Kuinka paljon raskausaikana pitää saada painoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JohannaE
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JohannaE

Vieras
Olen plussannut viime viikolla ja kyseessä on ensimmäinen raskauteni. Ensimmäinen neuvola parin viikon päästä.
Olen juuri laihduttanut reilut 10 kg ja olen nyt 173cm ja 67kg. Tahtoisin saada raskausaikana mahdollisimman vähän painoa niin, ettei se kuitenkaan missään määrin vaaranna vauvan kasvua ja terveyttä.
Eli millaisia kommentteja olette neuvolassa saaneet painonnousustanne? Jos hankkisin painoa noin 7 kg, olisiko se liian vähän?
En millään tahtoisi raskauden jälkeen aloittaa painon pudottamista uudelleen, kun vihdoinkin onnistuin.

Vauvan paino + istukan paino + kohdun kasvu + siihen oman verimäärän yms. lisäys, eikös se tee jotain 10-12 kg, riippuu toki monesta jutusta. Mulle on tullut 6 kg molemmista ja ihan riittävästi on ollut.

Imetysaikana on helppo tiputtaa painoa, energiaa kuluu sen verran tehokkaasti.

Riippuu lähtöpainosta. jos on oikein pullea, niin voi olla, ettei painoa tarvitse tulla paljoa. Sinä olet hoikka, joten ehkä joku 9 kiloa ois hyvä? Kun osa siitä painosta on nestettä kudoksissa.

kaikilla ei tule paljoa painoa, toisilla tulee turvotusten ansiosta reippaastikin vaikka söisivät järkevästi. tokikin turvotus häviää sitten synnytyksen jälkeen ja useilla imetys karistaa kiloja. ite kuulun siihen ryhmään joka ei imettäessä laihdu mitenkään vaikka söisi pelkkää ilmaa.

Ei se seitsämän ole liian vähän. Painoa ei välttämättä tarvitse tulla lainkaan, mutta muistan kuulleeni, että se 5-7 kiloa olisi terkkareiden mielestä se vähin mitä pitäisi tulla.

Minulle kertyi kahdesta ensimmäisestä raskaudesta molemmista 6-7kg ja lähti aina 10kg. Eli kolmannen raskauden aikana sain käskyn haalia jostain sen 10kg, etten taas laihdu. Mutta tuo 10kg yleensä kyllä lähtee ilman erityistä laihdutusta varsinkin jos pystyt imettämään.

Mulle kertyi ensimmäisen raskauden aikana 1,5 kiloa, eikä kukaan koskaan kommentoinut asiaa mitenkään neuvolassa tai lääkärissä. Toisen raskauden aikana tuli 3 kiloa. Ja olin kyllä ihan normaalipainoinen ennen raskautta ja myös sen jälkeen.

Kolmannella kerralla mätkähtikin sitten 10 kiloa lisää...

Riippuu aivan siittä lähtöpainosta.

Jos painat 40kg sulle saa tulla vaikka sen 20kiloa, mutta taas jos painat sen 100kg niin ei mielellään 20kiloa lisää siihen.

Itse painan 45kg ja painoa on nyt tullut rv35 mennessä 15kg ja ihan hyvin lähtöpainoon verrattuna.

Älä liikaa mieti raskausaikana kiloja! Normaali painonlisä on n. 12 kg, mut yleensä ylipainoisille ei tule sitäkään. Mulle tuli 9 kiloa ja kaikki jäi jo sairaalaan. Oma painon tulo vain välihuomio, sä et ole enää ylipainoinen lainkaan. Syö monipuolisesti ja terveellisesti, karsi sitten niitä herkkuja, mut tärkeä syödä kuitenkin kunnolla!

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaJackSparrow:
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
ite kuulun siihen ryhmään joka ei imettäessä laihdu mitenkään vaikka söisi pelkkää ilmaa.

Minä taas kuulun siihen ryhnän joka imettäessä laihtuu 20 kiloa ja ylikin ja vaikka söisin mitä :whistle: .

vaihdetaanko?

ap, älä stressaa painonnousua. kyllä ne lähtee mitä on tullutkin, sitten synnytyksen jälkeen. kunhan et nyt ihan pelkkiä herkkuja syö :saint:

Riippuu ihan lähtöpainosta tarviiko kiloja tulla lainkaan. Jos kovasti ylipainoinen, niin paino voi jopa pudota ilman että siitä on vauvan kehitykselle haittaa. Riippuu ruokatavoista. Itse laihdutin juuri ennen tätä raskautta 8kg ja lähtöpaino raskauteen oli 57kg. No nyt rv 38 ja kiloja tullut 20, ja kaikki ihan pelkästään syömällä mitä vaan mieli tekee ja miten paljon vaan mieli tekee. Varmasti 10kg olisi vähempi painoa, jos olisin vain syönyt terveellisesti ja jättänyt herkut pois tai ainakin syönyt niitä kohtuullisesti.