H
Hessu
Vieras
Et ilmeisesti ole koskaan kokenut masennusta itse tai ollut läheisissä tekemisissä masentuneen ihmisen kanssa. Muutoin et sanoisi noin.
Masentunut haluaisi tehdä ja jaksaa, mutta ei pysty. Väsymys on niin totaalinen, ettei sitä osaa edes sanoin kuvata. Toivotaan, ettet Hessu joudu sitä kokemaan.
Olen ollut tekemisissä erittäin läheisesti masentuneen ihmisen kanssa. Kahdenkin ihmisen.
Rehellisesti sanottuna, minusta monilla kyse on aivan jostain muusta kuin masennuksesta.
Minun tuntemissani tapauksissa, näin maallikon silmin katsottuna, kyse on ollut siitä, että "masentunut" syystä tai toisesta, kiusaa itseään, eikä halua tehdä mitään itseä hyödyttäviä juttuja. Hän rankaisee itseään olemalla sairas.
Miksi näin on, sitä pitää kysyä nuppitohtoreilta, ei minulta.
Tässä pari esimerkkiä.
Masentunut oli niin väsynyt, ettei jaksa siivota 10 minuuttia, mutta hän jaksaa istua 10-20 tuntia tietsikan ääressä ja lukea "mielenkiintoisia" juttuja aivan mistä tahansa huuhaasta joilla ei ole mitään tekemistä oman reaalielämän kanssa. Koko ajan oli sama laulu, en jaksa en pysty.
Masentunut on niin väsynyt, ettei jaksa tiskata yhtä lautasta, mutta hän jaksaa tsättäillä kokonaisen päivän koneella eri keskustelupalstoilla. Kommetti, ei voi tehdä mitään kun ei ole voimia.
Masentunut on niin sairas, ettei hän jaksa herätä aamulla duuniin, mutta jostain syystä hän pystyy olemaan koko yön valveilla telkkaa tuijottaen. Tähän en viitsi edes syytä sanoa, se oli niin lapsellinen.
Jos ns. normaali arki, itselle ruuan laitto, oman kodin siivoaminen, omien pyykkien pesu jne
todellakin kuormittaa masentunutta aivan hirveästi, luulisi että hän ei pysty mihinkään muuhunkaan.
Olen yhäkin sitä mieltä, että tämä masennus on joillakin ihmisillä hyvin valikoivaa ja käyttäytymiseen johtavat syyt ovat jossain aivan muualla kuin "masennuksessa".
Viimeksi muokattu: