdä. Ihmettelen, miksi niin moni on kateellinen moisen elämäntavan valinneille ihmisille.

Kyllä saa, aika hemmetin tyhmä joutuu olemaan että voisi saada tuon -40% rangaistuksen. Käytännössä kaikki kyllä saa täyttä tukea. Eli 470e jää pakollisten kulujen jälkeen.

Esim. sinkulle:
Vuokra 500e
Sähkö 30e
Vesi 20e
Kotivakuutus 10e
Terveydenhoitomenot 50e
Käyttöraha 470e
-------------------------------------
Yht. 1080e nettotuloa

Esim. pariskunnalle:
Vuokra 600e
Sähkö 40e
Vesi 30e
Kotivakuutus 10e
Terveydenhoitomenot 100e
Käyttöraha 810e
Yht. 1590e nettotuloa

Esim. pariskunnalle jolla 3 alle 10v lasta:
Vuokra 900e
Sähkö 80e
Vesi 60e
Kotivakuutus 15e
Terveydenhoitomenot 150e
Käyttöraha 1640e
+ Ilmaiset päivähoitomaksut lapsille
Yht. 2845e nettotuloa

Siinä voi sitten miettiä, että kuinka paljon missäkin vaihtoehdossa kiinnostaa lähteä töihin ja millä palkalla. Ja sitä, että onko tukitason kritisoiminen vain kateutta vai ihan oikeutettu kannanotto siihen että joissakin tapauksissa tuet ovat vain ihan liian isolla tasolla.

Ps: miten mielipide "perusturva on liian korkealla tasolla" pitäisi ilmaista, jotta ei saa vastaansa "oot vain kateellinen, jää itte kotiin makaamaan" huutotulvaa? Vai eikö tuota mieltä vaan saa olla?

Kyllä saa, aika hemmetin tyhmä joutuu olemaan että voisi saada tuon -40% rangaistuksen. Käytännössä kaikki kyllä saa täyttä tukea. Eli 470e jää pakollisten kulujen jälkeen.

Esim. sinkulle:
Vuokra 500e
Sähkö 30e
Vesi 20e
Kotivakuutus 10e
Terveydenhoitomenot 50e
Käyttöraha 470e
Yht. 1080e nettotuloa

Esim. pariskunnalle:
Vuokra 600e
Sähkö 40e
Vesi 30e
Kotivakuutus 10e
Terveydenhoitomenot 100e
Käyttöraha 810e
Yht. 1590e nettotuloa

Esim. pariskunnalle jolla 3 alle 10v lasta:
Vuokra 900e
Sähkö 80e
Vesi 60e
Kotivakuutus 15e
Terveydenhoitomenot 150e
Käyttöraha 1640e
+ Ilmaiset päivähoitomaksut lapsille
Yht. 2845e nettotuloa

Siinä voi sitten miettiä, että kuinka paljon missäkin vaihtoehdossa kiinnostaa lähteä töihin ja millä palkalla. Ja sitä, että onko tukitason kritisoiminen vain kateutta vai ihan oikeutettu kannanotto siihen että joissakin tapauksissa tuet ovat vain ihan liian isolla tasolla.

Ps: miten mielipide "perusturva on liian korkealla tasolla" pitäisi ilmaista, jotta ei saa vastaansa "oot vain kateellinen, jää itte kotiin makaamaan" huutotulvaa? Vai eikö tuota mieltä vaan saa olla?

Nah... sä olet vaan kateellinen, kuten kuulemma minäkin ;)
Mun mielestä noi on sellaset tulot joilla pitäis pystyä elämään... mutta ei, kun jengi on köyhää ja niillä ei ole ikinä varaa mihinkään ja enemmän pitäis saada, kun eihän tällä pärjää. Voisko joku siivooja tai kotiapulainen viitata ja kertoa paljonko enemmän saa palkkaa kuin joku toimeentulotukea?

Voisko joku siivooja tai kotiapulainen viitata ja kertoa paljonko enemmän saa palkkaa kuin joku toimeentulotukea?

minä olin hoitoapulainen ennen ammattiin valmistumista.

palkkaa jäi käteen kuussa noin 1300-1400€, koska tein vuorotyötä.
asumistukea en saanut enkä mitään muitakaan tukia, lapsesta toki lapsilisän yksinhuoltajakorotuksella (150€) ja lapsen isän maksaman elatusmaksun joka oli 148€. tosin lapsilisän saa jokainen vanhempi ja elatustuen/elatusmaksun saa lähes jokainen yksinhuoltaja eikä se minun kohdallani ollut tuki koska sen maksoi lapsen isä.

eli noin 1600€/kk josta siis maksoin vuokran kokonaan itse ja muut kulut, päivähoitomaksu tosin oli muutaman kympin vain.

työttömänä sain samat lapsietuudet, noin 300€, lisäksi asumistukea 400€ ja työmarkkinatuen noin 600€, päivähoito oli ilmainen ja koska olin työharjoittelussa, sain niitä ylläpitokorvauksia 9€ päivä eli kai jotain vajaat parisataa kuussa?

yhteensä noin 1500€ (ehkä?)

no, nykyisin saan valmistuneena hoitajana verotuksen takia käteen sellaiset 1700€ koska hoitajan palkasta veroja menee enemmän kuin hoitoapulaisella joten lopputulos on oikeastaan plusmiinusnolla.

olisi varmaan pitänyt opiskella jotain muuta :laugh:

• Tykkää
Reactions: PiXX
Arvio toimeentulotuen määrästä

Laskelman mukaan taloutenne tulot ovat 688 euroa ja menot 1425,66 euroa kuukauden aikana.

Työnteon kannustamiseksi perheen ansiotuloista ei oteta tuloina huomioon vähintään 20 % ja enintään 150 euroa kuukaudessa.

Laskelmassa on huomioitu seuraavat henkilöt:
Yksinhuoltaja
Alle 10-vuotias lapsi: 1

Laskelman mukaan olette oikeutettu toimeentulotukeen, jonka suuruus on 737,66 euroa.

Ei noita asumiskustannuksia voida laskeskella itse, tai siis sitä osaa jonka sosiaalitoimi ottaa huomioon, koska Se on kunnissa\kaupungeissa eri.
Sosiaalitoimella on omat ns. rajat, että paljonko kenenkin vuokra, vesi ja sähkö voi kuukaudessa olla. Jos esim sosiaalitoimen raja on 40€ sähkössä ja saat 100€ sähkölaskun, niin itse maksat erotuksen sillä perusosalla. Toki ottavat huomioon lämmitystavan yms..
Muttei varmasti paljoa naurata jos olisi sähkölämmitys ja sosiaalitoimi ei tulisi vastaan sähkölaskun kanssa,paleltua varmaan tarttis, lasten kanssa tai ei.

Ja tämä ihan vaan siksi, kun joku tuolla laski niin helposti tulot, mutta todellisuudessa niitä ei todellakaan lasketa niin helposti ja yksinkertaisesti.

Kunnissa kohtuullisiksi katsottavat vuokrat lämmityskustannuksineen:
1 henkilö enintään 450 euroa /kk
2 henkilöä enintään 525 euroa /kk
3 henkilöä enintään 620 euroa /kk
4 henkilöä enintään 713 euroa /kk
5 henkilöä enintään 810 euroa /kk
6 henkilöä enintään 99 euroa /lisää kk
Perusosalla katettaviin menoihin kuuluvat ravintomenot, vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot sekä henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta, paikallisliikenteen käytöstä,
autopaikasta, sanomalehden tilauksesta, televisioluvasta, puhelimen käytöstä ja harrastusja virkistystoiminnasta aiheutuvat menot sekä vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot. Mikäli lääkärin määräämä ravintolisä korvaa muuta
ravintoa, voidaan kustannukset katsoa perustoimeentulotuella katettavaksi ravintomenoksi.
Täysi perusosa on vuonna 2013 yksin asuvalla 477,26 euroa kuukaudessa.

Tuen saaja Euroa/kk Euroa/pv 1)
Yksin asuva 2) 477,26 15,91
Yksinhuoltaja 524,99 17,50
Muu 18 vuotta täyttänyt
Avio- ja avopuolisot kumpikin 405,67 13,52
Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva
18 vuotta täyttänyt henkilö 348,40 11,61
10-17-vuotias lapsi
10-17-vuotias 1. lapsi 334,08 11,14
10-17-vuotias 2. lapsi 310,22 10,34
10-17-vuotias 3. lapsi jne 286,36 9,55
Alle 10-vuotias lapsi
Alle 10-vuotias 1. lapsi 300,67 10,02
Alle 10-vuotias 2. lapsi 276,81 9,23
Alle 10-vuotias 3. lapsi jne 252,95 8,43

Miten perusturva on "liian korkealla tasolla"? Kertoisiko joku sitten ihan rautalangasta vääntäen, miten esimerkiksi tuossa esitetyssä 5-henkisen perheen esimerkissä perusturvan voisi laskea niin alas, että vaikka 1200 euron tulot olisivat "houkuttelevia"?

Kyllä minä sen ymmärrän, ettei varmaan motivoi ainakaan mitä tahansa hommaa mennä tekemään, jos ei siitä hyödy rahallisesti. Mutta sen sijaan, että vingutaan tuota perusturvan korkeaa tasoa (koska ihan oikeastihan se ei ole edes mitenkään erityisen korkea taso!), voisi miettiä muita keinoja houkutella ihmisiä tuista huolimatta menemään myös töihin. Esim. jos tuissa jätettäisiin isompi osa palkasta huomioimatta, uskon että se jo motivoisi ihmisiä, koska tällöin oma työnteko käytännössä parantaisi omaa ja perheen elämää. Tai esim. luovuttaisiin karenssista, jolloin ihmiset voisivat kokeilla niitä ei-niin-kivankuuloisiakin töitä ilman pelkoa, että jos ei pystykään työskentelemään, romahtaa koko perheen talous. Parempi varmaan olla vaikka muutama kuukausi töissä kuin ei ollenkaan. Ja ehkä parannusehdotuksia voisi keksiä muitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28901504:
Miten perusturva on "liian korkealla tasolla"? Kertoisiko joku sitten ihan rautalangasta vääntäen, miten esimerkiksi tuossa esitetyssä 5-henkisen perheen esimerkissä perusturvan voisi laskea niin alas, että vaikka 1200 euron tulot olisivat "houkuttelevia"?

Kyllä minä sen ymmärrän, ettei varmaan motivoi ainakaan mitä tahansa hommaa mennä tekemään, jos ei siitä hyödy rahallisesti. Mutta sen sijaan, että vingutaan tuota perusturvan korkeaa tasoa (koska ihan oikeastihan se ei ole edes mitenkään erityisen korkea taso!), voisi miettiä muita keinoja houkutella ihmisiä tuista huolimatta menemään myös töihin. Esim. jos tuissa jätettäisiin isompi osa palkasta huomioimatta, uskon että se jo motivoisi ihmisiä, koska tällöin oma työnteko käytännössä parantaisi omaa ja perheen elämää. Tai esim. luovuttaisiin karenssista, jolloin ihmiset voisivat kokeilla niitä ei-niin-kivankuuloisiakin töitä ilman pelkoa, että jos ei pystykään työskentelemään, romahtaa koko perheen talous. Parempi varmaan olla vaikka muutama kuukausi töissä kuin ei ollenkaan. Ja ehkä parannusehdotuksia voisi keksiä muitakin.

Sulla on aina niin piristävän realistinen näkökanta näihin asioihin ja mielipiteet, jotka kuulostaa itse mietityiltä. Saanko kysyä, mitä teet työksesi? Lähtisitkö politiikkaan?

Sulla on aina niin piristävän realistinen näkökanta näihin asioihin ja mielipiteet, jotka kuulostaa itse mietityiltä. Saanko kysyä, mitä teet työksesi? Lähtisitkö politiikkaan?

No kiitoksia kovasti, ilahduttavaa saada positiivista palautetta :)

Vai politiikkaan... niin, tavallaan haluaisinkin lähteä. Ehkä sitten kun lapset ovat ihan hiukan kasvaneet, saatan harkita esim. kunnallispolitiikkaa, toki riippuu vähän siitäkin, missä sitten asun. Nuorempana kyllä halusin kovasti politiikkaan ja oli kova palo "muuttaa maailma" (no se ei sinänsä ole kadonnut minnekään), opiskelijapolitiikkaa tuli sivuttua kun olin mukana yliopiston poliittisessa järjestössä... sittemmin on alkanut tuntua, että politiikka on tavallaan aika jähmeä keino vaikuttaa (asiat etenevät hitaasti, kaikenlaista vääntöä ja suhmurointia yms, asiat on esitettävä tietyllä tavalla tai ne eivät etene, jne). Mutta toki se on se nimenomainen keino vaikuttaa asioihin, joten siinä mielessä... Näistä väittelyketjuista tulee aina välillä sellainen olo, että ehkä voisin lähteäkin - kai sitä jaksaisi vääntää näitä samoja asioita jossain muuallakin kuin mammapalstoilla :D

Tuosta työstä.. sanotaan ympäripyöreästi, että kulttuurialan ihmisiä olen. Mutta olen kyllä aiemmin yhdessä työssä näitäkin asioita sivunnut - en tosin itse tehnyt mitään sosiaalipolitiikkaan liittyvää, mutta piti tavata ja haastatella alan ihmisiä.

jaa-a. no minä olen työssä oleva toimeentulotuen saaja ja minua on uhkailtu tuolla toimeentulotuen pienennyksellä. olen ollut työssä samassa työpaikassa jo kohta lähes kymmenen vuotta.

koska palkka pieni olen joutunut hakemaan toimeentulotukea.
kuulemma pitäisi jäädä kokonaan työttömäksi. johtuu varmaan siitä kun palkasta 20% jätetään huomioimatta toimeentulotukea laskettaessa. maksimissaan voi olla 150 euroa.
tulee siis halvemmaksi sossulle pitää minut työttömänä, kuin maksaa palkan lisäksi toimeentulotukea.

ja ne toimeentulotuki normit tosiaan näkee laskureista.
muuten, vuokra lasketaan tietyn normin mukaan joka ainakin täällä on tosi matala. itselläkin normi ylittyy reippaalla 100 eurolla jonka omavastuuna maksan toimeentulotuesta.

enpä siis turhaan harrasta roskisdyykkausta.

siis wtf Täysi perusosa on vuonna 2013 yksin asuvalla 477,26 euroa kuukaudessa.Tosta makselee sitten vuokrasta asumistuen jälkeisen osan .Eihän tollasella summalla voi edes elää =(

siis wtf Täysi perusosa on vuonna 2013 yksin asuvalla 477,26 euroa kuukaudessa.Tosta makselee sitten vuokrasta asumistuen jälkeisen osan .Eihän tollasella summalla voi edes elää =(

Mutta se asumistuki kattaa vuokran tuollaisissa tapauksissa? Ja sähköstä ym osan.

Ei meilläkään julman raatamisen jälkeen jää paljon enempää rahaa henkilöä kohti! On huonot palkat, mutta kun on vaan pakko elää pienelläkin rahalla. Ja tehdään töitä niska limassa, että elämiseen jää edes tuollainen summa/hlö.

Tietyt alat Suomessa ovat niin huonosti palkattuja, että helpompi olisi heittäytyä tukien varaan, mutta kun luonne ei ole sellainen.

Yhteistyössä