Kuinka paljon rahaa mukaan viikon Kreetan reissuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Krisse79"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jaa, minusta kreetalla oli paljon halvempaa kuin Suomessa. Ainakin ravintolasyöminen, eipä sieltä marketista juuri tullut ruokaa osteltua. Kahvi oli toosi kallista (paketti n. 6 euroa) joten ap - ota ihmeessä kahvipaketti mukaan suomesta ja suodatinpussit. Meidän hotellin pikkukaupasta sai ostettua joka aamu tuoretta leipää joten oli aina ihanaa syödä terassilla aamiaista.. ei menny varmaan kun pari euroa/aamu. Ravintolassa voitte varmaan huoletta käydä parikin kertaa päivässä, muistaakseni ruuat oli jotain 10 euron luokkaa tai edullisempaakin ravintolassa.

Taksilla ihan turhaan ajelette, bussillakin pääsee helposti. Mitään ostettavaa en koko paikasta keksinut, joten shoppailuun en ottaisi rahaa ollenkaan. Tai toki varaisin siihenkin, mutta voi olla että ei tarvita.

Ihanaa lomaa teille!! Kreeta on aivan ihana maa, ihmiset ovat tosi ystävällisiä ja ruoka aivan taivaallisen hyvää!!!!

Voithan ottaa kaikki rahasi (?) mukaan, ne käyttämättä jääneethän tulee kotiin takaisin. Mitä sitten jos rahat loppuu kesken? Tapahtuu jotain yllättävää, johon tarvit rahaa? (sairastuminen, tapaturma...)

aapee tuskin on yrittäjän vaimo. Hän on sanonut ettei ole varaa 100 € päivä.

Hmph. Tässä taas nähdään että yrittäjillä on rahaa vaikka lampaat söis?

100/päivä on ihan ok, pienemmälläkin budjetilla kaiketi pärjää. Tuliaisiin ei ole pakko varata rahaa, eikä aina syödä ravintolassa. 50/päivä riittää ihan varmasti ja vähän ekstraa jos tulee jotain ylläriä, eikä sitten tarvitse laskea ihan joka kolikkoa niin nuukasti vaikka ei tuhlailemaan äityisikään.

50e/pv riittää jos ei järin tuhlaile eikä vedä drinksuja kokopäivää rantabaarissa. Kannattaa toki varata hieman ylimääräistä jos sattuu jotain yllättävää.
Aamupalatarvikkeet saa edullisemmin kaupasta kuin hotellin aamiaispöydästä. Ruokaa tosin ei kannata sen kummemmin kokkailla, koska se on suht edullista ravintoloissa. Olemme olleet useammassa eri kohteessa ja 2 aikuista on syönyt ruhtinaallisesti ja juonut litran punaviiniä palanpainikkeeksi 30-35 eurolla. Edullisemminkin olisi kyllä voinut syödä maittavaa ruokaa, etenkin jos matkakumppanini olisi ollut 7 vuotias ;)

Itse olen pitänyt tapana syödä päivällä kevyemmin Gyrospitaa yms. niitä saa 3-4 eurolla ja sillä jaksaa pitkälle. (muistaakseni sisältää Pitaleipä, lihaa oman valinnan mukaan, salaattia, ranskalaisia)
Iltasella sitten on syöty paremmin ravintolassa. Pari korttelia sivukadulle mentäessä ravintolahinnat ovat huomattavasti edullisemmat kuin pääkadun ns. isommissa ja hienommissa ravintoloissa. Ruoka on taatusti yhtä hyvää ja tunnelma kohdillaan. Kannattaa valita sivukadulta sellainen ruokapaikka jossa näkyy paikallisia syömässä.
Hyvää matkaa! Olen itsekkin lähdössä kuukauden kuluttua naapurisaarelle :)

No mun mielestä se ravintolasyöminen on ihan loman kohokohtia (Suomessa ei ikinä raaski, ei ainakaan päivittäin) joten siitä en tinkisi. Etenkin kun ravintolaruoka Kreetalla on tosi hyvää ja edullista.

Niin ja muuten, kai sulla ap on kuitenkin jokin pankki/luottokortti olemassa niin voit sitten nostaa lisää rahaa jos tarvitaan? Ota muutama satanen mukaan, loputhan voit tuoda tosiaan kotiin takaisin :) Ja jos raha loppuu, niin nostat sitten vaan pankkiautomaatista lisää.

Pienistä pikaruokapaikoista saa päivän toisen ruuan tosi edullisesti. pitaleipiä, stifadoa yms. Kaupasta jos ostaa tarvikkeet, niin annos maksaa vähintään yhtä paljon. Hotellialueiden kaupoissa on hinnoissa "turistilisää". Kaupunkien laidalta löytyy edullisempia marketteja, mutta sinne matkat taas maksaa sen mitä hinnassa säästää.
Ei kannata ajatella, että ei raaskia syödä ravintolassa 2xpäivässä. On edullisempaa kun täällä

Onhan Eurooppalainen sairaanhoitokortti ja matkavakuutus hankittu? Tosin matkavakuutuskaan ei monestikaan korvaa esim. sairaalahoitoa siellä, vaan kulut korvataan sitten Suomessa, joten rahaa pitää olla mukana myös mahdolliseen sairastamiseen.

kreetalla oltiin toissa syksynä viikko mukana teini ja taapero rahaa meni noin 1700€ 4hlöltä joka päivä käytiin ravintelissa syömässä ostettiin paljon tuliasia ja vaatteita..oltais varmaan pärjätty vähemälläkin raha määrällä.
kreeta on halvempi kuin suomi jopa rodos on kalliimpi.
jos ap saat 700€ mukaan niin pärjäätte varmasti

[QUOTE="Noo";23588446]Onhan Eurooppalainen sairaanhoitokortti ja matkavakuutus hankittu? Tosin matkavakuutuskaan ei monestikaan korvaa esim. sairaalahoitoa siellä, vaan kulut korvataan sitten Suomessa, joten rahaa pitää olla mukana myös mahdolliseen sairastamiseen.[/QUOTE]

Ihan ulkopuolelta: mitä jos sairastut/joudut tapaturmaan matkalla EIKÄ sinulla ole rahaa, jolla maksaa, et kai ilman hoitoakaan voi jäädä? Mitä siinä tapauksessa, jollei vaikka ole omaisia, jotka rahaa lähettelisivät?

Ihan ulkopuolelta: mitä jos sairastut/joudut tapaturmaan matkalla EIKÄ sinulla ole rahaa, jolla maksaa, et kai ilman hoitoakaan voi jäädä? Mitä siinä tapauksessa, jollei vaikka ole omaisia, jotka rahaa lähettelisivät?

Riippuu ihan siitä, missä päin maailmaa olet. EU:ssa saat samaan hintaan julkista terveydenhoitoa kuin paikalliset, tosin jos sinulla ei ole näyttää eurooppalaista sairaanhoitokorttia (Kelasta ilmaiseksi), voivat käsittääkseni vaatia maksua etukäteen. Mutta tässäkin pitää muistaa, ettei se julkinen terveydenhuolto vaikkapa Romaniassa välttämättä ole lähelläkään sitä, mihin suomalainen on tottunut.
Sitten taas jos sairastut vakavasti jossain muualla, konsulaatilta voi viimeisenä keinona pyytää apua hoidon hankintaan ja Suomeen kuljettamiseen. Mutta vaikka rahaa ei olisikaan, tällainen apu ei ole ilmaista, vaan jäät valtiolle (tai jollekin julkiselle taholle) velkaa. Jos taas oikein huono tuuri käy ja sairastut jossain kehitysmaassa vakavasti, etkä kykene ottamaan yhteyttä konsulaattiin tai maksamaan hoitoasi, niin eipä siinä rahattomalle valkoiselle miehellekään paljoa enempää armoa anneta kuin paikalliselle köyhälle.

Eli muistakaa AINA ottaa matkavakuutus.

Mä olin just viikon kanarialla yksin. Mulla meni joku 500 euroa. Ei sitä tarvi kuin kerran päivässä syödä kunnon ateria. Lomalla sitä kuluttaa paljon vähemmän ja kuumuudessa ei edes tee mieli kunnon ruokaa niin paljon. Meillä ei sisältyny ruuat matkaan. Aamupalaa ostettiin kaupasta ja kerran päivässä käytiin syömässä jossain.

Asuin Kreetalla pari vuotta sitten. Yleisesti sanoisin, että Kreetan hintataso on halvempi kuin Suomen. Bussilla liikkuminen on edullisempaa. Matka esimerkiksi Iraklionista Haniaan maksoi 10 €/suunta, vajaan kolmen tunnin bussimatka. Vuokra-auto päiväksi halvimmillaan noin 35 euroa, mikä sisältää vakuutuksen. Pita gyrokset 3 €/kpl. Kreetalla ovat vielä yleensä tosi isoja kooltaan, pitaleivän sisään kääritty lihaa (tai kanaa jos ottaa kanalla), punasipulia, tomaattia, tsatsikia ja ranskalaisia. Ovat tosi täyttäviä ja hyviä. Pizzat noin 5-6 €/kpl. Ruoka-annokset, esim. Wienin leike ym. samantyyliset noin 7-10 € sellaisissa perinteisissä tavernoissa, ei missään hienoissa paikoissa. Vaatteet Suomen hinnoissa, Iraklionista löytyy esim. Zara ym. mitä Suomesta. Retkiä jos päätätte tehdä niin ehdottomasti omatoimisesti, tulee paljon halvemmaksi.

Pullotettu vesi halvempaa kuin Suomessa, en vaan millään muista enää hintoja... Jotkut jutut kalliimpia kuin Suomessa, mutta yleisesti hintataso hieman halvempi. Kannattaa siis miettiä miten paljon rahaa menisi Suomessa päivässä ja sitten laskea siitä esim. 80 % niin saa suunnilleen Kreetalla tarvittavan summan. Jos et osta mitään niin et kyllä kauheasti saa rahaa kulumaan. Kreetalla on kauniita kaupunkeja ja paikkoja, joista voi nauttia ihan vaan ostelematta mitään ja jos nauttii auringosta ja rannasta niin nehän ei myöskään maksa mitään.

Heippa, Olen ottamassa äkkilähdön ilmeisesti Kreetalle (Platanias), mutta tarkoitus pyöriä paljon Hanian kaupungissa... Matkustan yksin. Uskaltaako sitä ilta/yöaikaan liikkua yksikseen kaduilla/taksilla?

[QUOTE="Huolestunut";23600959]Heippa, Olen ottamassa äkkilähdön ilmeisesti Kreetalle (Platanias), mutta tarkoitus pyöriä paljon Hanian kaupungissa... Matkustan yksin. Uskaltaako sitä ilta/yöaikaan liikkua yksikseen kaduilla/taksilla?[/QUOTE]

Ilta-aikaan uskaltaa liikkua yksin kadulla. Yöaikaan en itse liikkuisi yksin. Iraklionissa olen liikkunut yksin yöllä ja mitään ei tapahtunut, mutta ei ollut kuitenkaan kovin mukavaa, kun pimeää ja kaikki kaupat kiinni eikä kaduilla juuri ketään. Taksilla uskaltaisin liikkua yöaikaankin.

Uskaltaisit liikkua taksilla yöaikaan yksin? Minua jännittää, mutta olisi silti kiva päästä jonnekin "viihteelle". Miten kreetalaisten kielitaito? Ei kai sielläkin puhuta "liikaa" suomea?

Mua aina ärsyttää näissä budjettiketjuissa tietyn tyyliset vastaukset, joita aina joku tulee viljelemään. Siis nämä tyyliin "itse on lähtisi sniiduilemaan, mielummin jäisin kotiin", "vähintään tonni pitää olla, eihän se muuten ole lomaa". Meitä ihmisiä kun on erilaisia, niin kuin on kulutustottumuksiakin.

Kreetalla olen ollut viimeeksi 9 vuotta sitten, hintataso on kuulemma noussut. Kreikka.net on hyvä palsta, siellä on yleensä ajankohtaista tietoa niin hinnoista kuin hyvistä ravintoloistakin.

Meillä esim. meni Turkin Icmelerissä rahaa viikossa 180€. Äiti ja lapset 2 ja 3v. Tuohon sisältyi tuliaisiakin, iso urheilukassi, lompakko, makeisia ja mausteita sekä jotain kauneudenhoitotuotteita. Syötiin joka päivä lounas ulkona ja illalla haettiin take awayta hotelliin. Alkoholia kului ehkä pieni olut lounaalla ja kaupasta yksi olut illalla. Aamiainen tehtiin kauppatarvikkeista hotellilla. Jätkiä syötiin pari kertaa päivässä, sekä jotain snacksejä rannalla. Maksullisia rantatuoleja vuokrattiin ehkä 4x ja kerran käytiin paikallisten järkkäämällä meriretkellä mikä oli 1/4 matkatoimiston hinnoista sisältäen loistavan lounaan.

Joku toinen olisi saanut varmaan menemään sen tonnin. Meillä oli hyvä loma, söimme aivan loistavaa ruokaa, nautimme olostamme emmekä sniiduilleet. Valitsimme vain fiksusti, emme syöneet pääkadun tai rantakadun turistipaikoissa, vaan sivummalla, missä paikallisetkin söivät. Taivaallisen hyvää, paikallista ruokaa, pilkkahinnoin.

Tuota samaa kun voi harrastaa niin Kreetalla kuin Kanariallakin. Kreetalla muistelen syöneeni jossain Agia Marian pienessä tavernassa todella herkkuillallisen, litran viiniä, alkuun Saganakia, pääruokana jotain kana-lammas-kasvishässäkkää, kahdelle aikuiselle, hintaan 20€. Turistikaduilla liha-annos saattoi maksaa itsekseen jo 15€. Eli valinnoillaan voi vaikuttaa.

Samoin alkoholikäyttäytyminen vaikuttaa suuresti. Jos olet matkassa 7-vuotiaan kanssa, juot ehkä sen lasin silloin, toisen tällöin, tai illalla hotellilla paikallista viiniä lasin pari. Toisenlaisessa ryhmässä (tai huonoilla juomatavoilla lastenkin kanssa) joku aloittaa aamunsa ouzolla, ottaa pari olutta siellä kalliissa turistiraflassa, ruoan kanssa alkuun ja loppuun ja väliin juomaa ja illalla vielä hotellin baarissa viisi drinkkiä.

Ap:lle hauskaa matkaa, kyllä sitä voi pienemmälläkin budjetilla pärjätä ja viettää loistavan loman.

Mua aina ärsyttää näissä budjettiketjuissa tietyn tyyliset vastaukset, joita aina joku tulee viljelemään. Siis nämä tyyliin "itse on lähtisi sniiduilemaan, mielummin jäisin kotiin", "vähintään tonni pitää olla, eihän se muuten ole lomaa". Meitä ihmisiä kun on erilaisia, niin kuin on kulutustottumuksiakin.

Kreetalla olen ollut viimeeksi 9 vuotta sitten, hintataso on kuulemma noussut. Kreikka.net on hyvä palsta, siellä on yleensä ajankohtaista tietoa niin hinnoista kuin hyvistä ravintoloistakin.

Meillä esim. meni Turkin Icmelerissä rahaa viikossa 180€. Äiti ja lapset 2 ja 3v. Tuohon sisältyi tuliaisiakin, iso urheilukassi, lompakko, makeisia ja mausteita sekä jotain kauneudenhoitotuotteita. Syötiin joka päivä lounas ulkona ja illalla haettiin take awayta hotelliin. Alkoholia kului ehkä pieni olut lounaalla ja kaupasta yksi olut illalla. Aamiainen tehtiin kauppatarvikkeista hotellilla. Jätkiä syötiin pari kertaa päivässä, sekä jotain snacksejä rannalla. Maksullisia rantatuoleja vuokrattiin ehkä 4x ja kerran käytiin paikallisten järkkäämällä meriretkellä mikä oli 1/4 matkatoimiston hinnoista sisältäen loistavan lounaan.

Joku toinen olisi saanut varmaan menemään sen tonnin. Meillä oli hyvä loma, söimme aivan loistavaa ruokaa, nautimme olostamme emmekä sniiduilleet. Valitsimme vain fiksusti, emme syöneet pääkadun tai rantakadun turistipaikoissa, vaan sivummalla, missä paikallisetkin söivät. Taivaallisen hyvää, paikallista ruokaa, pilkkahinnoin.

Tuota samaa kun voi harrastaa niin Kreetalla kuin Kanariallakin. Kreetalla muistelen syöneeni jossain Agia Marian pienessä tavernassa todella herkkuillallisen, litran viiniä, alkuun Saganakia, pääruokana jotain kana-lammas-kasvishässäkkää, kahdelle aikuiselle, hintaan 20€. Turistikaduilla liha-annos saattoi maksaa itsekseen jo 15€. Eli valinnoillaan voi vaikuttaa.

Samoin alkoholikäyttäytyminen vaikuttaa suuresti. Jos olet matkassa 7-vuotiaan kanssa, juot ehkä sen lasin silloin, toisen tällöin, tai illalla hotellilla paikallista viiniä lasin pari. Toisenlaisessa ryhmässä (tai huonoilla juomatavoilla lastenkin kanssa) joku aloittaa aamunsa ouzolla, ottaa pari olutta siellä kalliissa turistiraflassa, ruoan kanssa alkuun ja loppuun ja väliin juomaa ja illalla vielä hotellin baarissa viisi drinkkiä.

Ap:lle hauskaa matkaa, kyllä sitä voi pienemmälläkin budjetilla pärjätä ja viettää loistavan loman.

Suunnaton kiitos sinullekin.
AP

Yhteistyössä