Kuinka paljon päiväkodin pitäisi sinun mielestäsi tehdä retkiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko teistä liian vähän jos on retki väh. joka toinen viikko? Pitäisikö retkiä olla useampia päivässä? pitääkö jokaiselle päivälle olla jotain ihmeellistä ohjelmaa? eli kelpaako esim. satupäivät vai onko se teistä ihan surkeaa toimintaa?

Ja kuinka paljon itse viette lapsianne eri paikkoihin? museoon, torille, näytelmiin, musikaaleihin, kirjastoon, lähimetsiin?

[QUOTE="vieras";24691229] Pitäisikö retkiä olla useampia päivässä? ?[/QUOTE]

No tuo taitaisi olla jo mahdotonta :D

Meilä oli ehkä yksi retki kerran kahdessa viikossa ja sitten tekivät sellaisia ex tempore -retkiä innostuksen mukaan metsään ja leikkipuistoihin jne.
Ihan sopivasti.

Satuhetket, leipomishetket ja piirustus sun muu on kelpo toimintaa ja lapset tykkää.

Miksi kysyt?

Lastentarhanopettajana voin sanoa, että jos 3-4v. ryhmässä on parhaimmillaan 13 mukulaa, niin ihan joka viikkokaan ei retkille lähdetä kahden aikuisen voimin. Totta kai retket ovat antoisia, mutta saattavat myös stressata lapsia.

Itse olen huomannut lasten nauttivan todella paljon askartelu-, satu- ja liikuntatuokioista päiväkodilla. Retket silloin tällöin ovat sitten ihanaa ekstraa.

Esikoululaisilla on sitten eri asia...

Kerran viikossa joku metsä- tms retki on todellakin riittävästi.

Lisäksi sitten spesiaalijuttuja, tyyliin jäähallille luistelemaan, kirjastoon, museoon, konserttiin, elokuviin...ne on kivaa ekstraa, jota ei minusta tarvitse olla jatkuvasti, vaan esim. kerran kuukaudessa tai jopa hieman harvemmin.

Mukava, toiminnallinen perusarki päiväkodissa on ihan hyvä juttu. Askartelua, satuja, leikkiä ohjatusti ja vapaasti, ulkoilua, liikuntaa, musiikkia...

Lapseni ryhmä tekee retkiä mainitsemiini paikkoihin, välillä kerran viikossa, välillä joka toinen viikko. Lapset on käyneet muutamassa museossa, kirjastossa useasti, näytelmissä, kahdessa musikaalissa, uimassa, lukemattomia kertoja lähimetsissä ja puistoissa ja kentillä. On ollut metsärastia ja piknikkiä. Luistelua ja hoploppia. jne!

Lapseni tarhakaverin vanhemmalta kuulin että he ovat muiden vanhempien kanssa puhuneet että retkiä ei ole tarpeeksi. Ja kun kuulemma "menevät aina vaan lähimetsään". Mietin vaan että oikeastikko niitä retkiä pitäisi olla joka viikko, ja mieluiten enemmän kuin yksi? Olen myös itse tahollani pk:ssa töissä, siksi mietin myös asiaa kun ei mekään noita retkiä niin tehdä. Onko tuo oikeasti joidenkin vanhempien ajatus? Eräs kotiäiti sanoi minulle että ei vie lasta hoitoon jos siellä on jotain "tylsää", eli esim. kädentöitä tai laulupäivä. :o Tuntuu myös että vanhemmat ei itse vie lapsiaan enään retkille ja paikkoihin, vaan kaiken odotetaan tapahtuvan pk:n puolelta.

Yhteistyössä