Kuinka paljon puututte lastenne kaverikiistoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyseessä leikki- ja alakouluikäiset tytöt, tässä pihapiirissä pyörii 7 4-8v tyttöä ja päivittäon riitaa, siitä kuka saa tulla leikkiin ja kuka ei. Kaksi tytöistä on selvästi "sorsituimpia" kun muut.

Tytöt tekee esim. näin: käy pyytämässä yhden kaverin ulos ja leikkivät yhdessä, paikalle tulee kolmas ja sit se ulos pyydetty "hylätään" ja pyytäjä alkaa leikit sen kolmannen kanssa ja pyydetty ei enää sovikaan leikkiin.
Tai osaavat myös kiertää hylkimistä niin, että alkavat leikin, jossa se hyljitty on vaikka koira ja leikki menee niin, että "se ois semmonen ulkona oleva koira ja nää tekis täällä leikkimökissä ruokaa. Leikkimökin ovi kiinni ja koira jää loputtoman pitkäks aikaa sinne oven taa....yleensa kunnes aikuinen puuttuu asiaan.

Itse olen tehny selväksi, että meidän pihassa en hyväksy tuota leikeistä pois jättämistä, vaan kaikkien kanssa leikitään ja jos ei onnistu, kaikki omiin pihoihin. Toki joskus pitää olla aikaa leikkiä vaan sen yhden kaverinkin kanssa, mut ei "toisten kustannuksella"
no, meidän pihassa toimii kohtalaisesti, mutta muut perheet ei tippaakaan välitä.

Ja kyllä, toinen sorsituista on oma lapseni, toinen tyttäreni taas on se suosittu kaveri....

Harmittaa, kun ittse yrittää opettaa lapsille jotain oikeudenmukaisuutta ja hyvää käytöstä ja toiset sallii kiusaamisen.

Kuinka paljon muut äidit puututte lasten kaverikiistoihin? Antaako elämän opettaa, vai puututaanko?

Ja lisään vielä, että itse puutun tilanteeseen myös silloin kun se syrjijä on oma lapsi ja leikistä pois jätetty jonkun muun perheen lapsi, en siis mielestäni paapo omiani vaan yritän olla tasapuolinen kaikille

Omat lapset on vielä niin nuoria, mutta työssäni puutun noihin AINA. Kiusaaminen ja syrjiminen ei ole koskaan hyväksyttävää ja tytöt osaa olla sen suhteen tosi kieroja. Se on tietysti hankalaa jos muut aikuiset ei hoida hommiaan ja kasvata lapsiaan, ei siinä voi kuin tehdä omille lapsille selväksi että sellainen ei ole ok ja kaikki otetaan siihen leikkiin mukaan. Jos haluaa olla kahdestaan kaverin kanssa niin sitten ei haeta muita leikkiin ja valitaan leikkipaikka niin ettei ole yhden yksinäisen lapsen "silmien alla".

Mahdollisimman pitkälle koetan olla puuttumatta. Sen verran muistan omasta lapsuudestani 200 vuoden takaa, että sen ei-niin-suositun kaverin sosiaalista asemaa ryhmässä ei ainakaan parantanut se, että hänen vanhempansa ryhtyivät ohjeistamaan porukalle oikeita leikkitapoja.

No niin, kivitys alkakoon!

(Puutun toki, kun oma henk.koht. puuttumiskynnykseni ylittyy. Tämä kynnys lienee korkeampi kuin monella muulla.)

Olen myös puuttunut aina, mutta olen saanut myös kommentin "ammattilaiselta" eli pphoitajalta, ettei lasten tarvi tykätä kaikista lapsista. Eli ei ole pakko leikkiä kaikkien kanssa.

Lapsia ei saa pakottaa leikkimään sellaisten kanssa joiden kanssa ei halua. Vai haluaisitteko itse kaveerata henkilön kanssa, josta ette pidä? Oikea kiusaaminen on ihan muuta kuin leikeistä pois jättämistä.

[QUOTE="vieras";28429123]Lapsia ei saa pakottaa leikkimään sellaisten kanssa joiden kanssa ei halua. Vai haluaisitteko itse kaveerata henkilön kanssa, josta ette pidä? Oikea kiusaaminen on ihan muuta kuin leikeistä pois jättämistä.[/QUOTE]ja tämä lisää suvaitsevaisuutta tässä yhteiskunnassa?

[QUOTE="vieras";28429115]Olen myös puuttunut aina, mutta olen saanut myös kommentin "ammattilaiselta" eli pphoitajalta, ettei lasten tarvi tykätä kaikista lapsista. Eli ei ole pakko leikkiä kaikkien kanssa.[/QUOTE]

No pph:t nyt aina ei ole kovin ammattimaisia.. eihän niillä kaikilla ole edes minkäänlaista koulutusta peruskoulun jälkeen.

Kaikkien kanssa pitää tulla toimeen; koulussa ja työelämässä myöhemmin. Sorsiminen ei ole koskaan ok, mutta kyllähän sen näkee että monelle opetetaan jo lapsesta saakka että voi voi tiituliinu, jos sä et nyt tykkää eskosamposta niin toki voitte jättää eskosampon ihan yksin, ettei vaan tiituliinulle tule paha mieli kun joutuis ottamaan yhden lisää leikkiin.. plaaplaa. Etenkin tytöillä tuollainen asenne vaan ruokkii sitä yhden sorsimistaktiikkaa.

[QUOTE="vieras";28429123]Lapsia ei saa pakottaa leikkimään sellaisten kanssa joiden kanssa ei halua. Vai haluaisitteko itse kaveerata henkilön kanssa, josta ette pidä? Oikea kiusaaminen on ihan muuta kuin leikeistä pois jättämistä.[/QUOTE]

Tässä ei ole kysymys siitä, että jotkut lapsista eivät tulisi toimeen kesklenään, vaan kaikki kyllä ovat toistensa kavereita, ja tilanteen mukaan se "paras" leikkikaveri vaan vaihtuu.

Tässä mulla on ajatuuksena se, että Kerttu pyytää Annin leikkiin ja on hyvät leikit yhdessä, kunnes paikalle tulee Viivi ja sit Anni ei enää kelpaakaan kaveriksi.
Ja toisena päivänä toisinpäin. Paitsi tosiaan kaksi lapsista selkeesti useammin niitä, jotka jätetään leikistä pois

[QUOTE="aloittaja";28429151]Tässä ei ole kysymys siitä, että jotkut lapsista eivät tulisi toimeen kesklenään, vaan kaikki kyllä ovat toistensa kavereita, ja tilanteen mukaan se "paras" leikkikaveri vaan vaihtuu.

Tässä mulla on ajatuuksena se, että Kerttu pyytää Annin leikkiin ja on hyvät leikit yhdessä, kunnes paikalle tulee Viivi ja sit Anni ei enää kelpaakaan kaveriksi.
Ja toisena päivänä toisinpäin. Paitsi tosiaan kaksi lapsista selkeesti useammin niitä, jotka jätetään leikistä pois[/QUOTE]

Tätä en minäkään hyväksy että leikkikaveria vaihetaan tosta vaan ja joku hylätään kun toinen tulee paikalle. Ja juu,puutun tarvittaessa lapsen kohdalla touhuihin.

[QUOTE="aloittaja";28429151]Tässä ei ole kysymys siitä, että jotkut lapsista eivät tulisi toimeen kesklenään, vaan kaikki kyllä ovat toistensa kavereita, ja tilanteen mukaan se "paras" leikkikaveri vaan vaihtuu.

Ja toisena päivänä toisinpäin. Paitsi tosiaan kaksi lapsista selkeesti useammin niitä, jotka jätetään leikistä pois[/QUOTE]

Nimenomaan. Joskus tuntuu tytöt ottavan jonkun leikkiin ihan vaan siksi, että saavat sitten kiusata ja savustaa sen yhden ulos. Tai jotakuta pidetään "hätävarana" : "voin mä sun kaa olla jos tiitu ei tuu / kunnes tiitu tulee" Sit tiitu tulee 5 minsan päästä ja tää hätävara jätetään yksin kuin nalli kalliolle.

[QUOTE="vieras";28429123]Lapsia ei saa pakottaa leikkimään sellaisten kanssa joiden kanssa ei halua. Vai haluaisitteko itse kaveerata henkilön kanssa, josta ette pidä? Oikea kiusaaminen on ihan muuta kuin leikeistä pois jättämistä.[/QUOTE]

Jos ajattelen omalle kohdalle, että minun luonani on ystävä X kylässä, ja ovikello soi, ja kaveri Y on tulossa myös. Niin onko se oikein, että heivaan X:n muualle ja kaveeraan Y.n kanssa loppupäivän?

Omat lapseni ovat tosi pieniä vielä, mutta heidän kanssa ulkoillessa on tullut seurattua isompien lasten touhuja ja mietittyä omia kantoja tähän leikkimisjuttuun. Aika kiemuraista on aikuisellekin, mutta joku kultainen keskitie pitäisi löytyä. Se on väärin, että kesken kaiken yksi jätetään pois. Tai että systemaattisesti yksi on leikeissä koira tai variksenpelätin. Kaikista ei todellakaan voi lapsetkaan tykätä, mutta sitä toisten oikein kohtelua pitäisi opettaa ihan pienestä pitäen, jatkuen aina hamaan aikuisuuteen asti.

Yhteistyössä