Kuinka paljon pienimmillä perus sosiaalituilla pitäisi Suomessa saada?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä muut?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mieltä muut?

Vieras
Monessa lehdessä uutisoidaan ruokajonojen venähtämistä ja "köyhyyden" lisääntymistä. Köyhyydellä tarkoitetaan tällä hetkellä n alle 1100?/kk tuloja yksinasuvalla henkilöllä. Minun mielestäni yli tuhat euroa kuussa ansaitseva, ei muita elättävä henkilö ei ole köyhä. Pienituloinen, kyllä, muttei missään nimessä köyhä. Ruokajonot kasvavat koska toki jos ilmaiseksi saa niin fiksut käyvät hakemassa; rahat voi sitten törsätä johonkin muuhun.

Moni sanoo, että pakkohan sitä on hakea ruokaa jonosta jotta jäisi rahaa johonkin "muuhun". Mutta kuinka paljon kaikkea "muuta" pitäisi saada veronmaksajien rahoilla? Minun mielestäni yhteiskunnan on tarjottava tarpeeksi jotta saa katon pään päälle, ruokaa pöytään ja vaatteet. Nykypäivänä ehkä puhelinkin olisi hyvä olla. Virkitykseksi yhteiskunta tarjoaa ilmaiseksi mm kirjastot, halpaa on myös mm uiminen, joten en ymmärrä miksi huvituksiin pitäisi syytää rahaa.

Ilmeisesti kansan syvät rivit ovat kanssani eri mieltä sillä sekä HS:n että Iltalehden keskusteluissa tulee esille, että monen mielestä yhteiskunnan tulisi syytää aina vaan lisää rahaa "köyhille" jotta he saisivat muutakin kuin "aivan välttämättömimmät". Joku valitti, että jos jää yli 430? käteen vuokranmaksun jälkeen niin ei saa toimeentulotukea! No miksi pitäisi? Vuokra + 430? kuussa on aivan tarpeeksi yhdelle henkilölle. Toinen itki miten hänellä ei kohta enää ole varaa pitää kahta suurta koiraansa.

Jos köyhyys on sitä, ettei voi omistaa lemmikkejä tai käydä elokuvissa niin usein kun haluaisi niin huhheijakkaa on tässä maassa asiat hyvin. Leipäjonot pois nyt ja heti jotta nämä asiakkaat oppisivat jotain prioriteeteistaan.

430 euroa on ehkä tarpeeksi ruokaan ja perustarpeisiin, mutta kyllä yksineläjällekin tulee yllättäviä kuluja (esim. sairastuminen, jonkun välttämättömän kodinkoneen hajoaminen tms.). Ei tuosta hirveästi säästöön jää. Tietysti niihin voi kai saada harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Itse olisin enemmän huolissani köyhistä lapsiperheistä. Kyllä se jättää jälkensä lapseen jos joutuu koko lapsuutensa elämään äärimäisessä niukkuudessa, ei ole varaa mihinkään "ylellisyyksiin" mitä kavereilla on, eli harrastuksiin ja muodikkaisiin vaatteisiin.

430e on kyllä aika vähän. Mitäs kun tulee muutama ispmpi lasku niin vaikeeta on. samaan kuukauteen esim tv lupa maksu 50e ja sähkölasku toiset 50e niin 300 jää muihin laskuihin, ruokaan, jos tarvii vaatetta esim.

Mulla jää kahden lapsen kanssa vuokran jälkeen 700e. Pärjätään kyllä muuten, mut joku sähkölasku ja vakuutuslasku kuussa kyllä sekottaa pakan.

On se 430e vähän. Sillä ehkä pärjää, kun pihisti elää, eikä yllätyksiä tule. Mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa, että kyllä se elämä silloin aika köyhää on, jos kaikesta joutuu tinkimään, ja ihan joka sentin laskemaan. Ja jos jotain yllättävää tulee, niin siitä ei omin avuin selviydy. Sitä kai sillä köyhällä elämällä tarkoitetaan, eikä kai kukaan voi sanoa, että Suomessa, jossa on korkea hintataso, kukaan pääsisi leppoista ja täydellistä elämää sillä 430 eurolla edes yksin elämään?

Se 430,00 ? on todella vähän, mutta työttömät ja muut vähävaraiset ei ilmeisesti tarvitse muutakuin jonkinlaisen katon päänpäälle, kirpputoreilta pitäisi ostaa vaatteet, tv- maksu tarpeeton, koska tv ei ole välttämätön, eikä sitä tarvita. Outoa, että köyhille ei missään nimessä suvaita mitään ylimääräistä, köyhyys pitäisi olla mahdollisimman pitkälle maksimoitua ja näkyä mielellään myös ulospäin. Nämä henkilöt, jotka voivottelevat, että heidän verorahansa menee kaikenmaailman lusmujen elättämiseen, voivat aivan vapaasti irtisanoutua töistään tai/ja lakata nauttimasta pääomatuloja, ja alkaa elämään 400 ?:n kuukausikorvauksella.

Vuokran jälkeen kaikkiin muihin menoihin yhdeltä aikuiselta 430e on ihan järkyttävän vähän ja todella köyhää jos aikoo normaalisti elää. Ei sillä saa oikeen mitään. Tietysti sillä saa kitkutellen elettyä, mutta minusta se ei ole (länsimaassa) ihmisarvoista elämää.

En sitten tiedä, 430e on aika vähän niin kuin moni muukin on sanonut. Ja vaikka karsisi pois kaikki tv-maksut, lehtitilaukset, netin ym. niin ruoka on kallista, vakuutukset on kalliita. Se on vähän huono homma, jos hetkellisesti tippuu tukien varaan ja joutuu myymään kaiken, autonkin, niin miten siitä sitten nousee jos tarviikin autoa työntekoon? Kaikki säästöt on käytettävä ensin jne. Ei mikään ihme että ihmisiä elää köyhyydessä eikä pääse sieltä ylös. Ei kaikki ole loisia alkoholisteja. Perheelliset taitaa aina vain useammin lukeutua köyhien joukkoon?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä mieltä muut?:
Monessa lehdessä uutisoidaan ruokajonojen venähtämistä ja "köyhyyden" lisääntymistä. Köyhyydellä tarkoitetaan tällä hetkellä n alle 1100?/kk tuloja yksinasuvalla henkilöllä. Minun mielestäni yli tuhat euroa kuussa ansaitseva, ei muita elättävä henkilö ei ole köyhä. Pienituloinen, kyllä, muttei missään nimessä köyhä. Ruokajonot kasvavat koska toki jos ilmaiseksi saa niin fiksut käyvät hakemassa; rahat voi sitten törsätä johonkin muuhun.

Moni sanoo, että pakkohan sitä on hakea ruokaa jonosta jotta jäisi rahaa johonkin "muuhun". Mutta kuinka paljon kaikkea "muuta" pitäisi saada veronmaksajien rahoilla? Minun mielestäni yhteiskunnan on tarjottava tarpeeksi jotta saa katon pään päälle, ruokaa pöytään ja vaatteet. Nykypäivänä ehkä puhelinkin olisi hyvä olla. Virkitykseksi yhteiskunta tarjoaa ilmaiseksi mm kirjastot, halpaa on myös mm uiminen, joten en ymmärrä miksi huvituksiin pitäisi syytää rahaa.

Ilmeisesti kansan syvät rivit ovat kanssani eri mieltä sillä sekä HS:n että Iltalehden keskusteluissa tulee esille, että monen mielestä yhteiskunnan tulisi syytää aina vaan lisää rahaa "köyhille" jotta he saisivat muutakin kuin "aivan välttämättömimmät". Joku valitti, että jos jää yli 430? käteen vuokranmaksun jälkeen niin ei saa toimeentulotukea! No miksi pitäisi? Vuokra + 430? kuussa on aivan tarpeeksi yhdelle henkilölle. Toinen itki miten hänellä ei kohta enää ole varaa pitää kahta suurta koiraansa.

Jos köyhyys on sitä, ettei voi omistaa lemmikkejä tai käydä elokuvissa niin usein kun haluaisi niin huhheijakkaa on tässä maassa asiat hyvin. Leipäjonot pois nyt ja heti jotta nämä asiakkaat oppisivat jotain prioriteeteistaan.

Köyhyys ja sen lisääntyminen johtuu tilastointitavasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en saa edes tuota summaa, vaikka mulla on lapsia ja silti pärjätään :o joten kyllä tuo pitäisi riittää yksinasuvalle oikein mainiosti.

Kerro mullekin miten pärjäät 430e kuussa laskuihin, ruokaan ja muihin menoihin lasten kanssa? Haluisin todella tietää.

Jos yksin asuvalle jää 430?/kk käteen vuokran jälkeen niin kyllä sen pitäis riittää, meillä menee neljän hengen kauppa-asioihin maks. tuo summa kuussa. Sisältää siis ruuat, vaatteet, bensan, pesuaineet, vaipat...

mä en saa edes tuota summaa, vaikka mulla on lapsia ja silti pärjätään :o joten kyllä tuo pitäisi riittää yksinasuvalle oikein mainiosti.

Mikset saa? Etkö ole hakenut kaikkia sinulle kuuluvia tukia? Tuo 430e on yksinasuvalle minimitoimeentulo, ja sen takaa ainakin toimeentulotuki, että ton verran käyttöön jää, jos muita tuloja ei ole. Ja sinulle pitäisi jäädä enemmän, JOS olet hakenut myös toimeentulotukea. Näin se vaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja yhäippä:

Kerro mullekin miten pärjäät 430e kuussa laskuihin, ruokaan ja muihin menoihin lasten kanssa? Haluisin todella tietää.

pakolliset laskut = netti, sähkö ja puhelinlasku. Niihin menee n. 100e/kk ja lopuilla ruokaa.

Joo mut laskuthan vie ison osan. Sähkö, jonkinlainen puhelinliittymä pakko olla, vakuutukset jne. Jos se 400 jäis vaan ruokaan, vaatteisiin, pesuaineisiin yms. niin kyllähän se varmasti riittäis.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

Mikset saa? Etkö ole hakenut kaikkia sinulle kuuluvia tukia? Tuo 430e on yksinasuvalle minimitoimeentulo, ja sen takaa ainakin toimeentulotuki, että ton verran käyttöön jää, jos muita tuloja ei ole. Ja sinulle pitäisi jäädä enemmän, JOS olet hakenut myös toimeentulotukea. Näin se vaan on.

Olen opiskelija, joten toimeentulotukea en saa, koska opintolaina (jota en edes nosta) lasketaan tuloiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja yhäippä:

pakolliset laskut = netti, sähkö ja puhelinlasku. Niihin menee n. 100e/kk ja lopuilla ruokaa.

Hyvä jos teillä riittää noin vähän laskuihin.

Se 430,00 ? on todella vähän, mutta työttömät ja muut vähävaraiset ei ilmeisesti tarvitse muutakuin jonkinlaisen katon päänpäälle, kirpputoreilta pitäisi ostaa vaatteet, tv- maksu tarpeeton, koska tv ei ole välttämätön, eikä sitä tarvita. Outoa, että köyhille ei missään nimessä suvaita mitään ylimääräistä, köyhyys pitäisi olla mahdollisimman pitkälle maksimoitua ja näkyä mielellään myös ulospäin. Nämä henkilöt, jotka voivottelevat, että heidän verorahansa menee kaikenmaailman lusmujen elättämiseen, voivat aivan vapaasti irtisanoutua töistään tai/ja lakata nauttimasta pääomatuloja, ja alkaa elämään 400 ?:n kuukausikorvauksella.

Minä elätän itseni + lapseni, käteen jää vuokran jälkeen 500?. Mielestäni elämämme ei ole erityisen köyhää. Siksi ihmettelen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minä elätän itseni + lapseni, käteen jää vuokran jälkeen 500?. Mielestäni elämämme ei ole erityisen köyhää. Siksi ihmettelen.

No olisit kyllä oikeutettu toimeentulotukeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
En sitten tiedä, 430e on aika vähän niin kuin moni muukin on sanonut. Ja vaikka karsisi pois kaikki tv-maksut, lehtitilaukset, netin ym. niin ruoka on kallista, vakuutukset on kalliita. Se on vähän huono homma, jos hetkellisesti tippuu tukien varaan ja joutuu myymään kaiken, autonkin, niin miten siitä sitten nousee jos tarviikin autoa työntekoon? Kaikki säästöt on käytettävä ensin jne. Ei mikään ihme että ihmisiä elää köyhyydessä eikä pääse sieltä ylös. Ei kaikki ole loisia alkoholisteja. Perheelliset taitaa aina vain useammin lukeutua köyhien joukkoon?

Jos tippuu hetkellisesti tukien varaan on kyse useimmiten ansiosidonnaisesta, ei suinkaan näin pikkuruisista summista.

Mielestäni ansiosidonnaista rahaa pitäisi olla tarjolla kohtuullinen aika, esimerkiksi 3-6 kk jottei hetkellinen työttömyys pistä koko elämää pilalle, mutta pitemmän päälle en näe miksi yhteiskunnan pitäisi antaa töitä tekemättömille aivan yhtä korkean materiaalisen elintason kun niille, jotka ansaitsevat rahaa omalla työllänsä.

Kyllä, jostakin on ehkä joskus pakko luopua. En ymmärrä miksi tämä aiheuttaa suomalaisille niin suurta tuskaa? Minä koen elämän nykyään rikkaammaksi kun ei ole tv:tä, teen ruoan aivan itse (ennen en edes oikein tiennyt mitä söin kun söin valmisruokia) ja keskityn elämän perusasioihin =)

Olen siis nyt hoitovapaalla, olen yh, ja mahdollistaakseni kotiinjäämiseni jouduin tekemään aika suuria muutoksia elämääni. Muutin halvempaan asuntoon ja luovuin autosta, tv:stä ja opettelin tulemaan toimeen vähällä. En raaskinut pistää pienokaista alle yksivuotiaana hoitoon. Hyvältä tämä on tuntunut! Olen onnellisempi kun ennen. Ei ole yhtä kiire. Elämä ei tunnu yhtä tyhjältä.

Juuri siksi ihmettelen! Ei meillä ole köyhää. Lapsella on jopa Ticketin haalari :laugh: Tosin sain sen listahintaa halvemmalla ;) Minä en alentuisi hakemaan toimeentulotukea niin kauan kun tulen toimeen ilmankin. Ja emme vain "tule toimeen" vaan meillä jää säästöönkin! Vähintään 50?, toisinaan jopa 150? kuussa. Sitten on, mistä ottaa, kun tulee niitä ns yllätyslaskuja. Tosin en ymmärrä miten kenellekään aikuiselle ihmiselle tulee sähkö- tai vakuutuslasku yllätyksenä. Aika köyhää on, nimittäin järki, jos ei pysty mitenkään suunnittelemaan niinkään alkeellista asiaa kun sähkölaskua. Pelottaa miten lasten käy kun kasvavat aikuisiksi. Tuleeko siitä sitten seuraava uusavuton sukupolvi jolle mikään rahamäärä ei riitä elämiseen?

Juuri siksi ihmettelen! Ei meillä ole köyhää. Lapsella on jopa Ticketin haalari :laugh: Tosin sain sen listahintaa halvemmalla ;) Minä en alentuisi hakemaan toimeentulotukea niin kauan kun tulen toimeen ilmankin. Ja emme vain "tule toimeen" vaan meillä jää säästöönkin! Vähintään 50?, toisinaan jopa 150? kuussa. Sitten on, mistä ottaa, kun tulee niitä ns yllätyslaskuja. Tosin en ymmärrä miten kenellekään aikuiselle ihmiselle tulee sähkö- tai vakuutuslasku yllätyksenä. Aika köyhää on, nimittäin järki, jos ei pysty mitenkään suunnittelemaan niinkään alkeellista asiaa kun sähkölaskua. Pelottaa miten lasten käy kun kasvavat aikuisiksi. Tuleeko siitä sitten seuraava uusavuton sukupolvi jolle mikään rahamäärä ei riitä elämiseen?

No ilmeisesti teillä on myös oltu erityisen terveenä, koska itse alle toimeentulotukinormien alla eläneenä opiskelijana (minulla oli kaksi lasta, ei enää vauvaikäisiä eli menotkin olivat isommat) esimerkiksi lääkäri- ja sairaalakulut olisivat nielleet suurimman osan kuukausituloista, elleivät vanhempani olisi auttaneet.

Tosiaan hienoa, että tulet pienellä rahalla toimeen, mutta kun lapset kasvavat, myös kulutustarve kasvaa.

Olen siis nyt hoitovapaalla, olen yh, ja mahdollistaakseni kotiinjäämiseni jouduin tekemään aika suuria muutoksia elämääni. Muutin halvempaan asuntoon ja luovuin autosta, tv:stä ja opettelin tulemaan toimeen vähällä. En raaskinut pistää pienokaista alle yksivuotiaana hoitoon. Hyvältä tämä on tuntunut! Olen onnellisempi kun ennen. Ei ole yhtä kiire. Elämä ei tunnu yhtä tyhjältä.

Ehkä se tuntuu paremmalta kun kyseessä on oma valinta ja työpaikka odottamassa. Mutta sitten kun kyseessä on 50v ikänsä samassa työpaikassa ollut henkilö, joka on jäänyt työttömäksi, voi tulevaisuus tuntua aika ankealta, kun ei ole mitään takeita tilanteen kohentumisesta.

Ei tule yllätyksenä, mutta kun on niin vähän rahaa ettei siitä oikeasti säästä. Kun erosin miehestä en saanut moneen kuukauteen asumistukia enkä muita tukia, koska mies ei vaihtanut kirjoja. ei ollut muuta mahdollisuutta kuin maksaa ruokia yms. luotolla, muuten oltaisiin oltu ilman. Näitä nyt makselen pois, ja syövät tietysti aika ison osan pois tuloista. Kuopus on erityislapsi ja hänestä tulee lääkäri ja lääkekuluja. Pienempään asuntoon muuttamista harkitsen, mutta toisaalta meitä on kolme, kyllä kaksioon mahduttaisiin mutta... Vakuutusmaksut tulivat kaikki tammikuussa yhteensä 400e, ehkä oon sit uusavuton mutten pystynyt niihin säästämään syksyllä kun sain ainoastaan 1000e kuussa josta maksoin 800e vuokraa....

No onneks kituuttaminen loppu elokuussa kun lähden töihin.

Yhteistyössä