Kuinka paljon/mitä sanoja n. 1v3kk ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nemivoltti1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nemivoltti1

Jäsen
18.07.2008
102
0
16
Meillä aika pitkä lista, ensimmäiset sanat tuli n. 10 kk ja 1v:sta eteenpäin enemmän. Nyt on listalla: (l)amppu, (h)ammas, äiti, kukka, kiitto(kiitos), kakku, pallo, peipä(leipä), (v)että, pylpy(kylpy) ,muumi, nenä, pää, koova(korva), hei, moi, paipa(paita), kato, kiija(kirja), ankka, kuukku(kurkku), tiktak(kello), nalle, tutti, loppu... Tässä mitä nyt äkkiseltään muistan. Nyt on parin viikon ajan osoitellut ja toistellut perässä sanoja. On tää hienoa aikaa!

Meillä ei paljon sanoja tuu, muutamia mistä saa selvää/tajuaa mitä tarkoittaa. Neiti täyttää 1v3kk toukokuun lopussa. Oon alkanut jo huolestuun kun ei paljon sanoja tuu kun sisarukset alkanut puhua jo paljon aijemmin, mutta tyttö alkoi kyllä käveleen 10 kk iässä ja nyt siis jo juoksee, kiipeää isoon liukumäkeen ja laskee yksin alas. On siis tosi taitava liikkumaan. Sanoja ootellessa :D :heart:

Ei tuu mitään, minkä vieraskin ymmärtäisi...ikää kohta 1v4kk =)
Sellasia ns omia sanoja on muutama, mitkä ite kyllä ymmärrän.
Meilläkin kävelemään lähti 10-kuisena ja on liikunnallisesti todella taitava, vastaa varmasti montaa 2-vuotiastakin....mutta sanoja ootellaan...mikäpä kiire tässä :xmas:

Meidän 1v4kk ääntää oikein sanat: äiti, isi, kukka, kakka, kuka, kyllä, anna, tyttö, mamma, pappa, pupu, leipä.. Sit lisäksi paljon semmoisia sanoja mitä minä ymmärrän, mutta mitkä eivät tule oikein vielä, esim. pappo on pallo jne..

Meillä tulee peipä, nanne, tuttu, tyttö (leipä, nalle,tutti, tyttö) Ja ulkoo tullessa huh huh :D Mut tosi harvoin sanoo noita sanoja eikä varsinkaan kerro jos pyytää :/ Eläimistäkin osaa kertoa mitä: harakka,possu,kissa,hauva,käärme,lintu,pöllö sanoo mut noitakin kertoo vaan sillon jos huvittaa... Onko muilal tämmöstä muuten et osaa kyllä sanoa paljonkin mutta sitten ei vain puhu :ashamed: Vai tuleeko muilla noita samoja sanoja vaikka joka toinenkin päivä?

Meillä lähti kävelemään 10kk3vko ja on taitava kiipeilemään ja menemään muutenkin. Että ei se ihan niin mene että joko puhe tai liike. Luulen kyllä että lapsen puhumiseen on vaikuttanut aktiivinen kirjojen luku ja minun lärpättäminen( puheliasta sorttia kun olen, myös lapsen kanssa kahden:) )

Lisäys sanoihin että L-kirjan ei tule selvästi esim. pallo on enemmänkin pauo.

Alkuperäinen kirjoittaja nemivoltti1:
Meillä lähti kävelemään 10kk3vko ja on taitava kiipeilemään ja menemään muutenkin. Että ei se ihan niin mene että joko puhe tai liike. Luulen kyllä että lapsen puhumiseen on vaikuttanut aktiivinen kirjojen luku ja minun lärpättäminen( puheliasta sorttia kun olen, myös lapsen kanssa kahden:) )

Lisäys sanoihin että L-kirjan ei tule selvästi esim. pallo on enemmänkin pauo.

Meillä on kyllä kaikkiin neljään pätenyt tämä joko liike tai puhe =)
Ei voi tietysti yleistää, mutta meillä on mennyt niin =)

Äiti, isi, paao (pallo), ei (tehostetaan pään pyörityksellä ), nannaa (maito), anna, pappa (muumipappa ja oma pappa), titi (Ti-Ti-Nalle :D ), myy, eppa (heppa), kiikaa (kiikku, keinuminen), kakka (kakka ja pissa), kukka, että (vettä ), vauva (vauva, nukke), tyttö, etti (lehti), kouu (koru), ettu (kettu), tiss (tissi), kää-kää (kävellä ), kato, hei-hei, kaa-kaa (ankka) tulevat nyt mieleen selvinä sanoina. Voi olla, että niitä on muitakin. Lisäksi on näitä yhden tavun sanoja: ppu (lamppu), kii (kirja, kiitos), kaa (kaapo) jne. Kerran tyttö on sanonut kaksi sanaa peräkkäin: lapsi nykäisi tuolilta autoliikkeen esitteen, heitti sen lattialle ja totesi tomerasti: "isin etti" (isin lehti). :D

Ainiin, tuli mieleen vielä tittu (tutti), ennään (mennään) ja auva (hauva).

Ievan innoittamana lisäyksiä sanalistaan. Hyvä että saa laitettua ylös, enää puuttuu että saisi ne myös vauvakirjaan :) Eli: kiikkaa(keinu/keinuminen), kakka, (v)auva, ko´u(koru) ja eisaa (ei saa). Yhden tavun on ainakin pei(peikko). Vanhempien ymmärtämiä on tsii (juusto) ja aikasemmin pu(pullo) ja mammaa(maito).

meidän 1v6kk: äiti, anna, ota, tätä, täällä, auto, hauva, heppa, isi, jakka(jalka), nenä, herätä, tahtoo, nalle, kukka, kakka, kakku, istuu, kankka/akka (ankka), kaali, tulee. Osaa siis aika monta sanaa ja kaksi 2 sanan lausetta, ei vaan niitä käytä ja kalkattaa omaa kieltään. Kai se joskus alkaa puhua enemmän.

Meillä 1v2kk ei sano vielä sanan sanaa :) Tai noh, on sanonut jokeltelunsa lomassa jo sen sata kertaa "äiti" ja muita sanoja, mutta täysin vahingossa, eikä ole niillä mitään tarkottanut. Ainut "sana" on KEee (TODELLA painokkaasti,hehee) ja tarkoittaa kenkiä, tykkää niistä ihan hirveästi hassu. Tosin tilpattaa koko ajan jotain ja ymmärtää kyllä. Aika hyvin tulee kaikki konsonantitkin jokeltelun lomassa. Mutta yhtään jos yrittää houkutella niin ei vahingossakaan toista just sanomaansa :) Taitaa alkaa puhumaan sitten suoraan kun sille päälle sattuu :laugh:

Tyttö, rapiat 1v3kk. Eka sana 10,5 kk, kävely 13kk.
Ihmisiä: äiti, it-sä (isä), (m)amma, (p)appa, (m)ummu, anti (vaari), (V)eeti, Aano (Aino), Anne, thäthi (täti), tsetsä (setä), thythö (tyttö), nanna (vauva)
Osoitettavia: (l)amppu, (p)eitto, atti (tutti), aani (tyyny), omppu, pumppu (tosi tärkeä sana osata), ammuu (lehmä), ammaa (kissa), haa-haa-haa (hevonen), auto, kukka, (v)aippa, (p)otta, kakka, tiss(i), (n)apa, aaka (jalka), aapa(varpaat), upa(kypärä), (l)akki, (h)iekka(laatikko), inttu (lintu), (lintul)auta
Muuta: ei (+pudistus), heihei, heippa, anna, tuh-tuh (+kädellä kutsuminen, tule), (t)änne, itsts (istu, istuu)

Eli osa alkaa muistuttaa kovastikin jo sanoja, osaan tarvitaan vielä hyvää tahtoa ja äidin lapsensalukutaitoa, että ymmärtää. Näiden lisäksi on sitten ne sanat, jotka eivät ollenkaan muistuta vielä itse sanaa, mutta joita hän käyttää aina asiasta puhuttaessa. Koira mm. muistuttaa lähinnä kurkun kakomista. Loruttaminen muuten kannattaa. Lapsi tunnistaa harakan ulkonakin, näyttää kämmentään ja päästää sen kurkunkakomisäänen (harakkahan keittää kämmenellä huttua). Eli sama ääni voi tarkoittaa useaa asiaa, mutta niihin liittyy jokin omintakeinen "viittoma".

Muistan, että aikoinaan kun taaperoni oli 1 v 3 kk ikäinen, laskin sanoja olevan n. 100. Nyt ikää 1 v 10 kk ja voisi sanoa, että taaperoni puhuu jo aika hyvin ja selkeästi. Hän puhuu jo parin lauseen virkkeitä. Lauseessa voi olla 7 sanaa. Lisäksi hän osaa monta laulua ulkoa. Joka päivä hän yllättää käyttämällä uusia sanoja. Kävely ilman tukea, tarkoitan sohvaa tai taaperokärryä, alkoi 1 v 1 kk ikäisenä.

meillä ikää 14kk sanoja tulee pari kissa ja (k)ii(k)aa, kissalla tarkoittaa myös siskoa. kävelemään lähti 10kuisena ja on taitava liikkumaan. kirjoja luetaan todella paljon, ei sisällä oikeen muuta halua tehdäkkään. eläinten ääniä ääntelee ja kovasti kaikkea osoittelee.

kyllä olisi tämä elämä helpompaa kun osaisi vähän puhua, ei ole oikeen käsitystä siitä mitä haluaa, esim. maitoa vai hedelmää aina saa olla tarjoamassa kaiken näköistä :) todella hyvin kyllä ymmärtää sen mitä me muut puhumme.