Kuinka paljon rahaa menee elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tanja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tanja

Vieras
Kuinka paljon teillä menee asumismenojen jälkeen rahaa elämiseen kuukaudessa ( laskut, ruoka, vaatteet, harrastukset yms.)? Meillä 600 euroa ja perheessä yksi aikuinen ja kaksi lasta eli 200 euroa henkeä kohti.

Meitä on kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta...Asumismenojen jälkeen rahaa menee seuraavasti:

Autolaina 400e/kk
Autoverot, vakuutukset ja bensat ehkä 100e/kk
Kaikenlaiset laskut ehkäpä 100e/kk
Ruokakauppaan n. 500e/kk

Lapset on vielä niin pieniä ettei erityisemmin kuluja, mutta ehkäpä 50e/kk vaatekuluihin.
Omiin turhuuksiin (kampaaja, vaatteet, jne.) n. 200e/kk
Uskosin, että miehelläkin voisi turhuuksiinsa mennä se 200e/kk

Säästöön ainakin 400e. Joskus kyllä 0e. Ainakin silloin jos mä olen kotihoidontuella.

Alkuperäinen kirjoittaja tanja:
Kuinka paljon teillä menee asumismenojen jälkeen rahaa elämiseen kuukaudessa ( laskut, ruoka, vaatteet, harrastukset yms.)? Meillä 600 euroa ja perheessä yksi aikuinen ja kaksi lasta eli 200 euroa henkeä kohti.

Meillä suunnilleen sama ja perhekoko on sama. Eikä pysty tinkimään.

Vuokran jälkeen meillä jää välttämättömiin laskuihin sähköön, puhelinlaskuun, vakuutukseen, nettiin ja ruokaan 400kk ja meitä on kaksi aikuista ja lapsi. Mitään vaatteita ja muuta ei pystytä ikinä ostamaan ellei joku anna lahjaksi niitä varten rahaa. Meille ei tule lehtiäkään ja netti on sen vuoksi, että kuukausimaksu tulee saman maksamaan, kuin pankin palvelumaksut jos pitäisi automaatilla asioida.

Miulla on suunnillee tämmöset kulut:

Vuokra+sähkö+vesi: 300€
Netti: 29,90€
Ruoka: 70-90€
Hygieniatuotteet 10-20€

Opintotuki on sellaset 470€.

Muita arvaamattomia kuluja saattaa olla mm. koulutarvikkeiden ostaminen, kenkien hajoaminen tms. Siksi koetan elää mahdollisimman nätisti, että rahaa jäisi joka kuussa edes 20€ "ylimääräistä."

Ostan vaatteita kerran vuodessa. Lääkärissä en ole käynyt vuosiin ja veronpalautuksien ansiosta pystyin vihdoinkin käymään hammaslääkärissä (kaksi vuotta ollut tavoitteena).

Lopetin terapian, koska en pystynyt kulkemaan sinne (n.14€ viikossa). Summa oli kuitenkin liian pieni, että olisin saanut matkakorvauksia, mutta tarpeeksi suuri sekoittamaan talouteni.

Lopetin meikkaamisen, koska meikitkin on aikamoisen kalliita. En ole koskaan oikein harrastanut myöskään alkoholin juomista tai baareissa juoksemista.

Onko ankeaa? Olenko onnellinen?
No juu, olen ihan onnellinen. En tarvitse kaiken maailman roinaa ja ihmisiä ympärilleni. Olen tyytyväinen ihan näin. Joskus tosin olisi ihan mukavaa kokata jotain eksoottisempaa tai ostaa joka kerta tuoreita vihanneksia ja hedelmiä kun menee kauppaan.

Jos ei lasketa asumista..Laskuihin 300-500€/kk riippuen tuleeko vakuutuksia, sähkölaskua jne.. Ruokaan 600€ (2+2hlö) ja bensaan n.300€ ja muuhun kaikkeen (vaatteisiin,hömppään,harrastuksiin) 100-200€

Yhteistyössä