Kuinka paljon kustannuksia lapsesta lähivanhemmalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noita etävanhemman kustannuksia kyllä hieman kritisoin. Kuinka moni etä hankkii lapselle oman huoneen? Tai omat vaatteet ja turvaistuimet vierailujen ajaksi?

Olen itse avioeroperheen lapsi, ja ei meillä ainakaan veljen kanssa ollut isän luona omaa/omia huoneita tai mitään muutakaan omaa. Ei edes sänkyjä, tai no yksi sänky oli, toinen nukkui parisängyssä isän vieressä. Lelut, kirjat vaatteet ja kaikki muu tavara vietiin aina mukanamme äidin luota. Ja me siis oltiin isän luona joka toinen viikonloppu ja usein iltaisinkin. Peseekö ne etävanhemmat lasten pyykkejä, ostaako lääkkeitä yms?

Ei kannata yleistää oman tilanteensa pohjalta. Kyllä omassa tuttavapiirissäni etävanhemmat toimivat hyvin eri tavoin kuin mihin olet lapsuudessasi tottunut. Ja moni vanhempi huolehtii lapsistaan tasa-arvoisesti, käyttää myös lääkärissä ja ostaa lääkkeitä. Ja esim. sähkönkulutus on mariginaalinen kuukausikustannus. Minusta tämän palstan ketjuista saa hyvin yksipuolisen kuvan erovanhemmista.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä:
Kysyn vaan, kuinka monella ydinperheessä on varaa laittaa jokaiseen lapseen 500-700 euroa kuussa?

Ei todellakaan ole, tosin ei ole siinävaiheessakaan, jos erottaisiin, vai tulisiko silloin yhteiskunta vastaan

:p

hmm, no jos on ydinperhe jossa 3 lasta niin kuinkakohan paljon rahaa menee elämiseen...? riittääkö esim 300? kk ruokaan koko poppoolta? nukkuuko kaikki lapset samassa huoneessa vai onko mahdollsiesti isompi asunto? onko kenties lapset ilman vaatteita vai ostetaanko lapsille uudet vaatteet tarpeen mukaan ;) eli kyllä sitä rahaa menee ihan ydinperheilläkin... ja ainakaan meillä ei lapsen kulut ole nousseet eron myötä

Kysyn vaan, kuinka monella ydinperheessä on varaa laittaa jokaiseen lapseen 500-700 euroa kuussa?
Mä tunnen useitakin tällaisia perheitä. Mulla on mennyt ýh:nakin poikaan varmasti tuo summa, jos kaikki kulut lasketaan mukaan. Oleellista onkin juuri se, että perheet ja maksukyvyt ovat erilaisia. Joissain perheissä lapsen ruokaan riittää satanen kuussa ja joissain perheissä se satanen riittää hädin tuskin lapsen ruuan maitotaloustuotteisiin. Lasten harrastusmenot ovat erilaisia. Joillain lapsilla on vakuutukset, joillain ei. Joillain lapsilla on omat kännykät, joillain ei. Jne jne.

Ja kannattaa muistaa sekin, että ei kaikki isätkään eron jälkeen halua, että heidän lapsillaan ei ole enää mahdollisuuksia mieluisiin harrastuksiin tai että lapsensa kulkevat kirpparin tai halpahallin vaatteissa. On olemassa niitäkin isiä - eikä mun exäni ole edes tuttavapiirissäni ainoa - joka ei halua lapsensa kärsivän erosta yhtään enempää kuin on pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

Ei todellakaan ole, tosin ei ole siinävaiheessakaan, jos erottaisiin, vai tulisiko silloin yhteiskunta vastaan

:p

hmm, no jos on ydinperhe jossa 3 lasta niin kuinkakohan paljon rahaa menee elämiseen...? riittääkö esim 300? kk ruokaan koko poppoolta? nukkuuko kaikki lapset samassa huoneessa vai onko mahdollsiesti isompi asunto? onko kenties lapset ilman vaatteita vai ostetaanko lapsille uudet vaatteet tarpeen mukaan ;) eli kyllä sitä rahaa menee ihan ydinperheilläkin... ja ainakaan meillä ei lapsen kulut ole nousseet eron myötä
Jaa. Meinaatko, että ydinperheessä on varaa pistää 3 lapseen 1500-1900 euroa joka kuukausi?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä tunnen useitakin tällaisia perheitä. Mulla on mennyt ýh:nakin poikaan varmasti tuo summa, jos kaikki kulut lasketaan mukaan. Oleellista onkin juuri se, että perheet ja maksukyvyt ovat erilaisia. Joissain perheissä lapsen ruokaan riittää satanen kuussa ja joissain perheissä se satanen riittää hädin tuskin lapsen ruuan maitotaloustuotteisiin. Lasten harrastusmenot ovat erilaisia. Joillain lapsilla on vakuutukset, joillain ei. Joillain lapsilla on omat kännykät, joillain ei. Jne jne.

Ja kannattaa muistaa sekin, että ei kaikki isätkään eron jälkeen halua, että heidän lapsillaan ei ole enää mahdollisuuksia mieluisiin harrastuksiin tai että lapsensa kulkevat kirpparin tai halpahallin vaatteissa. On olemassa niitäkin isiä - eikä mun exäni ole edes tuttavapiirissäni ainoa - joka ei halua lapsensa kärsivän erosta yhtään enempää kuin on pakko.

No mutta onko se sitten reilua, että etälapsi saa kulkea merkkivaatteissa ja hänen ydinperheessä asuva sisarpuoli joutuu olemaan kirpparivaatteissa?

No mutta onko se sitten reilua, että etälapsi saa kulkea merkkivaatteissa ja hänen ydinperheessä asuva sisarpuoli joutuu olemaan kirpparivaatteissa?
Ei pidä tehdä niitä etälapsia, jos on jo ydinlapsia. Ja jos tilanne on toisinpäin eli että etälapset oli ensin, niin sitten pitää vähän miettiä, montako lasta on varaa hankkia lisää. Joutuuhan - tai ainakin mun mielestä pitäisi joutua - se lähivanhempikin miettimään sitä, että lisää lapsia hankkiessaan ei sentään niiden edellisten tarvitse uuden vauvan takia luopua esimerkiksi harrastuksistaan. Ainakin mä olen toista suunnitellessani miettinyt, että esikoisen elintaso ei saa uuden tulokkaan vuoksi laskea kuin korkeintaan tilapäisesti ( = äitiysloma ja hoitovapaa ) .

Mä en ymmärrä ollenkaan näitä lähivanhempien laskutoimituksia. Mä saan Kelan 139e ja yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään, mutta muuten on samat tulot kuin ennen lapsen saamistakin (siis palkka) ja kiinteät menot myös suurinpiirtein. Tietty ruokakulut ja vesimaksut on isommat, lapsen vaatteet ja muut tavarat maksaa, mut näihin voi aikas paljon vaikuttaa omilla valinnoillaan. Jos me pärjätään näin ihan ok mun palkalla, niin kuinka muut yksinhuoltajat voi tarvita isiltä satoja euroja enemmän saman ikäisen lapsen elatukseen??? Mä en ymmärrä sitä ollenkaan, että eron jälkeen isiä aletaan käyttää raha-automaatteina.

Minusta elatusmaksusuosituksissa on se epäkohta, että erovanhempien uusi lapsi jää elatusta laskettaessa taka-alalle. Jos esim. etävanhempi saa lapsen, niin se ei suosituksissa vaikuta vielä tämän yhden uuden lapsen osalta aiempien lasten elatusmaksuihin. Tottakai jokaisen täytyy miettiä, millaisen katraan pystyy elättämään, mutta en ymmärrä tätä suositusta loppuun asti. Tuo lähtee niin voimakkaasti vain aiempien lasten elatuksen suojaamisesta. Jos ydinperheeseen syntyy lisää lapsia, niin todennäköisesti koko perhe joutuu tinkimään jostakin.

Alkuperäinen kirjoittaja YH-äiti:
Mä en ymmärrä sitä ollenkaan, että eron jälkeen isiä aletaan käyttää raha-automaatteina.
Tota minäkään en ymmärrä. Mulla on onneksi exä, joka ihan itse ei ole halunnut poikansa jäävään paitsi mistään sellaisesta, minkä poika olisi saanut, jos me ei oltais erottu. Mun ei ole siis ikinä tarvinnut edes yrittää selvitä pojan menoista mahdollisimman halvalla. En ole koskaan tullut kysyneeksi, onko exällä jokin ennakkoluulo siitä, miltä yksinhuoltajien lapset näyttävät tai millaisia reppanoita he ovat, mutta ainakaan exä ei halua oman poikansa olevan sellainen. Pitääpä joskus kysyä.

Ja jos tilanne on toisinpäin eli että etälapset oli ensin, niin sitten pitää vähän miettiä, montako lasta on varaa hankkia lisää.
Ok, eli sun mielestä etäisällä ei sais olla elämää eron jälkeen ollenkaan vaan kaikki aika, huomio ja raha pitäis keskittyä vaan exän ja lapsen elättämiseen?

Ok, eli sun mielestä etäisällä ei sais olla elämää eron jälkeen ollenkaan vaan kaikki aika, huomio ja raha pitäis keskittyä vaan exän ja lapsen elättämiseen?
Lapsen elättämiseen, ei exän. Mutta eihän tämä koske pelkästään sitä etäisää vaan myös lähiäitiä. Pitäähän sen lähiäidinkin miettiä, montako lasta voi vielä tehdä muiden miesten kanssa. Ihan samalla tavalla etäisän on mietittävä, montako lasta voi tehdä vielä muiden naisten kanssa.

Ja jos tilanne on toisinpäin eli että etälapset oli ensin, niin sitten pitää vähän miettiä, montako lasta on varaa hankkia lisää.
Mielestäni ei kaikki huomio, mutta tarpeeksi huomiota.

Täällä on taas keskustelu, jossa puidaan sitä, että elatusmaksu lapsesta on kohtuuton. Ja näitä on tyyliin kerta pari viikossa.

Voisiko joku selittää tyhmälle, että miten niin isän tai elatusmaksua maksavan vanhemmat tuloista ei pitäisi mennä esim. 200-300 euroa lapsen elatukseen eli miten niin sellainen summa on kohtuuton? Kai sen verran nyt menee hyvinkin asumiseen, hoitomaksuihin, ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin jne. kun asutaan yhdessäkin ja huolletaan lasta yhdessä. Vai eikö?

Onko tosiaan "kohtuullista" että se, kenen luokse lapsi jää asumaan, maksaa enemmän ja se toinen perustaa uuden perheen, ottaa uuden talolainan ja perustelee pieniä elatusmaksuja sillä, että palkasta ei jää enempää. Ja lähivanhempi kaivaa sitten enemmän kuvettaan.

Itselläni ei siis ole tällaista tilannetta, kunhan kysyn ihan muuten vaan.
Ei ihmekään, jos et ymmärrä. Ei käyny mielessäkään, että lapsella on kaksi huoltajaa = kaksi maksajaa. Sä puhuin 200-300 eurosta ja siitä että se ei ole kohtuuton. Ota huomioon, että tuo summa kerrotaan kahdella, koska se lähivanhempi on maksaja myös. Eli Lapsen kulut olisivat tällöin luokkaa 400-600 euroa + lapsilisä --> 500-700 euroa.

Mistä päättelet, että en laskenut tuota summaa kahden maksajan verran? Laskin kyllä. Niin uskomattomalta kuin se sinusta saattaakin tuntua, niin meillä varmasti menee lapseen laskemasi summan verran kuukaudessa, kun otetaan huomioon päiväkotimaksut (233 euroa), asuminen, ruoka ja vaatteet. Ja enemmänkin.

"yllättävää" kyllä, että tämäkin kommentti tuli uusperheen äidiltä, jonka miehellä siis on lapsia aiemmasta liitosta. Tuntuu olevan kovasti katkeraa, että mies joutuu maksamaan myös aiemmista lapsista eikä katsota, että se on tasa-arvoista. Niin se vaan menee, että mitä kylvää, sitä niittää. Pitääkö niitä lapsia sitten tehdä niin monen naisen kanssa?

Minusta lähtökohta on, että lisää lapsia ei tehdä, jos niihin ei ole varaa. Eikä niitä lapsia ole pakko jokaiseen suhteeseen tehdä. Toisista tuntuu olevan.

Mä en ymmärrä ollenkaan näitä lähivanhempien laskutoimituksia. Mä saan Kelan 139e ja yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään, mutta muuten on samat tulot kuin ennen lapsen saamistakin (siis palkka) ja kiinteät menot myös suurinpiirtein. Tietty ruokakulut ja vesimaksut on isommat, lapsen vaatteet ja muut tavarat maksaa, mut näihin voi aikas paljon vaikuttaa omilla valinnoillaan. Jos me pärjätään näin ihan ok mun palkalla, niin kuinka muut yksinhuoltajat voi tarvita isiltä satoja euroja enemmän saman ikäisen lapsen elatukseen??? Mä en ymmärrä sitä ollenkaan, että eron jälkeen isiä aletaan käyttää raha-automaatteina.

huoh, kun olin lapseni isän kanssa yhdessä tienasimme joka kk käteen n. 3500? ennen lapsen syntymää siitä summasta meni rahaa molempien omiin juttuihin.. kun lapsi syntyi niin omat jutut väheni koska lapseen menee rahaa... ja kun erottiin niin mä tienasin sen 1700? kk käteen ja siihen päälle elarit... eli tokihan sen etävanehmman tulee osallistua siihen alspen elämään vaikka mä tienaisin niin että kykenisin lapsen elättämään yksinkin...
nyt uuden miehen kanssa tienataan se n3500?/kk ja edelleen exä osallistuu poikansa elatukseen tismalleen samalla summalal kuin ennenkin, koska en lapsen kulut ei pienentyneet vaikka mä uuden miehen kanssa olenkin... samalla tavalal jos me hankitaan uuden miehen kanssa lapsia niin taas ne lapseen menevät rahat on pois meidän omista emnosita kun tulot eivät kerran lisäänny... ja rahaahan menee lapseen... vaipat,ruuat,vaatteet ja päivähoito sekä asuminen..
vaikka mun tulot kasvais 1000? kk niin siltikin vaatisin exältä sen elarin koska kyseessä on myös hänenkin lapsi, ja näin ollen hänen kuuluu osallistua lapsensa elatukseen

vaikka mun tulot kasvais 1000? kk niin siltikin vaatisin exältä sen elarin koska kyseessä on myös hänenkin lapsi, ja näin ollen hänen kuuluu osallistua lapsensa elatukseen

Minä olen täsmälleen samaa mieltä tästä. Ei voi olettaa, että se lähivanhempi maksaa lapsen koko elatuksen, jos siihen on varaa ja toisen ei tarvitse maksaa mitään OMAN lapsensa elättämisestä.

Harva varmaan mitään maksuautomaattia kaipaa, mutta kohtuullisuutta varmaan monikin.

Mä en ole eronnut, mutta sitä olen aina ihmetellyt, että miksi eronneiden pitäisi yhdessä maksaa lähivanhemman asumiskulut, kun tarviihan se etävanhempikin tilaa ja huonekaluja yms. lapselle silloin kun lapsi hänen luonaan vierailee. Olettaen siis, että lapsi usein etävanhemman luona on.

Tätä minäkin ihmettelen, kun kuitenkin etäisän pitää hankkia lapselle ne huonekalut ja mahd. oma huone. Vettä menee, sähköä menee, bensakuluja tulee lapsen hoidosta hakemisesta. Eikö sit lähiäidin pitäis maksaa etälle myös näistä puolet?

no noin yleensäottaen etävanhempi näkee lasta 4pvä kk, (eli joka toinen viikonloppu) yleensä lapsella ei ole omaa huonetta tai jakaa huoneen uusien sisarusten kanssa... joten näin ollen enpä nyt sanois että etävanhemmalal olisi kovinkaan suuret kulut lapsen tiimoilta... tokihan noita vähennyksiä voi tehdä elareista jos haluaa... eli vähentää ne etävanhemman päivät elari summasta..
bensakuluja on turha laskea kun ei niitä alsketa siihen elariin muutoinkaan..

Jos me miehen kanssa erottaisiin, ei mies voisi 5 lasta yksiöönsä ottaa, vaan pakko hänen olisi isompi asunto hankkia, jos mielii lapsia kylään.

Mä tiedän monenlaisia eroperheitä ja osalla tosiaan lapset käyvät tuon 4pv/kk etävanhemman luona, toiset oleskelevat enemmän ja toiset taasen välimatkan vuokseen harvemmin, mutta pidempään.

Mielestäni siis noi summat pitäisi olla tilanteen mukaan eikä sillä, miten toiset mitäkin makselee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minä olen täsmälleen samaa mieltä tästä. Ei voi olettaa, että se lähivanhempi maksaa lapsen koko elatuksen, jos siihen on varaa ja toisen ei tarvitse maksaa mitään OMAN lapsensa elättämisestä.

Harva varmaan mitään maksuautomaattia kaipaa, mutta kohtuullisuutta varmaan monikin.

Miksi sitten lähiäidit ovat heti vaatimassa rahaa, kun etäisän palkkatulot nousevat?

Peesi , mulla riittää lapsilisät kevyesti vaatteisiin ja harrastuksiin vaikka lapset musisoi musiikkiopistossa ja vaatteet ostan uutena kaupasta ,tosin alesta. Ei ne hoitomaksut olleet montaavuotta ja sen jälkeen elareit oli enemmän kuin tarpeeksi.

Yhteistyössä